شرایط قانونی برای حضانت فرزند به مادر و پدر

شرایط قانونی برای حضانت فرزند به مادر و پدر

شرایط قانونی برای حضانت فرزند به مادر و پدر

در جریان طلاق، حضانت فرزند بسیار اهمیت داشته و به رای دادگاه بستگی دارد. پس از طلاق، نگهداری از فرزندان و تامین نیازهای آنها تا سن بلوغ( برای دختران تا 9 سالگی و برای پسران تا 15 سالگی) به پدر یا مادر سپرده می شود. البته قانون، تا سن 7 سالگی، حضانت فرزندان را به مادر واگذار کرده و پس از آن، حضانت فرزندان را به پدر واگذار می کند. پس از 7 سالگی، اگر اعتراضی نسبت به این قانون وجود داشته باشد، دادگاه از فرزند در مورد تمایلش برای زندگی با پدر یا مادر سوال می کند. اگر فرزند بخواهد باز هم با مادرش زندگی کند، قانون این اجازه را به او می دهد؛ البته اگر به صلاح او باشد. در هر صورت، چه فرزندان با مادر زندگی کنند چه با پدر، تامین هزینه های زندگی آنها با پدر است.

پس از جدایی والدین، اگر پدر و مادر صلاحیت نگهداری از فرزندان خود را نداشته باشند، قانون به ناچار حضانت فرزند را به شخص دیگری واگذار می کند. البته حضانت فرزند تنها پس از طلاق والدین مطرح نیست و اگر یکی از والدین فوت شود، حضانت فرزندان به پدر یا مادر واگذار می شود. در صورتیکه هم پدر هم مادر فوت شوند، اولویت در حضانت با جد پدری بوده و در صورتیکه در قید حیات نباشد، بستگان به ترتیب اولویت می توانند حضانت فرزند را بر عهده بگیرند.

در طلاق توافقی نیز، زوجین خودشان در مورد حضانت فرزندان تصمیم گیری می کنند. البته باید توجه داشت که در هر صورت، حق ملاقات فرزند، از جمله حقوق قانونی والدین پس از طلاق می باشد. برای راهنمایی های بیشتر، از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با مشاوران حقوقی ما در ارتباط باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

شرایط سلب حضانت از مادر

همانطور که قانون تا 7 سالگی حضانت فرزندان را به مادر می دهد، می تواند با دلایل منطقی، این حق را از او سلب نماید. اگر دادگاه تشخیص دهد که مادر صلاحیت لازم برای نگهداری از فرزندان را ندارد، حضانت فرزندان را از او می گیرد. همچنین، یکی دیگر از شرایط سلب حضانت از مادر، ازدواج مجدد وی است. البته در صورتی که پدر فوت کند، مادر با وجود ازدواج مجدد، باز هم می تواند سرپرست فرزندان خود باشد. اعتیاد، ابتلا به بیماری واگیردار، فساد اخلاقی و ابتلا به بیماری های روحی و روانی نیز از جمله مواردی است که در صورت اثبات، موجب سلب حضانت از مادر می شود.

همچنین اگر پدر ادعا کند که نحوه نگهداری و تربیت فرزندش صحیح نیست، یا سلامت جسمی و روحی او در خطر است، امکان سلب حضانت از مادر وجود دارد. گذشته از آن، مجبور کردن کودک به انجام اعمال ناشایست و غیر قانونی نیز، منجر به سلب حضانت وی و واگذاری حضانت به پدر می شود.

 

چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟

ماده 1169 قانون مدنی، حضانت فرزند را تا قبل از 7 سالگی، حق مسلم هر مادری می داند. بنابراین، مادران نباید تا این مدت نگران این مسئله باشند. پس از 7 سالگی نیز، در صورتی که پدر به دادگاه درخواستی مبنی بر حضانت فرزندان را دهد، دادگاه با تایید صلاحیت پدر، حضانت را به او واگذار می کند. البته اگر پس از مدتی روحیه کودک دچار آسیب شود، مادر می تواند درخواست حضانت دهد. گذشته از آن، با اثبات اعتیاد و جنون پدر و همچنین آزار جسمی و روحی کودک، مادر به راحتی می تواند حضانت فرزندش را پس بگیرد.

برای مشاوره با وکلای مجرب در این زمینه، با با مشاوره حقوقی تلفنی  موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

 

 

مشاوره حقوقی حضانت

 

مدارک لازم برای دادخواست حضانت

 به غیر از دادخواست حضانت، مدارک دیگری از قبیل اصل و کپی شناسنامه والدین و سند ازدواج یا طلاق نیز الزامی است. در صورتیکه زوجین از هم طلاق نگرفته باشند نیز، می توانند نسبت به دادخواست حضانت فرزند خود اقدام نمایند. به عبارت دیگر، اگر پدر و مادر جدا از هم زندگی کنند نیز، کافی می باشد. اگر قرار است حضانت را به دلیل وجود مشکل از پدر یا مادر بگیرید، باید مدرکی دال بر عدم صلاحیت او نیز ارائه نمایید. بطور مثال، برگه آزمایش اعتیاد برای اثبات اعتیاد همسر، شهادت شاهدان، تحقیقات محلی و استعلام از پزشکی قانونی، مدارک معتبری خواهند بود. در صورتیکه عدم رفاه جسمی و روحی کودک، دلیل اصلی دادخواست حضانت باشد، نظر کارشناسی که مورد تایید قانون است، به عنوان مدرک به دادگاه ارائه می شود.

