خرید آگاهانه اموال مسروقه توسط مالخر

خرید آگاهانه اموال مسروقه توسط مالخر

خرید آگاهانه اموال مسروقه توسط مالخر

خرید آگاهانه اموال مسروقه توسط مالخر

 

 

به چه کسی مالخر گفته می شود؟

وقتی یک سارق مالی را به سرقت می برد باید این مال را به کسی بفروشد یا به قول خودشان آن را آب کند. سارقان برای آب کردن مال خود به سراغ مال خر خواهند رفت. افرادی هستند که اموال مسروقه را خریداری میکند به این افراد مالخر گفته می شود.مالخر ها این حرفه را به عنوان شغل خود انتخاب کرده اند برخی از آنها همه اقلام سرقتی را خریداری می کنند و تعدادی از آنان نیز تنها وسایلی که مرتبط به کار آنهاست خریداری می کنند. معمولا پلیس نیز یا از طریق مالخرها سارقان را پیدا می کند یا برعکس از طریق سارقان، مالخر ها را شناسایی و نسبت به دستگیری آنها اقدام می کند. مالخرها از خرید و فروش اجناس مسروقه بیشترین سود را می برند. سارقان برای اینکه زود مال دزدی را نقد کنند آنها را با قیمت بسیار پایین به مالخرها می فروشند و مالخرها نیز کمی پایین تر از قیمت واقعی اجناس آنها را به فروش می رسانند.مالخری از آن دسته از جرایم است که انگیزه سرقت را برای سارقان بیشتر می کند اگر مالخری وجود نداشته باشد سارقان نیز برای فروش اموال مسروقه با مشکل مواجه خواهند شد و به طرف سرقت نخواهند رفت.

رزرو فوری مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل

آیا خرید و فروش اموال مسروقه جرم است؟

بر اساس قانون، خرید و فروش اموال مسروقه جرم است و افرادی که اقدام به چنین کاری می کنند به مجازات محکوم خواهند شد. اگر شخصی ناآگاهانه مالی را از سارقی خریداری کند اما اطلاعی از مسروقه بودن آن نداشته باشد باید این موضوع را در دادگاه اثبات کند که اثبات آن بسیار دشوار است. متهم باید ادله محکمه پسند ارائه دهد تا دادگاه حکم تبرئه او را صادر کند در غیر اینصورت وضعیت به گونه ای دیگر خواهد بود و به عنوان مالخر مجازات خواهد شد.جدا از مالخری، مداخله در آن نیز مانند نگهداری اموال مسروقه و هدیه دادن آن مجازات خواهد داشت و جزو شراکت با سارق محسوب خواهد شد. حتی اگر فردی با آگاهی مال مسروقه ای را به عنوان هدیه قبول کند تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مالخری و سرقت می توانید با روش هایی که در سایت وکلای تلفنی وجود دارد با وکیل متخصص در این حوزه مشاوره حقوقی انجام دهید. امکان مشاوره فوری و به صورت 24 ساعته در این موسسه فراهم است.

مجازات شخص مالخر

مجازات خرید و فروش اموال مسروقه چیست؟

طبق ماده 662 ق.م.ا مجازات خرید اموال مسروقه و کسی که مالخری را به عنوان شغل همیشگی خود انتخاب کرده در نظر گرفته شده است در این ماده قانونی آمده است: « هر کس با علم و اطلاع یا با وجود قرائن اطمینان ‌آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت بدست آمده است آن را به نحوی از انحاء ‌تحصیل یا مخفی یا قبول نماید یا مورد معامله قرار دهد به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.‌در صورتی که متهم معامله اموال مسروقه را حرفه خود قرار داده باشد به حداکثر مجازات در این ماده محکوم می‌گردد.»

اگر مالخر سابقه کیفری نداشته باشد یا اینکه ناخواسته و اشتباهی در این عرصه وارد شده است با گرفتن رضایت شاکی ها می تواند مورد توجه قاضی پرونده قرار گیرد و مجازات کمتری برای متهم در نظر بگیرد.با توجه به اینکه مالخری یکی از جرائم متداول است و افراد زیادی قربانی طمع مالخران هستند، برای اطلاع از جزییات حقوقی درباره سرقت، خرید و فروش مال مسروقه و نحوه بازپس‌گیری آن، از طریق موسسه حقوقی وکیل تلفنی و با برقراری ارتباط با وکیل متخصص مشاوره حقوقی سرقت انجام دهید.

