قیم کیست؟

قیم کیست؟

آیا می دانید قیم کیست و چه ویژگی ها و اختیاراتی دارد؟ محجور به فردی اطلاق می شود که از تصرف در امور مالی و غیر مالی اش منع شده است. چرا؟

تا بدین ترتیب نهایت حمایت از تصرفات آن ها در امور مالی و غیر مالی به عمل آمده و از هرگونه تصرف اشتباه پیشگیری گردد. محجورین را به سه دسته اصلی زیر تقسیم می کنند:

صغار

افراد غیر رشید

مجانین

یکی از مهم ترین مسائلی که در رابطه با حمایت از محجوران بی ولی و وصی مطرح می گردد، این است که چه کسی وظیفه حمایت از این افراد و تصرف در امور مالی و غیر مالی آن ها را بر عهده می گیرد؟

این جا است که پای مفهومی تحت عنوان قیم به ماجرا باز می شود. تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا شما را با قیم، ویژگی ها و حوزه اختیارات او آشنا کنیم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعریف قیم از زبان وکیل

در صورتی که فرد محجور ولی خاص نداشته باشد، دادگاه سرپرستی و اداره امور او را به قیم می سپارد. منظور از ولی خاص پدر و پدربزرگ است. به بیان ساده تر می توان گفت:

قیمومیت سمتی است که از سوی مرجع صالح به قیم داده می شود تا سرپرستی و اداره امور مالی و غیر مالی محجور را در فقدان ولی خاص او عهده دار گردد.

چگونگی تعریف قیم به صورت قانونی

در صورتی که پدر یا جد پدری در قید حیات نبوده و وصی برای اداره امور فرد محجور وجود نداشته باشد، مقامات صالح قضایی اقدام به تعیین قیم برای اداره امور مالی و غیر مالی فرد می­کنند. این سمت را تحت عنوان قیمومیت نامگذاری می­نمایند. منظور از وصی فردی است که طبق وصیت پدر یا پدربزرگ فرد محجور وظیفه اداره امور وی را بر عهده دارد.

بر اساس ماده 1218 قانون مدنی اگر فردی یکی از شرایط زیر را دارا باشد، محجور محسوب شده و نیازمند تعیین قیم است:

صغیری که پدر و جد پدری او در قید حیات نیستند.

مجانین و اشخاص غیر رشیدی که پدر یا جد پدری آن­ها در قید حیات نبوده و جنون یا عدم رشد آن­ها متصل به زمان کودکی­شان است.

مجانین و اشخاص غیر رشیدی که پدر یا جد پدری آن­ها در قید حیات نبوده و جنون یا عدم رشد آن­ها متصل به زمان کودکی­شان نیست.

گاهی سرپرست فرد محجور در قید حیات است، اما بیمار بوده و از همین رو توانایی نگهداری و اداره امور فرد را ندارد. در صورتی که عدم توانایی سرپرست برای دادگاه محرز گردد، بر اساس قانون شخصی را برای نگهداری از محجور تعیین می­کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره حقوقی موسسه حقوقی وکلای تلفنی بهره مند شوید.

 

تعیین قیم

قیم باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

قیمومیت افراد محجور یکی از مهم­ترین و خطیرترین وظایفی است که قیم عهده دار آن است. از همین رو دادگاه برای انتصاب فرد به این سمت باید از وجود برخی ویژگی­ها و شرایط در وی اطمینان حاصل کند.

نخستین ویژگی ای که برخورداری از آن برای قیم الزامی است، توانایی و قدرت لازم به منظور انجام اعمال حقوقی و مدیریت صحیح و حفظ اموال فرد محجور است. چنین فردی باید بتواند مصلحت محجور را از مفسده تشخیص داده و در راستای رعایت مصلحت او بکوشد.

امانتداری دومین ویژگی مهمی است که فرد باید از آن بهره مند باشد. جالب است بدانید که در صورت اثبات عدم امانتداری ، قانون بلافاصله نسبت به عزل وی از این سمت اقدام نموده و فرد دیگری را جایگزین وی می­کند.

سومین ویژگی بالغ و رشیدن بودن فرد می­باشد. فراموش نکنید افرادی که خودشان نیازمند قیم هستند، نمی­توانند این مسئولیت خطیر را بر عهده بگیرند.

