اشتباهات قانونی مدیر ساختمان مجتمع مسکونی

اشتباهات قانونی مدیر ساختمان مجتمع مسکونی

اشتباهات قانونی مدیر ساختمان مجتمع مسکونی

تعدد مالکین در املاک مشاع به خصوص املاک آپارتمانی باعث شد تا افراد به فکر انتخاب شخصی به عنوان مدیر ساختمان بیفتند. مدیر ساختمان فردی است که در ساختمان های دارای چند مالک هماهنگی های لازم را میان مالکین انجام می‌دهد و به نوعی ساختمان را اداره می‌کند. البته این تمام مسئولیت مدیر ساختمان نیست.

 

هزینه مشاوره حقوقی

به طور کلی مسئولیت مدیر ساختمان عبارت است از؛

  1. معین کردن میزان شارژ پرداختی واحدها
  2. بیمه کردن ساختمان در برابر حوادث طبیعی مخصوصا آتش سوزی
  3. برگزاری جلسات دوره‌ای برای تصمیم گیری درباره مسائل مهم
  4. تنظیم صورتجلسات مجمع عمومی ساختمان و نگهداری آن ها
  5. طرح دعوی و تقدیم دادخواست مطالبه معوقات به مراجع ذی‌ربط
  6. بازسازی محوطه های مشاع ساختمان با دریافت رای موافق از اکثریت مالکان

و ... .

نکته مهم این که مدیر ساختمان در صورت عدم ایفای مسئولیت ها و وظایف خود دچار اشتباه شده و سایر اهالی می‌توانند در محاکم قضایی علیه وی طرح دعوا نمایند.

در ادامه تعدادی از اشتباهات حقوقی مدیر ساختمان را بررسی خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید

 

مشاوره حقوقی ملکی

مسئولیت جبران خسارت های ناشی از خرابی آسانسور و نداشتن قرار تعمیر آسانسور با چه کسی است؟

همانطور که در مقدمه بحث و در گزینه های مربوط به مسئولیت مدیر ساختمان گفته شد تعمیر و بازسازی ساختمان از سری وظایف مدیر ساختمان محسوب می‌شود. تعمیر آسانسور هم در زیرمجموعه تعمیر و بازسازی ساختمان قرار می‌گیرد. بنابراین وظیفه اصلی مدیر در رابطه با تعمیر آسانسور این است که با تشکیل جلسه عمومی و مطرح کردن مسئله خرابی آسانسور و هزینه لازم برای تعمیر آن، این مبلغ را از ساکنین دریافت کند.

بنابراین تعمیر آسانسور بر عهده مدیر ساختمان بوده و در صورت عدم پیگیری آن و عدم اطلاع رسانی جبران خسارت های ناشی از این امر بر عهده او خواهد بود.

عدم دریافت بیمه آتش سوزی توسط مدیر ساختمان چه مشکلات حقوقی را برایش ایجاد خواهد کرد؟

به موجب ماده 14 الحاقی قانون تملک آپارتمان ها؛ مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه کنند. سهم هر یک از مالکان به تناسب سطح زیربنای آن ها به وسیله مدیر یا مدیران، تعیین و از شرکا اخذ و به بیمه‌گر پرداخت خواهد شد. در صورت عدم اقدام و بروز آتش سوزی مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارت وارده می‌باشند.

در نتیجه دریافت بیمه آتش سوزی مسئولیت مدیر ساختمان بوده و عدم دریافت آن از اشتباهات حقوقی مدیر ساختمان خواهد بود و در صورت بروز حادثه باعث ایجاد مشکلات حقوقی متعدد از جمله جبران خسارت های حاصله برای او خواهد شد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در هر ساعت از شبانه روز با شماره 09212242670 تماس بگیرید

 

مدیر ساختمان

منظور از بیمه مسئولیت مدنی مدیر ساختمان چیست؟

مدیر ساختمان در صورت عمل نکردن به وظایف خود مسئول جبران خسارت های ناشی از آن ها خواهد بود. به طور مثال مدیر ساختمانی که بیمه آتش سوزی برای ساختمان دریافت نکرده باشد پس از بروز حادثه مسئول جبران خسارت خواهد بود.

به همین منظور شرکت های بیمه، نوعی از بیمه را تحت عنوان بیمه مسئولیت مدنی مدیر ساختمان ارائه می‌دهند که موضوع آن عبارت است از بیمه مسئولیت مدیر ساختمان در برابر ساکنین، مالکین، اشخاص ثالث و مشاعات. بدین معنا که چنانچه خسارت های وارده به افراد مذکور و مشاعات ساختمان در نتیجه سهل انگاری مدیر ساختمان باشد و دادگاه رای بر جبران خسارت بر علیه او صادر کند، شرکت بیمه خسارت های وارده را پرداخت می‌نماید.

