مجازات قطع درختان جنگل چیست؟

مجازات قطع درختان جنگل چیست؟

مجازات قطع درختان جنگل چیست؟

مجازات قطع درختان جنگل چیست؟ شکایت بابت قطع درخت چگونه است؟ سوالات مذکور از جمله مهمترین و رایج ترین سوالاتی هستند که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی قطع درختان جنگل از متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند. همانطور که می دانید، جنگل ها از ابتدای تاریخ تاکنون نقش بسیار ویژه ای در پیشبرد زندگی بشر داشته اند. به علاوه امروزه این نقش بسیار پررنگ تر شده است. به طوری که جنگل ها نه تنها منبع تامین اکسیژن زمین محسوب می شوند، بلکه فواید دیگری از جمله کاربرد در صنعت کاغذ سازی، ساختمان سازی و غیره دارند. از طرفی کشور ایران دارای یکی از بکرترین جنگل های جهان می باشد. به همین خاطر دولت تصمیم گرفته است که مجازات قطع درختان جنگل را تعیین کند. پس با ما همراه باشید تا به طور تفصیلی با این موضوع آشنا شویم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

آیا قطع درختان جنگل جرم است؟

در اولین گام قبل از بررسی مجازات قطع درختان جنگل بایستی به این سوال پاسخ دهیم که آیا قطع درختان جنگل جرم است؟ در پاسخ به این سوال که باید بگوییم با استناد به اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها بایستی به سراغ قوانین موجود در این زمینه برویم. همانطور که گفته شد، رویکرد دولت نسبت به جنگل ها رویکردی محافظتی است. به همین خاطر دولت ایران در سال 1346 قانونی را تحت عنوان قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع وضع کرد. در این قانون به طور کلی به موضوع جنگل ها و بهره برداری از آنها پرداخته شده است.

به همین خاطر فصل ششم قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع به موضوع جرم قطع درختان جنگل پرداخته است. در همین راستا ماده 42 قانون مذکور عنوان می کند: «تهیه چوب و هیزم و ذغال و بریدن و ریشه‌کن کردن درختان و نهال‌ها در منابع ملی شده و متعلق به دولت و همچنین در توده‌های جنگلی بدون موافقت کتبی سازمان جنگلبانی ممنوع است...».

مجازات قطع درختان جنگل در قانون ایران

اکنون نوبت آن است که به سراغ مجازات قطع درختان جنگل برویم. قانونگذار در ماده 42 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، مجازات قطع درخت در این مکان ها را نیز مشخص کرده است. با این حال با توجه به اینکه این قانون مربوط به سال 1346 می باشد، مجازات های تعیین شده، بازدارندگی خود را از دست داده اند. در نتیجه قانونگذار مجددا در سال 1396 مجازات های ماده 42 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع را اصلاح کرده است. پس به طور کلی، مجازات قطع درختان جنگل به ازای هر اصل نهال، بین 150 هزار تومان تا 375 هزار تومان است که با توجه به نوع درخت می تواند متغیر باشد. در نتیجه شما می توانید برای اطلاع دقیقتر از میزان مجازات قطع درختان جنگل از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.

 

 

قطع درخت

 

موارد مجاز برای قطع درختان جنگل

قانونگذار در ماده 2 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، بهره برداری از آنها را به عهده سازمان جنگلبانی ایران گذاشته است. همچنین ماده 3 این قانون عنوان کرده است، تنها در صورتی مجازات قطع درختان جنگل مطرح نمی شود که برای قطع و بهره برداری، پروانه بهره برداری گرفته شده باشد. همچنین ماده 4 این قانون مواردی را بیان کرده است که قطع درختان بدون نیاز به دریافت مجوز بهره برداری، مجاز می باشد و مجازات قطع درختان جنگل مطرح نمی شود. این موارد عبارتند از:

  • بهره برداری از درختان گردو.
  • بهره برداری از درخت های سیل آورده، آفت زده، سوخته، خشکیده و مریض به شرطی که سازمان جنگلبانی از آن استفاده کند.
  • بهره برداری روستاییان به میزان مصرف.
  • قطع درختان به منظور انجام عملیات های عمرانی نظیر احداث جاده ها.
  • بهره برداری از مکان هایی که امکان اجرای طرح جنگلبانی وجود نداشته باشد.

