اصلاح رای دادگاه کیفری چگونه است؟

اصلاح رای دادگاه کیفری چگونه است؟

اصلاح رای دادگاه کیفری چگونه است؟

اصلاح رای دادگاه کیفری، مسئله بسیار مهمی در تمامی سیستم های حقوقی جهان می باشد. همانطور که می دانید پس از اینکه یک دعوای کیفری در دادگاه کیفری مطرح شد، قاضی موظف است، شرایط را بررسی کند و بر اساس شرایط مذکور، رای مقتضی صادر نماید. گاهی اوقات ممکن است در صدور رای، اشتباهاتی رخ دهد. البته هنگامی می توان اصلاح رای کیفری را مطرح نمود که این اشتباهات ریشه در عدم مغایرت رای با قانون نداشته باشند. به عبارت دقیق تر تصحیح اشتباهاتی نظیر سهو قلم، اشتباه نوشتن نام مدعی یا مدعی علیه و ... به عنوان اصلاح رای دادگاه کیفری مطرح می شود. ما در این مقاله قصد داریم به طور تفصیلی به این موضوع بپردازیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی با ما همراه باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از تصحیح رای دادگاه چیست؟

اولین قدم برای بررسی اصلاح رای دادگاه کیفری آشنایی با مقوله تصحیح رای دادگاه می باشد. برای این کار ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که دادگاه در صدور رای مقتضی ممکن است، مرتکب اشتباهاتی شود. این اشتباهات به دو دسته اشتباهات ماهوی و اشتباهات مادی تقسیم می شوند.

اشتباهات ماهوی اشتباهاتی هستند که صراحتا با قانون مغایرت دارند. به عنوان مثال اگر احمد که فردی ۸ ساله است، شیشه یک مغازه را بشکند، صاحب مغازه علیه او اقامه دعوا کند و دادگاه پس از بررسی های لازم حکم دهد که احمد باید خسارت صاحب مغازه را بدهد، دادگاه مرتکب اشتباه ماهوی شده است. چراکه احمد فقط ۸ سال دارد. برای اصلاح اینگونه اشتباهات نمی توان به دادگاه صادرکننده رای مراجعه کرد. اما بحث تصحیح رای دادگاه در اشتباهات مادی مطرح می شود. قانونگذار اشتباهات مادی را سهو قلم نیز نامیده است. به عنوان مثال اگر علی شیشه مغازه مرتضی را بشکند و دادگاه حکم کند که احمد شیشه مغازه مرتضی را شکسته است. پس مرتضی به پرداخت ۲ میلیون ریال محکوم می شود، قاضی دچار اشتباه مادی شده است. چرا که در واقع احمد باید به این مبلغ محکوم می­شد نه مرتضی.

حال اگر دادگاه، درصدد برطرف کردن اشتباهات مادی برآید، بحث تصحیح رای دادگاه مطرح می شود و قاضی باید رای تصحیحی صادر نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

مواردی که در دادگاه کیفری بررسی می شوند

قدم بعدی برای آشنایی با مبحث اصلاح رای دادگاه کیفری، بررسی مواردی است که در دادگاه کیفری مطرح می شود. به طور کلی در هر سیستم حقوقی اختلافات میان شهروندان، به دو نوع حقوقی و کیفری تقسیم می شوند. در حقوق ایران نیز رسیدگی به دعاوی کیفری بر عهده دادگاه کیفری می باشد. دادگاه کیفری، خود به دو نوع دادگاه کیفری یک و دادگاه کیفری دو تقسیم خواهد شد.

ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری عنوان می­کند: «به جرايم زير در دادگاه كيفري يك رسيدگي مي‌شود: جرايم موجب مجازات سلب حيات، جرايم موجب حبس ابد، جرايم موجب مجازات قطع عضو يا جنايات عمدي عليه تماميت جسماني با ميزان نصف ديه كامل يا بيش از آن، جرايم موجب مجازات تعزيري درجه سه و بالاتر، جرايم سياسي و مطبوعاتي». همچنین ماده 301 قانون آیین دادرسی کیفری عنوان می­کند: «دادگاه كيفري دو صلاحيت رسيدگي به تمام جرايم را دارد، مگر آنچه به موجب قانون در صلاحيت مرجع ديگري باشد».