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل دادگستری

آیا مجازات خرید و فروش اموال مسروقه قابل گذشت است؟

در جرم هایی مانند سرقت که جنبه عمومی دارند در گروه جرایم قابل گذشت قرار نخواهند گرفت. در جرایم اصل بر غیر قابل گذشت بودن است. جرایمی قابل گذشت هستند که قانون به صراحت به آنها اشاره کرده است. در ماده 104 قانون مجازات اسلامی به جرایم قابل گذشت اشاره شده است.در جرایمی که قابل گذشت هستند با رضایت شاکی، قراری با عنوان قرار موقوفی تعقیب صادر و پرونده بسته خواهد شد اما در جرایم غیر قابل گذشت در صورت رضایت شاکی نهایتا مجازات تخفیف داده خواهد شد.  

عناصر تحقق جرم خرید و فروش مال مسروقه

کسی که مال مسروقه را خریداری می کند از وضعیت مالی که می خرد خبر داشته باشد که مال مسروقه می باشد. از دلایلی که می تواند اطمینان در مورد مسروقه بودن مال بدهد قیمت پایین و غیر معقول آن است. در یک کلام داشتن علم و آگاهی ازمسروقه بودن مال شرایط تحقق جرم مالخری است.

مشاوران حقوقی مجموعه وکیل تلفنی مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین را به صورت ۲۴ ساعته ارائه می دهند در صورتی که نیازمند مشاوره بیشتر در رابطه با جرایمی همچون سرقت و مالخری هستید همین حالا با وکیل تلفنی تماس بگیرید.

مجازات مالخر در صورت رضایت شاکی

مجازات مالخر در صورت اخذ رضایت تمامی شاکی ها تنها منجر به تخفیف مجازات خواهد شد هر چند قاضی موظف به اعمال تخفیف نخواهد بود. در واقع اگر مالخر سابقه کیفری نداشته باشد قاضی در اعمال تخفیف بیشتر می تواند اقدام کند. همانطور که به آن اشاره شد میزان تخفیف بستگی به نظر مستقیم قاضی دارد. یکی از مزیت های موسسه حقوقی، شبانه روزی بودن آن است که در هر جا و مکانی فقط با دسترسی به اینترنت می توانید اطلاعات کافی در حوزه سرقت و مالخری را بدست بیاورید. مشاوره با وکیل متخصص زمینه ساز موفقیت شما در مجامع قضایی خواهد شد.

سوالات رایج

+ مشاوره حقوقی چقدر به فردی که ناخواسته مالی را خریده است کمک می کند؟

اثبات عدم آگاهی ازمسروقه بودن اموال خریداری شده در دادگاه کار دشواری است پس پیشنهاد می شود اگر با چنین وضعیتی مواجه شدید حتما قبل از آن مشاوره حقوقی دریافت کنید.

+ تکلیف خریدار نهایی مال مسروقه چیست؟

افراد در صورتی که اموال مسروقه خریداری کرده باشند باید عین مال را به مالباخته تحویل دهند. این افراد برای دریافت مبلغی که بابت مال پرداخته اند باید به سارق مراجعه کنند.

+ چه مجازاتی برای فردی که بدون اطلاع از دزدی بودن مال آن را خریده است تعیین می شود؟

اگر این شخص در دادگاه اثبات کند که اطلاعی از مسروقه بودن مال نداشته است تبرئه خواهد شد.

+ رضایت شاکی چه تاثیری در جرایم غیر قابل گذشت دارد؟

رضایت فقط باعث اعمال تخفیف در حکم خواهد شد البته قاضی با توجه به شرایط می تواند تخفیف هم اعمال نکند.

+ برای انجام مشاوره فوری در مورد خرید و فروش اموال مسروقه باید چکار کنم؟

باید با یکی از شماره های مندرج در سایت وکیل تلفنی تماس برقرار کنید. بعد از برقراری ارتباط به وکیل پایه یک دادگستری متصل خواهید شد و می توانید مشاوره تلفنی خود را انجام دهید.

