آموزش تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی

آموزش تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی

آموزش تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی

تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی چگونه است؟ منظور از صورت های مالی چیست؟ برای تهیه صورت های مالی چه باید کرد؟ تعریف اظهارنامه مالیاتی چیست؟ برای تنظیم این اظهارنامه به کجا بایستی مراجعه کنیم؟ آیا بهتر است تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی توسط یک وکیل مالیاتی انجام گیرد؟ امروزه همه ما به ویژه کسانی که در حوزه تجارت و فعالیت اقتصادی فعال هستند، با اصطلاح صورت های مالی و اظهارنامه مالیاتی آشنا هستیم. البته بسیاری از افراد به صورت حقوقی و تخصصی با این موضوعات آشنایی ندارند. در نتیجه تبعات غیرقابل جبرانی گریبانگیر آنها می شود. به همین منظور همواره متقاضیان زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی اظهارنامه مالیاتی با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط هستند. در نتیجه تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به رایج ترین سوالات متقاضیان مشاوره حقوقی اظهارنامه مالیاتی که در ابتدای مقاله ذکر شد، پاسخ دهیم. پس تا آخر مقاله همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از صورت های مالی چیست؟

در اولین گام برای آشنایی با موضوع تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی بایستی به تعریف صورت های مالی بپردازیم. در واقع هر شرکت در طی یک دوره خاص بایستی فعالیت اقتصادی خود اعم از سود، نتیجه فعالیت ها، زیان و غیره را مشخص کند. این کار به وسیله صورتهای مالی انجام می گیرد. در نتیجه صورت های مالی عبارتند از گزارش هایی که در آنها سود، زیان، نتیجه فعالیت های شرکت و غیره جمع آوری شده و به صورت اصولی و قانونی تنظیم می شود. در واقع هدف از انجام این کار، این است که افراد بتوانند یک دید کلی از وضعیت اقتصادی شرکت داشته باشند و با توجه به آن تصمیمات اقتصادی خود را بگیرند.

لازم به ذکر است که انواع صورت های مالی عبارتند از:

  • ترازنامه.
  • صورتحساب سود و زیان انباشته.
  • صورتحساب گردش سود و زیان جامع.
  • صورت گردش وجوه نقد.
  • صورت مالی میان دوره ای.
  • صورت سرمایه.

 

 

تنظیم صورت های مالی

 

در آخر نیز بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که چهار مورد ابتدایی از موارد فوق الذکر تحت عنوان صورت های مالی اساسی شناخته می شوند. شما می توانید تمامی سوالات خود را از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان از ما بپرسید.

 

برای تهیه صورت های مالی چه باید کرد؟

یکی دیگر از مواردی که در راستای آشنایی با موضوع تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی بایستی با آن آشنا شویم، مراحل تهیه صورت های مالی می باشد. در همین راستا بایستی بگوییم به صورت کلی نمی توان مراحل یکسانی برای تمامی انواع صورت های مالی مطرح نمود. چرا که به عنوان مثال، مراحلی که برای تنظیم ترازنامه بایستی طی شود، با مراحل تنظیم سایر انواع صورت های مالی نظیر صورت حساب سود و زیان انباشته متفاوت است. در نتیجه بهترین است که کار را به کاردان بسپارید! یک وکیل مالیاتی با دانش و تجربه ای که دارد می تواند صورت های مالی مجموعه شما را به بهترین نحو ممکن تنظیم کند. شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

موضوع دیگری که در راستای آشنایی با نحوه تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی بایستی بدان بپردازیم، تعریف اظهارنامه مالیاتی می باشد. به همین منظور ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که اخذ مالیات همواره از جمله مهم ترین روش های درآمدی دولت ها بوده است. یکی از انواع مالیات هایی که از اهمیت ویژه ای برای دولت ها برخوردار است، مالیات بر درآمد می باشد. به همین منظور تمامی فعالان اقتصادی اعم از تجار حقیقی و شرکت ها بایستی در پایان هر سال مالی، میزان سود، زیان، استهلاک، هزینه ها و غیره را در یک اظهارنامه مخصوص قید کنند که به آن اظهارنامه مالیاتی گفته می شود. این اظهارنامه برای تعیین میزان مالیات آنها خواهد بود. شما می توانید تمامی سوالات خود را از طریق مشاوره حقوقی تلفنی از ما بپرسید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

تشکیل پرونده دارایی 
حق الوکاله وکیل 
مشاوره حقوقی امور اداری یا دولتی 
درباره ما 

 

برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی به کجا مراجعه کنیم؟

یکی دیگر از سوالاتی که متقاضیان تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی از ما می پرسند این است که برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی بایستی به کجا مراجعه کنیم؟ در گذشته این کار به صورت حضوری و با پر کردن فرم های مخصوص انجام می گرفت. با این حال امروزه افراد بایستی برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی مراجعه کنند. این افراد پس از مراجعه به این سامانه می توانند به بخش اظهارنامه الکترونیک رفته و با انتخاب نوع اظهارنامه مورد نظر این کار را انجام دهند.

