مرور زمان در چک هایی که دارای گواهی عدم پرداخت هستند

مرور زمان در چک هایی که دارای گواهی عدم پرداخت هستند

مرور زمان در چک هایی که دارای گواهی عدم پرداخت هستند

در جامعه امروزی چک به معنای پول نقد است. البته چک ها در حال حاضر به دو دسته چک روز و چک زمان دار تقسیم می‌شوند. چک روز در اصل پول نقد است که صادر کننده جهت جابجایی آسان‌تر آن را به پول نقد ترجیح می‌دهد. اما چک مدت دار همانطور که از نامش پیداست برای چند هفته یا چند ماه آینده صادر می‌شود و در همان زمان موعد قابل وصول است. گواهی عدم پرداخت نیز غالبا برای نوع دوم چک ها کاربرد دارد.

در ادامه درباره گواهی عدم پرداخت و چک بلا محل صحبت خواهیم کرد. اگر به تازگی وارد بازار کار شده اید و از روال وصول چک بلامحل بی اطلاعید، حتما ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

گواهی عدم پرداخت چیست؟

تصور کنید در یک معامله، طرف مقابل به شما چک زمان دار داده است. مسلما برای وصول آن در زمان درج شده بر روی چک به بانک مورد نظر مراجعه خواهید کرد. حال اگر حساب فرد مذکور نزد بانک مورد نظر خالی باشد یا موجودی آن کمتر از مبلغ چک باشد، چک بلامحل خواهد بود.

در این مواقع برای وصول چک 3 راه پیش روی شماست؛

  1. شکایت کیفری
  2. طرح دعوای حقوقی
  3. پیگیری چک به روش ثبتی

در هر صورت به گواهی عدم پرداخت نیاز خواهید داشت. گواهی عدم پرداخت گواهی است که از طرف شعبه بانک صادر می‌شود. این گواهی نشان دهنده این است که شما در زمان مقرر به بانک مراجعه کردید اما به دلیل وجود مشکل از جانب صاحب چک، موفق به وصول آن نشده اید.

 

هزینه مشاوره حقوقیی دریافت گواهی عدم پرداخت

وکیل چک و سفته

سفته نیز یکی از اسناد تجاری مثل چک است که در صورت عدم وصول، باید در مراجع قضایی پیگیری شود. بنابراین فرقی ندارد شما در مقابل چه چیزی و با چه منظوری چک یا سفته دریافت کرده باشید، در هر صورت اگر اجازه وصول آن را داشته باشید و به دلیل کمبود موجودی حساب فرد مذکور، نتوانید آن را وصول کنید قادر به طرح دعوا یا شکایت از وی خواهید بود.

از طرفی پیگیری امور در مراجع قضایی دشوار و حساس است در نتیجه برای پیگیری پرونده چک بلامحل قطعا به یک وکیل کاربلد احتیاج خواهید داشت. وکیل باسابقه و ماهر در این زمینه می‌تواند از همان ابتدا در طی جلسه مشاوره حقوقی اطلاعات و راه حل های ساده را در اختیارتان بگذارد. در نهایت نیز به دلیل تخصصی که در علم حقوق دارد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن مبلغ چک / سفته را به اضافه خسارت وارده از فرد مقابل دریافت خواهد کرد.

برای دریافت گواهی عدم پرداخت چک چه باید کرد؟

دریافت گواهی عدم پرداخت چک مراحل دشواری ندارد. اما با این وجود دریافت این گواهی اولین مرحله پیگیری پرونده چک بلامحل در مراجع قضایی می‌باشد.

برای دریافت گواهی عدم پرداخت چک، کافیست چک را نزد شعبه و بانک مشخص ببرید. در این حالت وجود شرایطی از قبیل نبود موجودی کافی در حساب صاحب چک، عدم مطابقت امضای چک، قلم خوردگی و ... باعث عدم پرداخت مبلغ چک توسط کارمندان بانک خواهد شد. با وجود این شرایط، می‌توانید از کارمندان شعبه تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت داشته باشید.

