تصفیه شرکت ورشکسته برای کارگران دایم شرکت

تصفیه شرکت ورشکسته برای کارگران دایم شرکت

تصفیه شرکت ورشکسته برای کارگران دایم شرکت

تصفیه شرکت ورشکسته یکی از قدیمی ترین و مهم ترین مباحث حقوق تجارت ایران محسوب می شود. در واقع تصفیه شرکت ورشکسته یکی از بحث برانگیز ترین مباحث حقوقی ایران است که دکترین حقوق تجارت به ویژه وکیل امور شرکت ها همواره به آن توجه داشته اند. همانطور که می دانید امروزه شرکت ها به عنوان مهمترین بخش اقتصادی دنیا در حال فعالیت هستند. گاهی اوقات همه چیز آن طور که ما می خواهیم پیش نمی رود و شرکت ها با ورشکستگی روبرو می شوند. در اینگونه مواقع، یکی از نگرانی هایی که برای کارگران دائم شرکت وجود می آید، این است که الان تکلیف حقوق و پول ما چه خواهد شد؟ در این مقاله قرار است به طور تفصیلی با تصفیه شرکت ورشکسته و همچنین تصفیه شرکت ورشکسته با کارگران دائمی شرکت آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف شرکت از زبان وکیل

اولین قدم برای وارد شدن به دنیای تصفیه شرکت ورشکسته، آشنایی با معنای حقوقی شرکت می باشد. در واقع همه ما به خوبی با معنای شرکت آشنا هستیم اما آیا معنای حقوقی شرکت با معنای عرفی آن یکسان است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شرکت، یک نوع قرارداد محسوب می شود که بر اساس آن شرکای شرکت، سود حاصل از شراکت را بین خود تقسیم می کنند. این قرارداد به دو نوع حقوقی و تجاری نیز تقسیم می شود. ما در اینجا با شرکت تجاری سروکار داریم. دکترین حقوقی در تعریف شرکت تجاری گفته اند: «این نوع شرکت در واقع حاصل اراده موسسان آن برای تاسیس یک شخصیت حقوقی واحد است». به عبارت بهتر، موسسان شرکت، شخصیت حقوقی مستقلی را تحت عنوان شرکت تجاری تاسیس می کنند. این شخصیت حقوقی همانند شخصیت حقیقی انسان ها باید به ثبت برسد، دارایی داشته باشد و به رسمیت شناخته شود. پس می­توان گفت معنای عرفی شرکت با معنای حقوقی آن یکسان است.

 

 

منظور از ورشکستگی چیست؟

موضوع بعدی که باید قبل از بررسی تصفیه شرکت ورشکسته به آن بپردازیم، آشنایی با مفهوم ورشکستگی است. همانطور که گفته شد، هر شرکت دارایی، دیون و مطالباتی دارد که در شرایط عادی می تواند آنها را پرداخت کند اما هنگامی که یک شرکت، توانایی پرداخت دیون و بدهی های خود را نداشته باشد، اصطلاحاً ورشکسته شده است. به عبارت ساده تر هنگامی که دیون و بدهی های یک شرکت از دارایی و مطالبات آن بیشتر شود، می گوییم این شرکت دچار ورشکستگی می باشد. ماده ۴۱۷ قانون تجارت، ورشکستگی را اینگونه تعریف می کند: «ورشکستگی تاجر یا شرکت تجارتی در نتیجه توقف از تادیه وجوهی که بر عهده او است حاصل می‌شود. ...».

 

وکیل ورشکستگی شرکت چه خصوصیاتی دارد؟

هنگامی که یک شرکت با ورشکستگی مواجه می شود، وکیل ورشکستگی می تواند به خوبی اختلافات پیرامون شرکت ورشکسته را حل و فصل نماید. در واقع اعلام ورشکستگی و اخذ حکم ورشکستگی منجر به اهمیت مشاوره با وکیل ورشکستگی می شود. همچنین قوانین مربوط به شرکت ورشکسته و انجام امور تصفیه شرکت ورشکسته امری تخصصی و زمانبر است که بهتر است تحت نظر یک وکیل ورشکستگی انجام گیرد. وکیل ورشکستگی دارای ویژگی های زیر می باشد:

  • تسلط به قوانین و قواعد مربوط به حقوق تجارت.
  • تسلط به قوانین و مقررات شرکت ها.
  • تسلط به انواع شرکت ها.
  • مسلط به مقررات مربوط به تصفیه شرکت ورشکسته.
  • آشنایی با آیین دادرسی مربوط به اینگونه پرونده ها.
  • داشتن تجربه در زمینه حل و فصل ورشکستگی.