 


سوالات متداول

نظرات

محمدی

بسیار عالی و مفید. خواستم از طریق این پیام به تمامی افرادی که جهت دریافت مشاوره حقوقی به سلیت وکیل تلفنی مراجعه کردم به عنوان کاربری که به کمک مشاوره های تخصصی وکلای شما مشکلم به راحتی برطرف شده اعلام کنم مطمئن باشید یک مشاوره درست و اصولی و به موقع میتواند جلوی بسیاری از ضررهای مالی و غیرمالی را بگیرد. از مدیریت موسسه و کلیه پرسنل که با تعهد و صبوری پاسخگو بودند تشکر میکنم


فاطمه علی زاده

با سلام احتراما جرم سرقت جزو جرائم غیر قابل گذشت می باشد و با رضایت شاکی خصوصی شامل تخفیف مجازات می گردد که جزو اختیارات قاضی می باش و الزامی در تخفیف مجازات برای قاضی وجود ندارد فردی که مال مسروقه را خریداری می کند اگه سابقه نداشته باشد با اثبات بی اطلاعی از مسروقه بود در دادگاه حکم برائت او صادر می گردد


زهرا حاجی آبادی

جرم مالخری یا به عبارت قانون مجازات اسلامی خرید مال مسروقه اکثرا به علت طمع خریدار به خرید با قیمت پایین تر اتفاق می افتد و قیمت کم و نامعقول مال میتواند اماره ای بر مسروقه بودن مال باشد. بنابراین اثبات عدم آگاهی به مسروقه بودن مال میتواند موجب تبرئه گردد. اثبات امر مذکور بسیار دشوار است و برای موفقیت باید حتما از تجارت وکلای دادگستری بهره برد.


محسن حاجی آبادی

خرید آگاهانه اموال مسروقه توسط مالخر ۲۶آذر ۱۴۰۰   هادی توکلی   کیفری خرید آگاهانه اموال مسروقه توسط مالخر     به چه کسی مالخر گفته می شود؟ وقتی یک سارق مالی را به سرقت می برد باید این مال را به کسی بفروشد یا به قول خودشان آن را آب کند. سارقان برای آب کردن مال خود به سراغ مال خر خواهند رفت. افرادی هستند که اموال مسروقه را خریداری میکند به این افراد مالخر گفته می شود.مالخر ها این حرفه را به عنوان شغل خود انتخاب کرده اند برخی از آنها همه اقلام سرقتی را خریداری می کنند و تعدادی از آنان نیز تنها وسایلی که مرتبط به کار آنهاست خریداری می کنند. معمولا پلیس نیز یا از طریق مالخرها سارقان را پیدا می کند یا برعکس از طریق سارقان، مالخر ها را شناسایی و نسبت به دستگیری آنها اقدام می کند. مالخرها از خرید و فروش اجناس مسروقه بیشترین سود را می برند. سارقان برای اینکه زود مال دزدی را نقد کنند آنها را با قیمت بسیار پایین به مالخرها می فروشند و مالخرها نیز کمی پایین تر از قیمت واقعی اجناس آنها را به فروش می رسانند.مالخری از آن دسته از جرایم است که انگیزه سرقت را برای سارقان بیشتر می کند اگر مالخری وجود نداشته باشد سارقان نیز برای فروش اموال مسروقه با مشکل مواجه خواهند شد و به طرف سرقت نخواهند رفت. آیا خرید و فروش اموال مسروقه جرم است؟ بر اساس قانون، خرید و فروش اموال مسروقه جرم است و افرادی که اقدام به چنین کاری می کنند به مجازات محکوم خواهند شد. اگر شخصی ناآگاهانه مالی را از سارقی خریداری کند اما اطلاعی از مسروقه بودن آن نداشته باشد باید این موضوع را در دادگاه اثبات کند که اثبات آن بسیار دشوار است


