معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور

معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور

معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور

معافیت مالیاتی ورود ارز چیست؟ همواره بسیاری از افراد در مشاوره حقوقی از مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی پرسش های گوناگونی در مورد معافیت مالیاتی ورود ارز می پرسند. به همین دلیل در این نوشته تصمیم گرفته ایم، ابتدا مفهوم مالیات را به زبان حقوقی تعریف کنیم. در گام بعدی اطلاعاتی در مورد سازمان امور مالیاتی به شما عزیزان ارائه دهیم. سپس برخی قوانین مهم در باب ورود ارز به کشور را بررسی کنیم و در انتها نکات مهم دیگری در حوزه معافیت مالیاتی ذکر نماییم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف مالیات از زبان وکیل

پیش از صحبت در مورد معافیت مالیاتی ورود ارز، ضروری است که اطلاعاتی در مورد تعریف حقوقی مالیات به دست بیاوریم. مالیات را می توان هم معنی با خراج دانست. در واقع هزینه ای است که سازمان های دولتی، افراد مختلف را موظف به پرداخت آن می کنند. سازمان های مذکور از این هزینه پرداخت شده برای تامین هزینه های دولتی یا عمومی بهره می برند. نکته مهم دیگر در مورد تعریف حقوقی مالیات این است که اگر اشخاص مختلف (حقیقی یا حقوقی) هزینه مذکور را پرداخت نکنند، طبق قانون می توان برای آنان مجازات تعیین کرد. جالب است بدانید که حتی قانونی در مورد مالیات های مستقیم وجود دارد که به وضوح افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند را مشخص کرده است. قانونگذار در ماده پایانی این قانون بیان کرده که دولت مامور اجرای قانون مذکور است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با مشاوران متخصص ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

سازمان امور مالیاتی کشور

قدم بعدی در بررسی موضوع معافیت مالیاتی ورود ارز، آشنایی با سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. در واقع یکی از مهم ترین سازمان ها که در حوزه امور مالیاتی فعالیت می کند، سازمان امور مالیاتی است. این سازمان به دست معاون وزیر اقتصاد اداره می شود و زیر مجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی است. در پنجاه و نهمین ماده از برنامه سوم توسعه اقتصادی تشکیل این سازمان به عنوان یک موسسه دولتی پیشنهاد شده است. همچنین در سازمان امور مالیاتی کشور از نیروی انسانی ماهر و تجهیزات مناسب موجود در وزارت اقتصاد و دارایی جهت رفع موانع موجود در نظام مالیاتی کشور و بالا بردن کارایی آن استفاده می شود. با این وجود طبق آیین نامه اجرایی که در مورد آن وجود دارد، این سازمان دارای شخصیتی حقوقی کاملا مستقلی از وزارت اقتصاد و دارایی می باشد. به علاوه سازمان نامبرده را می توان یکی از پر درآمدترین سازمان های موجود در کشور نامید. چرا که نقش اساسی در تامین بودجه کشور دارد.

اکنون باید به این سوال بپردازیم که وظایف سازمان امور مالیاتی کشور چیست؟  طبق ماده نه تشکیلات سازمان امور مالیاتی کشور و آئین نامه اجرایی بند (الف) این وظایف عبارتند از:

  • تصدی کلیه امور راجع به اجرای مقررات انواع مالیات های مستقیم و غیر مستقیم و سایر مالیات ها و تمام مراحل مربوط اعم از شناسایی مودیان، تشکیل پرونده و تنظیم شناسنامه های مالیاتی.
  • تشخیص و مطالبه مالیات و حل اختلاف مالیاتی و وصول مالیات به طرق معمول یا از طریق عملیات اجرایی و سایر موارد مربوط به مالیات ها در چهارچوب قوانین مالیاتی و سایر قوانین جاری کشور.

