شرایط حقوقی ارث قاتل از ماترک ‌مقتول

شرایط حقوقی ارث قاتل از ماترک ‌مقتول

شرایط حقوقی ارث قاتل از ماترک ‌مقتول

مسئله ارث و میراث جز آن دسته از اتفاقات حقوقی است که معمولا اکثر افراد با آن مواجه می‌شوند. از آنجا که طبق قانون تمامی شرایط گرفتن ارث و تقسیم آن مشخص است، هر فردی به تنهایی نیز می‌تواند کار خود را در این حوزه پیش ببرد و ارث خود را به درستی دریافت کند. متاسفانه در برخی پرونده‌ها به دلیل پیچیدگی‌های قانونی یا مشخص نبودن بخشی از اطلاعات پرونده، برای تقسیم ارث و میراث به وکلای مختصص در این زمینه نیاز پیدا می‌شود.

 

هزینه مشاوره حقوقی

وکیل کاربلد ارث کیست؟

یک وکیل متخصص در امر وراثت می‌تواند از بروز هرگونه کج روی در روال پرونده جلوگیری کند و حق و حقوق شما را به صورت کامل بگیرد. وکیل کاربلد ارث به تمام پیچ و خم‌های حوزه وراثت آشنا است و با سابقه کاری که دارد و آشنایی با قانون، می‌تواند پرونده‌های حقوق را با نهایت سرعت به نتیجه برساند.

وقتی فردی فوت می‌کند، اموال آن شخص بین ترکه یا وراث او تقسیم می‌شود. در این مبحث است که برخی پیچیدگی‌ها وارد پرونده می‌شود. یکی اینکه چه کسانی جزو ترکه حساب می‌شوند و دیگری اینکه سهم هرکس از این اموال چقدر است. با کمک گرفتن از یک وکیل کاربلد ارث، دیگر مشکلاتی در زمینه تقسیم ارث نخواهید داشت.

وکیل ارث تمامی مراحل تقسیم ارث را، از بخش وصیت نامه تا نامه انحصار وراثت، در کنار شما خواهد بود و به سوالات حقوقی شما به نحو صحیح پاسخ می‌دهد و همینطور روند پیشرفت صحیح پرونده را نیز تحت نظر خود دارد. اگر برای مسئله وراثت، نیاز به وکیل کاربلد ارث و یا مشاوره حقوقی داشتید، می‌توانید از موسسه وکبلی تلفنی کمک بگیرید.

 

مشاوره حقوقی ارث  مقتول

تعریف ماترک در قانون ایران

ماترک یک واژه غیر فارسی است و در متون حقوقی کاربرد دارد. این کلمه به اموال و دیگر چیزهایی که بعد از فوت فرد از وی باقی می‌ماند، گفته می‌شود. البته باید گفت اموالی که از فرد متوفی باقی می‌ماند به دو دسته منقول و غیر منقول تقسیم می‌شوند. حال این اموال می‌تواند به صورت فیزیکی باشد و خود اجسام را باید تقسیم کرد و یا ارزش مالی داشته، مانند حساب‌های بانکی یا زمین و ملک، که هم بعد از فروش می‌شود آن‌ها را تقسیم کرد و یا خود آن اموال را تقسیم نمود.

البته باید دقت داشت که از واژه ماترک نباید به جای کلمه سهم الارث استفاده نمود، زیرا ماترک، تمام اموال فرد متوفی است اما از طرفی این فرد تازه فوت شده ممکن است در زمان حیات خود دارای قرض‌های مادی و بدهی‌هایی باشد که بعد از مرگش باید از ماترک او پرداخت شود. سهم الارث آن مقدار از اموال است که پس از تسویه بدهی‌ها باقی می‌ماند و قابل تقسیم شدن در بین وراث است.

