موت فرضی چیست؟

موت فرضی چیست؟

موت فرضی چیست؟

ما در این مقاله ابتدا با مفهوم موت فرضی آشنا خواهیم شد. سپس احکام و اقدامات لازم و مربوط به آن را بررسی خواهیم کرد. همچنین موسسه حقوقی وکلای تلفنی، شرایط لازم برای مشاوره حقوقی موت فرضی را برای شما فراهم کرده است. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از موت فرضی چیست؟

در قانون مدنی ایران موت به سه نوع فرضی، حقیقی و حکمی تقسیم شده است. موت فرضی زمانی استفاده می شود که از غیبت فرد، مدتی می گذرد و خبری از او نمی رسد. که در این حالت فرض بر عدم حیات و زنده بودن او می شود. تفاوت موت فرضی با حقیقی در آن است که در فوت حقیقی، فرد واقعا فوت کرده است و شکی در حیات یا عدم حیات او وجود ندارد. مسئله مرگ فرضی زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که بحث ارث ایجاد می شود. زیرا مادامی که فرد زنده است، هیچکس حق دخل و تصرف در اموال او را ندارد و بحث ارث و تقسیم اموال شخص زمانی مطرح می شود که او فوت کرده باشد.

برابر ماده ۱۰۱۹ قانون مدنی، قانونگذار برای رعایت حقوق ورثه، هنگامی که شخصی غایب باشد و از غیبت او مدت زیادی گذشته باشد، حکم به مرگ فرضی شخص می دهد. برخی از فقهای شیعه معتقدند گذشت چهار سال از غیبت فرد برای صدور حکم موت فرضی کفایت می کند. لازم به ذکر است که صدور حکم موت فرضی باید به درخواست ذی نفعان شخص یا ورثه او صورت بگیرد.

 

در چه صورت حکم فوت فرضی صادر می شود؟

همانطور که به آن اشاره شد، قانونگذار در مواد ۱۰۲۰ الی ۱۰۲۲ مدتی که شخص غایب بعد از گذشت آن مرده فرض می شود را مشخص کرده است.

برابر این مواد با وجود شرایط زیر می توان برای صدور حکم موت فرضی اقدام کرد:

  • گذشت ده سال کامل از زمان وجود آخرین خبر از زنده بودن شخص و البته گذشتن سن او از ۷۵ سال.
  • هنگامی که شخص با کشتی به سفر دریایی رفته باشد و آن کشتی تلف شده باشد. البته لازم است از آن تاریخ سه سال گذشته باشد.
  • شخصی جزء نیروهای مسلح بوده باشد و در جنگ مفقود شده باشد. اگر بین دو کشور صلح برقرار شده، باید سه سال از تاریخ صلح و اگر جنگ باشد، باید مدت 5 سال از تاریخ پایان جنگ گذشته باشد.
  • شخص، مشمول هیچ یک از موارد بالا نباشد اما به دلیل رخ دادن برخی حوادث مانند تصادف رانندگی، خطر مرگ او را تهدید کرده و مفقود شده باشد. در این صورت اگر بعد از گذشت پنج سال خبری از او نرسد، می توان درخواست صدور حکم موت فرضی را داشت.

بررسی شرایط لازم برای صدور حکم موت فرضی، امری مهم و تخصصی است. به همین خاطر شما می توانید با بهترین وکیل موت فرضی، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 

 

هزینه وکیل ثبت احوال 
مشاوره حقوقی گواهی فوت 
مشاوره حقوقی ابطال شناسنامه
مشاوره حقوقی ثبت احوال
درباره ما 

 

اقدامات لازم  قبل از صدور حکم موت فرضی

آنچه درباره موت فرضی اهمیت بسزایی دارد، اقدامات لازم برای صدور حکم موت فرضی است. چنانچه یکی از شرایط قانونی برای درخواست صادر کردن حکم مرگ فرضی فراهم باشد، ورثه یا ذی نفعان شخص غایب می توانند برای آن اقدام کنند.

تشریفات لازم برای صدور حکم موت فرضی عبارتند از:

  • تقدیم دادخواست مربوطه به دادگاه؛ برابر مواد ۱۵۳ و ۱۵۴ قانون امور حسبی، این دادخواست باید کتباً نوشته و مشخصات کامل غایب و تاریخ غیبت او در آن درج شود. باید دلیل اینکه فرد حق درخواست دارد را ذکر کند و علاوه بر آن، دلایل لازم را برای اینکه ثابت کند، شخص غایب است و می­توان حق درخواست مربوطه را داشت، ارائه دهد.
  • انتشار آگهی؛ دادگاه زمانی می تواند حکم مرگ فرضی را صادر کند که از زمان انتشار آخرین آگهی مدت یک سال گذشته باشد و خبری از آن شخص نرسیده باشد.
  • تحقیقات لازم از طرف دادگاه؛ در این مرحله، دادگاه بررسی­های لازم را درباره وجود شرایط قانونی انجام می دهد و پس از آن حکم موت فرضی را صادر می کند می­کند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، با وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