حسین سیفی

در خصوص جرم مالخری یا خرید اموال مسروقه ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات جرم انگاری نموده است و بنابر آن در صورتی که شخصی خرید اموال مسروقه را شغل خود قرار دهد و عملاً آگاهانه این امر را انجام دهد برای وی مجازات پیش بینی شده است و این امر بسیار نکته مثبتی در قانون می باشد چرا که در صورتی که خریداری برای اموال مسروقه نباشد قاعدتاً حتی اگر سرقت اموال به صفر نرسد لااقل سرقت اموال تا حدی کاهش می یابد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از انواع جرایمی که در کشور ما به‌عنوان یک شغل کاذب در نظر گرفته شده و افرادی را با این نام و با این شهرت می‌شناسیم جرم مالخری است. مالخری همان‌طوری‌که از نام آن پیداست کسی است که اموالی را که معمولاً به‌صورت مسروقه هستند از سارقین حرفه‌ای خریداری می‌کند. یعنی به زبان ساده ، سارقینی که وارد منازل ، خودرور و مغازه‌های دیگران می‌شوند و اموال مردم را می‌ربایند کالاهای مسروقه را به قیمتی ارزان‌تر از قیمت واقعی آن‌ها به مالخرها می‌فروشند و مالخر ها نیز آن را به قیمتی ارزان‌تر از بازار بدست خریدار می‌رسانند. باید اذعان نمود که هرچقدر امنیت در جامعه کم‌تر باشد و شرایط برای سرقت و این‌گونه شغل‌های زیرزمینی بازتر باشد طبیعتاً میزان جرایم و مجازات‌ها و وقوع چنین پدیده‌هایی بیشتر خواهد شد که حتماً به‌عنوان یک معضل اجتماعی شناخته می‌شوند. براساس قانون مجازات اسلامی چنین جرمی یعنی خریدن کالاهای مسروقه از دیگران دارای مجازات است اما اگر کسی ثابت کند که این کالا را با علم به مسروقه نبودن خریداری کرده‌است می‌تواند تبرئه شود. البته اثبات چنین امری بسیار سخت و دشوار می‌باشد زیرا کالاهای مسروقه عمدتاً بدون فاکتور بوده و دست دوم می‌باشند و به‌لحاظ فنی فاقد کد شناسایی یا شماره خاصی برای موتور هستند پس به نوعی باید گفت اصل بر مسروقه بودند و به تبع آن اصل بر مجرم بودن مال‌خرها است . پس کسی تا گرفتار چنسن جرمی شده و می‌خواهد خود را تبرئه کند باید از وکلای قوی و کارکشته بهره گیرد. پیشنهاد ما این است که در صورت بروز چنین مشکلی از وکلای کارکشته مؤسسه وکیل تلفنی استفاده نمود و مشکل خویش را حل نمایید موفق باشید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام وقتی یک سارق مالی را به سرقت می برد باید این مال را به کسی بفروشد یا به قول خودشان آن را آب کند. سارقان برای آب کردن مال خود به سراغ مال خر خواهند رفت. افرادی هستند که اموال مسروقه را خریداری میکند به این افراد مالخر گفته می شود.مالخر ها این حرفه را به عنوان شغل خود انتخاب کرده اند برخی از آنها همه اقلام سرقتی را خریداری می کنند و تعدادی از آنان نیز تنها وسایلی که مرتبط به کار آنهاست


شیوا فرخندی

با سلام متاسفانه به جهت عدم وجود دستگاه و نهادهای نظارتی کافی و عدم آگاهی رسانی صحیح، خرید و فروش اموال دست دوم بدون ارایه فاکتور و سابقه خرید یا مالکیت به راحتی انجام می شود به نظر بهتر است علاوه بر اجرای قانون های موضوعه،باید نظارت بیشتری جهت پیشگیری از اعمال این خرید و فروش ها صورت بگیرد


