ابطال اجرائیه دادگاه در خصوص چک

ابطال اجرائیه دادگاه در خصوص چک

ابطال اجرائیه دادگاه در خصوص چک

اجرائیه یکی از مراحل رسیدگی به دعاوی قضایی است. به طور مثال فردی که چک بلامحل دارد، می‌تواند برای مطالبه طلب خود از طریق قانونی اقدام کند. برای این کار، وی باید دادخواست مطالبه وجه چک را به طرفیت صادر کننده چک به مرجع قضایی صالح تقدیم نماید. سپس توسط مقام قضایی حکمی مبنی بر پرداخت بدهی بر علیه خوانده صادر خواهد شد. حال اگر خوانده که در حال حاضر محکوم علیه است، همچنان دین خود را نپردازد دادگاه اجرائیه صادر خواهد کرد. اکنون پس از مشخص شدن ماهیت اجرائیه می‌توان به پرسش ابطال اجرائیه چیست پاسخ داد.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از ابطال اجرائیه دادگاه برای چک چیست؟

در مقدمه بحث درباره چیستی و چگونگی صدور اجرائیه در خصوص چک صحبت کردیم. به طور خلاصه می‌توان گفت:« اجرائیه یکی از اوراق قضایی است که جهت آگاهی دادن به محکوم علیه صادر می‌شود». در دعاوی مالی معمولا پس از صدور اجرائیه و با معرفی ذی‌نفع، اموال بدهکار توقیف خواهند شد. یا این که محکوم علیه ممنوع الخروج شده و یا حتی حکم جلب وی صادر خواهد شد. در نتیجه اجرائیه در خصوص آگاهی دادن درباره این موارد و از طرف دادگاه بدوی یا مراجع مرتبط صادر می‌شود.

حال منظور از ابطال اجرائیه، ابطال و توقف اجرای احکام گفته شده است. مثلا اگر دادگاه به درخواست خواهان، حکم توقیف اموال خوانده را در قالب اجرائیه صادر کرده باشد، پس از ارائه دادخواست ابطال اجرائیه دیگر اجرای احکام دادگاه اقدامی در جهت توقیف اموال فرد مذکور نخواهد کرد.

 

اجرائیه چک

در چه مواردی می‌توان از دادخواست ابطال اجرائیه استفاده کرد؟

در پاسخ به پرسش موارد استفاده از دادخواست ابطال اجرائیه، می‌توان به ماده 371 قانون آیین دادرسی مدنی استناد کرد. در این ماده گفته شده در حالت های زیر قرار صادر شده نقض می‌گردد:

  1. دادگاه صادرکننده رای، صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به موضوع را نداشته باشد و در مورد عدم رعایت صلاحیت محلی، وقتی که نسبت به آن ایراد شده باشد.
  2.  رای صادره خلاف موازین شرعی و مقررات قانونی شناخته شود.
  3. عدم رعایت اصول دادرسی و قواعد آمره و حقوق اصحاب دعوا در صورتی که به درجه‌ای از اهمیت باشد که رای را از اعتبار قانونی بیندازد.
  4.  آرای مغایر با یکدیگر، بدون سبب قانونی در یک موضوع و بین همان اصحاب دعوا صادر شده باشد.
  5.  تحقیقات انجام شده ناقص بوده و یا به دلایل و مدافعات طرفین توجه نشده باشد.

علاوه بر موارد گفته شده زمانی که اصحاب دعوا خارج از دادگاه به توافق رسیده باشند نیز امکان استفاده از دادخواست ابطال اجرائیه وجود خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ابطال اجرائیه، می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان و یا مشاوره حقوقی تلفنی موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده کنید.

 

ابطال اجرائیه چک

برای دادخواست ابطال اجرائیه چک به کجا مراجعه کنیم؟

در صورت وجود هر یک از موارد گفته شده در عنوان قبل، اصحاب دعوا می‌بایست دادخواست ابطال اجرائیه چک را تکمیل کرده و به دادگاه بدوی صادر کننده رای تقدیم نمایند. تقدیم این دادخواست توسط یکی از طرفین دعوا نیز برای رسیدگی و توقف اجرائیه، کفایت می‌کند.

پس از تقدیم دادخواست ابطال اجرائیه در خصوص چک برگشت شده، دادگاه آن را بررسی کرده و نتیجه نهایی را به اصحاب دعوا ابلاغ خواهد کرد. در حالتی که این دادخواست پس از توافق طرفین به دادگاه تقدیم شود، غالبا پذیرفته می‌شود. اما در صورتی که بنابه موارد ذکر شده در ماده 371 قانون آیین دادرسی، اصحاب دعوا اقدام به تکمیل و تقدیم این دادخواست کرده باشند، قبول یا رد دادخواست به نظر قاضی بستگی خواهد داشت.

مدارک لازم برای دادخواست ابطال اجرائیه دادگاه برای چک

به طور کلی هر دادخواستی که به دادگاه یا مراجع قضایی دیگر تقدیم می‌شود برای این که مورد بررسی قرار بگیرد می‌بایست دلایل و ضمائمی داشته باشد. دادخواست ابطال اجرائیه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در نتیجه هر یک از اصحاب دعوا باید همراه با این دادخواست، مدارکی ارائه دهد.

مهمترین مدرک برای رسیدگی به دادخواست ابطال اجرائیه چک، رسید پرداخت مبلغ چک توسط محکوم علیه به محکوم له می‌باشد. برای اطلاع از سایر مدارک و ضمائم، با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید.

 

ارتباط در واتس اپ

هزینه دادخواست ابطال اجرائیه توسط وکیل

سپردن رسیدگی به ابطال اجرائیه چک برگشت شده به وکیل پایه یک دادگستری، مستلزم پرداخت هزینه (حق الوکاله) است. اما شما برای طرح چنین دعوایی در دادگاه و کسب اطلاعات لازم می‌توانید با موسسه وکلای تلفنی تماس گرفته و مشاوره حقوقی دریافت کنید.

هزینه مشاوره حقوقی تلفنی موسسه وکلای تلفنی به طور کامل در صفحه اصلی سایت درج شده است. در ضمن شما حتی می‌توانید به طور رایگان نیز در زمینه چک بلامحل و مسائل پیرامون آن مشاوره حقوقی دریافت کنید. مشاوره حقوقی آنلاین در سایت موسسه وکلای تلفنی، به صورت رایگان ارائه می‌شوند.

پس از دریافت مشاوره در صورت تمایل می‌توانید رسیدگی به پرونده حقوقی خود در زمینه ابطال اجرائیه چک را به وکلای پایه یک این موسسه بسپارید.

 

مشاوره حقوقی الزام به فک 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی ابطال دسته چک
مشاوره حقوقی چک، سفته 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.