نگارش لایحه دفاعیه برای متهم به قتل در حالت مستی

نگارش لایحه دفاعیه برای متهم به قتل در حالت مستی

نگارش لایحه دفاعیه برای متهم به قتل در حالت مستی

مجازات قتل در حالت مستی

مجازات قتل در حالت مستی به موجب ماده 307 قانون مجازات اسلامی قصاص است. مطابق با قواعد حقوق کیفری، مستی و عدم تعادل روانی که در نتیجه مصرف مواد سکر آور و نوشیدنی های الکلی باشد، مانع محکومیت مرتکب به قصاص نیست. البته باید در نظر داشت که برای مجازات کردن مرتکب هر جرم عمدی، باید وجود قصد و اراده او در زمان ارتکاب، برای دادگاه محرز شود. در صورتی که جانی، در زمان تحقق قتل بر اثر مستی به کلی مسلوب الاختیار شده باشد، به موجب قسمت اخیر ماده 307 قانون مجازات اسلامی قصاص نمی شود. منظور از مسلوب الاختیار بودن این است که عقل جانی از کار افتاده و به اصطلاح عرفی، سیاه مست شده باشد. در این شرایط با سقوط قصاص، مرتکب به پرداخت مجازات مالی دیه و تحمل کیفر تعزیری حبس محکوم می شود. 

 

هزینه مشاوره حقوقی

لایحه دفاعیه برای قتل در حالت مستی

ملاحظه فرمودید که برای محکومیت مجرم به مجازات قصاص، عمدی و ارادی بودن رفتار او در حین انجام جنایت باید احراز شود. مصرف نوشیدنی های الکلی هرچند به عدم تعادل روانی مصرف کننده منتهی می شود، ولی تا وقتی که او به طور کلی بی اراده نشده باشد، نسبت به رفتار عمدی خود مسئولیت کیفری دارد و در صورت ارتکاب قتل عمد به قصاص محکوم می شود. استثنای این امر، به کلی مسلوب الاراده شدن جانی است. به عبارت دیگر اگر مصرف مواد سکر آور یا نوشیدنی های الکلی به گونه ای باشد که، اراده فرد مرتکب به کلی از بین رفته باشد، قصاص نمی شود.

البته در این شرایط باید این موضوع را در نظر داشت که اگر جانی، برای ارتکاب جنایت، خود را مست کرده باشد، حتی در صورت مسلوب الاراده بودن نیز به قصاص محکوم می شود. در نتیجه لایحه دفاعیه برای قتل در حالت مستی باید اثبات کننده یکی از امور زیر باشد:

  • در لایحه دفاعیه برای قتل در حالت مستی باید این موضوع که مرتکب در حین انجام عمل مجرمانه به دلیل مصرف نوشیدنی الکلی به کلی بی اراده بوده اثبات شود.
  • همچنین متهم به قتل در حالت مستی، در لایحه دفاعیه خود باید ثابت کند مواد مستی آور را به قصد ارتکاب جنایت مصرف نکرده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی با برترین وکلای متخصص در حوزه قتل با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

مجازات قتل در مستی

در جلسه دفاعیه قتل در حالت مستی چه مواردی باید ذکر شود؟

متهم به قتل در حالت مستی یا وکیل وی، در جلسه دفاعیه باید تلاش کنند تا به هر طریق ممکن اثبات نمایند که شرایط تحقق قصاص موجود نیست. در این مورد شایان توجه است که مطابق با قانون مجازات اسلامی تحقق قصاص، مستلزم وجود شرایط متعددی از جمله تساوی در دین و عقل میان جانی و مجنی علیه است. در جلسه دفاعیه متهم یا وکیل وی باید با استناد به مواد مختلف قانونی این موضوع که شرایط قصاص موجود نیست را اثبات نماید.

نقش وکیل و لایحه دفاعیه اصولی در دفاع متهم به قتل در حالت مستی

قتل در حالت مستی از جرایم بسیار پر اهمیت بوده و معمولاً جانی در آن به طور همزمان، متهم به ارتکاب چند جرم گوناگون از جمله شرب خمر، ایراد جنایت بر نفس و منازعه می گردد. در نتیجه دفاع از متهم منوط به تسلط و اشراف بر گستره وسیعی از قوانین و مقررات کیفری و همچنین مسائل شرعی مرتبط با اثبات دعوا است. در موارد وجود اتهام قتل در حالت مستی، وکیل کیفری نقش تعیین کننده ای دارد. توصیه می شود در چنین شرایطی  برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی، با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس حاصل فرمایید. این مجموعه حقوقی با عضویت بهترین وکلای پرونده جنایی، آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین می باشد.