بیمه مسئولیت مدنی مدیر ساختمان موارد زیر را تحت پوشش قرار می‌دهد؛

  • مسئولیت بیمه‌گذار در برابر ساکنین، مالکین، اشخاص ثالث و مشاعات ساختمان مطابق با تعهدات و شرایط مندرج در بیمه نامه.
  • صدمات جانی و مالی وارده به بیمه‌گذار در اثر خطرات تعریف شده تحت عنوان موضوع بیمه نامه و در محل بیمه نامه و بر اساس شرایط بیمه نامه.
  • خسارت های جانی وارده به سرایدار، نظافتچی، سرویس کار، تعمیرکار، باغبان در اثر خطرات تعریف شده تحت عنوان موضوع بیمه نامه.
  • خسارت های جانی وارده به ساکنین یا شخص ثالث در زمان استفاده از آسانسور یا سایر مشاعات ساختمان.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا عدم تنظیم صورت جلسه توسط مدیر ساختمان غیر قانونی است؟

مطابق ماده 12 آیین نامه، مدیر ساختمان باید تمام تصمیمات مجمع عمومی شرکا را صورتجلسه کرده و نزد خود نگهدارد. و پس از اتمام دوران مدیریت خود آن ها را به مدیر یا مدیران بعدی تحویل دهد.

دلیل اهمیت تنظیم و نگهداری صورتجلسه این است که در صورتجلسه تمام توافقات مالکین درج شده و به تایید تک تک آن ها رسیده است. بنابراین از مدارک واجد اعتبار در مراجع قضایی، ثبتی و سایر مراجع ذی‌ربط محسوب می‌شود و در صورت بروز مشکلات حقوقی مقامات قضایی با مراجعه به این صورتجلسات به راحتی رای صادر خواهند کرد.

حال در پاسخ به این که آیا عدم تنظیم و نگهداری صورتجلسه توسط مدیر غیر قانونی است؟ باید گفت تنظیم و نگهداری صورتجلسه طبق قانون مسئولیت مدیر ساختمان محسوب می‌شود پس باید به آن عمل کند و در صورت عدم عمل به این وظیفه، جبران خسارت های ناشی بر عهده او خواهد بود.

چگونگی شکایت از مدیر ساختمان بابت ایفای مسئولیت های حقوقی خود

مدیر ساختمان با عدم ایفای وظایف حقوقی خود به نوعی قوانین را زیر پا گذاشته است. در این زمان مالکان می‌توانند به مدیر اعتراض کرده و یا با ارسال اظهارنامه به او تذکر و اخطار دهند. اما اگر مدیر حتی پس از دریافت اخطار باز هم به همین روند ادامه دهد، مالکان قادر به طرح دعوی و ارائه دادخواست علیه مدیر ساختمان خواهند بود.

اگر شما هم دچار چنین مشکلی شده‌اید می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه وکلای تلفنی تماس بگیرید و پرسش های خود در زمینه اشتباهات حقوقی مدیر ساختمان را از کارشناسان این موسسه بپرسید و یا از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان استفاده نمایید.

 

شرایط قانونی برای تعیین حق شارژ آپارتمان ها 
مشاوره حقوقی دعاوی اپارتمان ها 
الزام به تعمیرات اساسی
الزام به تعمیر ساختمان مشاعی
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فرامرز ۸

باسلام خدمت عزيزان بند بطور شفای به عنوان‌ مدیر ساختمان۲۴واحدی انتخاب شده‌ام بیشتر به منظور جمع‌آوری شارژ وهزینه ساختمان.ایادرصورت اتفاق حوادث مسئولیتی متوجه بنده میشود


فرامرز ۸

باسلام خدمت عزيزان بند بطور شفای به عنوان‌ مدیر ساختمان۲۴واحدی انتخاب شده‌ام بیشتر به منظور جمع‌آوری شارژ وهزینه ساختمان.ایادرصورت اتفاق حوادث مسئولیتی متوجه بنده میشود


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، مدیر ساختمان با عدم ایفای وظایف حقوقی خود به نوعی قوانین را زیر پا گذاشته است. در این زمان مالکان می‌توانند به مدیر اعتراض کرده و یا با ارسال اظهارنامه به او تذکر و اخطار دهند. اما اگر مدیر حتی پس از دریافت اخطار باز هم به همین روند ادامه دهد، مالکان قادر به طرح دعوی و ارائه دادخواست علیه مدیر ساختمان خواهند بود. اگر شما هم دچار چنین مشکلی شده‌اید می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه وکلای تلفنی تماس بگیرید و پرسش های خود در زمینه اشتباهات حقوقی مدیر ساختمان را از کارشناسان این موسسه بپرسید و یا از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان استفاده نمایید.


