مشاوره حقوقی احوال شخصیه

مشاوره حقوقی احوال شخصیه

مشاوره حقوقی احوال شخصیه

احوال شخصیه به چه معناست؟

احوال شخصیه آن دسته از حقوقی است که در مورد هر فرد، با توجه به این که در تابعیت چه کشوری و به چه مذهبی باشد، به شیوه متفاوتی اجرا می شود. منظور از احوال شخصیه موقعیت های حقوقی مختلفی است که یک شخص به خاطر آدمیزاد بودنش، برخوردار می شود. نَسَب یکی از احوال شخصیه است و به معنای ولادت یک فرد از پدر و مادری معیّن می باشد. از نگاه حقوقی مهمترین ویژگی احوال شخصیه این است که پیگیری این حقوق، به معنای طرح دعوا علیه دیگری نیست. دادگاه به احوال شخصیه رسیدگی می کند، بدون آنکه کسی بر علیه دیگری دعوایی اقامه کرده باشد. احکام احوال شخصیه در حقوق جاری ایران، مطابق با قانون امور حسبی مصوب سال 1319 با اصلاحات بعدی آن تعیین شده است.

 

هزینه مشاوره حقوقی

با ایرانیان غیر شیعه، مطابق با قانون اجازه رعایت احوال شخصیه با ایرانیان غیر شیعه مصوب سال 1312 در حدود احوال شخصیه، مطابق با اصول مذهبی خودشان برخورد می شود. برای مشاوره حقوقی احوال شخصیه می توانید با شماره 09212242670 تماس بگیرید. 

رسیدگی به احوال شخصیه در دادگاه حقوقی به عمل می آید و در اغلب موارد، جنبه اعلامی دارد. اعلامی بودن حکم به معنای این است که دادگاه حکم جدیدی را انشا نمی کند، بلکه واقعه حقوقی ای را که پیش از این اتفاق افتاده، تایید و اعلام می کند. به موجب مواد 6 و 7 قانون مدنی و اصول 12 و 13 قانون اساسی، نکاح، طلاق، ارث، وصیت و اهلیت، به عنوان مصادیق احوال شخصیه به کار رفته اند. فرزندخواندگی نیز به موجب ماده واحده قانون رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه مصداق دیگری از احوال شخصیه به شمار می رود.

 

مشاوره حقوقی احوال شخصیه

آیا خواستگاری و نامزدی مصداقی از احوال شخصیه هستند؟

طبق ماده 1034 قانون مدنی خواستگاری هر زنی که از موانع شرعی عاری باشد، یک امر قانونی و مجاز است. اما تنها مقدمه ای برای آشنایی و ازدواج بوده و تا پیش از انعقاد صیغه زوجیت، هیچ یک از طرفین را نمی توان به انجام ازدواج مجبور کرد. در مواردی که خواستگاری به هم می خورد، ممکن است هر یک از دو خانواده متحمل خسارت و زیانی شوند. در این صورت اگر برای مخارج عروسی هزینه ای شده باشد، طرفی که خسارت دیده و خسارت وی به تقصیر طرف دیگر منسوب است، باید خسارت وی جبران شود. همچنین اگر هدایایی میان طرفین رد و بدل شده باشد، در صورت به هم خوردن ازدواج، هر کدام از طرفین مسئولیت دارد هدایایی را که دریافت کرده، به طرف دیگر برگرداند.

در موارد فوق طرفی که متحمل خسارت شده است به استناد ماده 1035 قانون مدنی می تواند در دادگاه حقوقی طرح دعوا کند. این دعوا یک دعوای مالی بوده و تابع مقررات دعاوی مالی خواهد بود. در حالی که احوال شخصیه دعاوی مالی نیستند. احوال شخصیه نشان از روابط حقوقی خاصی میان انسانها است که بسته به دین و آیینشان متفاوت است. برای دریافت مشاوره حقوقی با 02147625900 تماس بگیرید.

 

احوال شخصیه

برای مشاوره حقوقی در خصوص احوال شخصیه به کجا مراجعه کنم؟

مشاوره حقوقی احوال شخصیه یکی از موضوعات تخصصی حقوقی به شمار می رود. بخشی از فلسفه وجودی احوال شخصیه ریشه در دین و آیین یک فرد دارد و بخش دیگر آن با واقعیات عینی مثل انعقاد نطفه زن و مرد و اثبات نَسَب گره خورده است. هرچند احوال شخصیه امور غیر مالی هستند، اما برخی از آنها، مثل ارث و میراث، آثار مالی گوناگونی دارند. در نتیجه تسلط بر قوانین و مقررات حقوقی و اشراف بر رویه های قضایی در این خصوص، نکته در خور توجهی است. برای مشاوره حقوقی احوال شخصیه با بهترین وکیل برای احوال شخصیه می توانید با مجموعه وکلای تلفنی تماس بگیرید. 