 

مجازات مصرف مشروبات الکلی

اثبات بی گناهی متهم به قتل در حالت مستی

اثبات بی گناهی متهم به قتل در حالت مستی منوط به اثبات بی اراده بودن وی در حال ارتکاب قتل است. دفاعیه متهم در این خصوص باید شامل نکاتی باشد که  ثابت کند مصرف نوشیدنی های الکلی خارج از اراده مرتکب صورت پذیرفته است. مثلاً متهم در ضمن لایحه دفاعیه باید بیان کند که فکر می کرده نوشیدنی ای که دوستانش به او تعارف کرده اند، دوغ یا دلستر است.

همچنین در صورتی که فردی که مرتکب قتل در حالت مستی شده است، نوشیدنی الکلی را به صورت ارادی مصرف کرده باشد، باید در دادگاه ثابت کند که مصرف نوشیدنی الکلی به گونه ای بوده است که وی در زمان ارتکاب جرم به کلی فاقد اراده و اختیار بوده است. به علاوه او باید اثبات نماید که برای ارتکاب جرم قتل یا جرمی که در نتیجه مشابه با قتل باشد، نوشیدنی الکلی مصرف نکرده است.

در صورت اثبات موارد فوق، قصاص ساقط شده و مرتکب علاوه بر مجازات هشتاد ضربه شلاق حد شرب خمر، به پرداخت دیه و تحمل مجازات تعزیری نیز محکوم می شود.

 

ارتباط در واتس اپ

ادله لازم برای نگارش لایحه دفاعیه متهم به قتل در حالت مستی

معمولاً در پرونده جنایی قتل ناشی از مستی، مراجع انتظامی و قضایی بلافاصله پس از طرح موضوع، از مرتکب تست الکل می گیرند. در صورتی که مقدار اتانول داخل خون مرتکب از میزان خاصی بالاتر باشد، مصرف نوشیدنی های الکلی محرز می گردد. لایحه دفاعیه متهم در خصوص قتل در حالت مستی باید در بردارنده ادله ای باشد، که ثابت کند او در حین ارتکاب قتل به طور کلی بی اراده بوده و اصطلاحاً از خود بی خود شده است. دلایلی مثل فیلم دوربین های مدار بسته که نشانگر عدم تعادل کامل فردی است که مسکرات مصرف نموده نیز می تواند جهت سقوط قصاص، کارگشا باشد. برای مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

معرفی شاهد برای دادگاه 
مشاوره حقوقی قتل 
مشاوره حقوقی کیفری 
نگارش لایحه دفاعیه 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام مصرف مشروبات الکلی به معنای مست شدن نیست و غالباً مسلوب الاختیار شدن را معنا نخواهد داشت،زیرا نحوه و میزان مصرف تا حدی که شخص مسلوب الاختیار گردد ملاک نظر قرار میگیرد وفق صدر ماده 307 قانون مجازات اسلامی 92 ارتکاب جنایت در حالت مستی از موجبات قصاص می باشد علی هذا وکیل میتواند با بررسی دقیق پرونده و شکایت شکات و گواهی پزشکی قانونی و اقاریر یا اظهارات متهم در مراحل تحقیقات دادسرا و بررسی جزئیات و احتمالا شهادت شهود اگر وجود داشته باشد عدم بزهکاری متهم به قتل عمدی را اثبات نماید و از وی دفاع کند


بهنام رحمانی فرد

باسلام برای محکومیت مجرم به مجازات قصاص، عمدی و ارادی بودن رفتار او در حین انجام جنایت باید احراز شود. مصرف نوشیدنی های الکلی هرچند به عدم تعادل روانی مصرف کننده منتهی می شود، ولی تا وقتی که او به طور کلی بی اراده نشده باشد، نسبت به رفتار عمدی خود مسئولیت کیفری دارد و در صورت ارتکاب قتل عمد به قصاص محکوم می شود. استثنای این امر، به کلی مسلوب الاراده شدن جانی است. به عبارت دیگر اگر مصرف مواد سکر آور یا نوشیدنی های الکلی به گونه ای باشد که، اراده فرد مرتکب به کلی از بین رفته باشد، قصاص نمی شود. البته در این شرایط باید این موضوع را در نظر داشت که اگر جانی، برای ارتکاب جنایت، خود را مست کرده باشد، حتی در صورت مسلوب الاراده بودن نیز به قصاص محکوم می شود. در نتیجه لایحه دفاعیه برای قتل در حالت مستی باید اثبات کننده یکی از امور زیر باشد: در لایحه دفاعیه برای قتل در حالت مستی باید این موضوع که مرتکب در حین انجام عمل مجرمانه به دلیل مصرف نوشیدنی الکلی به کلی بی اراده بوده اثبات شود. همچنین متهم به قتل در حالت مستی، در لایحه دفاعیه خود باید ثابت کند مواد مستی آور را به قصد ارتکاب جنایت مصرف نکرده است


