شرایط حقوقی انتقال سند بنام کودک

شرایط حقوقی انتقال سند بنام کودک

شرایط حقوقی انتقال سند بنام کودک

انتقال سند بنام کودک، همان مسئله ای است که قصد داریم در این مقاله بدان بپردازیم. در قانون مدنی ایران کودکان در سنین مشخص شخصیت حقوقی لازم برای اعمال حقوق خود را ندارند. لکن می توانند صاحب حق باشند. به عبارتی اهلیت تمتع دارند ولی فاقد اهلیت استیفاء می باشند. اما سوال مهمی که به وجود می آید این است که آیا انتقال سند بنام کودک ممکن است؟ در ادامه ضمن پاسخ به این سوال به بحث پیرامون مدارک لازم برای انتقال سند به کودک و روش های آن نیز خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

ایا می توان سند را به نام کودک انتقال داد؟

در این قسمت قصد داریم به مهم ترین سوال این مقاله پاسخ دهیم. انتقال سند بنام کودک ممکن است؟ به طور کلی باید به این سوال پاسخ مثبتی بدهیم. با توجه به مفهوم ماده 957 قانون مدنی که عنوان می کند: « حمل از حقوق مدنی متمتع می گردد مشروط بر اینکه زنده متولد شود». می توان گفت انسان به محض تولد، دارای اهلیت تمتع می باشد. در واقع وی می تواند دارای یک سری حقوق باشد. به همین خاطر می توان گفت انتقال سند بنام کودک امکان پذیر است. لکن باید توجه داشت که کودک تا زمان رشد دارای اهلیت استیفاء نمی باشد و توانایی اجرای حقوق خود را ندارد.

 

مدارک لازم برای انتقال سند به کودک

حال که دانستیم امکان انتقال سند بنام کودک وجود دارد، باید با مدارک لازم برای انتقال سند به کودک نیز آشنا شویم. به طور کلی برای انتقال سند به کودک، تهیه مدارک ذیل الزامی است:

  • اصل و کپی سند مالکیت.
  • اصل و کپی بنچاق.
  • کپی مدارک شناسایی طرفین نظیر کارت شناسایی و شناسنامه.
  • اصل و کپی وکالت نامه در صورت وجود.
  • اصل و کپی پایان کار از شهرداری.
  • اصل و کپی عدم خلافی از شهرداری.

 

 

مشاوره حقوقی انتقال سند

 

روش های انتقال سند به کودک

برای انتقال سند بنام کودک روش های گوناگون زیادی مطرح شده است که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

  • انتقال سند بنام کودک از طریق عقد بیع: در این عقد، در واقع کودک به عنوان خریدار محسوب می شود و از آنجایی که اهلیت استیفاء ندارد قیم یا ولی او در مورد جزئیات قرارداد نظیر قیمت با فروشنده به توافق می رسد و سپس سند به نام کودک منتقل خواهد شد.
  • انتقال سند به نام کودک از طریق وصیت: گاهی اوقات انتقال سند بنام کودک از طریق والدین صورت می گیرد. به عنوان مثال پدر می تواند وصیت کند که پس از فوت وی، منزلش به فرزند 8 ساله‌اش برسد.
  • انتقال سند بنام کودک از طریق صلح عمری: در صلح عمری، فرد صلح کننده مالکیت ملک خود را به کودک می سپارد با این شرط که بتواند در زمان حیات از منافع آن استفاده نماید. نقش قیم و ولی در این مورد نیز بسیار مهم است.

در آخر نیز ضروری است که اشاره کنیم، انتقال سند بنام کودک از طریق هبه نیز ممکن است. در واقع وی می تواند مالک مال مورد هبه شود. انتخاب روش صحیح و مناسب برای انتقال ملک به کودک، کار بسیار تخصصی است. در نتیجه ضروری است که با وکلای مجرب موسسه ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

