الزاماتی قانونی در آگهی مزایده اموال غیر منقول

الزاماتی قانونی در آگهی مزایده اموال غیر منقول

الزاماتی قانونی در آگهی مزایده اموال غیر منقول

انتشار آگهی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار، از مراحل مزایده اموال غیر منقول به حساب می‌آید. در نتیجه شما که خواستار مزایده اموال توقیفی محکوم علیه و فروش آن ها هستید، باید حتما آگهی مزایده را در روزنامه منتشر کنید. از طرفی انتشار آگهی مزایده اموال غیر منقول، مراحل و قوانین خاص خود را دارد. پس مسلما باید از قوانین و شرایط آن نیز مطلع باشید!

من با همکاری جمعی از وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی، تصمیم گرفتیم در این مقاله راجع به شرایط و قوانین آگهی مزایده اموال غیر منقول صحبت کنیم. پس اگر درگیر پرونده حقوقی مالی شده اید و اکنون در مرحله مزایده قرار دارید، برای دریافت پاسخ مهمترین سوالاتتان با ما همراه باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

ضمنا توصیه می‌کنم برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، پس از مطالعه این مقاله، مقاله "اجرای حکم و مزایده اموال غیر منقول" را هم در سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی مطالعه کنید. یا اگر فرصت کافی برای مطالعه مقاله ندارید، از طریق مشاوره حقوقی با یکی از وکلای مجرب ما در ارتباط باشید، تا ایشان هرآنچه لازم است را در اختیار شما بگذارند.

 

منظور از اموال غیر منقول چیست؟

پاسخ خود شما به این سوال چیست؟! از نظر شما اموال غیر منقول به کدام دسته از اموال گفته می‌شود؟! با کمی دقت در اصطلاح "غیر منقول" می‌توان به این نتیجه رسید که این اموال قابلیت انتقال فیزیکی و جابجایی ندارند. یعنی شما نمی‌توانید مثل اشیاء قابل انتقال، آن ها را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنید. بلکه انتقال آن فقط از شخصی به شخص دیگر، آن هم در سند امکان پذیر است.

با این حساب وقتی از مزایده اموال غیر منقول صحبت می‌کنیم منظورمان مزایده اموالی مثل خانه، مغازه، باغ و ... است.

 

مراحل مزایده اموال غیر منقول

حالا که با مفهوم و چیستی اموال غیر منقول آشنا شدیم، می‌توانیم به سراغ اصل مطلب برویم. همانطور که بالاتر و در مقدمه بحث اشاره کردم، آگهی مزایده اموال غیر منقول یکی از مراحل مزایده و حراج این اموال است. در نتیجه برای این که بهتر متوجه شوید انتشار آگهی دقیقا در کدام مرحله انجام می‌شود، می‌خواهم مراحل مزایده این اموال را به ترتیب بشمارم؛

  1. کارشناسی و قیمت گذاری اموال: اولین قدم برای مزایده اموال غیر منقول، کارشناسی آن ها و تعیین پایه قیمت است.
  2. تعیین زمان و مکان مزایده: در مرحله دوم محکوم له و محکوم علیه پرونده باید تاریخ، ساعت و مکان دقیقی برای برگزاری مزایده تعیین کنند.
  3. ابلاغ زمان و مکان به دادسرای محل صدور حکم: اگر طرفین دعوا بر سر زمان و مکان توافق کردند که مزایده در همان تاریخ و در همان مکان برگزار خواهد شد. اگر نه که مدیر اجرای حکم موظف است این دو مورد را مشخص کند. در هر صورت تاریخ و مکان باید به دادسرای محل صدور حکم اطلاع داده شود.
  4. انتشار آگهی مزایده اموال غیر منقول: در نهایت و در مرحله آخر، نوبت به انتشار آگهی مزایده می‌رسد. این آگهی باید در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار محلی منتشر شود. همچنین درج تاریخ و ساعت و مکان برگزاری در آگهی الزامیست.

 

 

 

مشاوره حقوقی مزایده

 

در جلسه مزایده هرکس رقم بیشتری پیشنهاد دهد، برنده شناخته شده و به عنوان خریدار معرفی می‌شود. نقل و انتقال سند و تحویل مال نیز روال و مراحل خود را دارد. ولی چون محل بحث ما نیست، درباره آن صحبت نمی‌کنیم. اما شما عزیزان می‌توانید با استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان از مراحل تحویل مال به برنده مزایده، مطلع شوید.

