وکالت در دعاوی ابطال ثبت اختراع

وکالت در دعاوی ابطال ثبت اختراع

وکالت در دعاوی ابطال ثبت اختراع

در چه مواردی می توان برای ثبت اختراع اقدام کرد؟

به نتیجه فکر و خلاقیت فرد که نیازی را برآورده کند اختراع می گویند. کسی که برای نخستین بار فرآیند یا کالای خاصی را ارائه می کند، مخترع نام دارد. اختراع ممکن است در هر زمینه از جمله زمینه های علمی، فنی، صنعتی و ... باشد. در طول تاریخ همواره اختراعات بشری پیشرفته شده و بر کیفیت و سهولت زندگی جوامع افزوده است. اختراع معمولا دارای ارزش مالی بوده و در حقوق مالکیت فکری از آن حمایت می شود. به موجب ماده 2 قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علایم تجاری مصوب 1386 اختراعی که دارای کاربرد صنعتی و ابتکاری جدید باشد، قابل ثبت است. منظور از صنعت معنای وسیع آن است و مواردی مثل کشاورزی و ماهیگیری را نیز شامل می شود.

 

هزینه مشاوره حقوقی

برای ثبت اختراع باید از اداره مالکیت صنعتی گواهینامه اختراع دریافت کرد. این گواهینامه یک سند رسمی بوده و دارنده آن از حق انحصاری استفاده از مزایای اختراع خویش برخوردار خواهد بود. در صورتی که دو نفر یا بیشتر با هم چیزی اختراع کرده باشند، حق ثبت مشترک اختراع را خواهند داشت. در مواردی که در مورد یک اختراع مشابه، دو نفر اظهارنامه برای ثبت بدهند، اختراع به نام کسی ثبت خواهد شد که زودتر از دیگری اظهارنامه تقدیم کرده باشد. شایان توجه است که حق ثبت اختراع قابل انتقال بوده و با فوت دارنده آن به وراث او می رسد. موسسه حقوقی وکلای تلفنی آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه ثبت اختراع و وکالت در دعاوی ابطال ثبت اختراع می باشد.  

مراحل ثبت اختراع

به موجب ماده 6 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ثبت اختراع منوط به مراجعه به اداره مالکیت صنعتی است. برای ثبت اختراع باید به اداره مزبور اظهارنامه ثبت اختراع تقدیم شود. موضوعی که از آن درخواست حمایت می شد باید به زبان فارسی در اظهارنامه ثبت اختراع ذکر شود. اظهارنامه باید امضا و تاریخ داشته و در بردارنده توضیح در مورد اختراع و نقشه های مربوطه است. ثبت اختراع به موجب قانون مستلزم پرداخت هزینه است.

 

ابطال ثبت اختراع

در اظهارنامه باید نام مخترع، متقاضی و عنوان و مشخصات اختراع ذکر گردد. در مواردی که متقاضی ثبت اختراع، مخترع آن نبوده و وکیل او باشد، در اظهارنامه باید مدارک نمایندگی وکیل نیز درج گردد. ادعایی که در اظهارنامه قید می شد باید گویا و مختصر باشد. توصیف اختراع در اظهارنامه باید به صورتی باشد که برای یک فرد عادی آشنا به فن مربوط، قابل فهم باشد و حداقل یک راهکار برای انجام ادعای مذکور ارائه دهد. متقاضی ثبت اختراع می تواند تا زمانی که اختراع به ثبت نرسیده، از ثبت آن صرف نظر کرده و اظهارنامه را مسترد کند. تا هنگامی که اظهارنامه مورد موافقت قرار نگرفته، متقاضی می تواند آن را اصلاح کند. متقاضی ثبت اختراع مطابق با ماده 9 قانون ثبت اختراعات، می تواند برای اختراعی که تقاضای ثبت آن را دارد، مطابق با کنوانسیون پاریس تقاضای حق تقدم کند. در صورتی که با حق تقدم او موافقت شود، مراتب در طی اعلامیه ای به وسیله مراجع صالح انتشار می یابد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی  با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

