مقررات قانونی خروج فرزندان از کشور

مقررات قانونی خروج فرزندان از کشور

مقررات قانونی خروج فرزندان از کشور

در شرایطی که پس از طلاق، حضانت فرزندان با یکی از والدین باشد، تمام مسئولیت های فرزندان از جمله نگهداری و پرورش و خروج فرزندان از کشور، بر عهده وی خواهد بود. البته این به معنای انجام هر کاری بدون اذن والد دیگر نیست. به عبارت دیگر، والدی که حضانت فرزندان را بر عهده دارد، تنها به دلیل سرپرستی آنها، نمی تواند آنها را بدون اذن والد دیگر از کشور خارج کند. از آنجاییکه مطابق قانون حق ملاقات فرزند، هم برای والد و هم برای فرزند محفوظ است، در صورتیکه والدِ سرپرست بخواهد فرزند را بدون اجازه از کشور خارج کند، والد دیگر می تواند نسبت به شکایت علیه او اقدام نماید. در این شرایط، قانون می تواند فرزند را ممنوع الخروج کند.

بنابراین، شرط قانونی برای خروج فرزندان از کشور، رضایت طرفین بوده و در صورت نارضایتی یکی از والدین، فرزند ممنوع الخروج خواهد شد.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

چگونگی ممنوع الخروج کردن فرزند پس از حضانت

بر اساس قانون، والدی که حضانت فرزندان را بر عهده می گیرد، حق ندارد بدون رضایت والد دیگر محل زندگی فرزند خود را تغییر دهد. حق ملاقات فرزند، با خروج او از کشور، از والد سلب شده و والد در این شرایط می تواند نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزند خود اقدام نماید. البته در شرایطی که خروج فرزندان از کشور، به صلاح و منفعت آنها باشد، دادگاه با این موضوع موافقت خواهد کرد. در مقابل، والدی که حضانت فرزند را بر عهده دارد نیز می تواند نسبت به ممنوع الخروجیِ فرزند خود اقدام نماید تا در زمان ملاقات وی با ولی قهری، از خروج ناگهانی آنها از کشور جلوگیری نماید.

همانطور که قبلا ذکر شد، خروج فرزندان از کشور، منوط به رضایت والدین است. اگر حضانت فرزندان با مادر باشد، مطابق ماده 18 قانون گذرنامه، خروج فرزندانِ زیر 18 سال، به اجازه پدر نیاز خواهد داشت. در صورتیکه پدر با خروج فرزندان خود از کشور موافق نباشد، می تواند آنها را ممنوع الخروج کند. در مقابل، اگر حضانت فرزندان با پدر باشد نیز، با وجود اختیارات کامل پدر در اخذ گذرنامه برای فرزندانش، مادر نیز باید رضایت داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر مادر خواهان حق ملاقات فرزندان خود باشد، می تواند با مراجعه به اداره گذرنامه، نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزندان خود اقدام نماید. مدت ممنوع الخروجی 6 ماه بوده و پس از آن، در صورتیکه تمدید نشود، باطل خواهد شد.

 

حق ملاقات والد با فرزند پس از طلاق

ماده 1174 قانون مدنی، برای هر یک از والدین پس از طلاق، حق ملاقات فرزند را در نظر گرفته و در صورتیکه والدی که حضانت فرزندان را بر عهده دارد از این امر جلوگیری نماید، ولی قهری می تواند با مراجعه به سازمان های قضایی، این موضوع را پیگیری نماید. قانون، امکان سلب حق ملاقات با فرزند را به هیچ یک از والدین نمی دهد؛ حتی اگر ولی قهری به فساد اخلاقی محکوم شود نیز، نمی توان حق ملاقات با فرزندان را از او گرفت. در این شرایط ، بنا به رای دادگاه، مدت زمان ملاقات کاهش می یابد ولی از بین نمی رود. حتی در صورت نگرانی شدید والدِ سرپرست از فساد اخلاقی ولی قهری، می توان این ملاقات را در محل کلانتری انجام داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ملاقات با فرزند، می توانید با مشاوره حقوقی تلفنی  موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

 

 

ممنوع الخروج کردن فرزند

 

قوانین مربوط به خروج فرزند

برخی تصور می کنند که تنها اجازه پدر برای خروج فرزندان از کشور لازم است، در حالیکه مادر نیز می تواند با استفاده از حق ملاقات فرزند خود، به این موضوع اعتراض کرده و مانع از خروج فرزندان از کشور شود. بنابراین، برای خروج فرزندان کمتر از 18 سال از کشور، هم اجازه پدر و هم اجازه مادر ضروری است. از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان می توانید از جزئیات قوانین مربوط به خروج فرزند مطلع شوید.