 

اهمیت انتشار آگهی در مزایده

شما وقتی می‌خواهید ملک یا وسیله یا هر چیزی را به فروش برسانید، دست روی دست می‌گذارید تا برای آن مشتری پیدا شود؟ یا اطلاع رسانی می‌کنید تا دیگران بدانند که شما قصد فروش این وسیله را دارید؟!

نقش انتشار آگهی مزایده اموال غیر منقول نیز دقیقا همین مورد یعنی اطلاع رسانی برای جذب مشتری است. چون تا وقتی دیگران ندانند که فلان خانه شهر یا فلان باغ به حراج گذاشته شده، مطمئنا هیچ اقدامی برای خرید آن نخواهند کرد.

 

 

وکیل ملکی کیست؟
اموال توقیفی 
مشاوره حقوقی مزایده 
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 

 

آیا مزایده اموال غیر منقول قابل ابطال است؟

ابطال مزایده اموال غیر منقول امری ممکن و شدنی است. مواردی که در صورت بروز آن ها، مزایده به خواست ذینفع یا به حکم دادگاه باطل و مردود اعلام خواهد شد عبارتند از؛

  • مغایرت تاریخ و مکان برگزاری مزایده با آنچه طرفین بر سر آن توافق کرده بودند یا تاریخ و مکان درج شده در آگهی
  • برگزاری مزایده بدون حضور نماینده دادسرا
  • شرکت کردن افرادی در مزایده که طبق ماده 127 قانون اجرای احکام مدنی، ممنوع از شرکت در مزایده بوده اند.
  • اجازه ندادن و مانع گردیدن فرد یا افرادی از شرکت در مزایده در حالی که طبق قانون مجاز به شرکت در مزایده بوده اند.
  • رد کردن پیشنهاد بالاترین مبلغ، بدون دلیل منطقی و قانونی

 

 

مراحل مزایده

 

برای انتشار قانونی آگهی مزایده اموال غیر منقول چه باید کرد؟

انتشار آگهی مزایده اموال غیر منقول اگر به حکم دادگاه و با رعایت قوانین آگهی مزایده باشد، مطمئنا قانونی خواهد بود. بنابراین ذینفع یا همان محکوم له می‌تواند پس از توقیف اموال از اجرای احکام تقاضای مزایده داشته باشد و پس از دریافت حکم و طی مراحل گفته شده، از یکی از روزنامه های کثیرالانتشار محلی بخواهد تا آگهی مزایده را منتشر کند.

اگر شما بخواهید، وکلای متخصص موسسه حقوقی وکلای تلفنی می‌توانند تمام تشریفات و مراحل مزایده اموال غیر منقول را انجام دهند! فقط کافیست از طریق مشاوره حقوقی با وکیل ارتباط برقرار نمایید و در صورت توافق، وکالت این پرونده را به ایشان بسپارید تا در سریع‌ترین زمان اقدامات لازم را انجام دهند.

 


سوالات متداول

نظرات

سپیده کرمی

باسلام ترتیب فروش اموال غیر منقول به استثنای مواردی که در این بخش معین گردیده مانند فروش اموال منقول است