 

هزینه نگارش دادخواست حضانت

نگارش دادخواست، اولین قدم در طرح دعوای حقوقی در دادگاه است. موسسات حقوقی، با نگارش اصولی دادخواست، به موکلان خود در گرفتن حضانت فرزند کمک می کنند. برای آگاهی از هزینه نگارش دادخواست با موسسه حقوقی ما در ارتباط باشید. مشاوره حقوقی  موسسه ما، می تواند شما را در جریان ارائه دادخواست حضانت به دادگاه، راهنمایی کند.

 

ارتباط در واتس اپ

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده حضانت

اگر می خواهید برای ارائه دادخواست حضانت اقدام کنید، باید به دادگاه خانواده محل اقامت خود مراجعه نمایید. اگر در این مسیر، از مشورت وکلا و مشاوران حقوقی استفاده کنید، راحت تر به نتیجه خواهید رسید. بعلاوه، در اختیار گرفتن وکیل برای درخواست حضانت، دارای مزیت هایی از قبیل صرفه جویی در زمان و هزینه های غیر ضروری می باشد.

 

 

مشاوره حقوقی فرزند
موارد حضانت
مشاوره حقوقی خانواده
نگارش دادخواست ملاقات با فرزند
درباره ما

 


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

با سلام و احترام یکی از مواردی که زوجین در هنگام طلاق با آن مواجه هستند حضانت فرزند می باشد که وظیفه نگهداری از فرزند تا سن ۷ سالگی با مادر و وظیفه نگهداری فرزند بعد از سن ۷ سالگی با پدر می باشد که در این مدت و قبل از آن نفقه فرزند بر عهده زوج می باشد گاهی اوقات یکی از زوجین به دلایلی شرایط نگهداری از فرزند را ندارد بنابراین بایستی از طریق وکلای مجرب دادخواست سلب حضانت از پدر یا مادری که توانایی نگهداری از فرزند را ندارند به دادگاه ارائه داد،دلایلی از جمله اعتیاد زوجین یا کودک آزاری زوجین یا اینکه اگر زوجین توانایی تربیت درست فرزندان داشته باشند طرف دیگر می تواند با اثبات این قضایا حضانت فرزند را از طرف مقابل سلب کند.


فریبرز ذوالفقاری

قانون تا 7 سالگی حضانت فرزندان را به مادر می دهد، می تواند با دلایل منطقی، این حق را از او سلب نماید. اگر دادگاه تشخیص دهد که مادر صلاحیت لازم برای نگهداری از فرزندان را ندارد، حضانت فرزندان را از او می گیرد. همچنین، یکی دیگر از شرایط سلب حضانت از مادر، ازدواج مجدد وی است. البته در صورتی که پدر فوت کند، مادر با وجود ازدواج مجدد، باز هم می تواند سرپرست فرزندان خود باشد. اعتیاد، ابتلا به بیماری واگیردار، فساد اخلاقی و ابتلا به بیماری های روحی و روانی نیز از جمله مواردی است که در صورت اثبات، موجب سلب حضانت از مادر می شود.


سهند مهدی پور

سلام پس از جدایی والدین، اگر پدر و مادر صلاحیت نگهداری از فرزندان خود را نداشته باشند، قانون به ناچار حضانت فرزند را به شخص دیگری واگذار می کند. البته حضانت فرزند تنها پس از طلاق والدین مطرح نیست و اگر یکی از والدین فوت شود، حضانت فرزندان به پدر یا مادر واگذار می شود. در صورتیکه هم پدر هم مادر فوت شوند، اولویت در حضانت با جد پدری بوده و در صورتیکه در قید حیات نباشد، بستگان به ترتیب اولویت می توانند حضانت فرزند را بر عهده بگیرند


MOhamad sheykhi

پس از طلاق، نگهداری از فرزندان و تامین نیازهای آنها تا سن بلوغ( برای دختران تا 9 سالگی و برای پسران تا 15 سالگی) به پدر یا مادر سپرده می شود. البته قانون، تا سن 7 سالگی، حضانت فرزندان را به مادر واگذار کرده و پس از آن، حضانت فرزندان را به پدر واگذار می کند. پس از 7 سالگی، اگر اعتراضی نسبت به این قانون وجود داشته باشد، دادگاه از فرزند در مورد تمایلش برای زندگی با پدر یا مادر سوال می کند. اگر فرزند بخواهد باز هم با مادرش زندگی کند، قانون این اجازه را به او می دهد؛ البته اگر به صلاح او باشد. در هر صورت، چه فرزندان با مادر زندگی کنند چه با پدر، تامین هزینه های زندگی آنها با پدر است. پس از جدایی والدین، اگر پدر و مادر صلاحیت نگهداری از فرزندان خود را نداشته باشند، قانون به ناچار حضانت فرزند را به شخص دیگری واگذار می کند. البته حضانت فرزند تنها پس از طلاق والدین مطرح نیست و اگر یکی از والدین فوت شود، حضانت فرزندان به پدر یا مادر واگذار می شود. در صورتیکه هم پدر هم مادر فوت شوند، اولویت در حضانت با جد پدری بوده و در صورتیکه در قید حیات نباشد، بستگان به ترتیب اولویت می توانند حضانت فرزند را بر عهده بگیرند.


معراج فرجی

با تشکر از مطلب شما تنها موردی که از حضانت قهری مادر تا سن ۷ سالگی میتواند سلب حضانت کند بحث سوء رفتار میباشد که نیاز به اثبات از جانب زوج است


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.