شرایط قانونی برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

شرایط قانونی برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

شرایط قانونی برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

قرارداد مشارکت در ساخت یک توافق دو نفره است که بر مبنای آن مالک زمین، ملکش را در اختیار دیگری قرار می دهد تا ساختمانی را بر روی آن بسازد. مطابق با قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده متعهد می شود بر روی ملک متعلق ساختمانی را ساخته و هزینه های ساخت آن را پرداخت کند. در مقابل سهم هر یک از دو طرف (مالک زمین و سازنده) به موجب قرارداد مشارکت در ساخت تعیین می شود. ملکی که موضوع قرارداد مشارکت در ساخت قرار می گیرد باید سند رسمی داشته باشد و مالکیت مالک بر آن محرز گردد. در قرارداد مشارکت در ساخت باید آورده هر یک از طرفین به طور مشخص تعیین شده باشد. علاوه بر این باید سود و زیانی که به هر یک از طرفین می رسد مشخص باشد. همچنین در قرارداد مشارکت در ساخت باید ضمانت اجرای شرایطی که یکی از طرفین به تعهدات خودش عمل نکند، تعیین شده باشد.برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید

 

مشاوره حقوقی تلفنی

منظور از تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

قرارداد مشارکت در ساخت گاهاً ممکن است به مدت درازی به طول انجامد. بنابراین ممکن است تحت تاثیر تغییرات اقتصادی از قبیل تورم و گران شدن مصالح ساخت و ... هر یک از طرفین، تقاضای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت را داشته باشند. در ادامه به بررسی شرایط قانونی برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت و انواع تعدیل در قرارداد مشارکت در ساخت می پردازیم.

 

برای تعدیل شرایط مشارکت در ساخت چه باید کرد؟

مطابق با قوانین فعلی، شرایط قانونی برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت در سه دسته تعدیل قراردادی، تعدیل قانونی و تعدیل قضایی قرار می گیرد:

  • تعدیل قراردادی؛ به معنای تعدیل تعهدات مندرج در قرارداد مشارکت در ساخت با خواست و اراده طرفین است. گاه در خلال ساخت بنا طرفین متوجه میشوند که با امکانات موجود توانایی تکمیل ساختمان و اتمام قرارداد را ندارند. در این حالت آنها با توافق همدیگر نسبت به تغییر میزان تعهدات یا قیمت قرارداد، نسبت به تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت اقدام می کنند. همچنین گاه ممکن است در ضمن قرارداد مشارکت در ساخت این امکان پیش بینی شده باشد که در صورت وجود شرایط قانونی برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت، مُفاد قرارداد به گونه خاصی تعدیل شود. در این شیوه حدود و ثغور تعدیل از جمله سقف قیمت قرارداد، در ضمن قرارداد مشارکت در ساخت تعیین می گردد.
  • تعدیل قانونی؛ این نوع از تعدیل مربوط به زمانی است که طرفین در مورد نحوه تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت توافق و تراضی نداشته باشند. در چنین موقعیتی باید موارد قانونی تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت بررسی گردد. گاهاً قانونگذار به خاطر به درازا کشیدن انجام قرارداد مشارکت در ساخت، از طرفی که مسئول پرداخت هزینه های ساخت است به واسطه عسر و حرج حمایت می کند.
  • تعدیل قضایی؛ گاه در مراحل اجرای قرارداد مشارکت در ساخت پیش آمدهایی مثل رویدادهای ناگوار رخ می دهد. مثل بروز اتفاقات طبیعی مثل سیل و زلزله که به تخریب بنا منجر شده باشد. در این شرایط اگر طرفین راهکاری برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت پیش بینی نکرده باشند، هر یک از آنها که متضرر است با مراجعه به دادگاه حقوقی می تواند تقاضای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت را داشته باشد. در این صورت کم و کیف تعدیل با نظر قاضی دادگاه خواهد بود.