برای صدور حکم موت فرضی به کجا مراجعه کنیم؟

در پرونده های مربوط به موت فرضی لازم است، دادخواست صدور حکم موت فرضی را به دادگاه صالح تقدیم کنید. در واقع مرجع صالح برای رسیدگی به این دادخواست، دادگاه خانواده محل آخرین اقامتگاه شخص غایب محسوب می شود. برای مثال اگر شخصی در شهر مشهد اقامت داشته و پس از آن غایب مفقود الاثر شده است، باید به دادگاه خانواده مشهد برای درخواست مربوطه مراجعه کرد. لازم به ذکر است درباره حکم صادره از دادگاه، امکان اعتراض و تجدید نظر خواهی وجود دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی پیرامون این موضوع، با مشاوران ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

 

موت فرضی

 

آثار حقوقی حکم موت فرضی

آثار حقوقی حکم موت فرضی به امور مالی و غیر مالی قابل تقسیم است؛ حکم مرگ فرضی که صادر می شود، تمام اموال و دارایی های شخص به ورثه او داده می شود. لازم به ذکر است هنگامی که شخص غایب بر می گردد، مطابق ماده ۱۰۲۷ قانون مدنی، هر آن چه از اموال وی موجود باشد، باید به او مسترد شود.
علاوه بر اثرات مالی موت فرضی، اثرات غیر مالی نیز وجود دارد. برای مثال هنگامی که شخصی به مدت چهار سال گم شده باشد و خبری از او نباشد، همسرش می تواند درخواست طلاق کند. البته قبل از این کار، لازم است برای اثبات موت یا درخواست صدور حکم موت فرضی شوهرش اقدام کند.

 


سوالات متداول

نظرات

علیرضا

من فقط این اصطلاح را در یک فیلم شنیده بودم خیلی خوشحالم که امروز در لابلای گردش در فضای مجازی با سایت شما آشنا شدم از طریق تبلیغاتتون و مطالب جالب زیاد و البته مفیدی مطالعه کردم برام خیلی جالب بود ممنونم


فاطمه عمادی

باسلام،، حکم موت فرضی در زمانی صادر می‌شود که برای مدتی طولانی از فرد خبری نیست تا جایی که خانواده، دوستان و نزدیکان او را مرده می‌نگارند. براساس ماده ۱۰۱۹ تا ۱۰۲۲ قانون مدنی، در صورتی که فردی ناپدید گردد و بعد از مدتی طولانی، خبری از او نباشد، در صورتی که این مدت از سه سال تا حداکثر ۱۰ سال باشد، فرد فوت‌شده در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین خانواده و نزدیکان او می‌توانند با دریافت حکم موت فرضی، برای تقسیم ارث اقدام کنند. صدور حکم موت فرضی و احکام مرتبط با فرد مفقودالاثر در دادگاه خانواده آخرین محل سکونت فرد دنبال می‌شود. اگر فرد غایب پیش از این در ایران زندگی نمیکرده و خارج از ایران بوده باشد، دادگاه صالح برای صدور حکم موت فرضی، دادگاه همان مکان است. در صورتی که فرد ناپدیدشده آخرین بار در ایران سکونت داشته اما محل اقامت او مشخص نباشد، دادگاه محلی محلی که فرد در آن زندگی میکند، مرجع صالح خواهد بود. چنانچه ورثه فرد مورد نظر مشخص نباشند، دادگاه صالح، دادگاهی است که فرد در آنجا اموالی دارد.


بشیر علی پاریاد

با سلام.موت فرضی، با ثبت دادخواست آن، توسط ورثه، وصی یا موصی له، آن هم در صورت احراز گذشت مدتی که شخص، از نظر قانون، پس از آن، عادتا زنده فرض نمی شود و پس از گذشت یک سال از تاریخ انتشار آخرین آگهی، میسر است. بعد از صدور حکم، اموال به تصرف ورثه داده می شود و در صورت بازگشت غایب، باید آنچه موجود است، به وی، مسترد گردد.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب موت فرضی، موت حقیقی و موت حکمی، از انواع موت، در قانون مدنی هستند. در موت حقیقی، حیات زیستی فرد، با مرگ، پایان می یابد، در موت فرضی، مدتی از غیبت فرد می گذرد و خبری از او به دست نمی رسد و عدم حیات او، فرض می گردد و در موت حکمی، حکم کشتن مرد مسلمانی که مرتد فطری یا ملی شده، صادر می شود.


