قوانین ارث‌ سرقفلی چیست؟

قوانین ارث‌ سرقفلی چیست؟

قوانین ارث‌ سرقفلی چیست؟

قوانین ارث‌ سرقفلی، از جمله قوانینی است که نه تنها مغازه داران بلکه تمامی افراد جامعه باید با آن آشنا شوند. علی رغم این که قوانین ارث‌ سرقفلی از جمله قوانین قدیمی سیستم حقوقی ایران می باشند و ریشه فقهی دارند لکن در سال های اخیر، تغییراتی در قوانین مربوط به حق سرقفلی به وجود آمده است. در نتیجه ضروری است که با این موضوع به طور تفصیلی آشنا شویم. به همین خاطر در ادامه ضمن آشنایی با تعریف و مفهوم سرقفلی، به مباحث مربوط به قوانین ارث‌ سرقفلی خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از حق سرقفلی چیست؟

قبل از این که وارد مباحث مربوط به قوانین ارث‌ سرقفلی شویم، بهتر است با مفهوم حق سرقفلی آشنایی داشته باشیم. در ابتدا باید بگوییم که حق سرقفلی، در قوانین سابق به حق کسب و پیشه معروف بود. در واقع حق سرقفلی، حقی است که قانونگذار به منظور حمایت از مستاجران مغازه و اماکن تجاری وضع کرده است. برای این که دقیق تر با این نهاد حقوقی آشنا شوید، به مثالی که در ادامه گفته می شود، توجه کنید. تصور کنید، شما از یک نفر، مغازه ای را اجاره می کنید و یک فست فودی راه می اندازید. پس از تلاش های فراوان، برند شما در این مغازه شناخته و مشهور می شود. به طوری که همه می دانند یک مغازه فست فودی مشهور در این مکان وجود دارد. حال مالک در این مورد نمی تواند شما را بیرون کند و خودش یک فست فودی راه بیاندازد تا از شهرتی که شما ساخته‌اید، استفاده کند.

 

ایا حق سرقفلی به وراث به ارث می رسد؟

اکنون باید به سراغ قوانین ارث‌ سرقفلی برویم. اولین سوالی که در این مورد باید بدان پاسخ داده شود، این است که آیا به ارث رسیدن سرقفلی ممکن است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در حق سرقفلی، در واقع بحث منافع مطرح می شود. این منافع ممکن است مربوط به خود ملک باشد یا مستاجر مبلغی را در ابتدا پرداخت کرده باشد که بعد از اتمام اجاره، موجر باید آن را به مستاجر برگرداند. از طرفی امکان خرید و فروش سرقفلی نیز وجود دارد. در نتیجه باید بگوییم که به ارث رسیدن سرقفلی امکان پذیر است و پس از فوت صاحب حق، حق سرقفلی به وراث وی منتقل خواهد شد.

 

انحصار ورثه سرقفلی به کمک وکیل ارث

حال که فهمیدیم امکان به ارث رسیدن سرقفلی وجود دارد، باید با یکی دیگر از مهمترین قوانین ارث‌ سرقفلی یعنی انحصار ورثه سرقفلی نیز آشنا شویم. پس همانطور که گفته شد، حق سرقفلی همانند سایر دارایی های متوفی، به بازماندگان و وراث وی به ارث می رسد. در نتیجه طبقه وراث در این مورد، بسیار حائز اهمیت خواهد بود چرا که تقسیم سرقفلی بر اساس طبقه وراث و قوانین مربوط به ارث می باشد. قبل تقسیم سرقفلی، بحث انحصار وراثت سرقفلی به میان خواهد آمد. برای انجام این کار دو راه وجود دارد:

  • وراث در این مورد به توافق برسند.
  • در صورت عدم دستیابی به توافق، موضوع در دادگاه مطرح خواهد شد و دادگاه عمل تقسیم را انجام خواهد داد.

 

 

مشاوره حقوقی سرقفلی

 

همانطور که می بینید، حل و فصل پرونده های مربوط به انتقال سرقفلی و انحصار وراثت سرقفلی، کاری بسیار تخصصی می باشد. پس بهتر برای مشاوره حقوقی با وکیل ملکی، با مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

قوانین ارث رسیدن سرقفلی به وراث

اکنون باید ببینیم که قوانین ارث‌ سرقفلی چیست و شامل چه مواردی می شود؟ در ابتدا باید به کسانی که از حق سرقفلی ارث می برند اشاره کنید. بر اساس قوانین ارث‌ سرقفلی، خویشان سببی و خویشان نسبی می توانند حق سرقفلی را به ارث ببرند. قوانین مربوط به طبقات ورثه نیز در اینجا حاکم می باشد.

در قوانین ارث‌ سرقفلی آمده است که چگونگی تقسیم ارث سرقفلی با سایر انواع اموال متفاوت است. در ابتدا باید بگوییم که ورثه می توانند توافق کنند که همگی، سهم الارث خود را به یک نفر منتقل کنند و قیمت سهم الارث خود را دریافت کنند. در غیر این صورت، دادگاه تقسیم را بر اساس زمان انجام خواهد داد. همچنین ممکن است حق سرقفلی فروخته شود و قیمت آن بین ورثه تقسیم شود.