 

 

مشاوره مالیات

 

قوانین ورود ارز به کشور

یکی از مواردی که هنگام بررسی مبحث معافیت مالیاتی ورود ارز باید بررسی کنیم، قوانین و آیین نامه های ورود ارز به کشور می باشد. در ابتدا ضروری است به این نکته اشاره کنیم که در اردیبهشت ماه سال 1396 گمرک ایران، یک دستورالعمل ۱۸ ماده ای تصویب نمود. بر اساس این دستورالعمل ورود ارز به کشور دارای محدودیت بود. در واقع افرادی که قصد وارد کردن بیش از ده هزار یورو یا معادل آن را داشتند، به اندازه مبلغ بیش از ۱۰ هزار یورو بایستی اظهارنامه دریافت می کردند. این روند تا سال 1400 ادامه داشت تا اینکه رئیس کل سازمان امور مالیاتی یک بخشنامه به ادارات کل امور مالیاتی صادر نمود. بر اساس این بخشنامه تمامی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی می تواند بعد از اظهار ارز در یکی از گمرک های ایران به هر میزان مبلغ ارزی که می خواهند به کشور وارد کنند. لازم به ذکر است، این بخشنامه تا پایان آبان 1402 معتبر خواهد بود.

 

چه مقدار ارز می توان به کشور وارد کرد؟

یکی دیگر از متداول ترین سوالاتی که متقاضیان مشاوره حقوقی معافیت مالیاتی ورود ارز از وکیل مالیات می پرسند، این است که چه مقدار ارز می توان به کشور وارد نمود؟ در گذشته محدودیت ورود ارز به کشور وجود داشت. در واقع کسانی که قصد وارد کردن بیش از ده هزار یورو را داشتند، بایستی اظهارنامه گمرک دریافت می کردند. در حالیکه امروزه با استناد به بخشنامه فوق الذکر تا پایان آبان ماه سال 1402 افراد می توانند بدون هیچ محدودیتی، ورود ارز به کشور داشته باشند. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر با مشاورین ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 

راهنمای نگارش انلاین 
تشکیل پرونده دارایی 
حق الوکاله وکیل 
مشاوره حقوقی امور اداری یا دولتی 
درباره ما 

 

مشاوره حقوقی معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور

همواره ورود ارز به کشور و مسائل مربوط به معافیت مالیاتی ورود ارز، یکی از نگرانی های افراد بوده است. چرا که در واقع بسیاری از افراد با توجه به شرایط نوسانی قیمت ارز به ویژه دلار و یورو تصمیم می گیرند که ارزهایی را به کشور وارد کنند. در نتیجه بسیاری از افراد سرمایه زندگانی خود را روی این مسئله متمرکز می کنند. به همین خاطر ضروری است که در مورد معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور حتما با یک وکیل مالیات مشاوره حقوقی داشته باشید.

 


سوالات متداول

نظرات

وحید قلی پور عباسی

پیرو بخشنامه شماره 200/1401/4 مورخ 1400/01/27 و با عنایت به مصوبه قانونی مراجع ذی ربط ورود ارز (اعم از اسکناس و حواله معاف از مالیات) است؛ هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند با اظهار ارز در گمرکات ورودی، به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد کند و هیچ یک از دستگاه ‏های امنیتی انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارد. در ادامه بخشنامه مذکور قید شده است: بانک مرکزی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیروی انتظامی و سایر دستگاه‏ های مرتبط موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا ورود ارز، تسهیل و فعالان در این حوزه نگران موضوع مالیات و برخورد نظارتی پیرامون واکاوی منشا سرمایه نشوند. در این بخشنامه تاکید شده است: اعتبار این مصوبه از تاریخ ابلاغ تا پایان آبان ماه 1402 خواهد بود.


فاطمه عمادی

باسلام،، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند با اظهار ارز در گمرکات ورودی، به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد کند و هیچ یک از دستگاه‌های امنیتی انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارد. بانک مرکزی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیروی انتظامی و سایر دستگاه‏‌های مرتبط موظفند ترتیبی اتخاذ کنند تا ورود ارز، تسهیل و فعالان در این حوزه نگران موضوع مالیات و برخورد نظارتی پیرامون منشا سرمایه نشوند.


