راهکارهای حقوقی برای فسخ هبه نامه

راهکارهای حقوقی برای فسخ هبه نامه

راهکارهای حقوقی برای فسخ هبه نامه

هرگاه مالی به صورت مجانی به فرد، افراد یا هر جای بخشیده شود هبه نامیده می شود. همچنین به کسی که هبه می کند واهب و به مالی که بخشیده میشود موهوبه گفته می شود. شخصی که عمل هبه انجام می دهد باید مالک عین موهبه باشد. فسخ هبه در شرایطی به صورت یکطرفه و بدون رضایت طرف مقابل وجود دارد.

انواع هبه شامل هبه معوض و هبه غیر معوض می باشد. در هبه معوض باید واهب شرط کند که در قبال هبه به او چیزی داده شود و این انتقال رایگان باشد. اما در هبه غیر معوض شرطی وجود ندارد.

تعریف هبه در ماده 795 قانون مدنی به این گونه است:" هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک می کند تملیک‌ کننده واهب طرف دیگر را متهب، مالی را‌که مورد هبه است عین موهوبه میگویند."  

 

اگر تمایل دارید با یک وکیل خوب در ارتباط با فسخ هبه نامه مشاوره حقوقی تلفنی انجام دهید. باید با یکی از شماره های مندرج در سایت موسسه حقوقی وکلای تماس بگیرید. وکلای موسسه به صورت تخصصی در زمینه انحلال هبه نامه فعالیت کرده اند و ده ها پرونده را در این زمینه به نتیجه رسانده اند. همین موضوع باعث شده تا در کمترین زمان بهترین راه حل را در اختیار شما قرار دهند.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

آیا می توان از هبه رجوع کرد؟

هبه همان هدیه دادن است که در طول زندگی افراد بسیار اتفاق می افتد. هبه در قانون مدنی یک عقد جایز است که به صورت یکطرفه می توان آن را بر هم زد و امکان رجوع و فسخ هبه تحت شرایطی وجود دارد. این شرایط به شرح زیر است.

  • هدیه ای که که به هدیه گیرنده داده شده است از بین نرفته باشد یا اینکه به مالکیت شخص دیگری در نیامده باشد.
  • نباید فردی که هبه دریافت کرده است پدر، مادر یا فرزند واهب باشد.
  • هبه باید از نوع غیر معوض باشد تا واهب بتواند به آن رجوع کند. اگر هم هبه معوض باشد نباید واهب عوض را دریافت کرده باشد.
  • در هدیه ای که داده شده است هیچگونه تغییری صورت نگرفته باشد.

 

در چه مواردی نمی توان از هبه رجوع کرد؟

 

  • در ماده 803 قانون مدنی به مواردی که نمی توان به هبه رجوع کرد اشاره شده است. که این موارد به شرح زیر می باشد:
  • مالی که به شخص دیگر داده شده است بعد از هبه کردن از بین رفته باشد. به عنوان مثال یک دست کت و شلوار به فردی هدیه داده شده اما بعد از مدتی از بین رفته باشد.
  • هبه از نوع عقد معوض باشد. به عنوان مثال یک قطعه زمین به شخصی هدیه داده شده باشد و در عوض نیز یک خودرو سواری به واهب داده باشد.
  • در موهبه تغییراتی انجام شده باشد. به عنوان مثال پارچه ای به شخصی هدیه داده شده اما هدیه گیرنده آن را تبدیل به پیراهن کرده باشد.

 

 

 

حق الوکاله وکیل
مشاوره حقوقی ملکی
مشاوره حقوقی ابطال فروشنامه
مشاوره حقوقی هبه
درباره ما

 

 

برای ابطال هبه نامه چه باید کرد؟

هبه نامه از طریق ارائه دادخواست به دادگاه امکان پذیر است. طرف قرارداد هبه می تواند دادخواست خود را از طریق یکی از دفاتر خدمات قضایی ثبت کند. قبل از تنظیم و ثبت دادخواست در ارتباط با هبه نامه لازم است با یک وکیل برای هبه مشاوره حقوقی هبه انجام شود.

مدارک لازم برای ابطال هبه نامه شامل مواردی همچون دادخواست، اصل هبه نامه، مدارک شناسایی خواهان و ادله کافی برای ابطال هبه نامه می باشد.

اگر در زمینه هبه و فسخ هبه نامه سوالات متعدد حقوقی دارید می توانید سوالات حقوقی خود را در بخش مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان مطرح کنید تا وکلا در کمترین زمان به سوالات شما پاسخ دهند.