مسئله بعدی که در بررسی قوانین ارث‌ سرقفلی مهم است، به ارث بردن یا نبردن حق سرقفلی توسط زن می باشد. در واقع زنان تنها از قیمت اموال منقول ارث خواهند برد. حال با توجه به این که حق سرقفلی نیز مبتنی بر یک مال غیر منقول است، آیا بازهم زنان ارث نمی برند؟ در پاسخ باید بگوییم که، زنان با توجه قوانین تقسیم ارث، از حق سرقفلی ارث می برند.

 

 

مشاوره حقوقی تلفنی ارث رسیدن سرقفلی

قوانین مربوط به ارث، در سیستم حقوقی ایران به عنوان یکی از دشوار ترین و پیچیده ترین قوانین موجود شناخته می شود. حال تلفیق این قوانین با قواعد مربوط به حق سرقفلی، پیچیدگی آن را دو چندان می کند. این مسئله به ضرورت مشاوره حقوقی با وکیل ملکی می افزاید. شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

 

ارتباط در واتس اپ
 

برای انحصار ورثه حق سرقفلی چه باید کرد؟

یکی دیگر از قوانین ارث‌ سرقفلی مراحل درخواست انحصار ورثه سرقفلی می باشد. این مراحل همانند انحصار ورثه سایر اموال منقول و غیر منقول می باشد. پس می توان مراحل انحصار ورثه سرقفلی را شامل موارد ذیل دانست:

  • آماده سازی اسناد و مدارک مربوطه نظیر گواهی فوت.
  • تنظیم دادخواست انحصار وراثت.
  • ضمیمه کردن استشهادیه شهود مبنی بر انحصار ورثه به وراث.
  • درخواست صادر کردن گواهی انحصار وراثت توسط خواهان و از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی.
  • رسیدگی به درخواست در شورای حل اختلاف.

برای اینکه مراحل درخواست انحصار ورثه سرقفلی بدون مشکل طی شوند، بهتر است با یک وکیل مجرب مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 

 

وکیل ملکی کیست
اعاده دادرسی در دعوی سرقفلی 
مشاوره حقوقی سرقفلی 
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 

 


سوالات متداول

نظرات

محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بارها پیش آمده که در آگهی های فروش و یا بر روی شیشه برخی از مغازه ها دیده باشیم که سرقفلی این مغازه به فروش می رسد و این سوال برایمان پیش آمده باشد که چه فرقی میان مالکیت یک مغازه ، حق سرقفلی آن و حق کسب و پیشه وجود دارد؟ دانستن این مهم بعد ها در دعوای مطروحه علیه افراد بسیار کاربرد داشته و می تواند منشا اتفاقات مهمی باشد. به طور کلی ،حق سرقفلی حقی است که قانونگذار برای مستاجران املاک تجاری در نظر گرفته بود تا از آنها به نحوی ویژه حمایت کرده باشد . تصور کنید مغازه ای را که متروک افتاده و شما با اجاره آن و داشتن تلاش و پشتکار و حسن نیت ، مغازه فوق را تبدیل به یک برند تجاری می نمایید تا هرکسی که در آن تبدیل به یک مغزاه شاخص در آن منطقه گردد اما بعد از مدتی صاحب مغازه با فهمیدن این مهم و به بهانه پایان قرار داد ، شما را بیرون انداخته و خود اقدام به فروش محصولات و پوشاک با همان کیفیت می نماید و شما مجبور به اجاره مکانی دیگر خواهید شد اما باید مجددا از صفر شروع کنید و در سمت دیگر ، شخصی از اعتبار چندین ساله شما به نفع خویش استفاده می نماید. از آن جایی که در چنین مواردی عدالت رعایت نشده و حق شما پایمال می گردد ، قانون به کمک شما آمده و با دادن حقی که آن را حق سر قفلی می نامند از چنین کسبه ای حمایت می کند. حق سرقفلی در قانون سال 56 مترادف با حق پیشه و کسب بود اما در تعریف کنونی با آن تفاوت هایی دارد. از جمله اینکه : «سرقفلی برخلاف حق پیشه، قرارداد را به صورت خودکار تمدید نمی کند بلکه بعد از پایان قرارداد ، مستاجر باید ملک را تخلیه نماید یا اینکه حق سرقفلی به صورت خودکار ایجاد نمی گردد بلکه باید مالک و مستاجر بر روی آن توافق داشته باشند .» حق سرقفلی در یک تقسیم بندی، به دو صورت واقعی و مجازی تقسیم می گردد و در نامه های دفاتر اسناد رسمی نیز تصریح می گردد که آیا عقد اجاره با سرقفلی یا بدون آن واقع شده است و اگر حق سرقفلی را مستاجر گرفته باشد باید در پایان قرارداد حق سرقفلی را به روز به ایشان پرداخت نماید. از آن جایی که موارد مربوط به سرقفلی بسیار گسترده بوده ونیاز به بررسی دقیق در هر مورد مخصوص به خود را دارد باید جهت مشاوره دقیق با موسسه تماس گرفته و از موارد مربوط به خود آگاهی یابید.