پروانه

اگر شخصی بر اثر استفاده از شراب ، اراده اش را ازدست بدهد و مرتکب جرمی شود حتی اگر در حالت مستی قتلی انجام بدهد محکوم نمی شود ، مگر اینکه برای انجام قتل عمدا شراب خورده باشد و یا مواد الکلی مصرف کرده باشد که در این مورد علاوه بر مجازات شرب خمر به مجازات دیگری نیز متناسب با جرمش محکوم خواهد شد .


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب مستند به ماده ۲۲۴ قتل در حالت مستی موجب قصاص است مگر اینکه ثابت شود که در اثر مستی به کلی مسلوب الاختیار بوده و قصد از او سلب شده و قبلاً برای چنین عملی خود را مست نکرده باشد. میتوان بر اساس این قوانین نتیجه گرفت که در صورتی که قتل در حالت مستی صورت گرفته باشد مستوجب قصاص نفس است.


مجید پریدست فومنی

با سلام از آنجاییکه در جرم کیفری قتل در هرحالت چه جانی هوشیار باشد وچه مست لحظه انجام عمل و تصمیم گیری در آن زمان توسط جانی مهم و باید اثبات شود که با طراحی و برنامه ریزی قبلی قتل واقع شده یا خیر لذا با این نگاه میتوان برداشت نمود اگر در دفاعیات زائل شدن عقل در لحظه وقوع جرم حادث شده مجازات قصاص قابل به تبدیل است درنتیجه استنادبه سوابق قبلی جانی از باب فقد سابقه و اشتهار به خوبی و استناد به قوانین میتواند محکمه را قانع نماید که قتل در مستی و خارج از اختیار جانی اتفاق افتاده است


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همان طور که می دانیم مجازات قتل در حالت مستی دارای پیچیدگی خاصی ست چرا که شرایط گوناگون مجرم می تواند در نتیجه ی تعیین مجازات نقش داشته باشد با اینکه خود قتل در حالت عادی مستوجب قصاص می شود اما در حالت مستی ممکن است اما و اگر هایی داشته باشد، مثلا برخی از فقها می گویند شخص در این حال از خود اراده ای نداشته است. اما در سمتی دیگردر صورتی که ثابت بشود شخص برای ارتکاب به این عمل مست کرده است علاوه بر مجازات قصاص، دربرگیرنده مجازات شرب خمر نیز می شود. هم چنین قتل در حالت مستی در رانندگی نیز مجازات هایی را دارد که راهکارهای قانونی نیز برای آن تعریف شده است. مطابق ماده ۵۳ قانون مجازات اسلامی اگر کسی بر اثر شرب خمر مسلوب الاراده شده؛ لاکن ثابت شود که شرب خمر به منظور ارتکاب جرم بوده است؛ مجرم علاوه بر مجازات استعمال شرب خمر به مجازات جرمی که مرتکب شده نیز محکوم خواهد شد، همچنین مستند به ماده ۲۲۴ قتل در حالت مستی موجب قصاص است مگر اینکه ثابت شود که در اثر مستی به کلی مسلوب الاختیار بوده و قصد از او سلب شده و قبلاً برای چنین عملی خود را مست نکرده باشد میتوان بر اساس این قوانین نتیجه گرفت که در صورتی که قتل در حالت مستی صورت گرفته باشد مستوجب قصاص نفس است. مگر اینکه شخص متهم بتواند دفاعی را برای عدم اثبات این موضوع ارائه کند پس داشتن یک وکیل مناسب جهت ارائه یک دفاع همه جانبه بسیار تاثیر گذار خواهد بود چرا که باید این موضوع را به صورتی اثبات کند که در زمان ارتکاب جرم قتل به طور کامل فاقد اراده بوده است و در اینجا تمایز وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی با سایر وکلا مشخص می گردد و شما در چنین مواقعی می توانید با استفاده از تجربه این وکلا در مواقع بحرانی دنبال ساحل آرامشی برای نجات خود باشید.