 

 

 

دادگاه کیفری

 

آیا رای دادگاه کیفری قابل اصلاح است؟

اکنون نوبت آن است که به سراغ بحث اصلاح رای دادگاه کیفری برویم. اما آیا اصلا رای دادگاه کیفری قابل اصلاح است؟ برای پاسخ به این سوال باید به سراغ قانون آیین دادرسی کیفری رفت. ماده ۳۸۱ قانون مذکور عنوان می‌کند: «هرگاه در تنظيم و نوشتن رأي دادگاه، سهو قلمي مانند كم يا زياد شدن كلمه‌اي رخ دهد و يا اشتباهي در محاسبه صورت گيرد، چنانچه رأي قطعي باشد يا به‌علت عدم تجديدنظر‌خواهي و انقضاي مواعد قانوني، قطعي شود يا هنوز از آن تجديدنظر‌خواهي نشده باشد، دادگاه خود يا به درخواست ذي‌نفع يا دادستان، راي تصحيحي صادر مي‌كند. راي تصحيحي نيز ابلاغ مي‌شود. تسليم رونوشت يا تصوير هر يك از آراء، جداگانه ممنوع است. ...».

در نتیجه قانونگذار جهت جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان در دعاوی کیفری نیز امکان اصلاح رای دادگاه کیفری را در نظر گرفته است. شما می توانید برای تنظیم درخواست اصلاح رای کیفری با وکلای مجرب ما، مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

آثار اصلاح رای دادگاه کیفری چیست؟

بسیاری از مراجعه کنندگان به موسسه حقوقی وکلای تلفنی از مشاوران ما می‌پرسند که آثار اصلاح رای دادگاه کیفری چیست؟ ما در پاسخ به این سوال باید به ماده ۳۸۱ قانون آیین دادرسی کیفری اشاره کنیم. در قسمت آخر این ماده عنوان می شود: «... رای دادگاه در قسمتی که مورد اشتباه نیست در صورت قطعیت اجرا می شود». با توجه به مفهوم مخالف این قسمت می توان گفت در صورتی که اشتباهاتی در رای دادگاه کیفری وجود داشته باشد و رای نیز قطعی شده باشد، درخواست اصلاح رای کیفری می تواند منجر به عدم اجرای رای صادر شده شود. همچنین به طور کلی احکام رای تصحیحی کاملاً پیرو رای اصلی می باشد. به عنوان مثال، اگر رای اصلی، قابلیت فرجام خواهی یا تجدیدنظرخواهی داشته باشد، رای تصحیحی این نیز این قابلیت را خواهد داشت.

 

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

برای اصلاح رای دادگاه کیفری چه باید کرد؟

در آخرین بخش از این مقاله بایستی با نحوه درخواست اصلاح رای آشنا شویم. همانطور که در ماده ۳۸۱ قانون آیین دادرسی کیفری ذکر شد، اگر رای قطعی شده باشد یا از آن تجدیدنظرخواهی نشده باشد، اصلاح رای دادگاه کیفری با درخواست شخص ذی­نفع، دادستان یا تصمیم دادگاه امکان پذیر است. در صورتی که بخواهیم از رای بدوی صادر شده در دادگاه کیفری، تجدیدنظرخواهی کنیم، می توانیم درخواست اصلاح خود را نیز همراه با دادخواست تجدیدنظرخواهی به دادگاه مربوطه ارائه دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه درخواست اصلاح رای با مشاوران ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 

وکیل کیفری انلاین 
متن اعتراض رای دادگاه 
نگارش دادخواست فرجام خواهی 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

پروانه برغمدی

با سلام ی، اشتباهاتی رخ دهد. البته هنگامی می توان اصلاح رای کیفری را مطرح نمود که این اشتباهات ریشه در عدم مغایرت رای با قانون نداشته باشند. به عبارت دقیق تر تصحیح اشتباهاتی نظیر سهو قلم، اشتباه نوشتن نام مدعی یا مدعی علیه و ... به عنوان اصلاح رای دادگاه کیفری مطرح می شود.


