اجراییه در پرونده حقوقی چیست؟

اجراییه در پرونده حقوقی چیست؟

اجراییه در پرونده حقوقی چیست؟

اجراییه در پرونده حقوقی چگونه انجام می شود؟ اجرای احکام حقوقی چگونه است؟ اینها سوالاتی هستند که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی از وکلای مجرب و متخصص موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند. امروزه به دلایلی نظیر شرایط اقتصادی، اجتماعی و همچنین عدم اطلاع افراد نسبت به حقوق و تکالیف حقوقی خود، دادگاه های ایران مملو از پرونده های حقوقی هستند که در انتظار اجرا می باشند. به همین خاطر نه تنها دادگاه های حقوقی با تعدد پرونده های حقوقی مواجه هستند، بلکه بسیاری از این پرونده ها به صورت اجرا نشده باقی مانده اند. در نتیجه بهتر است با اجراییه در پرونده حقوقی بیشتر آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از اجراییه چیست؟

اولین گام برای بررسی موضوع اجراییه در پرونده حقوقی آشنایی با تعریف اجراییه می باشد. برای انجام این کار ابتدا بایستی بگوییم افراد برای اینکه بتوانند حقوق تضییع شده و از دست رفته خود را به دست بیاورند، بایستی در دادگاه اقامه دعوا کنند. دادگاه ها اعم از حقوقی و کیفری پس از بررسی دادخواست یا شکواییه خواهان یا شاکی و همچنین استماع دفاعیه خوانده یا متشاکی نسبت به موضوع پرونده حقوقی تصمیم گیری می کنند اما این همه ماجرا نیست. فرض کنید در یک پرونده، رای دادگاه به نفع شما صادر شده باشد. حال اگر نتوانید این رای را اجرا کنید، عملاً تلاش های شما بی فایده بوده است. پس اجرائیه در واقع برگه ای است که اجرای احکام حقوقی را مشخص می کند و به محکوم علیه یا وکیل وی اعلام می کند که بایستی موضوع مورد حکم را اجرا نمایند.

نحوه صدور اجراییه در پرونده های حقوقی

قدم بعدی در بررسی اجراییه در پرونده حقوقی، آشنایی با نحوه صدور اجرای احکام حقوقی می باشد. قبل از هر چیزی باید به این نکته اشاره داشته باشیم که صدور اجراییه در پرونده حقوقی تنها با درخواست محکوم له صورت می گیرد. در واقع اگر محکوم له اجرای احکام حقوقی را درخواست ننماید، این احکام نیز اجرا نخواهند شد. پس برای انجام این کار محکوم له، ابتدا بایستی درخواست خود مبنی بر اجرای حکم صادره را به دفتر دادگاه صادرکننده حکم بدوی اعلام نماید. این دفتر، درخواست اجراییه در پرونده حقوقی را به پرونده خواهان ضمیمه کرده و به دادگاه تقدیم می کند.

سپس دادگاه با در نظر داشتن شرایط زیر دستور اجراییه در پرونده حقوقی را صادر خواهد کرد:

  • حکم مورد نظر باید قطعی شده باشد.
  • این حکم باید ابتدا به محکوم علیه، وکیل یا قائم مقام وی ابلاغ شود.
  • محکوم له بایستی تقاضای درخواست صدور اجراییه در پرونده حقوقی را به صورت کتبی به دادگاه تقدیم نماید.
  • محکوم علیه موظف است ظرف ۱۰ روز حکم را اجرا کند.