البته برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی بایستی مراحلی طی شود. این مراحل به ترتیب عبارتند از:

  • پیش ثبت نام برای شماره اقتصادی.
  • دریافت کد رهگیری.
  • تایید نمودن اطلاعات و مشخصات پیش ثبت نام.
  • اخذ پاکت نامه شامل اطلاعات متقاضی.

 

 

مشاوره حقوقی اظهارنامه مالیاتی

 

  • ثبت نام کردن شماره اقتصادی.
  • تایید نمودن اطلاعات ثبت نام.
  • اخذ و تکمیل اظهارنامه الکترونیک مالیاتی.
  • ارسال اظهارنامه مذکور.
  • اخذ کد رهگیری.
  • دریافت و پرداخت قبوض مالیاتی به صورت اینترنتی.

 

مشاوره حقوقی اظهارنامه مالیاتی

افراد غالباً تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی را یک امر مربوط به حسابداری می دانند. در صورتی که جنبه های حقوقی تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همین بی توجهی به جنبه حقوقی این اظهارنامه باعث شده تا بسیاری از تجار با مشکلات حقوقی گوناگونی پیرامون این موضوع دست و پنجه نرم کنند. به همین منظور نبایستی از اهمیت دریافت مشاوره حقوقی اظهارنامه مالیاتی غافل بمانید. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی امکان مشاوره حقوقی با وکیل مالیاتی را فراهم کرده ایم تا بتوانید مشکلات خود را حل کنید.

 


سوالات متداول

نظرات

امین حسنوند

تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی را یک امر مربوط به حسابداری می دانند. در صورتی که جنبه های حقوقی تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همین بی توجهی به جنبه حقوقی این اظهارنامه باعث شده تا بسیاری از تجار با مشکلات حقوقی گوناگونی پیرامون این موضوع دست و پنجه نرم کنند


آزاده

اظهارنامه مالیاتی یک کارنامه مالی است که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی ارائه می‌شود. این اظهارنامه شامل اطلاعات و جزئیات مالی است که در آن درآمدها، هزینه‌ها، سرمایه، استهلاک و سایر عوامل مربوط به محاسبه مالیات ذکر می‌شوند. همچنین، اطلاعات شخصی مودیان مانند نام، آدرس، شماره شناسنامه و سایر اطلاعات مشخص کننده مودیان نیز باید در اظهارنامه عملکرد به طور دقیق وارد شود. پس از تکمیل اظهارنامه عملکرد، مودیان مالیاتی موظفند میزان مالیات قابل پرداخت را محاسبه، و مبلغ 25 درصد از سود و زیان معاملاتی خود را به عنوان مالیات به خزانه دولت واریز کنند.


کوکبی

در تعریف اظهارنامه مالیاتی، آمده است که: اظهارنامه مالیاتی چه به صورت خود اظهاری مالیات باشد و چه خود سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان قرار دهد، کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند ها تحت سامانه متمرکز انجام می شود.


ف.م

صورت‌های مالی همین گزارش‌ها هستند که سعی می‌کنند تمام تغییراتی که در سرمایه واحدهای تجاری رخ می‌دهد را بررسی نمایند.صورت‌های مالی در سامانه‌ای به نام کدال که برای اطلاع‌رسانی ناشران ایجاد شده وجود دارند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به این سامانه، به صورت‌های مالی تمام شرکت‌هایی که در بازار سرمایه فعال هستند، دسترسی پیدا کنند.


فاطمه عمادی

باسلام،، نحوه انجام اظهارنامه مالیاتی اطلاعات شخص و یا شرکت باید به صورت دقیق وارد شود. از طریق پایگاه اینترنتی سازمان امور اقتصادی و دارایی، فرم الکترونیکی اظهارنامه تکمیل و ارسال می‌شود. سپس شرکت‌ها یا تاجران حقیقی فرصت دارند در فاصله زمانی که به ‌آن‌ها داده می‌شود، دفاتر قانونی شرکت خود را نیز به اداره مالیاتی ارائه کنند. درصورتی که اطلاعات به صورت صوری وارد شده باشد و دفاتر با اظهارنامه مالیاتی مطابقت نداشته باشد، ممکن است جریمه‌هایی در نظر گرفته شود.