 

مشاوره حقوقی فسخ هبه نامه

وکلا و متخصصان حوزه حقوقی که به صورت تخصصی در بحث هبه فعالیت می نمایند می توانند به بهترین شکل ممکن مشاوره گیرنده را راهنمایی کنند. معمولا موضوعات حقوقی دارای پیچیدگی های خاصی هستند که یکی از این موارد فسخ هبه نامه است.

 

 

مشاوره هبه

 

این روزها پیدا کردن یک وکیل خوب برای مشاوره حقوقی در مورد فسخ هبه نامه به سختی پیدا می شود. اما کاربران موسسه حقوقی وکلای تلفنی به آسانی می توانند از طریق تماس تلفنی با بهترین وکیل برای هبه مشاوره حقوقی انجام دهند.

فردی که متقاضی دریافت مشاوره است با یکی از شماره تماس های مندرج در سایت وکلای تلفنی تماس می گیرد و بعد از اعلام موضوع خود در کمتر از 5 دقیقه بهترین وکیل در حوزه فسخ هبه نامه با او تماس خواهد گرفت و گفت و گو میان آنها آغاز خواهد شد. پیشنهاد می شود با یکی از وکیل های کاربلد موسسه حقوقی وکلای تلفنی مشاوره حقوقی انجام دهید.

 


سوالات متداول

نظرات

محمد مهدی احمدی

هبه همان هدیه دادن است که در طول زندگی افراد بسیار اتفاق می افتد. هبه در قانون مدنی یک عقد جایز است که به صورت یکطرفه می توان آن را بر هم زد و امکان رجوع و فسخ هبه تحت شرایطی وجود دارد. این شرایط به شرح زیر است. هدیه ای که که به هدیه گیرنده داده شده است از بین نرفته باشد یا اینکه به مالکیت شخص دیگری در نیامده باشد. نباید فردی که هبه دریافت کرده است پدر، مادر یا فرزند واهب باشد. هبه باید از نوع غیر معوض باشد تا واهب بتواند به آن رجوع کند. اگر هم هبه معوض باشد نباید واهب عوض را دریافت کرده باشد. در هدیه ای که داده شده است هیچگونه تغییری صورت نگرفته باشد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از عقودی که در جامعه ما کابرد بسیار زیادی دارد بحث هبه اموال می باشد. ما بارها دیده ایم که دختران و پسران جوانی که به مناسبت های مختلف به یکدیگر هدایایی می دهند یا مردان پولداری که برای بدست آوردن دل دختران جوان اقدام به خریدن هدایای نسبتا گرانقیمت برای آنها می نمایند تا رضایت خاطر ایشان را جلب کنند . برای اینکه هبه به صورت صحیح واقع شود شرایطی در قانون برای آن پیش بینی شده است مانند اهلیت و رضای واهب یا صاحب مال بودن یا اختیار و اراده در دادن هدیه و امثال آن، اهمیت این موضوع زمانی نمایان می گردد که طرفین هبه و به ویژه واهب قصد رجوع از هبه را داشته باشد و بخواهد مالی را که داده است پس بگیرید برای انجام چنین کاری نیز شرایطی باید رعایت گردد تا شخص هدیه دهنده یا به اصطلاح واهب بتواند چنین اری را انجام دهد مثلا اگر هدیه گیرنده یا متهب پدر و مادر یا فرزند واهب باشد انجام این کار ممکن نیست یا اگر در عوض هدیه ای که داده باشد نیز چیزی گرفته باشند بازهم نمی توان از عقد هبه رجوع کرد لذا لازم است که هر کاربری در خصوص چنین عقدی ابتدا تمامی موارد لازم را شناخته و بعد از آن اقدام به انجام هر کاری نماید.


سپیده کرمی

باسلام،- اگر پدر یا مادر مال خود را به فرزندان خود هبه کنند و یا فرزندان مال خود را به پدر یا مادر هبه کنند هبه قابل رجوع نیست. 2- اگر هبه به صورت معوض واقع گردد و عوض هم تحویل داده شده باشد و یا انجام گردد امکان رجوع از هبه وجود نخواهد داشت. 3- مالی که به متهب هبه شده است از مالکیت او خارج شود چه به صورت اختیاری و چه به صورت قهری. مثلا مال را بفروشد، در رهن بگذارد، ورشکست شود، به دیگری ببخشد. 4- هرگاه در مالی که هبه شده تغییراتی حاصل شود. برای مثال شخص پارچه مبلی که هبه شده را عوض کند. 5- اگر واهب یا متهب فوت کنند، واهب یا وراث واهب حسب مورد امکان رجوع نخواهند داشت. 6- اگر کسی طلبی از دیگری دارد و طلب خود را به شخص بدهکار ببخشد امکان رجوع نخواهد داشت. 7- اگر کسی مالی را تحت عنوان صدقه (یعنی در راه رضای خدا) به دیگری بدهد امکان رجوع نخواهد داشت.


