نقل و انتقال چک در قانون جدید

نقل و انتقال چک در قانون جدید

نقل و انتقال چک در قانون جدید

با بروز مشکلات جدید در جعل و همینطور کلاهبرداری‌های جدیدی که در حوزه چک انجام می‌شد، سیستم بانکداری ایران تصمیم گرفت تا قانون نقل و انتقال چک را به کلی عوض کرده و شرایط متفاوتی را بر آن حاکم کند. با وجود تمام این تغییرات، وجود یک وکیل چک در کنار شما می‌تواند در زمان های حساس بسیار کمک کننده باشد و در هنگامی که به سوال یا مشکل حقوقی برخورد کنید، می‌توانید به راحتی و با یک تماس تلفنی و مشاوره حقوقی مشکل خود را برطرف کنید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعریف چک از زبان وکیل

طبق قانون، صاحب حساب بانکی، باصدور سندی به نام چک  می‌تواند خودش شخصا و یا توسط شخص  دیگر، از حساب بانکی خود پول برداشت کرده و به حساب فرد دیگری واریز کند. از آنجا که امروزه هرکسی با چک و امور بانکی مربوط به آن سر و کار دارد، آشنایی با تعاریف اولیه چک بر او واجب بوده و باید بتواند اطلاعات خود را بروز نگه دارد.

چک یکی از مهمترین روش‌های انتقال وجه در تجارت بوده و با گسترش خدمات بانکی، به جزئی بسیار مهم تبدیل گشته است که دیگر قابل حذف شدن نیست. البته ممکن است در گذر زمان شکل و شمایل چک‌ها و دسته چک‌ها عوض شود، اما مقصود و نیت اصلی آن همیشه ثابت خواهد بود.

در ایران چک‌های متنوعی داریم که هرکدام به مقصودی خاصی طراحی شده‌اند و ریز قوانین مخصوص به خود را دارند و از طرفی امنیت و نحوه استفاده آن‌ها با یکدیگر هم متفاوت است. در زیر به مهمترین چک‌های موجود در بازار اشاره کرده‌ایم:

  • چک عادی
  • چک تضمین شده
  • چک مسافرتی

قانون جدید چک

بانک مرکزی اعلام کرده است که  از ابتدای شهریور سال 1399 صدور دسته چک‌های تمامی بانک‌ها بایستی از طریق سامانه صیاد (صدور یکپارچه دسته چک) برای متقاضیان انجام شود در این روش جدید، دسته چک‌های تمامی بانک‌ها به صورت کاملا یک شکل و یک رنگ صادر می‌شود که هدف از این کار، یکپارچه سازی و استاندارد کردن دسته چک‌ها و هویت دادن چک به عنوان یک اوراق بهادار است.

در راستای این تغییرات،‌ قوانین جدیدی برای کار با چک‌ها صادر شده است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. ممنوعیت صدور و پشت نویسی چک در وجه حامل
  2. وجود تاریخ اعتبار در چک‌های جدید
  3. امکان برداشت از حساب‌های شخص در بانک مربوطه
  4. ممنوعیت دریافت دسته چک در صورت برگشت خوردن چک

 

مشاوره حقوقی با وکیل چک

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل چک

با توجه به شرایط و وضعیت بازار، استفاده از چک بیشتر از قبل مرسوم شده و این موضوع بیشتر از اینکه باعث خوشحالی باشد و نشانه اقتصادی پویا، نشان از نبود نقدینگی و احتمال افزایش بیشتر کلاهبرداری‌ها است. با تغییرات جدید در قانون چک، نیاز به یک وکیل چک بیشتر از قبل نمود پیدا می‌کند.

احتمال بروز خطای انسانی در راستای تغییرات و ناآگاهی عمومی افزایش یافته و آمار پرونده‌های برگشت چک و کلاهبرداری‌های مربوط به چک نیز بیشتر شده است. برای رفع این مشکلات و استفاده از دانش حقوقی یک وکیل با تجربه در زمینه چک، می‌توانید یک مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کرده و در کوتاه‌ترین زمان، مشکلات خود را به دست فراموشی بسپارید.

قانون جدید انتقال چک صیادی

طبق روند بانکی جدید تمامی چک‌ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند. کلیه امور در ارتباط با چک مانند ثبت، انتقال، استعلام چک باید از طریق سامانه صیاد انجام شود. برای انتقال چک، کاربر باید به سامانه صیاد وارد شده، احراز هویت انجام داده و با در دست داشتن شناسه صیادی و اطلاعات کارت بانکی خود، اقدام به پر کردن برگه چک نماید.

در قوانین جدید انتقال چک صیادی، مواردی وجود دارد که باید به آن دقت کنید. به طور کلی امکان انتقال چک صیادی در وجه حامل وجود ندارد. در صورتی که بیش از یک ذینفع برای چک وجود داشته باشد، لازم است که تمامی ذینفعان درخواست انتقال را تایید، ثبت و ارسال کنند. در نهایت اگر چک از طرف شخصیت حقوقی باشد، در هنگام انتقال، باید به تایید تمامی افرادی که در آن شرکت حق امضا دارند، برسد.

 

ارتباط در واتس اپ

نحوه برگشت کردن چک در قانون جدید چک

در قانون جدید چک، نحوه برگشت زدن چک با گذشته فرق کرده است. در چک‌های جدید اگر صادرکننده چک موجودی کافی در حساب جاری خود برای وصول چک نداشته باشد، بانک می‌تواند کسری مبلغ چک را از دیگر حساب‌های موجود فرد در همان بانک برداشت کند.

چنانچه در حساب‌های فرد صادرکننده چک مبلغ کسری چک وجود نداشت، طلبکار می‌تواند از بانک گواهی عدم پرداخت دریافت کرده و با مراجعه به دفاتر الکترونیک قوه قضائیه و ثبت شکایت، حکم قابل اجرا دریافت کند. البته باید در نظر داشت که در گواهی عدم پرداخت، کد رهگیری چک برگشتی که بانک مرکزی صادر می‌کند و مشخصات کامل صادرکننده و دارنده چک نیز درج شود. از طرفی دیگر باید مهر یا امضای صاحب حساب در گواهی عدم پرداخت و چک با یکدیگر تطابق داشته باشند.

براساس قانون جدید چک، ۲۴ ساعت پس از عدم تامین کسری مبلغ چک، حساب‌های صادرکننده در تمام بانک‌ها و موسسات مالی به اندازه مبلغ کسری مسدود می‌شود. صادر کننده چک پس از صدور فرمان اجرایی، ۱۰ روز فرصت دارد تا مبلغ چک را به حساب خود واریز کند، در غیر این صورت مشمول قانون محکومیت‌های مالی خواهد شد. برای اطمینان بیشتر در این زمینه هم بهتر است یک مشاوره حقوقی‌ آنلاین و رایگان داشته باشید.

 

وکیل چک 
مشاوره حقوقی استرداد چک 
مشاوره حقوقی چک 
مشاوره حقوقی چک و سفته 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.