 

 

مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی شکار غیرمجاز 
هزینه شکوائیه
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده قطع غیرقانونی درختان جنگل

تا اینجای مقاله با جرم قطع درختان جنگل و مجازات قطع درختان جنگل آشنا شدیم اما اکنون شاید این سوال در ذهن شما به وجود آید که کدام دادگاه، صالح به رسیدگی در مورد قطع غیرقانونی درختان جنگل می باشد. در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم، دادگاه های کیفری به منظور بررسی و صدور حکم پیرامون جرائم و مجازات ها تشکیل شده اند. از طرفی قطع درختان جنگل، جرم شمرده می شود. در نتیجه می توان گفت که دادگاه های کیفری، صالح به رسیدگی در مورد مجازات قطع درختان جنگل می باشند. همچنین ماده 53 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع عنوان کرده است که پرونده های ارسالی توسط سازمان جنگلبانی بایستی خارج از نوبت رسیدگی شوند. شما می توانید برای اطلاع دقیق تر پیرامون این موضوع از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

 

مجارات قطع درخت

 

مشاوره حقوقی تلفنی قطع درختان جنگل

بسیاری از افراد به این خاطر که اطلاعی نسبت به قوانین و محدودیت های قطع درختان جنگل ها ندارند، اقدام به بهره برداری از آنها می کنند. در نتیجه به مجازات قطع درختان جنگل محکوم می شوند. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی در کنار شما عزیزان هستیم تا به تمامی سوالات شما پیرامون مجازات قطع درختان جنگل پاسخ دهیم. شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با قیمتی بسیار معقول و در کمترین زمان به صورت شبانه روزی با مشاورین ما در ارتباط باشید.

 


سوالات متداول

نظرات

نیما عیسی زاده

بموجب ماده 536 قانون مجازات هر کس در اسناد یا نوشته های غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل یا تزویر آن ها مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از شش ماه تا سه سال یا به سه تا هجده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.


معراج فرجی

به موجب قانون حفاظت از منابع طبیعی و جنگلها مقرر شده قانون، هرکس اَصله نخل خرما را به هر ترتیب یا با هر و‌سیله بدو‌ن مجوز قانونی از بین ببرد یا قطع نماید به چهل و پنج روز تا سه ماه حبس یا از (۱۵/۰۰۰/۰۰۰) تا (۲۵/۰۰۰/۰۰۰) ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر شخصی درختان دیگری به غیر از نخل خرما را نیز قطع نماید، رفتار وی به موجب قانون جرم محسوب می شود، به گونه ای که هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را‌ فراهم آورد، علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال برحسب نوع و محیط ، سن درخت و موقعیت آن برای قطع هر درخت و در صورتی که قطع درخت بیش از سی اصله باشد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.


احمدرضا امیدی

جرم قطع درختان از زمره جرایم عمومی و در صلاحیت دادگاه محل وقوع جرم می‌باشد که هر یک از اشخاص جامعه وظیفه شرعی و قانونی آنهاست که در موارد مشاهده چنین جرمی مراتب را اطلاع رسانی تا در صورت اثبات جرم با خاطی برخوردی قانونی و شایسته صورت پذیرد


آزاده حیدری

در قانون برای بریدن درختان قانونگذار قائل به تفکیک شده است و اگر شخصی درخت خرما و یا غیر آن را قطع نماید، مجازات وی متفاوت می باشد. در قانون برای بریدن اصله نخل خرما مجازات جداگانه ای در نظر گرفته شده است، لذا به موجب قانون، هرکس اَصله نخل خرما را به هر ترتیب یا با هر و‌سیله بدو‌ن مجوز قانونی از بین ببرد یا قطع نماید به چهل و پنج روز تا سه ماه حبس یا از (۱۵/۰۰۰/۰۰۰) تا (۲۵/۰۰۰/۰۰۰) ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. اگر شخصی درختان دیگری به غیر از نخل خرما را نیز قطع نماید، رفتار وی به موجب قانون جرم محسوب می شود، به گونه ای که هر کس درختان موضوع ماده یک قانون گسترش فضای سبز را عالماً عامداً و بر خلاف قانون مذکور قطع یا موجبات از بین رفتن آنها را‌ فراهم آورد، علاوه بر جبران خسارت وارده حسب مورد به جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال برحسب نوع و محیط ، سن درخت و موقعیت آن برای قطع هر درخت و در صورتی که قطع درخت بیش از سی اصله باشد به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.