 

تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت

تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت بر چه مبنایی انجام می شود؟

در حقوق ایران مبنا و شرایط قانونی برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت، مداوم و مستمر بودن این عقد است. مالک زمین و سازنده آن برای به پایان رساندن و تکمیل قرارداد باید با یکدیگر توافق کنند. توافقاتی که میان مالک زمین و سازنده به عنوان تعدیل قرارداد صورت می گیرد، در راستای عقد اولیه ای که منعقد گشته است خواهد بود. بنابراین تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت، یک قرارداد جداگانه محسوب نمی شود و اصل بر وجود همه تعهدات قرارداد مشارکت در ساخت اولیه میان مالکِ ملک و سازنده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط قانونی برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت می توانید با از مشاوره حقوقی تلفنی. بهره مند شوید. 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت

در حقوق ایران تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت تنها به صورت توافقی و قراردادی صورت می گیرد. به عبارت دیگر جز در موارد استثنایی مثل وجود عسر و حرج و ضرر یکی از طرفین قرارداد، دادگاه برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت ورود پیدا نمی کند.  

 

ارتباط در واتس اپ

شرایط قانونی تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت

از جمله شرایط قانونی برای تعدیل مشارکت در ساخت می توان به این اشاره کرد که قرارداد مشارکت در ساخت از عقود مستمر بوده و حتی در صورت تعدیل، اعتبار قانونی آن کماکان پابرجاست. در نتیجه تعهداتی که خارج از شرایط قانونی برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت قرار داشته باشند، مطابق با قرارداد مشارکت در ساخت اولیه باید به آنها عمل شود. موسسه حقوقی وکلای تلفنی به طور شبانه روزی آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در زمینه شرایط قانونی برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت می باشد.

 

مشاوره حقوقی ملکی
مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت
وکیل امور قرادادها
وکیل تنظیم قراردادها
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

راضیه دهقان

سلام و عرض ادب خدمت کادر مجرب وکیل تلفنی در خصوص تنظیم قراردادها میتوانید با وکیل مجرب وکیل تلفنی مشاوره تلفنی داشته باشید و در خصوص نگارش قرارداد به قلم وکیل پایه یک دادگستری انجام شود تا احقاق حق همراهتان هستیم


سحر نیک پور

سلامقرارداد مشارکت در ساخت یک توافق دو نفره است که بر مبنای آن مالک زمین، ملکش را در اختیار دیگری قرار می دهد تا ساختمانی را بر روی آن بسازد. مطابق با قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده متعهد می شود بر روی ملک متعلق ساختمانی را ساخته و هزینه های ساخت آن را پرداخت کند. در مقابل سهم هر یک از دو طرف (مالک زمین و سازنده) به موجب قرارداد مشارکت در ساخت تعیین می شود. ملکی که موضوع قرارداد مشارکت در ساخت قرار می گیرد باید سند رسمی داشته باشد و مالکیت مالک بر آن محرز گردد. در قرارداد مشارکت در ساخت باید آورده هر یک از طرفین به طور مشخص تعیین شده باشد. علاوه بر این باید سود و زیانی که به هر یک از طرفین می رسد مشخص باشد. همچنین در قرارداد مشارکت در ساخت باید ضمانت اجرای شرایطی که یکی از طرفین به تعهدات خودش عمل نکند، تعیین شده باشد.برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید


مریم عبدالغلامی

باسلام قرارداد مشارکت در ساخت، توافقی دو نفره به صورت مستمر است به موجب آن، سازنده متعهد می گردد بر روی زمین متعلق به دیگری، ساختمانی را ساخته و هزینه های ساخت آن را پرداخت نماید. میزان سهم طرفین بر اساس قرارداد مشارکت تعیین می شود. هر یک از طرفین ممکن است تحت تاثیر تغییرات اقتصادی، تقاضای تعدیل قرارداد مشارکت را داشته باشد که البته شرایط قانونی برای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت، در سه دسته:تعدیل قراردادی، تعدیل قانونی و تعدیل قضایی قرار می گیرند. توافقاتی که میان مالک زمین و سازنده به عنوان تعدیل قرارداد صورت می گیرد، در راستای عقد مشارکت اولیه ای است که منعقد شده است. درضمن تعدیل قرارداد، طرفین می توانند میزان تعهدات و نیز سهم هریک از طرفین را از سود فروش ساختمان به علت تورم و شرایط اقتصادی تغییر دهند.