mohamadi

برای پس گرفتن مقداری طلا که از نظر مالی ارزش تقریبا بالایی هم داشتند هیچ راهی نداشتیم و بسیار نگران از بین رفتن آنها بودیم اما به توصیه یکی از دوستان با وکیل تلفنی تماس گرفتیم و با مشورت یک وکیل که موسسه معرفی کرد توانستیم قانونی طرح شکایت کنیم و جلوی تضییع این مقدار طلا را بگیریم امیدوارم در طی مسیر قضایی پرونده با کمک شما به نتیجه مطلوب نهایی برسیم


بشیر علی پاریاد

سلام .بعد از قبض نیز واهب میتواند با بقاء عین موهوبه از هبه رجوع کند مگر در موارد ذیل: ۱در صورتی که متهب پدر یا مادر یا اولاد واهب باشد. ۲در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد. ۳ در صورتی که عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود خواه قهراً مثل اینکه عین موهوبه برهن داده شود. ۴ در صورتی که در عین موهوبه تغییری حاصل شود.


mohamad sheykhi

هبه همان هدیه دادن است که در طول زندگی افراد بسیار اتفاق می افتد. هبه در قانون مدنی یک عقد جایز است که به صورت یکطرفه می توان آن را بر هم زد و امکان رجوع و فسخ هبه تحت شرایطی وجود دارد. این شرایط به شرح زیر است. هدیه ای که که به هدیه گیرنده داده شده است از بین نرفته باشد یا اینکه به مالکیت شخص دیگری در نیامده باشد. نباید فردی که هبه دریافت کرده است پدر، مادر یا فرزند واهب باشد. هبه باید از نوع غیر معوض باشد تا واهب بتواند به آن رجوع کند. اگر هم هبه معوض باشد نباید واهب عوض را دریافت کرده باشد. در هدیه ای که داده شده است هیچگونه تغییری صورت نگرفته باشد.


بهنام رحمانی فرد

باسلام هبه تملیک رایگان یک مال از طرف واهب به متهب می باشد ،در بعضی مواقع هبه را می توان فسخ کرد اما دربسیا ی از مواقع رجوع از هبه امکانپذیر نیست،به عنوان مثال یکی از انواع هبه هبه معوض نام دارد که در آن شخص متهب در مقابل به واهب یه مالی را می دهد که همین امر باعت می شود که واهب نتواند هبه را فسخ نماید همچنین در صورتی که متهب در عین موهوبه تغغیراتی ایجاد کرده باشد که ماهیت عین موهوبه تغییر کرده باشد همچنین در صورت انتقال غیر قهری عین موهوبه نمی توان هبه را فسخ نمود،اما گفتنی است هیه بین پدر فرزند نیز قابل فسخ نمی باشد.برای اینکه شخص بتواند به حق خودش برسد بایستی از راهکارهای حقوقی اطلاع داشته باشد بنابرین برذی فسخ هبه از وکلای متخصص بایستی استفاده نماییم .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام مالی به صورت مجانی به فرد، افراد یا هر جای بخشیده شود هبه نامیده می شود. همچنین به کسی که هبه می کند واهب و به مالی که بخشیده میشود موهوبه گفته می شود. شخصی که عمل هبه انجام می دهد باید مالک عین موهبه باشد. فسخ هبه در شرایطی به صورت یکطرفه و بدون رضایت طرف مقابل وجود دارد. انواع هبه شامل هبه معوض و هبه غیر معوض می باشد. در هبه معوض باید واهب شرط کند که در قبال هبه به او چیزی داده شود و این انتقال رایگان باشد. اما در هبه غیر معوض شرطی وجود ندارد. تعریف هبه در ماده 795 قانون مدنی به این گونه است:" هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجاناً به کس دیگری تملیک می کند تملیک‌ کننده واهب طرف دیگر را متهب، مالی را‌که مورد هبه است عین موهوبه میگویند.


محمدی.علوی

با برادرم بصورت شفاهی در یک ماشین شریکم تمام مدارک به اسم برادرم. سهم خودم را به پسرم هبه دادم. آیا میتوانم تجدید نظر کنم؟


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.