مریم عبدالغلامی

باسلام مدیر ساختمان از طریق افراد حاظر در واحدهای مسکونی، انتخاب میشود. برای مدیریت و حفظ منافع ساکنین آپارتمان، نیاز است تا یک نفر هم بر مجتمع مدیریت داشته باشد و هم بر ساختمان نظارت. از مهمترین وظایف مدیر ساختمان میتوان از: اداره ساختمان و اجرای تصمیمات مالکین آپارتمان، بیمه کردن ساختمان در مقابل آتش سوزی و سایر حوادث، رسیدگی به اعتراض هریک از مالکین آپارتمان و...نام برد. چنانچه مدیر ساختمان به وظایف خود عمل نکند مثلا ساختمان را درمقابل بروز حوادث بیمه نکند و یا از بیمه مسئولیت مدیر ساختمان استنکاف نماید و درنتیجه استفاده از آسانسور، استخر و پارکینگ-سقوط اشیا در محوطه و در اطراف ساختمان، آتش سوزی و...در نتیجه سهل انگاری مدیر ساختمان، خسارتی به ساکنین، مالکین، اشخاص ثالث و مشاعات وارد آید، مالکین میتوانند علیه وی، طرح دعوی حقوقی جهت مطالبه خسارت نمایند.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همان طور که می دانیم با رشد شهر نشینی و نبود زمین و فضای کافی براس سکونت تمامی متقاضیان ، انسان ها به آپارتمان نشینی روی آورده و در ساختمان های چندین واحدی سکونت دارند. همان طور که مردم یک شهر، روستا و یا حتی خانواده تشکیل یک اجتماع را می دهند ، مردم آپارتمان هم یک اجتماع کوچک متشکل از چند خانواده هستند که برای انجام روال اداری و حقوقی خود از یک مدیر استفاده می نمایند و وظایف یک مدیر هم بی شباهت به یک دهیار در روستا یا شهردار یک شهر نیست. گرفتن شارژ ماهیانه ، مسائل مربوط به بیمه ساختمان ، رسیدگی به امور واحد ها را می توان از جمله وظایف و مسئولیت های یک مدیر بر شمرد البته وظایف مدیر در مواقع حساسی مانند بروز حادثه یا عدم مسدولیت پذیری برخی از ساکنین بیشتر بروز کرده و باید اقدامات لازم را در مواقع ضروری به کار گیرد تا بتواند با مدریت خود مشکلات مربوط به ساختمان را ساماندهی نماید. برای دانستن چالش ها و سایر مشکلات مربوط به مدریت ساختمان می توانید با موسسه وکیل تلفنی تماس حاصل نمایید.


سهند مهدی پور

تعدد مالکین در املاک مشاع به خصوص املاک آپارتمانی باعث شد تا افراد به فکر انتخاب شخصی به عنوان مدیر ساختمان بیفتند. مدیر ساختمان فردی است که در ساختمان های دارای چند مالک هماهنگی های لازم را میان مالکین انجام می‌دهد و به نوعی ساختمان را اداره می‌کند. البته این تمام مسئولیت مدیر ساختمان نیست.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام به موجب ماده 14 الحاقی قانون تملک آپارتمان ها؛ مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه کنند. سهم هر یک از مالکان به تناسب سطح زیربنای آن ها به وسیله مدیر یا مدیران، تعیین و از شرکا اخذ و به بیمه‌گر پرداخت خواهد شد. در صورت عدم اقدام و بروز آتش سوزی مدیر یا مدیران مسئول جبران خسارت وارده می‌باشند. در نتیجه دریافت بیمه آتش سوزی مسئولیت مدیر ساختمان بوده و عدم دریافت آن از اشتباهات حقوقی مدیر ساختمان خواهد بود و در صورت بروز حادثه باعث ایجاد مشکلات حقوقی متعدد از جمله جبران خسارت های حاصله برای او خواهد شد