بنا به اصول حقوق اسلامی افراد غیر مسلمان نمی­توانند قیم فرد مسلمان باشند. بنابراین اگر فرد محجور مسلمان باشد، تعیین قیم غیر مسلمان برای او غیر ممکن است. قیم باید مرتکب جرم و در نتیجه محکوم به حکم قطعی نشده نباشد، ورشکسته نشده باشد، به فساد اخلاقی معروف نباشد، خودش و یا اقربای طبقه اولش با محجور دشمنی نداشته باشند.   می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره حقوقی تلفنی موسسه حقوقی وکلای تلفنی بهره ببرید.

 

مشاوره حقوقی قیم

آیا زن هم می تواند قیم باشد؟

بله؛ زنان هم می توانند به سمت قیمومیت انتصاب گردند. البته در صورت اعلام رضایت شوهرشان! بر اساس ماده 61 قانون امور حسبی هنگامی که پدر و پدربزرگ طفلی در قید حیات نباشند، اولویت با مادر طفل است. مادر می تواند قیمومیت فرزند خود را تا هنگام ازدواج مجدد بر عهده بگیرد. بر اساس ماده 1251 در صورتی که مادر، شوهر اختیار نماید؛ تا یک ماه پس از تاریخ عقد فرصت دارد که این موضوع را به دادستان اعلام کند. بدین ترتیب دادستان با رعایت وضعیت جدید زن نسبت به تعیین قیم جدید و یا تعیین ناظر اقدام می نماید.

حوزه اختیارات و وظایف قیم

وظیفه نگهداری از فرد محجور و نمایندگی قانونی وی در کلیه امور مالی و غیر مالی را بر عهده دارد. این فرد باید به محض این که به سمت قیمومیت منصوب می­شود، اقدام به جمع آوری لیستی از دارایی های محجور نموده و یک نسخه از آن را با امضای خود در اختیار دادستان قرار دهد. دادستان نیز موظف به انجام بررسی­های لازم در رابطه با اموال و دارایی­های شخص محجور است. نماینده دادستان نیز می­تواند عهده دار انجام این کار شود.

قیم باید حداقل در طول سال یک بار نسبت به ارائه حساب تصدی خود به دادستان یا نماینده قانونی او اقدام نماید. در صورتی که دادستان حساب تصدی قیم را درخواست نماید، اما او نسبت به این موضوع بی اهمیت باشد، ظرف مدت یک ماه از مطالبه به دستور دادستان از قیمومیت عزل می­گردد.

 

ارتباط در واتس اپ

قیم عهده دار پرداخت هزینه زندگی محجور و افراد تحت سرپرستی او است. یکی از مهم­ترین وظایف وظایف غیر مالی این فرد در نظر داشتن مصلحت محجور در تمام شرایط و تلاش برای اصلاح حال وی است. اختیار نمودن همسر برای محجور بنا به اجازه پزشک و صلاح دید دادستان و یا ارائه درخواست طلاق وی به دادگاه از دیگر وظایف او است. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده کنید.

شرایط حقوقی و تبعات حقوقی انتخاب قیم چیست؟

در صورتی که افراد به دلایل خاصی همچون صغیر بودن یا مجنون بودن در دسته افراد محجوری قرار بگیرند که از تصرف حقوق و اموال مالی و غیر مالی خود منع شده اند، مشمول تعیین قیم خواهند بود. چرا؟

زیرا این افراد توانایی اداره زندگی و امور مالی و غیر مالی خود را ندارند و برای انجام امور زندگیشان نیازمند شخصی هستند که در قانون از وی تحت عنوان قیم یاد می شود.

 

 

موارد حضانت 
حق الوکاله وکیل 
مشاوره حقوقی حجر 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

علی زاده

قیم نماینده قانونی شخص محجور می‌باشد بنابراین مواظبت از کلیه امور مالی محجور با قیم است.قیم باید قبل ازاینکه هرگونه اقدامی برای خرید و فروش اموال محجور انجام دهد لیست کامل اموال و دارایی های محجور(صغیر) مجنون (غیر‌رشید) را به دادسرای امورسرپرستی ارائه نماید. درصورت مخفی نمودن عمدی اموال و دارایی از اداره سرپرستی از قیمومت برکنار خواهد شد. قیم باید حداقل سالی یکبار شرح دقیق و کامل اقدامات مالی خود را به دادسرای سرپرستی اعلام نماید. هرگاه قیّم در حفظ اموال شخص محجور دچار تقصیر شود و خسارتی به اموال محجور متحمل شود مسئول جبران آن خسارت می‌باشد حتی اگر قیم مسئول مستقیم خسارت وارده نباشد.قیم به عنوان نماینده قانونی محجور نمی تواند در دادگاه یا دادسرا پرونده مربوط به او را صلح نماید یا خاتمه دهد مگراینکه این امر به تصویب دادسرای امور سرپرستی رسیده باشد. هرگاه قیّم زن مجرد باشد و درهنگامی که قیّم شخص محجور باشد و ازدواج نماید باید به اطلاع دادسرای امورسرپرسی برساند. در صورتی که عدم اعلام این موضوع می تواند عواملی برای عزل از سمت قیمومت باشد. زن بدون اجازه همسر نمی تواند قبول قیمومت نماید.