محدثه عابدی

با سلام شرب خمر علاوه بر مجازات شلاقی که در پی دارد. اگر فردی برای ارتکاب جرم و به قصد ارتکاب جرم از مواد مست کننده استفاده نماید و آن جرم را مرتکب شود، به مجازات آن جرم نیز محکوم می گردد، با این وجود اگر شخصی بدون قصد ارتکاب جرم و درحالی که شراب یا هر مواد مست کننده ای استفاده نموده باشد و عمل وی کاملا غیر ارادی بوده مرتکب جرمی گردد، به دلیل عدم تعادل و عدم اراده و قصد اصولا به مجازات آن جرم محکوم نمی گردد به شرط اینکه عمل وی از روی عمد نبوده باشد و هیچ گونه قصدی برای ارتکاب آن جرم نداشته باشد.


مهدی مظفری اناری

با سلام در خصوص قتل در مستی باید گفت که به طور کلی مستی ناشی از اقدام خود مرتکب است که موجب زوال یا نقصان عقل و تعادل روانی فرد می گردد. باید توجه داشت که قانون گذار به تبعیت از فقه اسلامی مستی را موجب سقوط قصاص نمی داند و این به جهت تقصیر و اقدام مرتکب در مست نمودن خود است. اما در مواردی ممکن است در اثر مستی، مرتکب به کلی مسلوب الاختیار شود و اختیار و کنترل روانی خود را از دست بدهد که در این صورت اگر اثبات شود قصاص ساقط می شود اما مرتکب به دیه و تعزیر محکوم می گردد. اما اگر قاعده الامتناع بالاختیار لا ینافی الاختیار حاکم شود و مرتکب به منظور ارتکاب جرم اقدام به مستی کند این مستی موجب رفع قصاص نیست و مرتکب به هر دو مجازات محکوم‌می شود.


مجید

برای محکومیت مجرم به مجازات قصاص، عمدی و ارادی بودن رفتار او در حین انجام جنایت باید احراز شود. مصرف نوشیدنی های الکلی هرچند به عدم تعادل روانی مصرف کننده منتهی می شود، ولی تا وقتی که او به طور کلی بی اراده نشده باشد، نسبت به رفتار عمدی خود مسئولیت کیفری دارد و در صورت ارتکاب قتل عمد به قصاص محکوم می شود. استثنای این امر، به کلی مسلوب الاراده شدن جانی است. به عبارت دیگر اگر مصرف مواد سکر آور یا نوشیدنی های الکلی به گونه ای باشد که، اراده فرد مرتکب به کلی از بین رفته باشد، قصاص نمی شود. موفق باشید


حمید مرادی نیا

با سلام ماده‌ی ۱۵۴ قانون مجازات اسلامی حکم قضیه را بیان کرده است. در این ماده میان کسی که در اثر استفاده از مشروبات الکی، مواد مخدر و روان‌گردان تعادل روانی نداشته باشد و کسی که به طور کلی در اثر مصرف این مواد بی‌اراده شده، تفاوت گذاشته ‌‌شده ‌است. باید توجه کرد در این موارد فرد با اختیار خود اقدام به مصرف این مواد کرده ‌است. پس اگر به اجبار به کسی مشروب بخورانند و یا مواد روان‌گردان تزریق کنند، صحبت از مسئول دانستن فرد در جرم بی معناست. چون این فرد تحت اجبار یا اکراه مجبور به مصرف مواد شده ‌است. مطابق این ماده اگر شخص فقط تا حدی از حالت عادی فاصله گرفته باشد، یعنی به اصطلاح کاملا مست و بی‌اراده نشده باشد، نمی‌توانیم بگوییم جرمی مرتکب نشده ‌است. ماده‌ی ۳۰۷ قانون مجازات اسلامی درباره‌ی ارتکاب قتل در حال مستی یا عدم تعادل روانی به خاطر مصرف روان‌گردان هم همین حکم را دارد. اما اگر شدت مستی و عدم تعادل روانی به حدی باشد که فرد اراده‌ی خود را به‌طور کلی از دست دهد و اصلا متوجه اطراف و کارهایش نباشد، در این صورت نمی‌توان گفت جرم را با اراده خود انجام داده است.


سهند مهدی پور

مصرف نوشیدنی های الکلی هرچند به عدم تعادل روانی مصرف کننده منتهی می شود، ولی تا وقتی که او به طور کلی بی اراده نشده باشد، نسبت به رفتار عمدی خود مسئولیت کیفری دارد و در صورت ارتکاب قتل عمد به قصاص محکوم می شود. استثنای این امر، به کلی مسلوب الاراده شدن جانی است. به عبارت دیگر اگر مصرف مواد سکر آور یا نوشیدنی های الکلی به گونه ای باشد که، اراده فرد مرتکب به کلی از بین رفته باشد، قصاص نمی شود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.