آیا قاتل از ماترک مقتول ارث می‌برد؟

طبق قانون مدنی ایران، قتل از آن دست اقداماتی است که مانع ارث رسیدن اموال مقتول به قاتل می‌شود و این امر در جهت جلوگیری از هرگونه اقدام عمدی در جهت کسب اموال مورث از راه غیر انسانی است. اگر فردی به صورت عمدی، چه تنها چه به کمک افرادی دیگر، فردی را به قتل برساند، از ارث او محروم می‌شود اما اگر قتل غیر عمد باشد، مانند یک حادثه یا تصادف یا دفاع از خود، مانعی برای دریافت ارث نخواهد بود.

در صورتی که در مورد عمد یا غیر عمد بودن قتل دچار شبهه بودید و نیاز به مشاوره حقوقی تلفنی داشتید، وکیل کاربلد بهترین راهنمای شما در این شرایط سخت خواهد بود. اینکه فردی اقدام به قتل عمد کند و از ارث او محروم شود، به دلیل بی لیاقتی‌ او در باب این اموال است و حتی اگر مورث هم بخشایشی در اینباره داشته باشد، باز هم قاتل سهمی از ارث نخواهد برد. تنها در شرایطی که قتل به دستور خود مورث برای رهایی او از شرایط ناراحت کننده باشد، این حکم اجرا نمی‌شود و از نظر قانونی اینکار قتل به حساب نمی‌اید و این حرکت مانعی برای گرفتن سهم ارث نخواهد بود.

 

مشاوره حقوقی قتل و ارث

تکلیف ارث فرزندان قاتل از ماترک مقتول

اگر فردی اقدام به قتل عمد نماید و بعد از ارث مقتول محروم شود، اولاد و اقوام قاتل همچنان از مقتول ارث خواهند برد. به طور مثال اگر فردی پدر خود را بکشد، از ارث او محروم می‌شود اما نوه مقتول همچنان سهم ارث خود را دریافت خواهد کرد.

نکته قابل توجه در این امر این است که اگر فردی پدر بزرگ خود را بکشد، چون پدرش مرتکب اشتباهی نشده، ارق مقتول به پدرش رسیده و بعد از مرگ پدرش، آن ارث به او نیز منتقل می‌شود و از نظر قانونی هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد. اگر ممکن است این موضوع باعث سردرگمی شما شود، می‌توانید با مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان مشکل خود را برطرف نمایید.

وضعیت ارث قتل در فراش

به صورت کلی قتل عمد مانع از دریافت ارث می‌شود اما در قانون کیفری استثناهایی نیز وجود دارد. در موردی که مردی همسر خود را در حال زنا با مرد بیگانه‌ای ببیند و یقین داشته باشد که او با اختیار خود دست به این کار زده، تحت تاثیر زور یا مواد خوراکی مسموم مجبور به اینکار نشده، می‌تواند زن و مرد را کشته و قصاص هم نشود و از طرفی دیه‌ای هم برای او تعیین نگردد. همچنین در این حالت، مرد می‌تواند همسر خود را به قتل برساند و از زن خود نیز ارث دریافت کند.

 

ارتباط در واتس اپ

قتل عمدی موصی و تکلیف ارث موصی له

موصی کسی است که دارای اموالی است و بر آن‌ها وصیتی انجام داده است. موصی له کسی است که در وصیت از او نام برده شده و منفعتی از جانب این وصیت دریافت می‌کند. موصی به همان اموالی است که درباره تقسیم آن‌ها وصیتی انجام شده است.

طبق قانون، تنها در صورتی که مورث توسط وارث به قتل رسیده باشد، مانعی در رسیدن ارث به قاتل تعیین کرده است و صحبتی درباره قتل موصی نشده است. اما بر اساس دیدگاه غالب افداد حقوقدان، به این دلیل که موصی له به جهت رسیدن به موصی به اقدام به قتل نموده است و انگیزه آن با انگیزه قاتل مورث یکی است، باید این قانون برای موصی له نیز اجرا شود. در واقع قتل عمدی موصی با انگیزه دستیابی به موصی به باید موجب باطل شدن وصیت شود و از رسیدن ارث به موصی له جلوگیری شود.

 

دعوی ماترک در نظام حقوقی ایران 
مشاوره حقوقی مهر  و موم ترکه 
وکیل ارث 
مشاوره حقوقی انحصار وراثت 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.