 

مدارک لازم برای ممنوع الخروج کردن فرزند

ارائه دادخواست ممنوع الخروجی فرزند، مهمترین مدرک لازم برای اقدام در این مورد است. به غیر از دادخواست، مدارک ولی و فرزند برای ارائه به دادگاه الزامی است. همچنین، مدرکی که نشان دهنده ی حضانت فرزند باشد نیز، برای این کار لازم می باشد. برای جلوگیری از خروج فرزندان از کشور، پدر یا مادر باید با در دست داشتن این مدارک به اداره گذرنامه یا دفاتر قضایی مراجعه نمایند.

 

ارتباط در واتس اپ

 

بهتر است نگارش دادخواست ممنوع الخروج کردن فرزند را به افراد متخصص واگذار کنید. به این ترتیب، مشاوران حقوقی و وکلای مجرب، با دانش و تجربه کافی در زمینه نگارش انواع دادخواست، این کار را به بهترین شکل به نتیجه می رسانند. شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی  موسسه ما، نسبت به نگارش این نوع دادخواست اقدام نمایید.

مجازات خارج کردن طفل از کشور بدون اذن والد دیگر

اگر یکی از والدین نسبت به خروج بدون اجازه فرزند از کشور اقدام نماید، این امر طبق قانون آدم ربایی محسوب می شود. مطابق ماده 621 بخش تعزیرات، مخفی کردن یا ربودن شخصی با هر قصد و نیتی، جرم محسوب شده و شخص طبق قانون به حبس از 5 تا 15 سال محکوم می شود.

 

 

نگارش دادخواست ملاقات با فرزند
مشاوره حقوقی فرزند
موارد حضانت
مشاوره حقوقی خانواده
درباره ما

 


سوالات متداول

نظرات

میراکبری

سلام یک سوال دارم حق خروج فرزند به خارج از کشور بخواهم بگیرم از نظر حقوق چه نام دارد ؟


سهند مهدی پور

خروج فرزندان از کشور، منوط به رضایت والدین است. اگر حضانت فرزندان با مادر باشد، مطابق ماده 18 قانون گذرنامه، خروج فرزندانِ زیر 18 سال، به اجازه پدر نیاز خواهد داشت. در صورتیکه پدر با خروج فرزندان خود از کشور موافق نباشد، می تواند آنها را ممنوع الخروج کند. در مقابل، اگر حضانت فرزندان با پدر باشد نیز، با وجود اختیارات کامل پدر در اخذ گذرنامه برای فرزندانش، مادر نیز باید رضایت داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر مادر خواهان حق ملاقات فرزندان خود باشد، می تواند با مراجعه به اداره گذرنامه، نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزندان خود اقدام نماید. مدت ممنوع الخروجی 6 ماه بوده و پس از آن، در صورتیکه تمدید نشود، باطل خواهد شد.


سپیده کرمی

باسلام، اگر والدی که حضانت فرزند را به‌عهده دارد فرزند را از کشور خارج کند مانع حق دیدار والد دیگر شده‌است و این عمل غیرقانونی است و حق شکایت در مراجع قانونی رادارد بنابراین خارج کردن فرزند از کشور نیازمند کسب اجازه از هردو والد است .چنانچه یکی از والدین با خروج فرزندش از کشور موافق نباشد می‌تواند دادخواستش را به دادگاه ارائه داده و مانع خروج فرزندش از کشور شود و در اصطلاح فرزندش را ممنوع‌الخروج کند.


محمدی

با استیصال و نگرانی زیادی با موسسه شما تماس گرفتم با اینکه روز تعطیل و خارج از تایم اداری بود به سرعت وکیل متخصص در امور حضانت و خانواده با من تماس گرفت و راهنمایی هایی که در اختیار من گذاشت خیلی به آرامش من کمک کرد خواستم از این طریق تشکر کنم ازتون


محسن جعفری

با سلام از موارد دعاوی خانواده مسئله حضانت و سرپرستی کودکان میباشد و حق و حقوق هر کدام از زوجین به این موارد که با دریافت مشاوره از وکلای مجرب میتوان نسبت به زوایای آن اشراف کامل داشت


فریبرز ذوالفقاری

براساس قانون، والدی که حضانت فرزندان را بر عهده می گیرد، حق ندارد بدون رضایت والد دیگر محل زندگی فرزند خود را تغییر دهد. حق ملاقات فرزند، با خروج او از کشور، از والد سلب شده و والد در این شرایط می تواند نسبت به ممنوع الخروج کردن فرزند خود اقدام نماید. البته در شرایطی که خروج فرزندان از کشور، به صلاح و منفعت آنها باشد، دادگاه با این موضوع موافقت خواهد کرد. در مقابل، والدی که حضانت فرزند را بر عهده دارد نیز می تواند نسبت به ممنوع الخروجیِ فرزند خود اقدام نماید تا در زمان ملاقات وی با ولی قهری، از خروج ناگهانی آنها از کشور جلوگیری نماید


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.