سجاد جداخانلو

سلام وقت بخیر . قرارداد مشارکت در ساخت در معنی ابتدایی خود که در عرف جوامع هم بسیار رایج است عبارت است از اینکه مالک زمین و ملک خود را در اختیار سازنده ای قرار می دهد و در جهت کاربری مورد نظر مالک زمین ساخت و سازی انجام می شود. قرارداد و تعهداتی بین طرفین منعقد می شود که هر یک ملزم به رعایت و انجام تعهدات هستند. در واقع طرفین در موضوعاتی مثل زمین و اعیان شراکتی تشکیل می دهند و از همین رو به آن قرارداد مشارکت ساخت می گویند. همچنین طرفین در سود و زیان آن نیز باید به توافق برسند.(چنین قراردادی طبق ماده 10 قانون مدنی خالی از هر گونه مغایرت شرعی و قانونی است.) در عقد مشارکت در ساخت هم دو نفر طرف قرارداد واقع می شوند که اولی مالک زمین است و دومی مجری طرح و این دو در مقابل هم تعهداتی می نمایند که عبارت است از تعهد مالک به تسلیم زمین به عنوان سرمایه خود، به مجری و در مقابل تعهد مجری به پرداخت هزینه های ساخت آپارتمان به عنوان سرمایه خود. پس طرفین در قالب قراردادی تحت عنوان مشارکت، یکدیگر را ملزم به انجام تعهد میکنند. دارنده زمین باید با ارایه مدارک ثبتی خود مبنی بر اصالت سند مالکیت و نبود مانعی برای ساخت و ساز، مراتب را برای شروع به ساخت برای پیمانکار فراهم کند. تسلیم زمین مورد معامله از لوازم عقد مشارکت مدنی می باشد و با توجه به قاعده " اذن در شیء ، اذن در لوازم آن نیز هست " ، مالک حتی در صورت عدم ذکر آن در قرارداد به آن ملزم می شود و مطابق اصول کلی می توان گفت در صورتی که در متن قرارداد قیدی از زمان تحویل زمین به مجری نشده باشد ، مالک به محض انعقاد عقد با توجه به آثار قانونی عقد ملزم به اقباض زمین می شود. طرف دوم هم متعهد شود که سازه ای را که به توافق طرفین و شهرداری و بقیه مراجع ذیربط رسیده است، بنا کند. این قرارداد هم مانند تمامی قرارداد ها دارای بندهای مختلف است از جمله مشخصات فردی و اقامتگاه طرفین. در مواد بعدی هم به شرح تعهدات طرفین ، نحوه تقسیم و شراکت پس از ساخت و مبالغ متعارف در جهت انجام این تعهد؛ در مواد بعدی نیز ضمانت اجراها و حق فسخ قرارداد در شرایط قانونی پیش بینی خواهد شد. ضمانت اجراهایی از قبیل الزام به انجام تعهد یا پرداخت خسارت های ناشی از تاخیر یا اقامه دعوا در مراجع ذی صلاح مانند هزینه دادرسی هزینه اخذ وکیل هزینه کارشناسی و... قوه قاهره یا فورس ماژور نیز همواره در تمامی قراردادها وجود دارد و این حق برای تمامی متعهدین باید پیش بینی شود و در شرایط غیر قابل پیش بینی و غیر منتظره حقوق متعهد حفظ شود.


علیرضا محمدی

سلام و خسته نباشید متاسفانه بسیاری از مردم مثل خود ما وقتی که دچار مشکلی شدند تازه به فکر راه حل قانونی هستند در حالیکه با یک مشاوره ساده میتوان خیلی از ریسکها را پیش بینی کرد و جلوی بروزشان را گرفت ما متاسفانه بعد از اینکه دچار مشکل با سازنده شدیم با وکیل تلفنی آشنا شدیم اما به کمک متخصصین موسسه توانستیم جلوی ضرر بیشتر را گرفته و از تضییع حقمان جلوگیری کنیم ممنونم بابت تمام خدماتتون


