سهم الارث مادر و پدر از دختر فوت شده چقدر است؟

سهم الارث مادر و پدر از دختر فوت شده چقدر است؟

سهم الارث مادر و پدر از دختر فوت شده چقدر است؟

سهم الارث مادر و پدر از دختر فوت شده، مسئله ی مهمی است که قانونگذار جهت حفظ کانون خانواده و نظم عمومی حاکم بر جامعه به آن توجه داشته است. از دست دادن فرزند، امری ناگوار است اما قانونگذار با زیرکی قوانین مربوط به آن را مشخص کرده است. در ادامه قصد داریم ضمن تعریف ارث، به چگونگی تقسیم آن و سایر مباحث ضروری پیرامون سهم الارث مادر و پدر از دختر فوت شده بپردازیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعریف ارث در قانون ایران

مسلما اولین گام برای بحث پیرامون سهم الارث مادر و پدر از دختر فوت شده، آشنایی با تعریف ارث است. ارث یک نهاد حقوقی است که در اکثر نظام های حقوقی جهان وجود دارد. اما ارث مذکور در قانون مدنی ایران برگرفته از فقه می باشد. اگر از مردم عادی در مورد تعریف ارث سوال شود، آنها می گویند: «ارث مالی است که از شخص فوت شده به بازماندگان وی می رسد». تعریف دکترین حقوقی نیز از این تعریف جدا نیست. حقوقدانان، ارث را اینگونه تعریف کرده اند: «ارث عبارت است از انتقال قهری دارایی و حقوق متوفی به ورثه». نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که ارث پس از ادای دیون متوفی موضوعیت پیدا می کند.

 

وکیل ارث

وکیل ارث کاربلد کیست؟

قدم بعدی در بررسی و بحث پیرامون سهم الارث مادر و پدر از دختر فوت شده، آشنایی با ویژگی های یک وکیل ارث کاربلد است. قوانین ارث یکی از سخت ترین مباحث موجود در نظام حقوقی ایران محسوب می شوند. به همین دلیل در مورد رسیدگی به پرونده های ارثی باید کار را به کاردان سپرد. اما وکیل ارث کاربلد کیست؟ وکیل ارث کسی است که به طور تخصصی به حل و فصل پرونده های ارثی می پردازد و دارای ویژگی های ذیل است:

  • تسلط بر قوانین مرتبط با ارث: اولین و مهم ترین ویژگی یک وکیل ارث مجرب، تسلط بر قوانین مرتبط با ارث است. مباحث ارث یکی از پیچیده ترین مباحث حقوق شناخته می شوند.
  • تجربه کافی: مسلما تنها داشتن تسلط بر قوانین مذکور کافی نیست، وکیل ارث کاربلد باید دارای تجربه کافی در حل و فصل پرونده های ارثی نیز باشد.

همانطور که از قدیم گفته اند، کار را باید به کاردان سپرد. حل و فصل و رسیدگی به پرونده های ارثی، کاری بسیار تخصصی، دشوار و زمان بر است. در نتیجه بهتر است برای مشاوره حقوقی ارث با وکلای مجرب موسسه ی ما، مشاوره حقوقی داشته باشید.

نحوه تقسیم ارث متوفی

قبل از آشنایی با سهم الارث مادر و پدر از دختر فوت شده ضروری است که با نحوه تقسیم سهم الارث متوفی نیز آشنا شویم. قانونگذار برخی از خویشان سببی و نسبی متوفی را جزء ورثه به حساب آورده است. همچنین با توجه به طبقه و میزان نزدیکی آنها با متوفی، سهمی را برای آنها در نظر گرفته است. زن و شوهر به خاطر قرابت سببی از یکدیگر ارث می برند. اما خویشان نسبی (خونی) که از متوفی ارث می برند و طبقه ی آنها شامل موارد ذیل است:

  • طبقه اول: پدر و مادر، اولاد و اولادِ اولاد.
  • طبقه دوم: اجداد، خواهر و برادر و اولاد آنها.
  • طبقه سوم: اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها.

چگونگی تقسیم سهم الارث متوفی امری بسیار پیچیده است که توضیح تفصیلی آن از حوصله ی این بحث خارج است. اما باید بگوییم که برای تقسیم ارث باید به طبقه و درجه ی ورثه توجه کنیم تا بتوانیم میزان سهم آنها از ترکه را تعیین نماییم.

 

برای تقسیم اموال متوفی چه باید کرد؟

مهمترین مسئله در مورد سهم الارث مادر و پدر از دختر فوت شده، آشنایی با مراحل تقسیم اموال متوفی می باشد. این مراحل شامل موارد ذیل است:

  • پس از فوت متوفی، باید جهت ابطال مدارک شناسایی وی به اداره ثبت احوال مراجعه کنید.
  • این اداره، پس از احراز فوت متوفی، گواهی فوت وی را صادر می کند که به محض صدور این گواهی، اموال متوفی به صورت قهری به ورثه منتقل می شود.
  • پس از آن، ورثه باید به منظور تقسیم اموال متوفی به شورای حل اختلاف محل زندگی متوفی مراجعه کنند.
  • این شورا در مورد چگونگی و میزان تقسیم سهم الارث ورثه تصمیم گیری خواهد نمود و در نهایت گواهی انحصار وراثت را صادر می نماید.

مشاوره با یک وکیل ارث مجرب می تواند این فرایند را با بهترین نتیجه ی ممکن به اتمام برساند. به همین منظور می توانید با مشاوران ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

سهم الارث مادر و پدر از دختر مجرد

در بررسی سهم الارث مادر و پدر از دختر فوت شده باید بگوییم که قانون گذار، بین ارث بردن از دختر مجرد و متاهل تمایز قائل شده است. همانطور که گفته شد، پدر و مادر متوفی، طبقه ی اول و درجه ی اول محسوب می شوند. در نتیجه اگر دختر مجرد باشد و فوت کند، ارث پدر از دختر، دو سوم و سهم الارث مادر یک سوم از اموال دخترشان می باشد. البته در صورت که متوفی دارای دو برادر یا یک برادر با دو یا چهار خواهر باشد، ارث مادر از یک سوم به یک ششم تقلیل می یابد و پنج ششم مابقی نیز به پدر می رسد.

 

ارتباط در واتس اپ

سهم الارث مادر و پدر از دختر متاهل

سهم الارث مادر و پدر از دختر فوت شده متاهل به چه صورت است؟ برای پاسخ به این سوال باید دو امر را فرض کرد:

  • دختر فوت شده دارای فرزند باشد: در این مورد، همسر متوفی، پدر، مادر و فرزندان وی، به عنوان ورثه محسوب می شوند. ارث مادر از فرزند دختر و همچنین ارث پدر از وی، هر کدام یک ششم است.
  • دختر فوت شده دارای فرزند نباشد: سهم الارث مادر از دختر، یک سوم است و پدر نیز قرابت بر محسوب می شود، یعنی هر چه باقی ماند به او می رسد.

برای دریافت اطلاعات دقیق با مشاوران ما، مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان داشته باشید.

 

اورژانس وکالت 24 ساعته
وکیل رایگان قوه قضاییه
مشاوره تلفنی با وکیل ارث
مشاوره حقوقی ارث
درباره ما 


نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.