اصلاح رای دادگاه حقوقی چیست؟

اصلاح رای دادگاه حقوقی چیست؟

اصلاح رای دادگاه حقوقی چیست؟

اصلاح رای دادگاه حقوقی به چه شکل صورت می گیرد؟ یکی از راه های اعتراض به رای صادر شده از طرف دادگاه، درخواست اصلاح رای دادگاه حقوقی است. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با استفاده از تجربه وکلای مجرب، شرایط را برای آشنایی شما با اصلاح رای دادگاه حقوقی فراهم کرده است.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از تصحیح رای دادگاه چیست؟

در قانون آیین دادرسی مدنی ایران، راه هایی برای اعتراض به رای صادره توسط دادگاه پیش بینی شده است. برای مثال تجدیدنظر خواهی یا اعاده دادرسی که این موارد مربوط به ایرادات قانونی رای صادر شده می باشد. یعنی اگر رای صادر شده مطابق موازین قانونی کشور نباشد، می توان برای اعتراض نسبت به آن به دادگاه صالح مراجعه کرد. اما تصحیح یا اصلاح رای دادگاه حقوقی زمانی کاربرد دارد که رای صادره در نگارش ایراد داشته باشد نه در موازین قانونی.

برابر ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی، هرگاه در تنظیم و نوشتن رای دادگاه، سهو قلم رخ دهد، مثل از قلم افتادن کلمه ای یا زیاد شدن آن و یا اشتباهی در محاسبه صورت گرفته باشد تا وقتی که از آن درخواست تجدیدنظر نشده، دادگاه راسا یا به درخواست ذی نفع، رای را تصحیح می نماید. برای مثال اگر در رای صادر شده، نام خواهان یا خوانده و یا حتی اعداد موجود اشتباه باشد، می توان برای اصلاح رای دادگاه حقوقی اقدام کرد. نکته مهمی که در این باره باید دانست، این است که اصلاح رای دادگاه حقوقی تا زمانی ممکن است که از رای صادر شده تقاضای تجدیدنظر خواهی نشده باشد. زیرا در این صورت دادگاه تجدیدنظر، رای صادر شده را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت نیاز آن را تصحیح و اصلاح می کند.

 

مواردی که در دادگاه حقوقی بررسی می شوند

در دادگاه حقوقی، دعاوی حقوقی بررسی می شوند که این دعاوی در رویه قضایی ایران  در مقابل دعاوی کیفری قرار می گیرند. دعاوی حقوقی در واقع مربوط به احقاق حق ضایع شده و یا جبران خسارت است. در این دعاوی افراد باید به دادگاه حقوقی صالح، دادخواست مربوطه را ارائه دهند اما دعاوی کیفری، مربوط به مواردی است که یک فرد، جرمی را مرتکب شده است و باید بر اساس قانون مجازات اسلامی، به سزای عمل مجرمانه خود برسد. در این دعاوی افراد باید شکایت نامه ای را تنظیم و به دادگاه کیفری صالح ارائه دهند.

 

 

حق الوکاله وکیل حقوقی 
مشاوره حقوقی چک و سفته 
سوالات حقوقی ملکی 
نگارش دادخواست تجدید نظر 
درباره ما 

 

 

در دعاوی یا پرونده های حقوقی مسائلی که مطرح می شوند، مربوط به اشخاص، اموال و یا موضوعات مدنی است. برای مثال از دعاوی حقوقی که در دادگاه حقوقی بررسی می شوند می توان به این موارد اشاره کرد؛ عقود و قراردادها، طلاق، مهریه، حضانت، ارث، وصیت و غیره. اگر شما نیز با اختلافات و دعاوی حقوقی مواجه هستید و نمی دانید به کدام دادگاه باید آن را ارائه دهید، می توانید با وکیل دعاوی حقوقی، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

آیا رای دادگاه حقوقی قابل اصلاح است؟

همانطور که اشاره شد اصلاح رای دادگاه حقوقی در قانون ایران مطابق ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی الزامی است. حال ممکن است این اصلاح رای دادگاه حقوقی از جانب خود دادگاه صورت بگیرد یا به درخواست ذی نفع. لازم به ذکر است که حتی اگر در رای صادر شده از دادگاه علایم نگارشی به درستی رعایت نشده باشند، می توان اصلاح رای دادگاه حقوقی را خواهان شد.
برای آشنایی با مصادیق اصلاح رای دادگاه حقوقی، می توانید با بهترین وکیل اصلاح رای دادگاه حقوقی، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

آثار اصلاح رای دادگاه حقوقی چیست؟

اصلاح رای دادگاه حقوقی چه از جانب ذی نفع باشد و چه از جانب دادگاه، در رویه قضایی اثرات حقوقی در پی دارد. این اثرات حقوقی بر اساس ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی عبارتند از:

  • رای اصلاح شده به طرفین ابلاغ می شود.
  • رای دادگاه در قسمتی كه مورد اشتباه نبوده، در صورت قطعيت، اجرا می شود.
  • در مواردی كه اصل حكم يا قرار دادگاه قابل واخواهی يا تجديدنظر يا فرجام خواهی است، تصحيح آن نيز در مدت قانونی قابل واخواهی ياتجديدنظر يا فرجام خواهی خواهد بود.
  • اگر رای مورد تصحيح به واسطه واخواهی يا تجديدنظر يا فرجام نقض گردد، رای اصلاح شده نيز از اعتبار خواهد افتاد.