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همان‌طور که همه ما می‌دانیم فرآیند مزایده یعنی انتخاب بالاترین قیمت و اگر این فرآیند به‌صورت قانونی باشد یعنی کسی که محکوم به پرداخت مالی شده اما توانایی نقدی جبران آن را ندارد مال غیرمنقولی را معرفی می‌کند تا به بالاترین قیمت آن را بفروشد و دین خود را ادا نماید. در عرف امروز و کنونی جامعه ما فرآیند مزایده از طریق ۲ نهاد معتبر و رسمی اجرای ثبت و اجرای احکام دادگاه انجام می‌پذیرد. تصور کنید زمانی را که زوجه مهریه خود را به اجرا می‌گذارد و زوج توانایی پرداخت آن را به‌صورت نقدی ندارد اما مالی را دارد که می‌تواند آن را به مزایده بگذارد یا این‌که شخصی در دادگاه محکوم به پرداخت مبلغی خواهد شد و محکوم‌علیه توانایی پرداخت نقدی محکوم‌له را ندارد اما در عوض آن مالی را معرفی می‌کند تا به مزایده گذاشته شده و جریمه‌ی دادگاه یا به نوعی مبلغ محکوم‌به پرداخت شود. در هر دوی این موارد از فرایند مزایده برای رعایت عدالت قضایی و ایضاً پرداخت حقوق محکوم‌له استفاده خواهد شد. مزایده نیز مانند هر عمل حقوقی دیگر نیازمند تشریفات شکلی و اداری خود می‌باشد که بایستی رعایت گردد و عدم رعایت این تشریفات باعث خواهد شد که کل فرآیند مزایده خدشه‌دار گردد. اموری مانند کارشناسی ملک، قیمت‌گذاری اموال، تعیین زمان و مکان مزایده، ابلاغ زمان و مکان به دادسرای محل صدور حکم جزو امور شکلی کار هستند و بایستی در همه مزایده‌ها برگزار گردد تا فرایند آن به‌درستی صورت گیرد و بعدها ابطال آن از طریق دادگاه درخواست نشود. عدم انجام تشریفات اداری فوق و ایضاً انجام دادن اموری که باعث ابطال مزایده می‌شود مانند مغایرت تاریخ و زمان برگزاری مزایده، برگزاری بدون حضور نماینده دادسرا، شرکت کردن افرادی که در ممنوعیت هستند ، رد کردن پیشنهاد که بالاترین مبلغ را داد و امثال آن باعث تجدید فرآیند مزایده خواهد شد که می‌تواند هزینه زیادی را هم برای نهاد رسمی قوه قضاییه و هم برای محکوم‌له داشته باشد پس برای جلوگیری از این ریسک و اشتباه صورت‌گرفته بهتر است قبل‌از انجام هر کاری با وکلاء مؤسسه‌ای وکیل تلفنی هماهنگ کرده و بعد از آن اقدام نمایید موفق باشید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام وقتی می‌خواهید ملک یا وسیله یا هر چیزی را به فروش برسانید، دست روی دست می‌گذارید تا برای آن مشتری پیدا شود؟ یا اطلاع رسانی می‌کنید تا دیگران بدانند که شما قصد فروش این وسیله را دارید؟! نقش انتشار آگهی مزایده اموال غیر منقول نیز دقیقا همین مورد یعنی اطلاع رسانی برای جذب مشتری است.


معراج فرجی

تاریخ و مکان باید به دادسرای محل صدور حکم اطلاع داده شود. انتشار آگهی مزایده اموال غیر منقول: در نهایت و در مرحله آخر، نوبت به انتشار آگهی مزایده می‌رسد. این آگهی باید در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار محلی منتشر شود. همچنین درج تاریخ و ساعت و مکان برگزاری در آگهی الزامیست


بهنام رحمانی فرد

با سلام ماده ۱۳۷ قانون اجرای احکام مدنی: ترتیب فروش اموال غیر منقول به استثنای مواردی که در این بخش معین گردیده مانند فروش اموال منقول است. {رجوع کنید به مطلبی تحت عنوان تشریفات مزایده اموال منقول در اجرای احکام دادگستری مطابق ماده ۱۳۸ قانون اجرای احکام مدنی در آگهی مزایده مال غیر منقول نکات زیر باید تصریح شود: ۱- نام و نام خانوادگی صاحب ملک ۲- محل وقوع ملک و توصیف اجمالی آن و تعیین اینکه ملک محل سکونت یا کسب یا پیشه و یا تجارت یا زراعت و غیره است. ۳- تعیین اینکه ملک ثبت شده است یا نه. ۴- تعیین اینکه ملک در اجاره است یا نه و اگر در اجاره است مدت و میزان اجاره. ۵- تصریح به اینکه ملک مشاع است یا مفروز و چه مقدار از آن فروخته میشود. ۶- تعیین حقوقی که اشخاص نسبت به آن ملک تحت هر عنوان دارند. ۷- قیمتی که مزایده از آن شروع میشود. ۸- ساعت و روز و محل مزایده. تبصره ماده ۱۹ قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ۱۳۸۱: « در مواردی که انجام معاملات، مستلزم تعیین قیمت عادله روز از طرف کارشناس رسمی است، نظریه اعلام شده حداکثر تا ۶ ماه از تاریخ صدور معتبر خواهد بود.» این آگهی به ترتیب زیر منتشر و علاوه بر آن، در محل ملک نیز نصب میشود. انتشار آگهی مطابق ماده ۱۱۹ قانون اجرای احکام مدنی، موعد فروش باید طوری تعیین شود که فاصله بین انتشار آگهی و روز فروش بیشتر از یک ماه و کمتر از ده روز نباشد. نشر آگهی به دو گونه است: ۱-آگهی در روزنامه؛ به موجب ماده ۱۱۸ قانون اجرای احکام مدنی: آگهی فروش باید در یکی از روزنامه‌های محلی، یک نوبت منتشر شود. هر یک از طرفین می‌توانند تقاضا کنند که آگهی فروش در روزنامه کثیرالانتشار آگهی شود. ۲- الصاق آگهی؛ اگر روزنامه محلی وجود نداشته باشد یا ارزش مال تا ۲۰۰۰۰ (بیست هزار) تومان باشد، در این صورت، الصاق آگهی در محل، جایگزین نشر آگهی در روزنامه می شود. {در این خصوص، هفته نامه را هم میتوان همچون روزنامه به حساب آورد}؛ همچنین لازم است که آگهی به صورت جداگانه در قسمت اجرا و محل فروش نیز الصاق شود (ماده ۱۲۳ قانون اجرای احکام مدنی)