mohammadian

جهت ملاقات تنها یادگار فرزندمان که عروسمان مارا در دیدارش محروم کردخ بود مشاوره گرفتیم به کمک دادخواستی که وکیل شما نگارش کرد توانستم به عنوان پدربزرگ این طفل یک روز در هفته ملاقات بگیرم ممنونم از تمام کمک هاتون


کوکبی

شرایط قیم عبارت است از: قیم باید با دلسوزی تمام، موجبات تامین رفاه کودک را فراهم نماید. برای فرزندان مسلمان باید سرپرست و قیم مسلمان تعیین گردد. قیم نباید از جانب فرد دیگری مورد محافظت قرار بگیرد. به لحاظ اخلاقی فردی باشد که بتوان به وی اعتماد نمود و در حالت کلی امین باشد. اطلاعات کافی در مورد نگهداری از کودک داشته و فردی بالغ و عاقل باشد. دارای سابقه کیفری و یا حقوقی بد نباشد. قیم و وابستگان وی نباید با محجور دعوایی داشته باشد. در صورتی که قیم، زن متاهل باشد برای گرفتن قیومیت باید از شوهرش رضایت بگیرد. قیم نباید به لحاظ مالی، فردی ورشکسته باشد.


وحید قلی پور عباسی

در تمامی جوامع شاهد افرادی هستیم که به علت صغر سن (پایین بودن سن از یک حد نصاب مشخص) یا مسائل دیگر همانند جنون و دیوانگی قادر به اداره امور مالی و حتی امور غیرمالی خود نیستند. در این شرایط ولی آن‌ها (پدر یا جد پدری) برای رسیدگی به این امور ارجحیت دارد. منظور از ولی نیز پدر یا جد پدری است؛ حال تصور کنید یک فرد علاوه بر اینکه صغیر یا مجنون است ولی خاص هم ندارد؛ در این شرایط باید فردی را به عنوان قیم انتخاب نمود تا به امور وی رسیدگی نماید. البته ممکن است فرد ولی خاص داشته باشد اما صلاحیت رسیدگی به امور او را نداشته باشد. شرایط انتخاب قیم دادگاه نمی‌تواند هر شخصی را بدون توجه به مسائل اخلاقی و شخصیت او به عنوان قیم انتخاب کند بلکه شرایط خاصی برای انتخاب قیم وجود دارد که عبارتند از: قیم نباید خود تحت ولایت یا قیمومت دیگران باشد. افرادی که به علت ارتکاب جنایت یا یکی از جنحه‌های ذیل به موجب حکم قطعی محکوم شده باشند. این جرائم عبارتند از: سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، هتک ناموس یا منافیات عفت، جنحه نسبت به اطفال، ورشکستگی به تقصیر کسانی که ورشکسته شده‌اند اما این ورشکستگی به تقصیر نیست با این حال همچنان تصفیه صورت نگرفته است باز هم صلاحیت نصب به عنوان قیم را ندارند. افرادی که معروف به انحطاط اخلاقی یا فساد در رفتار باشند. کسی که خود یا اقربای طبقه اول او دعوایی بر علیه محجور داشته باشد. نکاتی در این خصوص وجود دارد از جمله اینکه مادر در صورتی که مشمول هیچ کدام از بندهای فوق نشود مادامی که ازدواج نکرده است بر دیگران برای پذیرش قیمومت ارجحیت دارد. بعد از مادر باید به سایر خویشاوندان اشاره نمود که اولویت داشتن آنها با توجه به درجات خویشاندی تعیین می‌شود. همچنین طبق قانون اگر زن محجور شود شوهر او در زمان نصب قیم بر دیگران اولویت دارد. وظایف قیم قیم وظایف متعددی دارد اما در یک نگاه کلی وکیل امور خانواده ، می‌توان آن را در رسیدگی به امور مالی و برخی از امور غیرمالی شخص خلاصه نمود. طبق قانون این وظایف عبارتند از: نمایندگی قانونی در تمام امور مالی اجازه اشتغال به یک کار یا پیشه حفظ اموال محجور طبق لیستی که از دارایی وی در زمان نصب قیم تنظیم شده است تسلیم حساب خود (قیم) به دادستان برای جلوگیری از برداشت سود شخصی از اموال محجور پرداخت هزینه‌های درمان محجور مدیریت پرداخت نفقه افراد واجب النفقه محجور رعایت مصلحت محجور در تمام موارد پذیرش مسئولیت خساراتی که از جانب وی به محجور وارد شده است. نحوه تعیین و نصب قیم والدین طفل در صورتی که از لحاظ قانونی شرایط سرپرستی محجور را نداشته باشند باید درخواست نصب قیم بدهند. اگر والدین در قید حیات نباشند یا نتوانند این کار را انجام دهند یا کلا از انجام آن خودداری کنند هر کدام از نزدیکان محجور می تواند در این زمینه اقدام نموده و درخواست نصب قیم بدهد. حتی بسیاری از ادارات موظف شده‌اند در صورت مشاهده افراد محجور، درخواست قیم بدهند. این وظیفه بدین صورت است که آنها درخواست خود را نزد دادستان برده و دادستان به این امر رسیدگی خواهد کرد. دادسرا موظف است به درخواست نصب قیم رسیدگی کند. در اغلب موارد خواهان نصب قیم در دادگاه، دادستان است و مخالفت دادسرا نیز باید مبتنی بر ادله محکمه پسندی باشد. بنابراین اگر دادستان با این امر موافقت کند به احتمال بسیار زیاد، دادسرا نیز درخواست نصب قیم را خواهد پذیرفت. مدارک شناسایی محجور و فردی که درخواست قیمومت داده است برای تشکیل پرونده کفایت می‌کند.