Mohamad sheykhi

همواره ورود ارز به کشور و مسائل مربوط به معافیت مالیاتی ورود ارز، یکی از نگرانی های افراد بوده است. چرا که در واقع بسیاری از افراد با توجه به شرایط نوسانی قیمت ارز به ویژه دلار و یورو تصمیم می گیرند که ارزهایی را به کشور وارد کنند. در نتیجه بسیاری از افراد سرمایه زندگانی خود را روی این مسئله متمرکز می کنند. به همین خاطر ضروری است که در مورد معافیت مالیاتی ورود ارز به کشور حتما با یک وکیل مالیات مشاوره حقوقی داشته باشید.


وحید فراست

دعاوی مربوط به مالیات توسط وکلای تخصصی مالیات قابل حل و فصل است


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب ‌در بخشنامه‌ای خطاب به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ذکر کرده است که پیرو بخشنامه شماره 200/1401/4 مورخ 1400/01/27 و با عنایت به مصوبه قانونی مراجع ذی ربط ورود ارز (اعم از اسکناس و حواله معاف از مالیات) است؛ هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند با اظهار ارز در گمرکات ورودی، به هر میزان اسکناس ارز به کشور وارد کند و هیچ یک از دستگاه ‏های امنیتی انتظامی و گمرک حق ممانعت از آن را ندارد. در ادامه بخشنامه مذکور قید شده است: بانک مرکزی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیروی انتظامی و سایر دستگاه‏ های مرتبط موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا ورود ارز، تسهیل و فعالان در این حوزه نگران موضوع مالیات و برخورد نظارتی پیرامون واکاوی منشا سرمایه نشوند. در این بخشنامه تاکید شده است: اعتبار این مصوبه از تاریخ ابلاغ تا پایان آبان ماه 1402 خواهد بود.


امین

یکی از مهم ترین سازمان ها که در حوزه امور مالیاتی فعالیت می کند، سازمان امور مالیاتی است. این سازمان به دست معاون وزیر اقتصاد اداره می شود و زیر مجموعه وزارت امور اقتصاد و دارایی است. در پنجاه و نهمین ماده از برنامه سوم توسعه اقتصادی تشکیل این سازمان به عنوان یک موسسه دولتی پیشنهاد شده است


مهران رمضان پناه

سلام؛ طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، اگر ارائه خدمات داخلی یا خارجی منجر به ورود ارز به کشور شود بعنوان صادرات معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است و مالیات و عوارض نهاده های آن مسترد می شود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همانطور که می دانیم مالیات ها که در طول تاریخ، همواره یکی از مهم ترین منبع درآمد دولت ها بوده از جهات گوناگون قابل تقسیم بندی می باشد. در یکی از رایج ترین تقسیم بندی ها، مالیات ها به دو گروه مالیات های مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. مالیات مستقیم، به مالیاتی گفته می شود که بر مبنای درآمد و دارایی های افراد گرفته می شود، اما منظور از مالیات غیر مستقیم، مالیاتی است که با اضافه شدن بر روی قیمت کالاها یا خدمات از مصرف کنندگان این کالاها و خدمات گرفته می شود. مالیات حقوق یا مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد، یکی از اقسام مالیات های مستقیم بوده و در تعریف آن می توان گفت که مالیاتی است که از محل حقوق و درآمد افرادی که در داخل کشور، در خدمت شخص دیگری مشغول به کار بوده، اخذ می شود. از آنجا که مالیات بر حقوق، دارای نرخ ثابتی در قانون نبوده و نرخ آن هر ساله به موجب قانون بودجه کشور و بخش نامه سازمان امور مالیاتی کشور ارائه می شود. باید دانست که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، اگر ارائه خدمات داخلی یا خارجی منجر به ورود ارز به کشور شود بعنوان صادرات معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است و مالیات و عوارض نهاده های آن مسترد می شود.


مجید شیخی

با سلام طبق قانون می توان برای آنان مجازات تعیین کرد. جالب است بدانید که حتی قانونی در مورد مالیات های مستقیم وجود دارد که به وضوح افرادی که مشمول پرداخت مالیات هستند را مشخص کرده است. قانونگذار در ماده پایانی این قانون بیان کرده که دولت مامور اجرای قانون مذکور است


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.