هزینه مشاوره حقوقی احوال شخصیه به صورت تلفنی

هزینه مشاوره حقوقی احوال شخصیه، مطابق با تعرفه مشاوره حقوقی تلفنی تعیین می گردد. با تماس با موسسه حقوقی وکلای تلفنی، شما می توانید به طور تخصصی مشاوره حقوقی احوال شخصیه بگیرید. این خدمات به صورت شبانه روزی ارائه می شود.

 

ارتباط در واتس اپ

اهلیت و نحوه تعیین آن در احوال شخصیه

اهلیت به معنای شایستگی، سزاوار بودن، استحقاق و صلاحیت به کار می رود. در احوال شخصیه اهلیت به معنای این است که فرد در صورت داشتن شرایط خاصی از جمله عقلانیت، بتواند اعمال حقوقی را که قانوناً اجازه دارد، انجام دهد. قوانین اهلیت ریشه در فقه اسلامی دارد. اهلیت در مقابل مفهوم حجر قرار می گیرد. حجر به معنای نیازمند بودن یک فرد به یک شخص دیگر برای انجام اعمال حقوقی خویش است.

اگر کسی دیوانه باشد، محجور است. یعنی توانایی تصرف در اموال خودش را ندارد. همچنین طفل تا وقتی به سن خاصی برسد محجور بوده و باید ولی یا سرپرست وی اموال و دارایی او را اداره کند. علاوه بر این گاه پیش می آید که می گویند فلان شخص سفیه است. منظور از سفیه، کسی است که دیوانه نیست ولی عقل اقتصادی به طوری که بتواند اموال خودش را اداره کند ندارد. سفیه توانایی انجام حقوق غیر مالی خود، مثل ازدواج و طلاق را دارد. اما در امور مالی مثل خرید خانه و پرداخت مهریه اهلیت ندارد و اعمال حقوقی مالی او غیر نافذ است. شما می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان ما نیز استفاده نمایید

 

مشاوره حقوقی طلاق 
مشاوره حقوقی ارث 
مشاوره حقوقی اثبات نسب 
مشاوره حقوقی ازدواج 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

مریم عبدالغلامی

باسلام موقعیت های حقوقی مختلفی که یک شخص از آن برخوردار میشود را احوال شخصیه گویند. نکاح، طلاق،ارث،وصیت، اهلیت و فرزندخواندگی بعنوان مصادیق احوال شخصیه به کار میروند. پیگیری این حقوق به معنای طرح دعوا علیه دیگری نیست.قانون امور حسبی مصوب سال ۱۳۱۹ بر احوال شخصیه در حقوق ایران حاکم است. رسیدگی به احوال شخصیه در دادگاه حقوقی بعمل می آید و جنبه اعلامی دارد. یعنی دادگاه حکم جدیدی انشا نمیکند بلکه واقعه حقوقی را که قبل از این اتفاق افتاده، تایید و اعلام میکند. احوال شخصیه نشان از روابط حقوقی خاصی میان انسان ها است که بسته به دین و آیینشان متفاوت است. هرچند احوال شخصیه امور غیرمالی هستند اما برخی از آنها مثل ارث و میراث آثار مالی گوناگونی دارند.


بهزاد فولادی

با سلام و احترام از جمله حقوق و تکالیفی که فرد به واسطه انسان بودن و فارغ از جنبه مالی با آن مواجه است احوال شخصیه نامیده میشود در خصوص احوال شخصیه قانون امور حسبی و قانون رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه حاکم است برای دریافت مشاوره حقوقی در خصوص مسائل مربوط به احوال شخصیه با موسسه وکیل تلفنی تماس حاصل نمایید.


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، با ایرانیان غیر شیعه، مطابق با قانون اجازه رعایت احوال شخصیه با ایرانیان غیر شیعه مصوب سال 1312 در حدود احوال شخصیه، مطابق با اصول مذهبی خودشان برخورد می شود. برای مشاوره حقوقی احوال شخصیه می توانید با شماره 09212242670 تماس بگیرید. رسیدگی به احوال شخصیه در دادگاه حقوقی به عمل می آید و در اغلب موارد، جنبه اعلامی دارد. اعلامی بودن حکم به معنای این است که دادگاه حکم جدیدی را انشا نمی کند، بلکه واقعه حقوقی ای را که پیش از این اتفاق افتاده، تایید و اعلام می کند. به موجب مواد 6 و 7 قانون مدنی و اصول 12 و 13 قانون اساسی، نکاح، طلاق، ارث، وصیت و اهلیت، به عنوان مصادیق احوال شخصیه به کار رفته اند. فرزندخواندگی نیز به موجب ماده واحده قانون رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه مصداق دیگری از احوال شخصیه به شمار می رود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، کشور ما ایران از انواع قومیت های مختلف تشکیل شده و شاید یک از جذابیت های این آب و خاک ، همین تنوع اقوام و نژاد های گواگون باشد. طبیعتا یکی از ویژگی های تنوع در نژاد و ادیان ایرانیان ، داشتن روش های مختلفی در احوال شخصیه باشد . در کشور ما ادیان اسلام ، یهود و مسیسحت محترم شمرده شده و در اموری چون ازدواج، ارث ، وصیت و طلاق تابع قوانین خواص خود می باشند . مصادیق مربوط به احوال شخصیه در مواد 6 و 7 قانون مدنی و اصول 12 و 13 قانون اساسی ما ذکر گردیده همراه با ماده واحده اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه . از آنجایی که اموری چون ازدواج ، طلاق یا ولادت با ثبت در شناسنامه جزو اسناد رسمی محسوب می گردند باید در رعایت قوانین مربوط به آن دقت زیادی به خرج داد چرا که تغییر آن به آسانی ممکن نخواهد بود. مشکلایت که در این زمینه ها می تواند برای کابران رخ دهد زمانی است که برخی از مدم ادیان مختلف با هم ازدواج کرده اما قوانین لازم را رعایت نمی کنند و دچار مشکلاتی اداری و حقوقی می گردند پس باید با دقت زیادی این امور را رعایت کرده و استفاده از تجارب افراد آگاه اقدام به این کار نمود.