آزاده

مطابق قانون مدنی کسانی که به اصطلاح محجور هستند یعنی توانایی تصرف در امور مالی یا انجام امور غیر مالی خود را ندارند ، باید کسی را داشته باشند تا در انجام این امور به آنها کمک کند و این محجورین به سه دسته صغار، اشخاص غیر رشید و مجانین تقسیم می شوند . مثلا صغیر کسی است که به سن بلوغ نرسیده است ، غیر رشید یا سفیه طبق ماده یعنی، بعلاوه مجنون یا دیوانه که همگی محجور هستند . موارد نصب قیم، اعم از قیم دائم و قیم موقت، برای محجورین در قانون مدنی ماده 1218 مشخص شده است


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب قیم به کسی گفته می‌شود که سرپرست و عهده‌دار امور طفل یتیم و متولی امر شخص محجور است. قیم زمانی برای محجور منصوب می‌شود که این شخص، ولی قهری یا وصی نداشته باشد.


مهران رمضان پناه

سلام؛ قیم به کسی گفته می‌شود که سرپرست و عهده‌دار امور طفل یتیم و متولی امر شخص محجور است. قیم زمانی برای محجور منصوب می‌شود که این شخص، ولی قهری یا وصی نداشته باشد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از مسائل مهمی که در خصوص حمایت از محجوران مطرح می شود این است که در صورتی که ولی و وصی برای او وجود نداشته باشد ، چه کسی عهده دار حمایت از آنان مراقبت از آنها و اداره امور مالی و غیر مالی ایشان است . ترتیبی که در فقه و قانون مدنی برای این امر پیش بینی شده است را می توان این تعیین قیم برای محجوران دانست که مقررات مخصوص به خود را دارد . البته تنها برخی از افراد هستند که نیاز به قیم دارند و فردی که به قیمومت منتصب می شود باید شرایطی داشته و از ویژگی های لازم برای انجام این کار برخوردار باشد و برای نصب او به عنوان قیم باید تشریفاتی طی شود و همچنین وظایف و اختیارات قیم نیز در قانون پیش بینی شده است و در صورتی هم که قیم از وظایف خود تخطی کرد می توان وی را عزل کرد. در جواب سوال قیم کیست باید گفت قیم کسی است که وظیفه دارد امور مالی و گاها غیر مالی محجور را بدست بگیرد و من جمله شرایط قیم این است که باید خود محجور یا ورشکسته نباشد ، به جرایمی همچون کلاهبرداری محکوم نشده باشد و یا به فساد اخلاقی معروف نباشد . مطابق قانون مدنی کسانی که به اصطلاح محجور هستند یعنی توانایی تصرف در امور مالی یا انجام امور غیر مالی خود را ندارند ، باید کسی را داشته باشند تا در انجام این امور به آنها کمک کند و این محجورین به سه دسته صغار، اشخاص غیر رشید و مجانین تقسیم می شوند . مثلا صغیر کسی است که به سن بلوغ نرسیده است ، غیر رشید یا سفیه طبق ماده یعنی، بعلاوه مجنون یا دیوانه که همگی محجور هستند .