شما می توانید برای مشاوره با یک وکیل ورشکستگی با ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

 

 

 

تشکیل پرونده دارایی 
تغییرات شرکت 
وکیل دعاوی شرکت ها 
مشاوره حقوقی شرکت ها 
درباره ما 

 

چگونگی مطالبه طلب کارگران دائم از شرکت ورشکسته

از آنجایی که هر شرکت از نظر اقتصادی به پیشرفت جامعه کمک می کند، قانونگذار نیز هنگام ورشکستگی از شرکت ورشکسته حمایت می کند. به همین دلیل، تصفیه شرکت ورشکسته باید بر اساس ترتیب مذکور در قانون انجام شود. تصفیه مذکور به این نحوه خواهد بود که پس از تصفیه کامل هر طبقه هر چقدر از دارایی شرکت باقی ماند، به طبقه بعدی خواهد رسید. این طبقات عبارتند از:

  • هزینه های ورشکستگی.
  • طلبکاران دارای وثیقه اعم از منقول یا غیر منقول
  • طلبکاران ممتاز.
  • سایر طلبکاران.

 

 

در واقع در ابتدای پروسه تصفیه شرکت ورشکسته، دولت هزینه های مربوط به رسیدگی به ورشکستگی را برای خود برمیدارد. سپس طلب طلبکاران دارای وثیقه را می دهد و پس از آن به ترتیب طلب طلبکاران ممتاز و سایر طلبکاران داده می شود. کارگران دائمی شرکت در دسته طلبکاران ممتاز قرار می گیرند. کارگران شرکت ورشکسته می توانند بلافاصله بعد از پرداخت طلب طلبکاران دارای وثیقه، نسبت به دریافت مزد و حقوق خود اقدام نمایند. با این حال برای اطلاع از سایر شرایط و اطلاعات تکمیلی بهتر است با مشاوران ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به مطالبات کارگران دائم شرکت ورشکسته

برای رسیدگی به تصفیه شرکت ورشکسته با کارگران دائمی شرکت به کدام دادگاه باید مراجعه نمود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ورشکستگی انواع مختلفی دارد. اگر ورشکستگی شرکت مورد نظر به تقصیر یا به تقلب باشد، کارگران دائمی شرکت باید به دادگاه کیفری دو مراجعه کنند. در صورتی که ورشکستگی عادی باشد، کارگران دائمی شرکت بر اساس ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی بایستی در دادگاه حقوقی مرکز اصلی شرکت اقامه دعوا نمایند. به هر حال شما می توانید برای اطلاع دقیق تر پیرامون این مسئله با ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 

 

تصفیه شرکت ورشکسته

 

وظایف اداره تصفیه امور ورشکستگی

یکی از مواردی که هنگام تصفیه شرکت ورشکسته دارای نقش بسیار مهمی باشد، اداره تصفیه امور ورشکستگی می باشد. این اداره دارای وظایف ذیل می باشد:

  • اقدامات تامینی اقدامات: این اقدامات در واقع ابتدایی ترین اقدامات لازم برای حفظ حقوق شرکت ورشکسته و طلبکاران می باشد که شامل مواردی همچون تهیه گزارش دارایی و اموال شرکت تجاری مورد نظر، مهر و موم کردن کالاها، مغازه ها و انبارهای شرکت، ثبت و ضبط پول نقد، اشیاء قیمتی و اوراق بهادار شرکت ورشکسته، تعیین حقوق طلبکاران و میزان طلب آنها و پرداخت سایر هزینه های مربوط به فروش اموال و تقسیم آنها بین طلبکاران می باشد.
  • اداره تصفیه امور ورشکستگی با قرارداد ارفاقی که با شرکت ورشکسته می بندد، اقدام به فروش اموال شرکت و تقسیم آن بین طلبکاران می نماید.