حسین سیفی

ماده ۱۳۸ قانون اجرای احکام مدنی بیانگر شرایط و قواعد آگهی اموال غیر منقول می باشد که البته این شرایط و قواعد یاد شده شباهت زیادی به شرایط و قواعد آگهی در اموال منقول دارد غیر از این مورد که در آگهی اموال غیر منقول الصاق در محل ملک نیز می تواند جزو شرایط باشد که در خصوص اموال منقول عملاً موضوعیت ندارد البته باید توجه ویژه گردد که برخی شرایط می تواند منجر به ابطال مزایده گردد مانند نبوده نماینده دادسرا .


فاطمه موسوی نژاد

مزایده یعنی چیزی را در معرض فروش گذاردن، چنانکه هر کسی به قیمت گران‌تر بخرد به او فروخته شود علت اینکه افراد به مزایده راضی می‌شوندتمایل به کسب بیشترین سود و فروش مال به بالاترین قیمت، وصول طلب خود از فرد محکومی که اقدام به پرداخت بدهی خود ننموده و دارای اموالی است که به حکم دادگاه قابل توقیف است، مطالبه مهریه از جانب زوجه یا توقیف اموال شرکت ورشکسته ای که قادر به تادیه بدهی های خود نمی باشد.در مزایده اول باید قیمت پایه تعیین شود مقصود از قیمت پایه قیمتی است که مال به آن مبلغ ارزیابی شده مورد مزایده قرار می گیرد و داوطلبان خرید با قیمت پایه مال را به بیشترین بهای پیشنهادی خرید می کنند. ارزیابی اموال غیر منقول و به همان ترتیب و شرایط اموال منقول انجام می شود. اگر طرفین بر قیمت اموال توافق نمایند قیمت پایه همین است در غیر اینصورت قیمت اموال را کارشناس ( ارزیاب ) تعیین می کند.


بشیر علی پاریاد

سلام.مطابق ماده ۱۳۸ قانون اجرای احکام مدنی در آگهی مزایده مال غیر منقول نکات زیر باید تصریح شود: ۱- نام و نام خانوادگی صاحب ملک ۲- محل وقوع ملک و توصیف اجمالی آن و تعیین اینکه ملک محل سکونت یا کسب یا پیشه و یا تجارت یا زراعت و غیره است. ۳- تعیین اینکه ملک ثبت شده است یا نه. ۴- تعیین اینکه ملک در اجاره است یا نه و اگر در اجاره است مدت و میزان اجاره. ۵- تصریح به اینکه ملک مشاع است یا مفروز و چه مقدار از آن فروخته میشود. ۶- تعیین حقوقی که اشخاص نسبت به آن ملک تحت هر عنوان دارند. ۷- قیمتی که مزایده از آن شروع میشود. ۸- ساعت و روز و محل مزایده


mohamad sheykhi

سلام مراحل انجام مزایده به شرح ذیل می باشد: کارشناسی و قیمت گذاری اموال: اولین قدم برای مزایده اموال غیر منقول، کارشناسی آن ها و تعیین پایه قیمت است. تعیین زمان و مکان مزایده: در مرحله دوم محکوم له و محکوم علیه پرونده باید تاریخ، ساعت و مکان دقیقی برای برگزاری مزایده تعیین کنند. ابلاغ زمان و مکان به دادسرای محل صدور حکم: اگر طرفین دعوا بر سر زمان و مکان توافق کردند که مزایده در همان تاریخ و در همان مکان برگزار خواهد شد. اگر نه که مدیر اجرای حکم موظف است این دو مورد را مشخص کند. در هر صورت تاریخ و مکان باید به دادسرای محل صدور حکم اطلاع داده شود. انتشار آگهی مزایده اموال غیر منقول: در نهایت و در مرحله آخر، نوبت به انتشار آگهی مزایده می‌رسد. این آگهی باید در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار محلی منتشر شود. همچنین درج تاریخ و ساعت و مکان برگزاری در آگهی الزامیست. در جلسه مزایده هرکس رقم بیشتری پیشنهاد دهد، برنده شناخته شده و به عنوان خریدار معرفی می‌شود. نقل و انتقال سند و تحویل مال نیز روال و مراحل خود را دارد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.