از آنجایی که مسائل مربوط به نحوه صدور اجراییه در پرونده حقوقی مباحث دقیق و مهمی می باشند، بهتر است با یک وکیل حقوقی، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 

اجرای احکام دادگستری

 

آیا اجرائیه پرونده های حقوقی قابل اعتراض است؟

مورد بعدی که در بررسی اجراییه در پرونده حقوقی باید بدان پرداخت، پاسخ به سوال فوق الذکر است. در واقع قانونگذار اجرای احکام حقوقی را قابل اعتراض دانسته است. در ابتدا باید بگوییم، با استناد به ماده ۱۱ قانون اجرای احکام مدنی در صورتی که در صدور اجراییه، اشتباهی نظیر اشتباه در مشخصات هویتی یکی از طرفین رخ داده باشد، می توان نسبت به آن اعتراض نمود. همچنین بر اساس ماده ۳۷۱ قانون آیین دادرسی مدنی در موارد نقض رای نیز می توان به اجرای احکام حقوقی اعتراض کرد. این موارد عبارتند از:

  • عدم داشتن صلاحیت ذاتی دادگاه رسیدگی کننده.
  • عدم داشتن صلاحیت محلی البته به شرطی که یکی از طرفین به آن ایراد وارد کنند.
  • خلاف شرع و مقررات قانونی بودن رای صادر شده.
  • عدم رعایت کردن اصول دادرسی، قواعد آمره و همچنین حقوق اصحاب دعوا، اگر در رای تاثیر بسزایی داشته باشد.
  • آرای مغایر.
  • ناقص بودن تحقیقات یا عدم توجه به دلایل هر کدام از طرفین.

همانطور که دیدید برای اعتراض به اجرای احکام حقوقی بایستی تحقق شرایطی را مد نظر داشت. به همین خاطر بهتر است، برای انجام این کار با مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

 

 

اثبات بی گناهی انلاین و فوری 
معرفی شاهد برای دادگاه 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

مراحل اجرای حکم در پرونده حقوقی

قدم بعدی که هنگام بررسی اجراییه در پرونده حقوقی بایستی بدان پرداخت، مراحل اجرای حکم می باشد. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که اجرای احکام حقوقی توسط افرادی تحت عنوان دادورز یا مامورین اجرا صورت می پذیرد. همچنین مراحل اجرای احکام حقوقی شامل موارد ذیل است:

  • حکم ابتدا باید توسط دادگاه صادر شود.
  • سپس خواهان بایستی تقاضای کتبی خود را برای صدور اجراییه در پرونده حقوقی به دفتر دادگاه تقدیم نماید.
  • مدیر دفتر تقاضای مذکور را دریافت کرده و به همراه گزارش به دادگاه تقدیم می کند.
  • دادگاه رای قطعی یا دستور اجرای موقت احکام را صادر می نماید.
  • رئیس دادگاه اجرائیه را صادر می کند.
  • اجرائیه به خوانده ابلاغ خواهد شد.
  • مدیر دفتر اجراییه مذکور را بر روی برگ اجراییه تنظیم خواهد کرد.
  • قسمت اجرای احکام همان دادگاه حکم را اجرا می کند.

 

 

اجرای احکام

 

مشاوره حقوقی اجرای حکم در پرونده های حقوقی

در آخرین بخش از این مقاله باید به این نکته اشاره کنیم که اجرای احکام حقوقی مهمترین بخش دادرسی پرونده های حقوقی می باشد. در واقع همان طور که گفته شد اگر شما پیگیر پرونده های حقوقی خود باشید و رای نیز به نفع شما صادر شود اما این حکم قابلیت اجرا نداشته باشد، عملاً تلاش های شما بی فایده بوده است. همچنین برای اجرای احکام حقوقی شرایطی باید مهیا شود که بررسی این شرایط توسط وکیل بایستی انجام گیرد. در نتیجه بهتر است شما با یک وکیل مجرب مشاوره حقوقی داشته باشید.