محمدی

وقت بخیر واقعا ارزش کار شما حیلی بالاست اهمیت این موضوع زمانی حس میشه که افراد در شرایط پر از اضطراب دادگاه و جلسات رسیدگی قرار بگیرند یک تماس تلفنی کوتاه خیلی به من کمک کرد


فاطمه عمادی

باسلام،، طبق ماده۳۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی؛ سهو قلم یا اشتباهات مزبور تا وقتی که از حکم درخواست تجدیدنظر نشده توسط دادگاه رأساً یا به درخواست ذی نفع تصحیح می شود. البته باید توجه داشت که اگرچه تصحیح حکم در موارد منصوصه مجاز می باشد اما در هر صورت نباید موجب تغییر رای شود. تغییر رای پس از صدور آن تخلف است. در مواردی که اصل رأی دادگاه قابل واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام است، تصحیح آن نیز در مدت قانونی، قابل واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام می‌باشد. هرگاه رأی اصلی به واسطه واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام نقض شود، رأی‌ تصحیحی نیز بی‌اعتبار می‌شود.


ابوالفضل علی مددی

سلام.تصحیح رای در امور مدنی و کیفری پیش بینی شده است. درموارد احصا شده در قانون آیین دادرسی کیفری ،اصلاح رای در دادگاه کیفری طبق ماده۳۸۱ پیش بینی شده است.


معراج فرجی

ماده ۴۹۷ قانون آیین دادرسی کیفری رفع ابهام و اجمال از رأی با دادگاه صادر کننده رأی قطعی است، اما رفع اشکالات مربوط به اجرای رأی با رعایت موازین شرعی و قانونی، با قاضی اجرای احکام کیفری است که رأی زیر نظر او اجراء‌ می‌شود.


محدثه عابدی

تصحیح رای در قانون پیش بینی گردیده و قاضی در صورت سهو قلم یا کم یا زیاد شدن کلمات حق تصحیح آن را دارد. ماده 326 و 327 (در خصوص اینکه اگر قاضی صادر کننده رای متوجه اشتباه خود شود از موارد آراء قابل نقض دانسته و هم چنین اینکه چنانچه قاضی صادر کننده رای متوجه اشتباه خود شود مستدلا پرونده را به دادگاه تجدید نظر ارسال می دارد و دادگاه یاد شده با توجه به دلیل ابرازی رای صادر را نقض و رسیدگی ماهوی خواهد کرد). علی ایحال با توجه به مفاد نظریه مشورتی که صراحتا اشتباه قاضی را منحصر به اشتباه در محاسبه ندانسته و هرگونه حکم غیر صحیح و مغایر با ضوابط قانونی را هم در مجموعه اشتباهات قاضی گنجانده است و از طرفی نیز ماده 326 و 327 قانون آیین دادرسی مدنی که اشتباه قاضی صادر کننده رای را از موارد نقض رای دانسته، نسخ گردیده است می شود نتیجه گرفت که بحث اشتباه قاضی در صدور رای را می توان بیشتر با عنوان تصحیح رای منطبق نمود تا با نقض رای.


سیما غفوری

ماده ای که در خصوص تصحیح رای دادگاه در قانون آیین دادرسی مدنی می توان بدان اشاره نمود ماده 309 قانون آیین دادرسی مدنی می باشد که قانونگذار در این ماده بیان می دارد هرگاه در تنظیم و نوشتن رای دادگاه سهو قلم رخ دهد مثل از قلم افتادن کلمه ای یا زیاد شدن آن و یا اشتباهی در محاسبه صورت گرفته باشد تا وقتی که از آن درخواست تجدید نظر نشده، دادگاه راساً یا به درخواست ذی­نفع رای را تصحیح می نماید، رای تصحیحی به طرفین ابلاغ خواهدشد، تسلیم رونوشت رای تصحیحی بدون رونوشت ممنوع است حکم دادگاه در قسمتی که مورد اشتباه نبوده در صورت قطعیت اجرا خواهد شد.