بهنام رحمانی فرد

با سلام در جرم مالخری مالخر باید مالی که دزدیده را بفروشد یا به قول خودمان آن را آب کند از این رو تعدادی افراد ضمن همدستی با دزدان کار خرید و فروش این اموال را انجام می‌دهند که در قانون به آن‌ها مالخر گفته می‌شود. مالخری در قانون ایران جرم است و اگر در صورت وقوع سرقت این جرم رخ دهد سارق مرتکب جرم مضاعفی شده است. البته بعضی از مالخر‌ها با دزدان هم دست نیستند، ولی دنبال چنین اموالی می‌روند و معمولا معتادینی که لوازم منزل خود را در عوض کمی مواد می‌فروشند مشتری این مالخر‌ها می‌شوند.اما طبق قانون خریدن مال مسروقه جرم است، اگر کسی این کار را آگاهانه انجام دهد برابر قانون مجازات اسلامی، مجازات خاصی برایش در نظر گرفته می‌شود. مطابق با قانون مجازات هرکس با علم و اطلاع یا با وجود قراین اطمینان‌آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت به دست آمده است آن را به‌نحوی از آنجا تحصیل یا مخفی یا قبول کند یا مورد معامله قرار دهد به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد. در تبیین ماده فوق می‌توان این‌گونه بیان کرد کرد درست است که عمل مرتکب به نوعی تحصیل مال از طریق نامشروع است که این عمل خود جرم بوده و دارای مجازات نیز است، اما باید بگوییم در جایی که قانونگذار خود عنوان مجرمانه خاصی را برای عمل ممنوعه در نظر گرفته است، نمی‌توان سراغ این عنوان مجرمانه رفت. قانونگذار ویژگی خاصی برای مرتکب این جرم در نظر نگرفته و با به کار بردن عبارت «هرکس» اعلام کرده است که این جرم توسط مرد، زن، پیر، جوان و … قابل تحقق خواهد بود. برای تحقق هر جرم ارکان و عناصری لازم است که در صورت جمع آن‌ها جرم محقق می‌شود. این عناصر که به عناصر سه‌گانه معروفند؛ عبارت از عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر معنوی است. با وجود عنصر قانونی، قانونگذار مکلف است عملی که انجام آن را جرم می‌داند، بیان کند تا همگان بدانند انجام چه اعمالی دارای مجازات است ضمن اینکه قانونگذار مکلف به بیان مقدار مجازات برای اعمال ممنوعه نیز است. اما برای اینکه جرمی محقق شود تا متعاقب آن بتوان مجازات را اعمال کرد، باید در عالم واقع اتفاق افتاده باشد؛ که ضرورت تحقق عنصر مادی نامیده می‌شود و در نهایت مرتکب عمل ممنوعه باید در انجام عمل خلاف قانون، سوءنیت داشته باشد. به عبارت دیگر، علاوه بر اینکه عمل مرتکب جرم است، آن عمل را نیز باید از روی عمد انجام داده باشد، البته این موضوع بدان معنا نیست که اعمالی که فرد از روی عمد انجام نمی‌دهد، به طور مطلق جرم نیست.


حمید مرادی نیا

با سلام. خريد اموال مسروقه توسط مالخر موجب گسترش سرقت در جامعه خواهد گردید و به همین دلیل سارقان با اطمینان لازم از وجود چنین افرادی و ارتباط با آنها بدون نگرانی از نحوه فروش اموال نسبت به سرقت اقدام می نمایند. لذا جهت پیشگیری از سرقت صاحبان مشاغل و محل های مسکونی و دستگاه ها دولتی و غیر دولتی و خصوصی نسبت به تجهیز نکات امنیتی در مکان اقدام نمایند.


mohamad sheykhi

طبق ماده 662 ق.م.ا مجازات خرید اموال مسروقه و کسی که مالخری را به عنوان شغل همیشگی خود انتخاب کرده در نظر گرفته شده است در این ماده قانونی آمده است: « هر کس با علم و اطلاع یا با وجود قرائن اطمینان ‌آور به اینکه مال در نتیجه ارتکاب سرقت بدست آمده است آن را به نحوی از انحاء ‌تحصیل یا مخفی یا قبول نماید یا مورد معامله قرار دهد به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.‌در صورتی که متهم معامله اموال مسروقه را حرفه خود قرار داده باشد به حداکثر مجازات در این ماده محکوم می‌گردد.» اگر مالخر سابقه کیفری نداشته باشد یا اینکه ناخواسته و اشتباهی در این عرصه وارد شده است با گرفتن رضایت شاکی ها می تواند مورد توجه قاضی پرونده قرار گیرد و مجازات کمتری برای متهم در نظر بگیرد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.