 

 

 

اصلاحیه رای دادگاه های حقوقی

 

برای اصلاح رای دادگاه حقوقی چه باید کرد؟

همانطور که دانستیم، دادگاه موظف است در صورت نیاز، رای صادر شده را اصلاح یا تصحیح کند. اما اگر این مسئله رعایت نشده بود، ذی نفع رای صادره که می تواند خواهان یا خوانده پرونده و یا شخص ثالث باشد، باید برای درخواست اصلاح رای دادگاه حقوقی، اقدام کند. درخواست لازم را تهیه کرده و به دفتر خدمات قضایی تحویل می دهد تا درخواست ایشان به دادگاه مربوطه ارجاع داده شود. دادگاه درخواست اصلاح رای دادگاه حقوقی ایشان را بررسی می کند و اگر لازم به اصلاح بود، آن را انجام می دهد و پس از آن رای اصلاح شده را به طرفین ابلاغ می کند. چنانچه قصد دارید در این امر با خیال راحت نتیجه مطلوبتان را بگیرید، می توانید با وکیل دعاوی حقوقی، مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

وکیل کاربلد برای اصلاح رای دادگاه حقوقی

برای اصلاح رای دادگاه حقوقی همان طور که مسلم است، دانستن ظرایف و جزئیات حقوقی الزامی است. به علاوه تاثیر اصلاح رای دادگاه حقوقی در اجرای حکم و احقاق حق افراد، بسیار مهم است. در نتیجه بهتر است برای انجام این کار با بهترین وکیل اصلاح رای دادگاه حقوقی، مشورت داشته باشید. همچنین لازم است بدانید که موسسه حقوقی وکلای تلفنی با سابقه فراوان در امر اصلاح رای دادگاه حقوقی، از بهترین وکلای کشور برای خدمات رسانی به شما عزیزان بهره می جوید. بنابراین چنانچه قصد دارید رای دادگاه خود را با اطمینان خاطر اصلاح کنید، می توانید با وکلای ما ارتباط داشته باشید.

 

 


سوالات متداول

نظرات

mohamadi

به پیشنهاد یک دوست در تعطیلات با شما تماس گرفتم بر خلاف بسیاری از وکلا که در تعطیلات امکان حضور و یا حتی صحبت تلفنی ام نداشتند از طریق وکیلی که موسسه شما معرفی کرد گره بزرگی از کار ما باز شد تماس سریع و هزینه مناسب شما در مقایسه با سایر موسسات هم جای تشکر داره براتون آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم روز به روز مردم بیشتر به اهمیت مشاوره حقوقی آگاه و واقف شوند


حسین سیفی

البته صراحت کلام در اصلاح رای کمی نادرست است چرا که این اصلاح عملا اصلاحات مربوط به سهو قلم است و اصلاحات ماهوی صورت نمیگیرد بنابراین بهتر است گفته شود رفع خطای ناشی از سهو قلم چرا که عملا چیزی بنام اصلاح رای ماهیتا در همان دادگاه صادر کننده رای امکانپذیر نیست