مجید شیخی

با سلام در قانون مدنی ایران موت به سه نوع فرضی، حقیقی و حکمی تقسیم شده است. موت فرضی زمانی استفاده می شود که از غیبت فرد، مدتی می گذرد و خبری از او نمی رسد. که در این حالت فرض بر عدم حیات و زنده بودن او می شود. تفاوت موت فرضی با حقیقی در آن است که در فوت حقیقی، فرد واقعا فوت کرده است و شکی در حیات یا عدم حیات او وجود ندارد. مسئله مرگ فرضی زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که بحث ارث ایجاد می شود


M.j sheykhi

با وجود شرایط زیر می توان برای صدور حکم موت فرضی اقدام کرد: گذشت ده سال کامل از زمان وجود آخرین خبر از زنده بودن شخص و البته گذشتن سن او از ۷۵ سال. هنگامی که شخص با کشتی به سفر دریایی رفته باشد و آن کشتی تلف شده باشد. البته لازم است از آن تاریخ سه سال گذشته باشد. شخصی جزء نیروهای مسلح بوده باشد و در جنگ مفقود شده باشد. اگر بین دو کشور صلح برقرار شده، باید سه سال از تاریخ صلح و اگر جنگ باشد، باید مدت 5 سال از تاریخ پایان جنگ گذشته باشد. شخص، مشمول هیچ یک از موارد بالا نباشد اما به دلیل رخ دادن برخی حوادث مانند تصادف رانندگی، خطر مرگ او را تهدید کرده و مفقود شده باشد. در این صورت اگر بعد از گذشت پنج سال خبری از او نرسد، می توان درخواست صدور حکم موت فرضی را داشت.


کوکبی

موت فرضی: یکی از اقسام موت در قانون مدنی است که در آن، مدتی طولانی، از غیبت فرد، می گذرد و زنده نبودن او، فرض می شود. موت حکمی: این نوع از موت که برگرفته از شرع مقدس است، زمانی تحقق می یابد که مرد مسلمانی، مرتد فطری یا ملی گردد. در این شرایط، به حکم اسلام، حکم کشتن او، صادر می گردد و به علت ارتداد، کشته می شود


مهران رمضان پناه

سلام؛موت فرضی: یکی از اقسام موت در قانون مدنی است که در آن، مدتی طولانی، از غیبت فرد، می گذرد و زنده نبودن او، فرض می شود. موت حکمی: این نوع از موت که برگرفته از شرع مقدس است، زمانی تحقق می یابد که مرد مسلمانی، مرتد فطری یا ملی گردد. در این شرایط، به حکم اسلام، حکم کشتن او، صادر می گردد و به علت ارتداد، کشته می شود.


علی زاده

موت فرضی برای افرادی صادر می گردد که غائب مفقود اور می باشد و مدت غیبت ان ها طولانی و هبری از ان ها در دست نیست برای پدریافت حکم موت فرضی نیاز به ثبت دادخواست از سوی ورثه می باشد کسی که ذی نفع است و که معمولا حداقل ۴ سال باید از تاریخ گم شدن یا مفقود شدن فرد گذشته باشد


آزاده

موت فرضی، موت حقیقی و موت حکمی، از انواع موت، در قانون مدنی هستند. در موت حقیقی، حیات زیستی فرد، با مرگ، پایان می یابد، در موت فرضی، مدتی از غیبت فرد می گذرد و خبری از او به دست نمی رسد و عدم حیات او، فرض می گردد و در موت حکمی، حکم کشتن مرد مسلمانی که مرتد فطری یا ملی شده، صادر می شود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، قانون مدنی، انواع فوت یا موت را پیش بینی کرده و قواعد مربوط به هر یک را مشخص نموده است؛ چراکه اساسا مساله مهمی مانند ارث، بعد از مرگ اشخاص تحقق پیدا می کند و در صورتی که شخص زنده باشد هیچکس نمی تواند در اموال او تصرفی کند. یکی از انواع موت پیش بینی شده در قانون، موت فرضی می باشد که تنها در خصوص افراد غایب که خبری از آن ها در دست نیست، مصداق داشته و دادگاه، با درخواست ورثه یا ذی نفعان، اقدام به صدور حکم آن می نماید. در صورت عدم وجود شرایط قانونی و گذشت مهلت هایی معین، امکان صدور حکم موت فرضی، وجود نخواهد داشت. موت فرضی، موت حقیقی و موت حکمی از انواع موت در قانون مدنی هستند. در موت حقیقی، حیات زیستی فرد با مرگ پایان می یابد اما در موت فرضی، مدتی از غیبت فرد می گذرد و خبری از او به دست نمی رسد و عدم حیات او فرض می گردد و در موت حکمی، حکم کشتن مرد مسلمانی که مرتد فطری یا ملی شده صادر می شود. در پرونده های مربوط به موت فرضی لازم است، دادخواست صدور حکم موت فرضی را به دادگاه صالح تقدیم کنید. در واقع مرجع صالح برای رسیدگی به این دادخواست، دادگاه خانواده محل آخرین اقامتگاه شخص غایب محسوب می شود و وقتی که حکم مرگ فرضی که صادر می شود، تمام اموال و دارایی های شخص به ورثه او داده می شود. برای دانستن دیگر جزئیات می توانید به وکلای موسسه وکیل تلفنی مراجعه نمائید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.