علیرضا محمدی

سلام وقت بخیر امروز از طریق جست و جو در فضای مجازی وقتی به دنبال پاسخ قانونی سوالم بودم با موسسه شما آشنا شدم و با توجه به اطلاعاتی که دریافت کردم ترغیب شدم برای اولین بار یک جلسه مشاوره تلفنی دریافت کنم واقعا جدای از سرعت برقراری تماس و کیفیت و سطح علمی مشاوری که با من تماس گرفت، هزینه های حق الوکاله و مشاوره ای که اعلام شد واقعا مقرون به صرفه بود و این از نکات بسیار مهم در خدمات وکیل تلفنی است. براتون آرزوی موفقیت دارم


فریبرز ذوالفقاری

با سلام احوال شخصیه آن دسته از حقوقی است که در مورد هر فرد، با توجه به این که در تابعیت چه کشوری و به چه مذهبی باشد، به شیوه متفاوتی اجرا می شود. منظور از احوال شخصیه موقعیت های حقوقی مختلفی است که یک شخص به خاطر آدمیزاد بودنش، برخوردار می شود. نَسَب یکی از احوال شخصیه است و به معنای ولادت یک فرد از پدر و مادری معیّن می باشد. از نگاه حقوقی مهمترین ویژگی احوال شخصیه این است که پیگیری این حقوق، به معنای طرح دعوا علیه دیگری نیست. دادگاه به احوال شخصیه رسیدگی می کند، بدون آنکه کسی بر علیه دیگری دعوایی اقامه کرده باشد. احکام احوال شخصیه در حقوق جاری ایران، مطابق با قانون امور حسبی مصوب سال 1319 با اصلاحات بعدی آن تعیین شده است.


Mohamad sheykhi

احوال شخصیه به مجموعه صفاتی می گویند که مرتبط شخصیت انسان است و قابل تبدیل به پول نیست و فرد به اعتبار وجود آن صفت در خودش می تواند از حقوقی برخوردار شود و از آن حقوق استفاده کند علاوه بر این ، این صفات تکالیف و وظایف فرد در روابط شخصی و جمعی را نیز مشخص می کند مثل رابطه زوجیت ؛ همسر بودن صفتی در فرد است که طبق قانون مدنی برای زن و مرد آثاری به همراه دارد و حقوق و تکالیفی را برای هر کدام از آنها ایجاد می کند و در عین حال قابل تبدیل به پول نیز نمی باشد . احوال شخصیه در هر کشور برای تابعان همان کشور توسط قانون گذار مشخص می شود . مصادیق احوال شخصیه به طور کلی احوال شخصیه به مسائل مربوط به روابط شخصی می پردازد . از مصادیق احوال شخصیه می توان به طور مستقیم و غیر مستقیم به ولایت ، نسب ، فرزندخواندگی ، حجر ، ارث ، وصیت ، طلاق ، اهلیت ، ازدواج ، مهریه ، تقسیم ترکه و خواستگاری ، نامزدی ، انحلال عقد ازدواج ، قرابت رضاعی ، نفقه و ... تقسیم کرد . مفاهیم تشکیل دهنده احوال شخصیه احوال شخصیه از دو مفهوم اهلیت و وضعیت ایجاد شده است که هر کدام معنایی متفاوت و مکمل با دیگری دارد : وضعیت : وضعیت در حقوق به اوصافی در فرد گفته می شود که حقوق و تکالیفی را برای فرد ایجاد می کنند مثلا سن فرد ، جنسیت ، ملیت ، وضعیت تجرد و .. که در واقع همه اینها معرف وضعیت فرد هستند . اهلیت : اهلیت در حقوق یعنی توانایی و قابلیت فرد برای داشتن یک حق و اجرایی کردن آن . بعد از اینکه وضعیت فرد مشخص شود ، اهلیت او را می توان تعیین کرد مثلا با توجه به سن فرد می توان تعیین کرد که قانون قابلیت داشتن چه حقوقی و اجرایی کردن چه حقوقی را دارد . مثلا فردی با وضعیت سنی خردسالی که صغیر محسوب می شود ممکن است حق ازدواج نداشته باشند .


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.