نکته مهم در رابطه با دریافت گواهی عدم پرداخت چک این که؛ گاها وصول چک بنابه دلایلی مثل وجود اختلال در سیستم بانک امکان‌پذیر نیست. در مواقع این چنینی گواهی مذکور صادر نخواهد شد. زیرا هیچ مشکلی در چک یا حساب صادر کننده آن وجود ندارد.

 

مشاوره حقوقی با وکیل چک

برای دریافت گواهی عدم پرداخت چند روز فرصت داریم؟

مطابق با قانون برای دریافت گواهی عدم پرداخت، دو دوره 6 ماهه فرصت دارید. در دوره اول که از تاریخ درج شده بر روی چک شروع می‌شود شما می‌توانید تا 6 ماه گواهی مذکور را دریافت کنید. اما اگر به هر دلیلی تا 6 ماه این گواهی را دریافت نکردید یا اصلا از بلامحل بودن چک مطلع نشدید، 6 ماه دیگر برای دریافت آن فرصت خواهید داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی، در ارتباط باشید.

منظور از مرور زمان چیست؟

منظور از مرور زمان در چک های دارای گواهی عدم پرداخت همان مهلت 6 ماهه دریافت گواهی می‌باشد. پس از برگشت زدن چک و عدم وصول آن دو دوره 6 ماهه برای دریافت گواهی مذکور فرصت دارید. حال اگر در 6 ماه اول گواهی را دریافت و به مراجع قضایی مراجعه کردید، می‌توانید علاوه بر درخواست وصول مبلغ چک خواستار مجازات صادر کننده چک بلامحل (شکایت کیفری) هم باشید.

اما اگر چنانچه در این 6 ماه برای دریافت گواهی عدم پرداخت اقدام نکردید یا گواهی را دریافت نمودید و پیگیر قضیه نشدید، دیگر حق مجازات فرد مقابل از شما سلب خواهد شد. بلکه فقط قادر به مطالبه مبلغ چک خواهید بود و لاغیر! منظور از مرور زمان همین محدود شدن حقوق دارنده چک بلامحل است.

البته شکایت کیفری از صادر کننده چک بلامحل شرایطی دارد. مشکل خود را در قالب مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان مطرح نمایید، تا کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی در این رابطه راهنماییتان کنند.

 

ارتباط در واتس اپ

وضعیت مرور زمان برای چک هایی که گواهی عدم پرداخت دارند

همانطور که در بخش قبل گفته شد، چه شما گواهی عدم پرداخت بگیرید و دعوا یا شکایت علیه صادر کننده چک طرح نکنید و چه این گواهی را از بانک نگیرید، شرایط یکسان است. زیرا در هر دو حالت شما 6 ماه فرصت برای شکایت کیفری و یک سال فرصت برای طرح دعوا و مطالبه وجه چک خواهید داشت.

این که به طور کلی چک برگشت خورده تا چند سال قابل وصول است و شما بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت چند سال فرصت دارید تا به وسیله آن، در محاکم قضایی طرح دعوا کنید به طور دقیق مشخص نیست. زیرا مبلغ چک در هر صورت حق شماست و قانون از این حق حمایت خواهد کرد.

اما طبق قانون پس از گذشت 3 سال از تاریخ صدور گواهینامه، اگر هیچ شکایت و دعوای حقوقی در رابطه با چک مطرح نشده باشد، اثر چک برگشتی رفع خواهد شد. به این عمل در اصطلاح رفع سوء اثر چک برگشتی گفته می‌شود که تمام آثار مترتب بر چک برگشتی را از بین می‌برد.

 

مشاوره حقوقی اعسار از پرداخت وجه چک 
وکیل چک 
مشاوره حقوقی چک 
مشاوره حقوقی چک و سفته 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فرهنگ عابدی

سلام من چکی دارم که سررسیدآن شهریور۱۳۹۶بوده،ودقیقا روزسررسید،ازبانک گواهی عدم موجودی گرفتم،آیاالان میتوانم هم مبلغ چک وهم ضرروزیان وتاخیروتادیه را مطالبه کنم؟یا فقط مبلغ چک؟لطفا راهنمائی بفرمائید


حسین ب

سلام شرایط شکایت کیفری برای چک های صیادی چطور است واز زمان صدور برگشت از طرف بانک چه مدت می‌شود شکایت کیفری کرد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.