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همان طور که می دانیم قرارداد های مربوط به اموال غیر منقول به علت اهمیت بالای خرید و فروش و ساخت ملک در ایران و نیز تورم افسار گسیخته ای که چند سال است گریبانگیر کشور ما شده از جمله مسائل بسیار حساسی می باشد که باید با دقت زیادی نسبت به آن اقدام نمود ، از طرفی بسیار پیش آمده که افراد با جعل هویت نسبت به عقد قرارداد های مختلفی می نمایند که ملزومست حتما در این گونه موارد مدارک هویتی افراد نیز بررسی گردد . این قرارد به زبان ساده مشارکتی است که در آن مالک زمین خود را در اختیار دیگری قرار می دهد تا ساختمانی روی آن بسازد و هریک به نسبت ذکر شده در مفاد قرارد از سود آن بهرهمند گردند. در قراردادهای مشارکت باید به موارد مختلفی چون طرفین قرارداد،موضوع قرارداد،مشخصات ملک ، ارزش ملک ، مشخصات کلی سازه تازه تاسیس،محل انجام قرارداد ، وظایف مالک و مجری طرح و ... مورد توجه قرار گیرد و کوچکترین ابهام یا تسامح از سوی طرفین می تواند در آینده بسیار اثر گذار بوده و مشکلات جدی را ایجاد نماید . ضمنا همواره باید احتما وجود حوادث قهری را نیز در نظر بگیریم تا بدانیم در صورت بروز مشکل چه تصمیم باید اتخاذ شود. توصیه ما برای چنین مواردی استفاده از وکلای کارکشته و توانمند موسسه وکیل تلفنی می باشد که از ابتدا تا انتهای کار با شما همراه بوده و موارد مهم را تاکید می نمایند. محمد صادق تیغ نورد


محمد

سلام در قراردادهای مشارکت در ساخت استفاده از تجربه وکلای موسسه وکیل تلفنی به شدت توصیه میکردد


Mohamad sheykhi

قرارداد مشارکت در ساخت، نوعی قرارداد در زمینه ساخت و ساز ملک می باشد که بر اساس توافق طرفین و محاسبات اقتصادی قبل از قرارداد، منعقد می گردد. میتوان اینگونه بیان نمود که مبنای ایجاد قرارداد مشارکت در ساخت، تعادل و توافق بین آورده های طرفین قرارداد می باشد. گاهی اوقات ممکن است که بنا به گذشت زمان طولانی از اجرای قرارداد و نوسانات شدید اقتصادی، تعادل میان آورده های طرفین از بین برود و بدین سبب یکی از طرفین متضرر شده و در شرایطی قرار گیرد که باعث عسر و حرج او شود. بطور مثال اگر نوسانات شدید اقتصادی باعث شود که نرخ خرید مصالح ساختمانی به یکباره افزایش یابد، در این حالت سازنده ملک، بسیار متضرر میشود و نفعی چندانی نصیب او نمی شود. در این قبیل موارد توصیه می گردد که تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت انجام گیرد. بطور کلی سه نوع تعدیل وجود دارد: تعدیل قانونی تعدیل قراردادی تعدیل قضایی در قانون ما تعدیل قانونی و قراردادی پذیرفته شده است ولی در رویه قضایی تعدیل قضایی پذیرفته شده نمی باشد. نکته مهم این است که اگر در قرارداد مشارکت در ساخت، طرفین قرارداد، شرط تعدیل آن را پذیرفته باشند، هر یک از طرفین قرارداد که تعدیل به نفع اوست، میتواند برای اعمال تعدیل قرارداد، دادخواستی را به دادگاه تقدیم نماید و دادگاه با ارجاع امر به کارشناس رسمی دادگستری، اقدام به تعدیل می نماید. در دعوای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت خواهان کسی است که انجام تعدیل به نفع او می باشد و خوانده دعوا، طرف مقابل قرارداد می باشد و مرجع صالح جهت رسیدگی به این دعوا، دادگاه محل وقوع ملک می باشد. نحوه صدور اجراییه پس از صدور رای مبنی بر تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت، اجراییه صادر و پرونده به اجرای احکام ارسال میگردد و دادورز اجرای احکام مطابق با رای صادر شده اقدام به تعدیل قرارداد می نماید. نکات حقوقی مهم در طرح دعوای تعدیل قرارداد مشارکت در ساخت تعدیل قضایی به معنای این است که قانون، حتی بصورت کلی اجازه تجدیدنظر در قرارداد را به قاضی داده باشد. مطابق با قانون ایران، اگر امکان تعدیل قراردادی در قرارداد ذکر نشده باشد، چنین اختیاری برای دادگاه متصور نیست و دادگاه در واقع اختیار تعدیل قضایی را ندارد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.