 


سوالات متداول

نظرات

محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همان‌طوری که همه ما می‌دانیم برای احقاق حق در پرونده‌های قضایی اعم از پرونده‌های حقوقی کیفری خانواده یا امثال آن مستلزم انجام برخی از امور اداری و تشریفاتی است که تا آن امور به‌درستی انجام نگیرد ما نمی‌توانیم به‌حق خود برسیم. مرحله اول مطالبه حق تنظیم دادخواست یا شکوائیه مناسب می‌باشد که بعد از تنظیم آن پرونده به جریان خواهد افتاد و آخرین مرحله که از قضا جزو مهم‌ترین مراحل کار است مرحله مربوط به اجرای حکم است .یعنی به زبان ساده اگر خانواده مقتول بعد از قطعی شدن حکم درخواست اجرای آن را ننمایند یا کسی که در دعوایی مانند سفته یا چک برنده شده‌است آن را مطالبه نکند یا مادری که حضانت فرزندش را بر اساس حکم قطعی دادگاه گرفته آن را نخواهد هیچ‌یک از این موارد به‌حق خود نخواهند رسید پس مرحله اجرای حکم مرحله بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. پس‌از پس‌از صدور حکم چنانچه شخصی که رأی به نفع او صادر شده قصد به اجرا گذاشتن آن را داشته باشد تنها از طریق نحوه اجرای احکام می‌تواند اقدام به این امر کند در غیر این صورت رأی صادره قابل اجراء نخواهد بود. به زبان ساده باید گفت اجرای احکام یعنی رأی صادره ازسوی دادگاه درخصوص محکوم‌علیه اجرایی گردد. نحوه اجرای حکم با صدور اجراییه به درخواست محکوم‌له می‌باشد. قطعی شدن حکم و ابلاغ آن  به محکوم‌علیه یا ما قائم‌مقام و نماینده قانونی او از شرایط صدور اجراییه بر اساس قانون اجرای احکام هستند. برای دانستن دیگر جزئیات می‌توانید با وکلای مؤسسه وکیل تلفنی هماهنگ کرده و مشکل خویش را برطرف نمایید موفق باشید.


mohamad sheykhi

در واقع قانونگذار اجرای احکام حقوقی را قابل اعتراض دانسته است. در ابتدا باید بگوییم، با استناد به ماده ۱۱ قانون اجرای احکام مدنی در صورتی که در صدور اجراییه، اشتباهی نظیر اشتباه در مشخصات هویتی یکی از طرفین رخ داده باشد، می توان نسبت به آن اعتراض نمود. همچنین بر اساس ماده ۳۷۱ قانون آیین دادرسی مدنی در موارد نقض رای نیز می توان به اجرای احکام حقوقی اعتراض کرد. این موارد عبارتند از: عدم داشتن صلاحیت ذاتی دادگاه رسیدگی کننده. عدم داشتن صلاحیت محلی البته به شرطی که یکی از طرفین به آن ایراد وارد کنند. خلاف شرع و مقررات قانونی بودن رای صادر شده. عدم رعایت کردن اصول دادرسی، قواعد آمره و همچنین حقوق اصحاب دعوا، اگر در رای تاثیر بسزایی داشته باشد. آرای مغایر. ناقص بودن تحقیقات یا عدم توجه به دلایل هر کدام از طرفین.


بهنام رحمانی فرد

با سلام مهم ترین مرحله دادرسی، اجرای حکم است که قانون گذار در قانون اجرای احکام مدنی، احکام آنها را وضع کرده است. زمانی که دادگاه، حکمی صادر می کند، باید به محکوم علیه ( کسی که محکوم شده است ) یا وکیل و یا قائم مقام قانونی او ابلاغ شود و محکوم له ( کسی که حکم به نفع او صادر شده است ) یا نماینده و یا قائم مقام قانونی او، باید کتبا اجرای حکم را از دادگاه، تقاضا نماید. اجرای حکم، با صدور اجراییه به عمل می‌ آید و انجام این امر، به وسیله دادگاه نخستین است. مراحل صدور اجراییه، احکام خاص خود را دارد و حتی بعد از صدور، دارای مهلت قانونی مقرر برای اجرا است که محکوم له و محکوم علیه، باید به آن مطلع باشند. همچنین، اجراییه ها لزوما از دادگاه صادر نمی شوند و امکان صدور آنها از مراجع ثبتی نیز امکان پذیر است.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.