مجید شیخی

با سلام همانطور که گفته شد، رویکرد دولت نسبت به جنگل ها رویکردی محافظتی است. به همین خاطر دولت ایران در سال 1346 قانونی را تحت عنوان قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع وضع کرد. در این قانون به طور کلی به موضوع جنگل ها و بهره برداری از آنها پرداخته شده است. به همین خاطر فصل ششم قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع به موضوع جرم قطع درختان جنگل پرداخته است. در همین راستا ماده 42 قانون مذکور عنوان می کند: «تهیه چوب و هیزم و ذغال و بریدن و ریشه‌کن کردن درختان و نهال‌ها در منابع ملی شده و متعلق به دولت و همچنین در توده‌های جنگلی بدون موافقت کتبی سازمان جنگلبانی ممنوع است... والسلام


مجید پریدست فومنی

با سلام در تمام دنیا به جهت اهمیت هوای سالم برای ادامه حیات تمام جانداران قوانین بازدارنده ای در حفظ محیط زیست و به طور اخص درختان وضع که کشور ایران نیز مستثنی از آن نبوده ودر برخی موارد به دلیل اهمیت ویژه برخی اشجار در معاهدات بین الملی نیز عضو میباشد حال اگر فرد یا شرکتی بدون اخذ مجوز که حتما در قبال قطع احیا اشجار نیز در آن گنجانده میشود اقدام به بهره برداری نماید عمل مجرمانه و قابلیت مجازات دارد


بهنام رحمانی فرد

باسلام قانونگذار در ماده 42 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، مجازات قطع درخت در این مکان ها را نیز مشخص کرده است. با این حال با توجه به اینکه این قانون مربوط به سال 1346 می باشد، مجازات های تعیین شده، بازدارندگی خود را از دست داده اند. در نتیجه قانونگذار مجددا در سال 1396 مجازات های ماده 42 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع را اصلاح کرده است. پس به طور کلی، مجازات قطع درختان جنگل به ازای هر اصل نهال، بین 150 هزار تومان تا 375 هزار تومان است که با توجه به نوع درخت می تواند متغیر باشد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، با وجود تغییرات آب‌وهوایی در کل جهان و خسارت‌های ناشی از آن، محیط زیست هر کشوری از مهم‌ترین مسائل موجود به حساب می‌آید. خبرها در این زمینه، حاکی از این موضوع است که محیط زیست بیش از هر حوزه دیگری در معرض آسیب‌های طبیعی و غیرطبیعی است. سازمان‌ها و مراکز مختلفی در جهت حفاظت و فرهنگ‌سازی از محیط‌زیست، نقش دارند که یک نمونه آن روند قضایی محیط زیست است. یگان‌های حفاظت محیط‌زیست در نقش ضابطان قضایی بر حسب وظیفه خود، جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی و تعرض به حریم محیط‌زیست، معترضان و متخلف‌ها را به مرجع قضایی ارجاع می‌دهد. مجازات از بین بردن درختان در قوانین، مجازات نسبتاً سنگینی است. یکی از قوانینی که این اقدام را جرم تلقی کرده مربوط به قانون مجازات اسلامی است که بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، علاوه بر جریمه، زندان را هم برای قطع درخت پیش بینی کرده است. بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهر، مصوب ۳/۳/۱۳۵۸ و ماده یک آن، قطع درختان در معابر میادین، بوستان‌ها، بزرگراه‌ها و محل‌هایی که به عنوان باغ شناخته می‌شود، بدون اجازه شهرداری و ضوابط ممنوع است. به موجب ماده ۴ این قانون، هر کس از روی علم و دانش یا از روی قصد، قطع یا عوامل از بین رفتن درختان را فراهم کند، علاوه بر جبران خسارت، به جزای نقدی از یک تا ۱۰ میلیون ریال محکوم می‌شود و در صورتی که قطع درخت بیش از ۳۰ اصله باشد، به حبس تعزیری از شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد. در مواد 684،685، 686 قانون مجازات اسلامیو بخش تعزیرات آن نیز به عمل ارتکابی علیه درختان و محصولات زراعی و باغات پرداخته شده است ، برای دیدن دیگر جزئیات می توانید از وکلای وسسه وکل تلفنی مشورت گرفته و مشکل خویش را حل نمائید.


وحید فراست

قطع درختان جنگل با توجه به اینکه درختان جزو منابع ملی محسوب می شوند هم جرم عمومی و هم جرم خصوصی در پی دارد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در اولین گام قبل از بررسی مجازات قطع درختان جنگل بایستی به این سوال پاسخ دهیم که آیا قطع درختان جنگل جرم است؟ در پاسخ به این سوال که باید بگوییم با استناد به اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها بایستی به سراغ قوانین موجود در این زمینه برویم. همانطور که گفته شد، رویکرد دولت نسبت به جنگل ها رویکردی محافظتی است. به همین خاطر دولت ایران در سال 1346 قانونی را تحت عنوان قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع وضع کرد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.