شرایط قانونی برای رجوع از هبه چیست؟

شرایط قانونی برای رجوع از هبه چیست؟

شرایط قانونی برای رجوع از هبه چیست؟

تعریف هبه در قانون ایران

هبه اصطلاحاً به معنای بخشیدن و دادن هدیه ای به دیگری بدون عوض است. هبه به نام ها دیگری از جمله عطیه و نحله نیز شناخته می شود. مطابق با ماده 795 قانون مدنی هبه یک عقد است، که به موجب آن شخص مالی را به طور رایگان و مجانی به دیگری تملک می کند. ارکان عقد هبه عبارتند از:

الف) واهب؛ کسی است که مال خود را به دیگری تملیک می کند.

ب) متهب؛ کسی است که واهب مال خود را به طور مجانی به ملکیت او در می آورد.

ج) عین موهوبه؛ مالی است که واهب آن را به طور رایگان به مالکیت متهب در می آورد.

مطابق با قانون مدنی هبه تنها در صورتی واقع می شود که عین موهوبه به تصرف متهب در آید. بنابراین باید گفت که هبه یکی از عقود عینی است، یعنی قبض در آن شرط صحت است. در نتیجه تا وقتی که مال موهوبه به تصرف کسی که آن مال به او هدیه شده، در نیاید هبه محقق نخواهد شد. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا می توان از هبه رجوع کرد؟

هبه یک عقد جایز است، یعنی اگر واهب از به مالکیت دیگری در آوردن مال خود پشیمان شود، می تواند رجوع از هبه نماید. رجوع از هبه به معنای فسخ یکجانبه عقد جایز «هبه» است. در صورتی که از هبه رجوع شود، متهب باید مال را به واهب بازپس دهد. این اصل از مفهوم مخالف ماده 803 قانون مدنی برداشت می شود. البته مالی که مورد عقد هبه بوده همیشه قابل بازگرداندن به واهب نیست و در صورتی که شرایط قانونی برای رجوع از هبه فراهم نباشد، دیگر نمی توان از هبه رجوع کرد.

مشاوره حقوقی تلفنی رجوع از هبه

تا پیش از این مشاوره حقوقی تنها با مراجعه به دفاتر وکالت و موسسه های حقوقی امکان داشت. ولیکن امروزه با ظهور تکنولوژی های هوشمند، شما به سادگی می توانید با وکلای مجرب دادگستری مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید. مجموعه حقوق وکلای تلفنی این امکان را پیش آورده است که بدون نیاز به خارج شدن از منزل و با صرف کمترین وقت و هزینه، به طور شبانه روزی با وکلای متخصص در زمینه های گوناگون حقوقی از قبیل دعاوی خانوادگی، دعاوی ملکی، دعاوی کیفری و ... تجربه مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان را داشته باشید.

 

هبه معوض

موارد ممنوعه برای رجوع از هبه

بر اساس ماده 803 قانون مدنی برخی از مواردی که شرایط قانونی برای رجوع از هبه وجود ندارد، از قرار زیر است:

  • عین موهوبه نابود شده باشد. برای مثال گوشی تلفن همراهی که یک استاد به شاگرد خود هبه کرده بود در رودخانه افتاده و آب آن را برده است. در چنین شرایطی واهب حق رجوع از هبه را ندارد.
  • اگر میان واهب و متهب رابطه نسبی از نوع پدر و مادر و فرزندان باشد، رجوع ممکن نیست. بنابراین اگر پدری خودروی خود را به فرزندش هبه کند، دیگر نمی تواند از آن رجوع کند و خودرو الی الابد به مالکیت فرزند در می آید.
  • اگر عقد هبه به صورت معوض واقع شده و عوض نیز پرداخت شده باشد، مورد از موارد ممنوعه برای رجوع از هبه خواهد بود.