وکیل برای ابطال ثبت اختراع

شرایط لازم برای ابطال ثبت اختراع انجام شده

منظور از ابطال ثبت اختراع، این است که هر ذینفعی می تواند در صورتی که شرایط قانونی ثبت اختراع وجود نداشته باشد، ابطال ثبت اختراع را در طی اظهارنامه ای، از اداره مالکیت صنعتی تقاضا کند. اصلی ترین شرط قانونی برای ثبت اختراع این است که اختراع باید جنبه نوآورانه و مبتکرانه داشته باشد. بنابراین اگر کسی پیش از این که اختراعی ثبت شود، آن را اختراع کرده باشد، می تواند ظرف سی روز از تاریخ اطلاع، به اداره مالکیت صنعتی مراجعه کرده و اظهارنامه تنظیم کند.

علاوه بر این برخی از مواردی وجود دارد که به موجب قانون، نمی توان آنها را به عنوان اختراع ثبت کرد. به موجب ماده 2 قانون مزبور، روشهای ریاضی، آثار هنری، نظریات علمی و کشفیات، قابل ثبت به عنوان اختراع نیستند. بنابراین در صورت ثبت هر کدام از این موارد ذینفع می تواند از اداره مالکیت صنعتی تقاضای ابطال ثبت اختراع را بنماید.

 

ارتباط در واتس اپ

ویژگی وکیل برای پرونده ابطال ثبت اختراع

وکالت در دعاوی ابطال ثبت اختراع از امور تخصصی و نوظهور دانش حقوق می باشد. در سال 1386 با تصویب قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری، قانونگذار موارد و موانع ثبت اختراع را بیان نموده است. وکالت در دعاوی ابطال ثبت اختراع مستلزم اشراف بر قانون مذکور و تسلط بر مواردی است که یک اختراع، غیر قابل ثبت است. برای مشاوره حقوقی در خصوص وکالت در دعاوی ابطال ثبت اختراع می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید. این موسسه با عضویت بهترین وکلای متخصص در حقوق مالکیت فکری، آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان می باشد.

حق الوکاله وکیل در پرونده ابطال اختراع ثبت شده

حق الوکاله وکیل برای ابطال ثبت اختراع معمولاً مطابق با توافق موکل و وکیل تعیین می شود. در برخی موارد که پیش از انجام وکالت حق الوکاله مشخص نشده باشد، مطابق با تعرفه اعلامی کانون وکلا صورت می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص حق الزحمه وکالت در دعاوی ابطال ثبت اختراع می توانید با موسسه وکلای تلفنی تماس حاصل فرمایید.

 

مشاوره حقوقی سرقت محتوای سایت 
مشاوره حقوقی سرقت ایده 
مشاوره حقوقی تقلب توسط اساتید و دانشجویان 
مشاوره حقوقی سرقت 
درباره ما 

 


سوالات متداول

نظرات

علیرضا

ضمن عرض ادب و خسته نباشید ممنونم بابت اینکه در تمامی زمینه های تخصصی و بعضا کم کاربردتر که مخاطب خاص تری دارد نیز اطلاعات مفید ارائه میدهید و در کنار سایت خوب و پربارتون.مشاورین مجرب و متخصص در کلیه امور حقوقی و کیفری نیز در تیم خودتون دارید برای من همه چیز عالی بود


امین

به موجب ماده 6 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ثبت اختراع منوط به مراجعه به اداره مالکیت صنعتی است. برای ثبت اختراع باید به اداره مزبور اظهارنامه ثبت اختراع تقدیم شود. موضوعی که از آن درخواست حمایت می شد باید به زبان فارسی در اظهارنامه ثبت اختراع ذکر شود. اظهارنامه باید امضا و تاریخ داشته و در بردارنده توضیح در مورد اختراع و نقشه های مربوطه است. ثبت اختراع به موجب قانون مستلزم پرداخت هزینه است.