نمونه قرارداد انتقال سند به کودک

همانطور که دیدیم، انتقال سند به زیر 18 سال دارای روش های متفاوتی است. به همین خاطر نمونه قرارداد انتقال سند به کودک می تواند با توجه به روش انتقال، متفاوت باشد. لذا در ادامه تنها به نمونه قرارداد بیع انتقال سند به کودک خواهیم پرداخت. چرا که این روش یکی از متداول ترین روش های انتقال سند بنام کودک می باشد. برای تنظیم این قرارداد، ارائه اطلاعات زیر الزامی است:

  • اطلاعات کامل طرفین. (اطلاعات قیم یا ولی کودک).
  • موضوع و مشخصات ملک مبایعه شده.
  • ثمن معامله و نحوه پرداخت.
  • تنظیم سند به صورت رسمی.
  • شرایط تسلیم ملک مورد معامله.
  • آثار قرارداد.

از آنجایی که تنظیم قرارداد انتقال سند بنام کودک، کاری بسیار تخصصی است، ضروری است که با مشاوران ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

ایا انتقال سند به کودک سن مشخصی دارد؟

سوال مهم دیگری که باید بدان پاسخ داده شود، این است که آیا انتقال سند بنام کودک، دارای محدودیت سنی می باشد؟ پاسخ این سوال قطعا منفی است. همانطور که سابقا اشاره شد، هر انسان به محض تولد، دارای اهلیت تمتع می باشد. ماده 957 قانون مدنی نیز به این مسئله اشاره دارد. پس فرقی ندارد که انتقال سند به کودک یک روزه باشد یا نوجوان 14 ساله. اما باید گفت، برای این که وی بتواند دارای اهلیت استیفاء شود، ضروری است که به سن بلوغ و سن رشد (18 سالگی) برسد. به همین خاطر تا زمان رسیدن به این سن، تمامی موارد اعمال حق این کودک، توسط ولی یا قیم وی انجام خواهد گرفت.

 

مشاوره حقوقی تلفنی قبل از انتقال سند به کودک

اما آیا ضروری است که برای انتقال سند بنام کودک، با یک وکیل مجرب مشاوره داشته باشیم؟ انتقال سند به زیر 18 سال کار بسیار تخصصی و پیچیده می باشد. به علاوه باید بگوییم که قوانین حقوقی پیرامون این مسئله بسیار زیاد و پراکنده هستند. در نتیجه این مسئله سختی کار را دو چندان می کند. به طوری که ممکن است کوچک ترین بی اطلاعی از قوانین مذکور، منجر به ایجاد ضررهای جبران ناپذیری شود. همین مسئله اهمیت مشاوره با یک وکیل مجرب را چندین برابر می کند. موسسه حقوقی وکلای تلفنی، با فراهم کردن امکان مشاوره حقوقی تلفنی در خدمت شما عزیزان می باشد.

 

مشاوره حقوقی الزام به تنظیم سند
مشاوره حقوقی بطلان سند
تجدید نظر در دعاوی ثبتی ملکی 
مشاوره حقوقی ثبتی 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

امین حسنوند

در فرض انتقال سند بنام کودک از طریق عقد بیع در واقع کودک به عنوان خریدار محسوب می شود و از آنجایی که اهلیت استیفاء ندارد قیم یا ولی او در مورد جزئیات قرارداد نظیر قیمت با فروشنده به توافق می رسد و سپس سند به نام کودک منتقل خواهد شد.


محمدی

در مورد مطلب مفیدی که توضیح دادید ضمن تشکر و قدردانی بابت زحماتی که جهت تولید محتوای شایسته متحمل میشوید سوالاتی داشتم ترغیب شدم که برای اولین بار مشاوره حقوقی را امتحان کنم وقتی جدول هزینه های شمارو دیدم به قدری قیمت های اعلامی منصفانه بود که تماس گرفتم خواستم بابت اینکه شرایط اقتصادی همه اقشار را درنظرگرفتید تشکر کنم


Mohammad sheykhi

به طور کلی برای انتقال سند به کودک، تهیه مدارک ذیل الزامی است: اصل و کپی سند مالکیت. اصل و کپی بنچاق. کپی مدارک شناسایی طرفین نظیر کارت شناسایی و شناسنامه. اصل و کپی وکالت نامه در صورت وجود. اصل و کپی پایان کار از شهرداری. اصل و کپی عدم خلافی از شهرداری.