آنیتا مولودی

باسلام؛ در نگارش آراء اعم از حقوقی و کیفری و چه بسا نامه های اداری سهو قلم وجود دارد و چنانچه در قانون نیز بدان اشاره شده است چنانچه رأی دارای سهو قلم باشد در مرحله بدوی توسط همان شعبه و در مرحله تجدید نظر توسط شعبه دادگاه رسیدگی کننده اقدام به انشاء رأی صحیح می نماید.پس در هیچ زمان نگارشی بدون اشتباه و سهو قلم وجود نخواهد داشت اگر چنین بود قانون پیش بینی برای آن نداشت و کماکان شاهد این امر هستیم در طی سال های متمادی قانون سهو قلم منسوخ نگردیده چرا که احتمال به صفر رسانیدن آن امری مالایطاق است ولی به حداقل رسانیدن آن می تواند در رأس کار و موجبات پیش بینی هایی را در قانون بوجود آورد.


Mohammad sheykhi

دادگاه در صدور رای مقتضی ممکن است، مرتکب اشتباهاتی شود. این اشتباهات به دو دسته اشتباهات ماهوی و اشتباهات مادی تقسیم می شوند. اشتباهات ماهوی اشتباهاتی هستند که صراحتا با قانون مغایرت دارند. به عنوان مثال اگر احمد که فردی ۸ ساله است، شیشه یک مغازه را بشکند، صاحب مغازه علیه او اقامه دعوا کند و دادگاه پس از بررسی های لازم حکم دهد که احمد باید خسارت صاحب مغازه را بدهد، دادگاه مرتکب اشتباه ماهوی شده است. چراکه احمد فقط ۸ سال دارد. برای اصلاح اینگونه اشتباهات نمی توان به دادگاه صادرکننده رای مراجعه کرد. اما بحث تصحیح رای دادگاه در اشتباهات مادی مطرح می شود. قانونگذار اشتباهات مادی را سهو قلم نیز نامیده است. به عنوان مثال اگر علی شیشه مغازه مرتضی را بشکند و دادگاه حکم کند که احمد شیشه مغازه مرتضی را شکسته است. پس مرتضی به پرداخت ۲ میلیون ریال محکوم می شود، قاضی دچار اشتباه مادی شده است. چرا که در واقع احمد باید به این مبلغ محکوم می­شد نه مرتضی. حال اگر دادگاه، درصدد برطرف کردن اشتباهات مادی برآید، بحث تصحیح رای دادگاه مطرح می شود و قاضی باید رای تصحیحی صادر نماید.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بر اساس قانون؛ سهو قلم یا اشتباهات مزبور تا وقتی که از حکم درخواست تجدیدنظر نشده توسط دادگاه رأساً یا به درخواست ذی نفع تصحیح می شود. البته باید توجه داشت که اگرچه تصحیح حکم در موارد منصوصه مجاز می باشد اما در هر صورت نباید موجب تغییر رای شود. ترتیب تصحیح رای براساس تشریفات مقرر در ماده مزبور و تبصره های آن شامل احکام و قرارهای قاطع دعوا می شود تصحیح سایر تصمیمات دادگاه ها نیاز به تشریفات یاد شده ندارد. چنانچه نسبت به رایی که در آن سهو قلم یا اشتباه صورت گرفته درخواست تجدیدنظر شده باشد دادگاه نخستین حق تصحیح آن را ندارد و توسط دادگاه تجدیدنظر اصلاح می شود. اشتباه بودن قسمتی از رای مانع اجرای قسمتی از مانع اجرای قسمتی که مورد اشتباه نبوده در صورت قطعیت نمی باشد چنانچه اصل حکم یا قرار قاطع دعوا قابل واخواهی تجدیدنظر یا فرجام باشد تصحیح آن نیز در مدت قانونی قابل همان شکایت است درصورتی که رای مورد تصحیح به واسطه واخواهی تجدیدنظر یا فرجام فسخ یا نقض گردد رای تصحیحی نیز از اعتبار خواهد افتاد باید دانست که تغییر رای پس از صدور آن تخلف است. اصلاح رای در امور کیفری نیز تا حد زیادی شبیه به پرونده های حقوقی است. طبق ماده ۳۸۱ قانون آیین دادرسی کیفری؛ هرگاه در تنظیم و نوشتن رأی دادگاه، سهو قلمی مانند کم یا زیاد شدن کلمه‌ای رخ دهد و یا اشتباهی در محاسبه صورت گیرد، چنانچه رأی قطعی باشد یا به‌علت عدم تجدیدنظر‌خواهی و انقضای مواعد قانونی، قطعی شود یا هنوز از آن تجدیدنظر‌خواهی نشده باشد، دادگاه خود یا به درخواست ذی‌نفع یا دادستان، رأی تصحیحی صادر می‌کند. رأی تصحیحی نیز ابلاغ می‌شود. تسلیم رونوشت یا تصویر هریک از آراء، جداگانه ممنوع است. رأی دادگاه در قسمتی که مورد اشتباه نیست، درصورت قطعیت اجراء می‌شود.