وحید قلی پور عباسی

در حقوق ایران ابطال گواهینامه ثبت اختراع، ماده ۱۸ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، پیش‌بینی شده که در صورتی که شرایط ذیل وجود داشته باشد و اثبات شود دادگاه گواهینامه ثبت اختراع را از موقع ثبت باطل می‌کند. طبق این ماده، ذی‌نفع و خواهانِ دعوای ابطال گواهینامه ثبت اختراع برای رسیدن به خواسته خود باید یکی از موارد گفته‌شده در این ماده را ثابت کند. مهم‌ترین این موارد عبارتند از: جدید یا ابتکاری نبودن اختراع، کاربرد صنعتی نداشتن یا اینکه سابقا مشابه آن در صنعت استفاده شده باشد. عدم تطابق اظهارنامه ثبت اختراع با تشریفات گفته‌شده در قانون. برای مثال، به فارسی تنظیم نشده، دارای امضا نباشد یا موضوع آن مبهم باشد. اختراع ثبت‌شده جزء مواردی باشد که طبق قانون از دایره‌ حمایت از اختراعات خارج است. (این موارد در ماده ۴ قانون فوق‌الذکر پیش‌بینی شده است) اختراع ثبت شده، محصول فکر یا نبوغ و خلاقیت شخص نباشد.


آزاده

ثبت یک اختراع و صدور گواهینامه حق اختراع به معنی اعتبار تام و مالکیت مطلق نیست و حتی پس از ثبت اختراع هم امکان دعوای ابطال گواهینامه ثبت اختراع وجود دارد.


بشیر علی پاریاد

بعد از ثبت اختراع و صدور گواهی‌نامه ثبت اختراع ممکن است شخص یا اشخاصی قصد داشته باشند تا با استناد به دلایل قانونی، گواهی‌نامه ثبت اختراع را باطل کنند و حقوق مادی و معنوی انحصاری مالک اختراع را از بین ببرند. اگر مرجع صالح به رسیدگی دلایل این اشخاص را متناسب با قانون تشخیص دهد، حکم به ابطال گواهی‌نامه ثبت اختراع خواهد داد. با این تعریف مشخص می‌شود که ابطال گواهی‌نامه ثبت اختراع یعنی بی‌اثر‌شدن گواهی‌نامه ثبت اختراع و همچنین از بین رفتن حقوق انحصاری متعلق به مالک گواهی‌نامه ثبت اختراع.


وکالت در دعاوی ابطال ثبت اختراع

سلام و عرض ادب بعد از ثبت اختراع ممکن است شخص یا اشخاصی قصد داشته باشند تا با استناد به دلایل قانونی مثل عدم قابلیت ثبت اختراع، عدم كفایت افشاء، تحصیل به ناحق گواهینامه و گسترش ناروای محدوده حمایت و غیره، گواهینامه ثبت اختراع را باطل کنند و حقوق مادی و معنوی انحصاری مالک اختراع را از بین ببرند. در حقوق ایران ماده ۱۸ قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، امكان اقامه دعوا برای ابطال گواهینامه ثبت اختراع را با اثبات دلایل مقرر در ماده مذكور پیش بینی کرده است. اگر مرجع صالح به رسیدگی دلایل این اشخاص را متناسب با قانون تشخیص دهد، حکم به ابطال گواهی‌نامه ثبت اختراع را خواهد داد.


ف.م

در ماده ۱۸ قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ به این شکل آمده است: “هر ذی‌نفع می‌تواند ابطال گواهینامه اختراعی را از دادگاه درخواست نماید. درصورتی که ذی‌نفع ثابت کند یکی از شرایط مندرج در مواد (۱)، (۲)، (۴) صدر ماده (۶) و بند (ج‌) آن رعایت نشده است یا این که مالک اختراع‌، مخترع یا قائم‌مقام قانونی او نیست‌، حکم ابطال گواهینامه اختراع صادر می‌شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.