راهکارهای اثبات معاملات شفاهی چیست؟

راهکارهای اثبات معاملات شفاهی چیست؟

راهکارهای اثبات معاملات شفاهی چیست؟

معاملات شفاهی، یکی از متداول ترین معاملاتی است که در سیستم حقوقی ایران رایج می باشد. اما سوال اینجاست که آیا این معاملات شفاهی، مورد حمایت قانون هستند؟ راهکارهای اثبات معاملات شفاهی چه مواردی هستند؟ با یکی دیگر از مقالات موسسه ی حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

قرارداد شفاهی چیست؟

قبل از بررسی و پرداختن به راهکارهای اثبات معاملات شفاهی لازم است برای درک بهتر این قضیه، با مفهوم قراردادهای شفاهی آشنا شویم. در ابتدا ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که قراردادها از جهات مختلفی دسته بندی می شوند. یکی از این جهات، نوع تنظیم قرارداد می باشد. بر اساس این تقسیم بندی، قراردادها به دو دسته‌ی قراردادهای شفاهی و کتبی تقسیم بندی شده اند. در واقع قراردادهای شفاهی در مقابل قراردادهای کتبی یا نوشتاری قرار می گیرند. در نتیجه ضروری است که ابتدا با تعریف قرارداد کتبی آشنا شویم. قراردادهای کتبی آن دسته از عقودی هستند که طرفین جهت جلوگیری از دعاوی که در آینده ممکن است به وجود بیاید، آن را به طور کتبی، تنظیم و ثبت می کنند. اما قرارداد شفاهی یا قرارداد غیرکتبی، عقدی است که در آن معاملات و انجام کارها از طریق گفت و گو و بدون نوشتن آنها انجام می شود. این نوع معامله بیشتر بر پایه ی اعتماد و صمیمیت انجام می گیرد.

نکته ای که در این ادامه ی بحث پیرامون راهکارهای اثبات معاملات شفاهی باید بدان توجه داشت، این است که قانونگذار هیچگاه افراد را ملزم به استفاده از قراردادهای کتبی نکرده است. بلکه شهروندان مختار به انتخاب نوع تنظیم قرارداد خود می باشند. اما اگر شما نیز قصد دارید معاملات خود را به طور شفاهی تنظیم کنید، لازم است که قبل از آن با مشاوران ما، مشاوره حقوقی داشته باشید.

آیا معاملات شفاهی در دادگاه پذیرفته می شوند؟

قدم بعدی در بررسی راهکارهای اثبات معاملات شفاهی پاسخ به این سوال می باشد که آیا دادگاه ها، معاملات شفاهی را ساری و جاری می دانند؟ در واقع در این قسمت قصد داریم به سوال اثبات معاملات شفاهی امکان پذیر است یا خیر، نیز پاسخ دهیم. همانطور که گفته شد، قوانین موجود در سیستم حقوقی ایران، هیچگونه اجبار صریحی نسبت به انجام عقود به طور کتبی ندارند. این مسئله از تعریف قرارداد در ماده 183 قانون مدنی نیز مستفاد می گردد. در نتیجه قراردادهای شفاهی نیز دارای اعتبار هستند با این توضیح که در مرحله ی اثبات با قراردادهای کتبی متفاوت می باشند. در واقع برای این که معاملات شفاهی، در دادگاه ها پذیرفته شوند باید معامله ی انجام شده، اثبات شود. این موضوع، مسئله ی ساده ای نیست. در نتیجه نیاز است که در تمام مراحل از وکلای مجرب کمک بگیرید. برای این کار می توانید مشاوره حقوقی تلفنی را نیز امتحان کنید.

 

اثبات معامله شفاهی

برای اثبات معاملات شفاهی چه باید کرد؟

حال که متوجه شدیم برای مطرح کردن پرونده قرارداد شفاهی خود در دادگاه، باید آن را اثبات کنیم، لازم است که با راهکارهای اثبات معاملات شفاهی نیز آشنا شویم. از آنجایی که قرارداد مذکور، مکتوب نشده است، اثبات آن اندکی سخت است اما غیرممکن نیست. اثبات معاملات شفاهی از طرق زیر امکان پذیر است:

  • اقرار.
  • شهادت.
  • سند.
  • سوگند.
  • علم و اطلاع قاضی.