مجید شیخی

با سلام در واقع هر شرکت در طی یک دوره خاص بایستی فعالیت اقتصادی خود اعم از سود، نتیجه فعالیت ها، زیان و غیره را مشخص کند. این کار به وسیله صورتهای مالی انجام می گیرد. در نتیجه صورت های مالی عبارتند از گزارش هایی که در آنها سود، زیان، نتیجه فعالیت های شرکت و غیره جمع آوری شده و به صورت اصولی و قانونی تنظیم می شود. در واقع هدف از انجام این کار، این است که افراد بتوانند یک دید کلی از وضعیت اقتصادی شرکت داشته باشند و با توجه به آن تصمیمات اقتصادی خود را بگیرند موفق باشید


بشیر علی پاریاد

با سلام.با توجه به اهمیت و نقش مالیات در ساختار مالی دولت، اظهارنامه مالیاتی به عنوان ابزاری مهم و ضروری در جمع‌آوری و ارزیابی درآمدها و ارائه اطلاعات مالیاتی مودیان معرفی می‌شود. اظهارنامه مالیاتی، سندی رسمی است که اشخاص حقیقی و حقوقی موظف‌اند هر ساله بر اساس قوانین و مقررات مالیاتی، مبالغ درآمد و معاملات خود را گزارش کنند و میزان مالیات قابل پرداخت خود را محاسبه نمایند


بهنام رحمانی فرد

با سلام برای تهیه صورت های مالی چه باید کرد؟ تعریف اظهارنامه مالیاتی چیست؟ برای تنظیم این اظهارنامه به کجا بایستی مراجعه کنیم؟ آیا بهتر است تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیاتی توسط یک وکیل مالیاتی انجام گیرد؟ امروزه همه ما به ویژه کسانی که در حوزه تجارت و فعالیت اقتصادی فعال هستند، با اصطلاح صورت های مالی و اظهارنامه مالیاتی آشنا هستیم. البته بسیاری از افراد به صورت حقوقی و تخصصی با این موضوعات آشنایی ندارند. در نتیجه تبعات غیرقابل جبرانی گریبانگیر آنها می شود.


مجید پریدست فومنی

با سلام بطور کلی هر بنگاه اقتصادی اعم از حقیقی یا حقوقی دارای تکالیفی قانونی داخلی و دستگاههای اجرائی است پس اولین قدم داشتن یک سامانه کاربردی مالی است جهت احصائ فرآیندهای بنگاه که با گردش مالی همراه است که نهایتا در پایان هردوره مالی ابتدا گزارشات داخلی جهت استفاده مدیران و سپس جهت ارائه به مراجع قانونی تهیه خواهدشد که این گزارشات بانام صورتحساب گردش وجوه نقد و صورتحساب سود و زیان انباشته و صورتحساب عملکرد.... شناخته میشوند و در ارسال چنین گزارشاتی به مراجع قانونی قانونگذار فرم تخلیصی به نام اظهارنامه مالیاتی را جهت وصول درآمدهای دولت تعبیه نموده که مبین رسیدگی برمبنا اطلاعات مالی بنگاه اقتصادی است و چنانچه در این اظهار توسط بنگاه اخفا یا کتمان کشف گردد جرائم مالیاتی نیز مترتب آن خواهد بود


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، در تعریف اظهارنامه مالیاتی، آمده است که: اظهارنامه مالیاتی چه به صورت خود اظهاری مالیات باشد و چه خود سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان قرار دهد، کارنامه مالی است که همه ساله اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات به منظور محاسبه مالیات خود به سازمان مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند ها تحت سامانه متمرکز انجام می شود. همان‌طور که می دانیم یک نوع از مالیات، مالیات بر درآمد است. شرکت‌ها و تاجران حقیقی در پایان هرسال مالی باید میزان سود و زیان هزینه‌ها، استهلاک و… را به اداره مالیاتی اعلام کنند تا میزان مالیات پرداختی ‌آن‌ها مشخص شود. تاجران این اطلاعات را باید در اظهارنامه مالیاتی اعلام کنند. در صورتی که افراد یا شرکت‌ها این مبالغ سود و زیان را اعلام نکنند، مبلغ مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می‌شود و پرداخت این مبلغ توسط مودیان، ضروری است. از آن‌جا که تاجران به هزینه‌ها و سود و زیان خود آگاه‌تر هستند، توصیه می‌شود حتما در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و ارسال کنند. نکته مهم درخصوص اظهارنامه مالیاتی 1402 این‌جاست که اشخاص حقیقی تا پایان خردادماه 1402 فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی مربوط به سال مالی 1401 را تکمیل کرده و ارسال نمایند. پس نتیجه می گیریم که اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند‌ها تحت سامانه متمرکز انجام می شود . موسسه وکیل تلفنی این افتخار را دارد که از وکلای مجرب جهت استفاده ازبحث های مربوط به امور صورتحساب و اظهارنامه مالیاتی استفاده نماید.


نیما عیسی زاده

اما اظهارنامه مالیاتی یعنی چه؟ همان‌طور که گفتیم یک نوع از مالیات، مالیات بر درآمد است. شرکت‌ها و تاجران حقیقی در پایان هرسال مالی باید میزان سود و زیان، هزینه‌ها، استهلاک و… را به اداره مالیاتی اعلام کنند تا میزان مالیات پرداختی ‌آن‌ها مشخص شود. تاجران این اطلاعات را باید در اظهارنامه مالیاتی اعلام کنند. در صورتی که افراد یا شرکت‌ها این مبالغ سود و زیان را اعلام نکنند، مبلغ مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می‌شود و پرداخت این مبلغ توسط مودیان، ضروری است.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.