هزینه نگارش دادخواست رجوع از هبه

در صورتی که شرایط قانونی برای رجوع از هبه وجود داشت، واهب می تواند از هبه رجوع کند. در چنین شرایطی اگر متهب از پس دادن مال موهوبه به واهب خودداری کند، واهب می تواند علیه او در دادگاه حقوقی طرح دعوا کند. برای این کار باید دادخواست رجوع از هبه نوشت. همچنین واهب می تواند با ارائه مستندات و مدارک خود مبنی بر رجوع از هبه، توقیف عین موهوبه را از دادگاه تقاضا کند. در صورتی که دادگاه دلایل خواهان را کافی دید، دستور توقیف عین موهوبه را صادر می کند.

تنظیم دادخواست رجوع از هبه مستلزم رعایت مقررات و قانونی متعددی است. بنابراین پیشنهاد می شود این کار را به وکیل بسپارید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با عضویت بهترین وکلای دعاوی حقوقی و کیفری، به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان می باشد.

 

ارتباط در واتس اپ

شرایط لازم برای رجوع از هبه

از موانع مندرج در ماده 803 برای رجوع از هبه می توان پی برد که اصلی ترین شرط اساسی برای رجوع از هبه این است که مال موهوبه همچنان باقی باشد. در نتیجه در صورتی که عین موهوبه تلف شده باشد، دیگر نمی توان از هبه رجوع نمود و مثل یا قیمت آن را از متهب مطالبه کرد.

از دیگر شرایط قانونی برای رجوع از هبه می توان به این اشاره کرد که تنها واهب می تواند از هبه رجوع کند. اگر واهب فوت کند، عقد هبه از حالت جایز به حالت لازم تبدیل می شود و دیگر قابل رجوع از طرف ورثه، وصی و قیم نیست.

 

هزینه نگارش دادخواست 
مشاوره حقوقی ملکی 
نگارش دادخواست رجوع از هبه 
مشاوره حقوقی هبه 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

محمد

اگر متهب فوت کرده باشد واهب میتواند موهوبه را از ورثه پس بگیرد


محمد توحیدی

در مورد هبه آیا تنها در صورت فوت واهب و از بین رفتن عین موهوبه نمیتوان هبه را فسخ کرد یا شرایط دیگری هم دارد ، من جمله تغییر در عین موهوبه واینکه آیا زمان تاثیری در فسخ هبه دارد یا نه مثلا شخصی ۳۰ سال پیش مالی را هبه کرده اگر امروز بخواهد آن مال را پس بگیرد آیا امکانش هست یا نه ، چون در این مدت ارزش مال به مراتب افزایش پیدا کرده است


مریم عبدالغلامی

باسلام هبه عقدی است که به موجب آن، شخص مالی را به طور رایگان و مجانی به دیگری تملیک میکند. واهب، متهب و عین موهوبه از ارکان عقد هبه می باشند. به هبه، عطیه و نحله نیز میگویند. هبه از جمله عقود عینی است. یعنی تنها درصورتی واقع میشود که عین موهوبه به تصرف متهب درآید. پس قبض در آن، شرط صحت است. هبه از جمله عقود جایز است که واهب درصورت پشیمانی می تواند هبه را به طور یکطرفه فسخ و از آن رجوع نماید. البته درصورتی که شرایط قانونی برای رجوع از هبه فراهم نباشد، نمیتوان از هبه رجوع کرد. چنانچه عین موهوبه تلف شده باشد، اگر میان واهب و متهب رابطه نسبی از نوع پدر و مادر و فرزندان باشد، اگر هبه بصورت معوض واقع و عوض آن نیز پرداخت شده باشد، از موارد ممنوعه برای رجوع از هبه خواهد بود. لازم به ذکر است که اگر واهب فوت کند، عقد هبه از حالت جایز به حالت لازم تبدیل میشود و دیگر قابل رجوع از طرف ورثه، وصی و قیم نیست.