مجید پریدست فومنی

با سلام در تمام نگارشها اشتباه چه در سهو قلم و چه در ماهیت نوشته ممکن است اشتباه صورت گیرد که آرا صادره از محاکم نیز از این قائده مستثنی نیستند و توفیقی ندارد که رای حقوقی باشد یادکیفری چنانچه در انشا, رای ماهیتی یا سهو قلم پیش آید در صورتیکه قاضی متوجه آن شود مجددا اقدام به اصلاح خواهد نمود درغیر اینصورت به درخواست خواهان یا خوانده یا مدعی العموم آن بخش از رای که لازم به اصلاح باشد اصلاح و رای مجدد صادر خواهد شد


آرش سلیمی

با سلام طبق ماده ۳۸۱ قانون آیین دادرسی کیفری؛ هرگاه در تنظیم و نوشتن رأی دادگاه، سهو قلمی مانند کم یا زیاد شدن کلمه‌ای رخ دهد و یا اشتباهی در محاسبه صورت گیرد، چنانچه رأی قطعی باشد یا به‌علت عدم تجدیدنظر‌خواهی و انقضای مواعد قانونی، قطعی شود یا هنوز از آن تجدیدنظر‌خواهی نشده باشد، دادگاه خود یا به درخواست ذی‌نفع یا دادستان، رأی تصحیحی صادر می‌کند. رأی تصحیحی نیز ابلاغ می‌شود. تسلیم رونوشت یا تصویر هریک از آراء، جداگانه ممنوع است. رأی دادگاه در قسمتی که مورد اشتباه نیست، درصورت قطعیت اجراء می‌شود.


امین چراغی شیخ آباد

ترتیب تصحیح رای براساس تشریفات مقرر در ماده مزبور و تبصره های آن شامل احکام و قرارهای قاطع دعوا می شود تصحیح سایر تصمیمات دادگاه ها نیاز به تشریفات یاد شده ندارد. چنانچه نسبت به رایی که در آن سهو قلم یا اشتباه صورت گرفته درخواست تجدیدنظر شده باشد دادگاه نخستین حق تصحیح آن را ندارد در این صورت طبق ماده۳۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی؛ چنانچه رای از جهات دیگری مخدوش نباشد توسط دادگاه تجدیدنظر اصلاح می شود. اشتباه بودن قسمتی از رای مانع اجرای قسمتی از مانع اجرای قسمتی که مورد اشتباه نبوده در صورت قطعیت نمی باشد چنانچه اصل حکم یا قرار قاطع دعوا قابل واخواهی تجدیدنظر یا فرجام باشد تصحیح آن نیز در مدت قانونی قابل همان شکایت است درصورتی که رای مورد تصحیح به واسطه واخواهی تجدیدنظر یا فرجام فسخ یا نقض گردد رای تصحیحی نیز از اعتبار خواهد افتاد.


وحید فراست

موارد رای تصحیحی هم در قانون آیین دادرسی کیفری و هم در قانون آیین دادرسی مدنی پیش بینی گردیده است


فریبرز ذوالفقاری

با سلام ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری عنوان می­کند: «به جرايم زير در دادگاه كيفري يك رسيدگي مي‌شود: جرايم موجب مجازات سلب حيات، جرايم موجب حبس ابد، جرايم موجب مجازات قطع عضو يا جنايات عمدي عليه تماميت جسماني با ميزان نصف ديه كامل يا بيش از آن، جرايم موجب مجازات تعزيري درجه سه و بالاتر، جرايم سياسي و مطبوعاتي». همچنین ماده 301 قانون آیین دادرسی کیفری عنوان می­کند: «دادگاه كيفري دو صلاحيت رسيدگي به تمام جرايم را دارد، مگر آنچه به موجب قانون در صلاحيت مرجع ديگري باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.