محمدی

سلام وقت بخیر ضمن تشکر بابت اطلاعات خوبی که در اختیار ما قراردادید اینکه به کمک‌موسسه وکیل تلفنی میتوان به راحتی و از راه دور بدون نیاز به حضور در دفاتر وکیل و پرداخت حق مشاوره های سنگین میتوان با وکلای مجرب در سراسر کشور صحبت و مشورت کرد بسیار کار قابل تقدیریه که توسط وکیل تلفنی انجام شده موفق باشید


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قبل از این که وارد مباحث مربوط به قوانین ارث‌ سرقفلی شویم، بهتر است با مفهوم حق سرقفلی آشنایی داشته باشیم. در ابتدا باید بگوییم که حق سرقفلی، در قوانین سابق به حق کسب و پیشه معروف بود. در واقع حق سرقفلی، حقی است که قانونگذار به منظور حمایت از مستاجران مغازه و اماکن تجاری وضع کرده است. برای این که دقیق تر با این نهاد حقوقی آشنا شوید، به مثالی که در ادامه گفته می شود، توجه کنید. تصور کنید، شما از یک نفر، مغازه ای را اجاره می کنید و یک فست فودی راه می اندازید. پس از تلاش های فراوان، برند شما در این مغازه شناخته و مشهور می شود. به طوری که همه می دانند یک مغازه فست فودی مشهور در این مکان وجود دارد. حال مالک در این مورد نمی تواند شما را بیرون کند و خودش یک فست فودی راه بیاندازد تا از شهرتی که شما ساخته‌اید، استفاده کند.


فاطمه موسوی نژاد

سرقفلی نیز مانند سایر حقوق مالی به ارث رسیده و جزء ماترک متوفی محسوب می شود لذا قابل تقسیم میان ورثه خواهد بود که علاوه بر فرزندان و خویشاوندان نسبی متوفی زوجه وی نیز می تواند بر اساس سهم الارث خود به میزان یک چهارم یا یک هشتم حق سرقفلی را به ارث ببرد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قبل از این که وارد مباحث مربوط به قوانین ارث‌ سرقفلی شویم، بهتر است با مفهوم حق سرقفلی آشنایی داشته باشیم. در ابتدا باید بگوییم که حق سرقفلی، در قوانین سابق به حق کسب و پیشه معروف بود. در واقع حق سرقفلی، حقی است که قانونگذار به منظور حمایت از مستاجران مغازه و اماکن تجاری وضع کرده است. برای این که دقیق تر با این نهاد حقوقی آشنا شوید، به مثالی که در ادامه گفته می شود، توجه کنید. تصور کنید، شما از یک نفر، مغازه ای را اجاره می کنید و یک فست فودی راه می اندازید. پس از تلاش های فراوان، برند شما در این مغازه شناخته و مشهور می شود. به طوری که همه می دانند یک مغازه فست فودی مشهور در این مکان وجود دارد. حال مالک در این مورد نمی تواند شما را بیرون کند و خودش یک فست فودی راه بیاندازد تا از شهرتی که شما ساخته‌اید، استفاده کند.


Mohamad sheykhi

یکی از حقوق مالی که در قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 پیش بینی شده است ، سرقفلی بوده که با حق کسب و پیشه یا تجارت مذکور در قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376 ، تفاوت های مهمی دارد . اما به طور کلی ، می توان حق سرقفلی را نوعی حق مالی برای مستاجر دانست که با پرداخت اجاره ای کمتر ، در طول مدت زمان بیشتر ، بتواند از منافع آن ملک ، در طول مدت قرارداد اجاره ، استفاده کند ؛ بی آنکه موجر ، بتواند پس از پایان قرارداد اجاره ، حکم تخلیه وی را بگیرد . اما یکی از سوالات مهمی که در ارتباط با سرقفلی املاک تجاری مطرح می شود ، این است که آیا سرقفلی نیز به ارث می رسد ؟ پاسخ به این سوال ، از این جهت مهم است که سرقفلی نیز ، مانند سایر اموال و دارایی ها ، نوعی حق مالی دارای ارزش شناخته می شود و به همین دلیل ، یکی از موارد دارایی یا ماترک متوفی محسوب می گردد . لذا ، با توجه به اینکه سرقفلی ، نوعی حق مالی دارای ارزش بوده ، به این سوال که آیا سرقفلی به ارث می رسد ، باید پاسخ مثبت داده و گفت که سرقفلی املاک تجاری نیز ، نظر به ارزش مادی آن ، جزء ترکه یا ماترک متوفیان محسوب می شود و قابل به ارث رسیدن خواهد بود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.