این موارد، طرقی نیستند که قانونگذار آنها را منحصرا برای اثبات قرارداد شفاهی قرار داده باشد. بلکه مواردی هستند که برای اثبات هرگونه دعوایی می توان از آنها تمسک جست. اگر طرف مقابل شما به وجود رابطه قراردادی بین خودش و شما اقرار کند نیازی به موارد بعدی نیست. اما در غیر این صورت شما می توانید برای اثبات ادعای خود، از گواه، سند و سوگند نیز استفاده کنید. مسلما چنین پرونده هایی پیچیدگی های فراوانی دارد. در نتیجه ضروری است قبل از اقدام با یک وکیل خبره که بر راهکارهای اثبات معاملات شفاهی تسلط دارد، مشورت کنید. برای انجام مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان می توانید از وکلای مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی کمک بگیرید.

 

قرارداد شفاهی

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده اثبات معاملات شفاهی

قدم بعدی در موضوع بررسی راهکارهای اثبات معاملات شفاهی تعیین دادگاه صالح به رسیدگی دعوای اثبات قرارداد شفاهی می باشد؟ به طور کلی باید گفت، نمی توان یک نسخه ی واحد برای تمامی دعاوی مربوط به قراردادهای شفاهی پیچید. در واقع این که چه مرجعی صالح به رسیدگی دعاوی مربوط به معاملات شفاهی است، با توجه به موضوع معامله می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر معامله ی شفاهی بین الف و ب بر سر یک خانه انجام گرفته باشد، از آنجایی که موضوع معامله، غیرمنقول است، دادگاه محل وقوع ملک، صالح به رسیدگی به این دعواست. همچنین اگر موضوع معامله، اموال منقول باشد، حسب مورد، دادگاه صالح می تواند دادگاه محل وقوع بیع، دادگاه محل انجام تعهد یا دادگاه محل اقامت خوانده باشد. در نتیجه تعیین دادگاه صالح، حسب مورد، متفاوت است. تعیین مرجع صالح به رسیدگی بسیار حائز اهمیت است، در نتیجه قبل از اقدام با یک وکیل مجرب، مشاوره حقوقی داشته باشید.

برای اثبات معامله شفاهی چه مدارک و مستنداتی لازم است؟

در آخرین بخش از مقاله ی راهکارهای اثبات معاملات شفاهی، باید به مدارک و مستندات مورد نیاز برای اثبات قراردادهای شفاهی بپردازیم. برای اثبات معاملات شفاهی همراه داشتن مدارک و مستندات زیر ضروری است:

  • کپی یا اصل مصدق مبایعه نامه.
  • کپی یا اصل مصدق سند مالکیت.
  • ارائه مدارک شناسایی نظیر کارت ملی جهت احراز هویت.
  • پرداخت هزینه دادرسی.

 

ارتباط در واتس اپ

موارد فوق الذکر، مواردی هستند که وجود آنها برای راهکارهای اثبات معاملات شفاهی ضروری است. اما در صورت عدم امکان ارائه ی آنها، باید مدارک ذیل را ارائه نمود:

  • ارائه گواه و شهادت شهود وقوع معامله.
  • تحقیقات و معاینات محلی.
  • اتیان سوگند و قسم.
  • ارائه درخواست استعلام از مراجع مربوطه.
  • ارائه پرونده استنادی در صورت وجود.
  • ارجاع به کارشناسی.

 

مشاوره حقوقی عقد ضمان 
مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت
مشاوره قرارداد کار 
مشاوره حقوقی قرارداد 
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

یوسف فرهمند

سلام من۲۰۰متر زمین داشتم ۱۰۰ متر ان را ۱۵ سال پیش فروخم به برادرم وبعداز۸سال هم مقدار۵۰متر باسند فروختم که۵۰مترباقیمانده قولنامه ندادم ولی انها کل ملک را در۳طبقه ساختن وشفاهی قرار شد که۵۰متر منا همکف مغازه به من بدهند وحال زدنزیرش رانهمایم کنید


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.