Mohamad sheykhi

-مشاور حقوقی دارای وظایف متفاوتی می باشد. اما تکلیف اصلی مشاوره راهنمایی حقوقی می باشد. او باید اطلاعات لازم حقوقی را داشته باشد تا بتواند متن قرارداد را تنظیم نماید و بر شکل گیری عقد نظارت کند. - مشاور حقوقی در هر زمینه ای باید اطلاعات دقیق راجع به آن موضوع و استفاده صحیح از قوانین را در در روند کار خود قرار دهد. - مشاور حقوقی در امور حقوقی و کیفری راجع به روابط خصوصی افراد نقش پررنگی دارد. - مشاور حقوقی قادر است در مسائل کاری و اداری و مربوط به مهاجرت و امور تجاری و موضوعات بین الملل به افراد کمک کند. . امور راجع به معاملات و قراردادها - مشاور حقوقی ابتدا پیش نویسی از متن قرارداد تنظیم می نماید و بر پیشبرد یک قرارداد و مواد مذکور در آن نظارت کننده است و در صورت لزوم باید اشخاص را نسبت به شرایط و اثراتی که در هر بند قرارداد درج شده است مطلع کند، تا کسی زیان نبیند. - مشاور حقوقی قادر است در معاملات ملکی مثل رهن و وکالت خرید و فروش و نیز موضوعات راجع به خانواده مثل طلاق ، حضانت ، نفقه و مهریه به افراد راهنمایی نماید. امور راجع به دعاوی کیفری مشاوره حقوقی این امکان را دارد که لایحه را تنظیم نموده و در پیگیری دعاوی به اشخاص راهنمایی و مشاوره بدهد.در شرایطی که پروانه وکالت داشته باشد قادر است به طور شخصی و مستقیم پرونده را به عهده بگیرد. مشاور در امر کیفری مثل قتل، اختلاس، کلاهبرداری ، خیانت در امانت ،چک بلامحل و دیگر عناوین، نقش پررنگی دارد و بعد از آن که مشاور کار خود را به درستی انجام دهد با توجه به موضوع مورد دعوا قادر است موکل را به وکیل معرفی کند. مثلاً اگر کسی خواهان مشاوره در مورد دعوای چک می باشد و کیل چک قادر است به او کمک کند. خصوصیات مشاور حقوقی خوب سن و جنس مشاورحقوقی اثری در ارائه کیفیت مشاوره او نخواهد داشت. بلکه باید مسلط به قوانین و دارای تجربه باشد. البته نکته قابل توجه این که پیش از مشاوره گرفتن از یک مشاور حقوقی باید در مورد او تحقیق به عمل آورد و تبلیغات به تنهایی کفایت نمی کن.د باید سوابق مشاوره را مورد بررسی قرار داد و ملاحظه نمود که چه تعداد مراجعان قبلاً در اولین قدم باید به وکلای پایه یک دادگستری رجوع نمود. چون آن ها به مقررات و رویه قضایی مسلط هستند، قادرند به بهترین شکل افراد را راهنمایی کنند. یک مشاور حقوقی خوب فردی است با تجربه که به مسائل و مقررات حقوقی اشراف دارد و صادق و امانت دار و متعهد است و در زمان مناسبی اتخاذ تصمیم می نماید و با قدرت تجزیه و تحلیل ، نسبت به امور حقوقی آگاهی دارد. تفاوت مشاوره حقوقی با وکیل وکیل کسی است که روند رسیدگی به پرونده حقوقی را در دادگاه های قضایی و مراجع اداری دنبال می‌کند و دفاع کننده از حقوق موکل در مراجع قضایی می‌باشد. اما مشاور حقوقی فرد یا سازمانی می باشد که با ملاحظه شرایط و وضعیت پرونده و موقعیت موکل و با توجه به قوانین و آیین دادرسی کشور توصیه های حقوقی را به موکل ارائه می‌کند و راه روش‌هایی را برای حل و فصل موضوع نشان می دهد.


یاسر خسروی

مدیر ساختمان می‌تواند فقط در چهارچوب وظایف قانونی خود عمل نماید و نمی‌تواند آب و سایر انشعابات ساختمان را قطع نماید.


احمد انصاری

ایا مدیر ساختمان میتواند از کلیه ساکنین یک تعهد نامه بگیرد که اگر واحدشان بدهی داشته باشد مدیر این اختیار را دارد بدون طی کردن مراحل زمانبر قانونی، آب واحد را قطع کند؟


احمد انصاری

ایا مدیر ساختمان میتواند از کلیه ساکنین یک تعهد نامه بگیرد که اگر واحدشان بدهی داشته باشد مدیر این اختیار را دارد بدون طی کردن مراحل زمانبر قانونی، آب واحد را قطع کند؟


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.