سوالات متداول

نظرات

امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب قانون گذار در ماده ۱۲ قانون کار ، در باب وضعیت کارگر در صورت انحلال کارگاه چنین مقرر داشته است: “هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل ، تغییر نوع تولید ، ادغام در موسسه دیگر ، ملی شدن کارگاه فوت مالک و امثال این ها ، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است موثر نمی باشد و کارفرمای جدید ، قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق است.” در این ماده هر نوع تغییری در کارگاه را مدنظر قرارداده است و تغییرات جنبه حصری ندارد. اما آنچه اهمیت بیشتری دارد این است که با وجود تمام تغییرات ، کارگر بر کارخود مستقر و پابرجاست .اگر چه برای انتقال کارگاه به غیر، نیازی به موافقت کارگران نیست و حتی ممکن است انتقال بدون اطلاع کارگران انجام شود. اما آنچه رخ می دهد این است که کارفرمای جدید خود به خود قائم مقام کارفرمای سابق می شود و حقوق و تعهدات وی را ایفا می نماید


مهران رمضان پناه

باعرض سلام؛ انجام امور تصفیه طبق قانون تجارت توسط مدیر تصفیه و طبق قانون اداره تصفیه در نقاطی که اداره تصفیه امور ورشکستگی دایر است توسط این اداره انجام می‌گیرد. زمانی که یک شرکت به دلیل ورشکستگی یا تصمیم شرکا و یا اتمام مدت اعتبار آن منحل می‌شود، امور جاری شرکت به واسطه تصفیه تعیین تکلیف می‌گردد. دارایی‌های شرکت پس از انحلال تبدیل به پول نقد شده و سپس دیون و تعهدات و بدهی‌های شرکت از محل دارایی‌های نقد شده، پرداخت شده و پس از آن مازاد باقی مانده اموال میان شرکا به نسبت سهام آن‌ها تقسیم می‌شود.


فاطمه عمادی

باسلام،، طلبکاران دارای حق تقدم ( طلبکاران ممتاز ) یعنی گروه یا طبقه ای که ابتدا طلب خود را وصول می کند و اگر چیزی باقی بماند، به طبقه بعدی می رسد از جمله دست مزد کارگرانی که روزانه یا هفتگی مزد می گیرند برای مدت سه ماه قبل از توقف.در مورد کارگران دائمی شرکت در دسته طلبکاران ممتاز قرار می گیرند لذا کارگران شرکت ورشکسته می توانند بلافاصله بعد از پرداخت طلب طلبکاران دارای وثیقه، نسبت به دریافت مزد و حقوق خود اقدام نمایند.


امین

تصفیه شرکت ورشکسته یکی از قدیمی ترین و مهم ترین مباحث حقوق تجارت ایران محسوب می شود. در واقع تصفیه شرکت ورشکسته یکی از بحث برانگیز ترین مباحث حقوقی ایران است که دکترین حقوق تجارت به ویژه وکیل امور شرکت ها همواره به آن توجه داشته اند. همانطور که می دانید امروزه شرکت ها به عنوان مهمترین بخش اقتصادی دنیا در حال فعالیت هستند. گاهی اوقات همه چیز آن طور که ما می خواهیم پیش نمی رود و شرکت ها با ورشکستگی روبرو می شوند. در اینگونه مواقع، یکی از نگرانی هایی که برای کارگران دائم شرکت وجود می آید، این است که الان تکلیف حقوق و پول ما چه خواهد شد؟ در این مقاله قرار است به طور تفصیلی با تصفیه شرکت ورشکسته و همچنین تصفیه شرکت ورشکسته با کارگران دائمی شرکت آشنا شویم.


وحید فراست

حقوق کارگران از حقوق ممتازه محسوب می گردد


Mohammad sheykhi

در ابتدای پروسه تصفیه شرکت ورشکسته، دولت هزینه های مربوط به رسیدگی به ورشکستگی را برای خود برمیدارد. سپس طلب طلبکاران دارای وثیقه را می دهد و پس از آن به ترتیب طلب طلبکاران ممتاز و سایر طلبکاران داده می شود. کارگران دائمی شرکت در دسته طلبکاران ممتاز قرار می گیرند. کارگران شرکت ورشکسته می توانند بلافاصله بعد از پرداخت طلب طلبکاران دارای وثیقه، نسبت به دریافت مزد و حقوق خود اقدام نمایند.


نیما عیسی زاده

تنظیم صورت خلاصه ورشکستگی یا منحل شدن شرکت، دلایل انحلال شرکت و تحویل گرفتن کلیه اموال شخص ورشکسته از جمله وظایف مدیر تصفیه است. مدیر تصفیه باید در ظرف پانزده روز از تاریخ ماموریت خود، صورت خلاصه از وضعیت ورشکستگی و همچنین از علل و اوضاعی که موجب آن شده است را به عضو ناظر بدهد.۷ آبان ۱۴۰۰


آزاده

در صورت ورشکستگی حقوق و مزایای کارگران در اولویت است و از حقوق ممتازه به حساب می آید و می توانند از دارایی فرد حقوق خود را برداشت کنند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.