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همان‌طوری که همه ما می‌دانیم قضات  دادگاه نیز مانند سایر انسان‌ها ممکن است در صدور رأی دچار خطا و یا اشتباه شوند که این اشتباه یا خطا می‌تواند به‌صورت نگارشی باشد و یا به‌صورت مفهومی. برای چنین مواردی قانون راهکارهای متفاوتی را در پیش گرفته است، اگر اصلاح رأی به‌صورت مفهومی بعد باشد یعنی آن‌چیزی که مدنظر هر یک از طرفین دعواست را قاضی مدنظر قرار نداده باشد با تنظیم دادخواست تجدیدنظرخواهی نسبت‌به دادنامه صادره اعتراض نموده و پرونده به مرجع بالاتر ارجاع خواهد شد تا از نو مورد رسیدگی قرار بگیرد اما گاهی اوقات پیش می‌آید که اصلاح رأی ناشی از خطای نگارشی قاضی یا به‌اصطلاح خطای املایی آن باشد مثلاً چند صفر اضافه تر گذاشته شده یا بی از بعضی از حرف‌ها و اشتباه نگارش شده و امثال آن، سوال اینجاست که در این‌گونه موارد چه باید کرد؟ براساس قاعده فراغ دادرس وقتی‌که قاضی دادگاه یا دادسرا رأی را صادر می‌کند دیگر حق رسیدگی مجدد به آن پرونده را ندارد اما باید گفت چنین مسئله‌ای مربوط به خطای نگارشی پرونده‌ها نیست بلکه مربوط به انشای مفهومی اوراق قضایی است. در مواردی که پرونده‌ها به‌صورت نگارشی و املایی دچار خطا یا اشتباه باشد مستند به ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی می‌توان اصلاح نگارشی رأی را نیز از قاضی دادگاه درخواست نمود ، هر چند باید دانست با توجه به مرحله‌ای که قاضی رای را صادر می‌کند که می‌تواند بدوی یا تجدیدنظر خواهی باشد امکان اعتراض به رأی اصلاح شده نیز در مرحله بدوی وجود خواهد داشت. برای دانستن دیگر جزئیات می‌توانید با وکلای مؤسسه وکیل تلفنی هماهنگ کرده و مشکل خویش را برطرف نمایید موفق باشید.


سپیده کرمی

با سلام،بعد از اینکه رای در دادگاه صادر می شود و قاضی تصمیم خود را در قالب دادنامه انشاء می نماید به جهات مختلف از جمله سهو قلم، اشتباهات عبارتی در انشاء رای یا تایپ متن ممکن است اشتباهات غیر قابل مسامحه ای در متن رای دادگاه وجود داشته باشد مثل اینکه نام یکی از اصحاب دعوا یا در بیان مبلغ و عددی، اعداد به غلط کم یا زیاد نوشته شود.که این موارد همگی می توانند از مصادیق درخواست اصلاح رای و تصحیح آن باشد.دو مورد را در تشخیص آراء قابل اصلاح باید در نظر داشت : یکی اینکه اشتباهات قابل مسامحه مثل اینکه نقطه ی حرف (ز) در نگارش نام فامیل (زندی) نیاید که به نظر نگارنده این اشتباه قابل اغماض بوده و نیاز به درخواست اصلاح رای ندارد و دیگر اینکه برداشت و استدلال قاضی یا به تعبیر دیگر نظر حقوقی و استنباط قاضی ولو اینکه اشتباه باشد مصداق ماده 309 قانون آیین دادرسی مدنی نبوده و از موارد امکان درخواست اصلاح رای نیست.


محمد مهدی احمدی

برابر ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی، هرگاه در تنظیم و نوشتن رای دادگاه، سهو قلم رخ دهد، مثل از قلم افتادن کلمه ای یا زیاد شدن آن و یا اشتباهی در محاسبه صورت گرفته باشد تا وقتی که از آن درخواست تجدیدنظر نشده، دادگاه راسا یا به درخواست ذی نفع، رای را تصحیح می نماید. برای مثال اگر در رای صادر شده، نام خواهان یا خوانده و یا حتی اعداد موجود اشتباه باشد، می توان برای اصلاح رای دادگاه حقوقی اقدام کرد. نکته مهمی که در این باره باید دانست، این است که اصلاح رای دادگاه حقوقی تا زمانی ممکن است که از رای صادر شده تقاضای تجدیدنظر خواهی نشده باشد. زیرا در این صورت دادگاه تجدیدنظر، رای صادر شده را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت نیاز آن را تصحیح و اصلاح می کند


فریبرز ذوالفقاری

با سلام ماده ۳۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی، هرگاه در تنظیم و نوشتن رای دادگاه، سهو قلم رخ دهد، مثل از قلم افتادن کلمه ای یا زیاد شدن آن و یا اشتباهی در محاسبه صورت گرفته باشد تا وقتی که از آن درخواست تجدیدنظر نشده، دادگاه راسا یا به درخواست ذی نفع، رای را تصحیح می نماید. برای مثال اگر در رای صادر شده، نام خواهان یا خوانده و یا حتی اعداد موجود اشتباه باشد، می توان برای اصلاح رای دادگاه حقوقی اقدام کرد


بشیر علی پاریاد

با سلام . در ماده 309 قانون آیین دادرسی مدنی ، در مواردی تصحیح رای دادگاه ، لازم و ضروری است . بر اساس این ماده ، " هرگاه در تنظيم و نوشتن رأي دادگاه سهو قلم رخ دهد ، مثل از قلم افتادن كلمه‌ اي يا زياد شدن آن و يا اشتباهي در محاسبه صورت گرفته‌ باشد تا وقتي كه از آن درخواست تجديدنظر نشده ، دادگاه رأساً يا به درخواست ذي‌ نفع ، رأي را تصحيح مي‌ نمايد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.