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، وکیل شبانه روزی همان وکیلی است که شما در همه جا می بینید و گاهاً نیز در بین آشنایان و حتی عزیزانتان نیز وجود دارد؛ با این تفاوت که در یک اورژانس وکالت ۲۴ ساعته و آنلاین گرد هم آمده و حاظر به خدمت رسانی حقوقی در تمامی زمینه های نادر و رایج حقوقی، می باشند؛ اما این خدمت رسانی حقوقی به انواع روش های آنلاین و رایگان یا ارزان ترین مشاوره حقوقی تلفنی ۲۴ ساعته و با ضمانت قیمت و کیفیت صورت می گیرد؛


فریبرز ذوالفقاری

با سلام هبه اصطلاحاً به معنای بخشیدن و دادن هدیه ای به دیگری بدون عوض است. هبه به نام ها دیگری از جمله عطیه و نحله نیز شناخته می شود. مطابق با ماده 795 قانون مدنی هبه یک عقد است، که به موجب آن شخص مالی را به طور رایگان و مجانی به دیگری تملک می کند. ارکان عقد هبه عبارتند از: الف) واهب؛ کسی است که مال خود را به دیگری تملیک می کند. ب) متهب؛ کسی است که واهب مال خود را به طور مجانی به ملکیت او در می آورد. ج) عین موهوبه؛ مالی است که واهب آن را به طور رایگان به مالکیت متهب در می آورد. مطابق با قانون مدنی هبه تنها در صورتی واقع می شود که عین موهوبه به تصرف متهب در آید.


محمد

سلام در صورتی که مال موهوبه منتقل نشده باشد تغییر پیدا نکرده باشد تلف نشده باشد و به پدر مادر اولاد داده نشده باشد قابل رجوع است


علیرضا محمدی

سلام وقت بخیر و خسته نباشید بحث هبه که در مقاله بالا طرح کردید بسیار جالب و مفید بود در شرایطی که متاسفانه فضای مجازی پر است از اطلاعات بی فایده اما امروز که دنبال پاسخ سوالم بودم و در اینترنت با سایت شما آشنا شدم بسیار برام جالب بود که یک سایت این اندازه اطلاعات مفید را به بیان ساده و کلامی قابل درک برای افراد عادی به طور رایگان منتشر میکند سپاسگزارم و آرزوی موفقیت دارم براتون


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از عقودی که در جامعه ما کابرد بسیار زیادی دارد بحث هبه اموال می باشد. ما بارها دیده ایم که دختران و پسران جوانی که به مناسبت های مختلف به یکدیگر هدایایی می دهند یا مردان پولداری که برای بدست آوردن دل دختران جوان اقدام به خریدن هدایای نسبتا گرانقیمت برای آنها می نمایند تا رضایت خاطر ایشان را جلب کنند . برای اینکه هبه به صورت صحیح واقع شود شرایطی در قانون برای آن پیش بینی شده است مانند اهلیت و رضای واهب یا صاحب مال بودن یا اختیار و اراده در دادن هدیه و امثال آن، اهمیت این موضوع زمانی نمایان می گردد که طرفین هبه و به ویژه واهب قصد رجوع از هبه را داشته باشد و بخواهد مالی را که داده است پس بگیرید برای انجام چنین کاری یعنی رجوه از هبه باید شرایط قانونی آن رعایت گردد تا شخص هدیه دهنده یا به اصطلاح واهب بتواند چنین کاری را انجام دهد مثلا اگر هدیه گیرنده یا متهب پدر و مادر یا فرزند واهب باشد انجام این کار ممکن نیست یا اگر در عوض هدیه ای که داده باشد نیز چیزی گرفته باشند بازهم نمی توان از عقد هبه رجوع کرد ( هبه معوض) لذا لازم است که هر کاربری در خصوص چنین عقدی ابتدا با افراد خبره و آگاه در این زمینه مشورت نموده و بعد از آن اقدام نماید چرا که دعوای زیادی در محاکم قضایی وجود دارد که در آن زنان و مردانی که از هم جدا شده اند قصد استرداد کالاههای هدیه شده را دارند پس باید دانست که از چه ابزار هایی برای دفاع در این گونه مسائل استفاده کرد و بعد از آن شروع به اقدام نمود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.