سیما غفوری

افراد با تولد، اهلیت تمتع یعنی اهلیت دارا شدن حقوق را به دست می آورند اما اهلیت اجرای این حقوق به دست آمده با رسیدن به سن بلوغ و سن رشد است که اماره آن سن ۱۸ سالگی است. لذا افراد با وجود اهلیت قانونی است که می توانند امور حقوقی خود را انجام دهند. در زمانی که اهلیت ندارند این امور را ولی قهری یا قیم از جانب آنان انجام می دهند. ولی قهری و قیم دو شخص متفاوتند : ولی قهری را پدر و پدر بزرگ می نامند که تا زمانی که فرد، محجور است امور وی را بر عهده دارند. قیم را هم زمانی تعیین می کنند که فرد یا ولی قهری ندارد یا اینکه به سن بلوغ و رشد رسیده ولی پس از مدتی دوباره محجور شده به سفیه شدن یا مجنون شدن.


مهران رمضان پناه

باسلام؛ افراد با تولد، اهلیت تمتع یعنی اهلیت دارا شدن حقوق را به دست می آورند اما اهلیت اجرای این حقوق به دست آمده با رسیدن به سن بلوغ و سن رشد است که اماره آن سن ۱۸ سالگی است. لذا افراد با وجود اهلیت قانونی است که می توانند امور حقوقی خود را انجام دهند. در زمانی که اهلیت ندارند این امور را ولی قهری یا قیم از جانب آنان انجام می دهند.قانون گذار اعتماد بیشتری نسبت به ولی قهری دارد تا قیم (ناگفته نماند ممکن است در موردی پدر فرد که همان ولی قهری است به عنوان قیم انتخاب شود) زیرا ولی قهری که پدر همان فرد باشد غالبا به گونه ای هستند که مصلحت فرد را رعایت می کند. بر خلاف قیم که مواردی از معاملات را منوط به تصویب دادستان کرده است.در واقع تا ۱۸ سالگی اداره امور با ولی قهری است و بعد از ان در صورتی که فرد مجنون یا سفیه باشد همچنان ولی قهری ولایت دارد اما اگر بعد از ۱۸ سال فرد بالغ و رشید شود ولی بعد از مدتی مثلا در ۱۹ سالگی مجنون یا سفیه شود اینجاست که قیم انتخاب می گردد.


آزاده

با توجه به آنکه طفل صغیر توانایی تشخیص امور را ندارد قانون به نماینده وی این حق را می‌دهد تا به جای او تصمیم بگیرد. ولی قهری، می‌تواند با در نظر گرفتن مصلحت طفل صغیر، ملک او را بفروشد. در حالی که انتقال سند زمانی صورت می‌گیرد که فرد به سن قانونی رسیده باشد اما سند زدن به نام کودک یا صغیر با هر سنی اشکال ندارد. با وجود اینکه سن قانونی در ایران 18 سال است بنابراین افراد تا قبل از رسیدن به سن 18 سالگی تنها با حضور پدر یا قیم خود می‌توانند معامله‌ای را انجام دهند.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که در ارتباط با انتقال سند، ملک مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان سند زمین را به‌نام فرزند صغیر یا کودک زد؟ با توجه به این مسئله که کودک توان اجرای حقوق قانونی خود را ندارد، گاهی تصور می‌شود امکان انتقال سند به‌نام کودک نیز، وجود ندارد. در پاسخ باید گفت ماده 957 قانون مدنی اشعار می دارد: «حمل از حقوق مدنی متمتع می‌گردد مشروط بر این‌که زنده متولد شود.» طبق تعریف این ماده از قانون مدنی، انسان دارای دو نوع اهلیت یا شایستگی از حقوق مدنی است که شامل اهلیت تمتع و اهلیت استیفاء است. هر انسانی از بدو تولد، شایستگی دارا شدن حقوق مدنی را دارد، که به آن اهلیت تمتع گویند. هم‌چنین برای اجرای حقوق خود، باید دارای شرایطی باشد که به آن نیز، اهلیت استیفاء گویند. برای انتقال سند به‌نام کودک مانند سایر انتقال‌ها، مدارکی نیاز است تا انتقال، به روش صحیح، صورت پذیرد. این مدارک شامل چند مورد اصلی است : اصل و کپی سند مالکیت ملک- اصل و کپی بنجاق-اصل و کپی مدارک شناسای طرفین - اصل و کپی وکالت نامه در صورت نیاز- اصل و کپی پایان کار از شهرداری-اصل و کپی عدم خلافی از شهرداری ، از آن‌جا که در قانون مدنی ایران، انسان از لحظه تولد، دارای اهلیت تمتع است، بنابراین انتقال سند به‌نام کودک امکان دارد؛ اما امکان اجرای حقوق، توسط کودک، موکول به زمان رسیدن او به سن قانونی است. بنابراین تمامی موارد حقوقی کودک تا رسیدن به سن قانونی که 18 سالگی است، توسط قیم و سرپرست او انجام خواهد شد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام مسئله ای است که قصد داریم در این مقاله بدان بپردازیم. در قانون مدنی ایران کودکان در سنین مشخص شخصیت حقوقی لازم برای اعمال حقوق خود را ندارند. لکن می توانند صاحب حق باشند. به عبارتی اهلیت تمتع دارند ولی فاقد اهلیت استیفاء می باشند. اما سوال مهمی که به وجود می آید این است که آیا انتقال سند بنام کودک ممکن است؟ در ادامه ضمن پاسخ به این سوال به بحث پیرامون مدارک لازم برای انتقال سند به کودک و روش های آن نیز خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.