Mohamad sheykhi

در صورتی که پدر یا جد پدری در قید حیات نبوده و وصی برای اداره امور فرد محجور وجود نداشته باشد، مقامات صالح قضایی اقدام به تعیین قیم برای اداره امور مالی و غیر مالی فرد می­کنند. این سمت را تحت عنوان قیمومیت نامگذاری می­نمایند. منظور از وصی فردی است که طبق وصیت پدر یا پدربزرگ فرد محجور وظیفه اداره امور وی را بر عهده دارد. بر اساس ماده 1218 قانون مدنی اگر فردی یکی از شرایط زیر را دارا باشد، محجور محسوب شده و نیازمند تعیین قیم است: صغیری که پدر و جد پدری او در قید حیات نیستند. مجانین و اشخاص غیر رشیدی که پدر یا جد پدری آن­ها در قید حیات نبوده و جنون یا عدم رشد آن­ها متصل به زمان کودکی­شان است. مجانین و اشخاص غیر رشیدی که پدر یا جد پدری آن­ها در قید حیات نبوده و جنون یا عدم رشد آن­ها متصل به زمان کودکی­شان نیست. گاهی سرپرست فرد محجور در قید حیات است، اما بیمار بوده و از همین رو توانایی نگهداری و اداره امور فرد را ندارد. در صورتی که عدم توانایی سرپرست برای دادگاه محرز گردد، بر اساس قانون شخصی را برای نگهداری از محجور تعیین می­کند.


بهنام رحمانی فرد

با سلام در صورتی که پدر یا جد پدری در قید حیات نبوده و وصی برای اداره امور فرد محجور وجود نداشته باشد، مقامات صالح قضایی اقدام به تعیین قیم برای اداره امور مالی و غیر مالی فرد می­کنند. این سمت را تحت عنوان قیمومیت نامگذاری می­نمایند. منظور از وصی فردی است که طبق وصیت پدر یا پدربزرگ فرد محجور وظیفه اداره امور وی را بر عهده دارد. بر اساس ماده 1218 قانون مدنی اگر فردی یکی از شرایط زیر را دارا باشد، محجور محسوب شده و نیازمند تعیین قیم است: صغیری که پدر و جد پدری او در قید حیات نیستند. مجانین و اشخاص غیر رشیدی که پدر یا جد پدری آن­ها در قید حیات نبوده و جنون یا عدم رشد آن­ها متصل به زمان کودکی­شان است. مجانین و اشخاص غیر رشیدی که پدر یا جد پدری آن­ها در قید حیات نبوده و جنون یا عدم رشد آن­ها متصل به زمان کودکی­شان نیست. گاهی سرپرست فرد محجور در قید حیات است، اما بیمار بوده و از همین رو توانایی نگهداری و اداره امور فرد را ندارد. در صورتی که عدم توانایی سرپرست برای دادگاه محرز گردد، بر اساس قانون شخصی را برای نگهداری از محجور تعیین می­کند


ف م

فرد قیم باید اهلیت داشته باشد. یعنی عاقل ، بالغ و رشید باشد و اگر محجور باشد نمیتواند به سمت قیمومت گزیده شود. قیم باید صفت امانت در آن هویدا باشد. همچنین او نباید مرتکب جرایمی از جمله خیانت در امانت ، کلاهبرداری و هتک ناموس شده باشد.قیم حق دارد بابت اقداماتی که در جهت قیمومت انجام میدهد. مزد کار خود را بگیرد و میزان اجرتی که دریافت میکند بستگی به عواملی مانند مدت و کیفیت کاری که انجام داده است ،


امین

در صورتی که پدر یا جد پدری در قید حیات نبوده و وصی برای اداره امور فرد محجور وجود نداشته باشد، مقامات صالح قضایی اقدام به تعیین قیم برای اداره امور مالی و غیر مالی فرد می­کنند. این سمت را تحت عنوان قیمومیت نامگذاری می­نمایند. منظور از وصی فردی است که طبق وصیت پدر یا پدربزرگ فرد محجور وظیفه اداره امور وی را بر عهده دارد.


وحید فراست

قیم وظیفه نگهداری و همچنین امور مالی محجور را بر عهده دارد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.