مجید شیخی

با سلام هر انسان به محض تولد، دارای اهلیت تمتع می باشد. ماده 957 قانون مدنی نیز به این مسئله اشاره دارد. پس فرقی ندارد که انتقال سند به کودک یک روزه باشد یا نوجوان 14 ساله. اما باید گفت، برای این که وی بتواند دارای اهلیت استیفاء شود، ضروری است که به سن بلوغ و سن رشد (18 سالگی) برسد. به همین خاطر تا زمان رسیدن به این سن، تمامی موارد اعمال حق این کودک، توسط ولی یا قیم وی انجام خواهد گرفت. موفق باشید


بهنام رحمانی فرد

باسلام انتقال سند بنام کودک از طریق عقد بیع: در این عقد، در واقع کودک به عنوان خریدار محسوب می شود و از آنجایی که اهلیت استیفاء ندارد قیم یا ولی او در مورد جزئیات قرارداد نظیر قیمت با فروشنده به توافق می رسد و سپس سند به نام کودک منتقل خواهد شد. انتقال سند به نام کودک از طریق وصیت: گاهی اوقات انتقال سند بنام کودک از طریق والدین صورت می گیرد. به عنوان مثال پدر می تواند وصیت کند که پس از فوت وی، منزلش به فرزند 8 ساله‌اش برسد. انتقال سند بنام کودک از طریق صلح عمری: در صلح عمری، فرد صلح کننده مالکیت ملک خود را به کودک می سپارد با این شرط که بتواند در زمان حیات از منافع آن استفاده نماید. نقش قیم و ولی در این مورد نیز بسیار مهم است.


اسماعیلی

سلام من خانم هستم، جدا شدم و یه پسر دارم که حضانتش با پدرش هست. الان میخوام یک زمین به نام پسر۷سالم بخرم و میخوام تا زمانی که خودم زنده هستم کل اختیارات زمین با خودم باشه، مثلا بتونم توی زمین ساخت و ساز کنم یا اجاره بدم و بعد از فوتم برای پسرم بمونه باید از کدوم روش استفاده کنم؟


سعادتمند

سلام. خانه ای قولنامه ای که کد رهگیری دارد را خریدم و 58سال دارم. میخواهم خانه را به کودک یک ساله ام بزنم. چطوری بهتر هست که بعداً تصرفی نداشته باشند.


رامین

با سلام،اگر سند خانه را به اسم فرزندم که ۶ سالش هست بزنم(یکی از دلایل به خاطر دارایی و یا مثلاً بدهی بانکی...) بعداً اداره مربوطه میتونه اون خونه را از فرزندم بگیره؟


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.