حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه

حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه

حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه

حضانت فرزند پس از طلاق زوجه

حضانت فرزند پس از طلاق زوجه یکی از حالت هایی است که در دادگاه های خانواده همواره مورد بحث بوده است. قانون گذار مفاد قانونی سرپرستی فرزندان را بر اساس جنسیت و سن فرزند و شرایط مادر یا پدر تنظیم کرده است. در ادامه به مفهوم حقوقی حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه خواهیم پرداخت.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

منظور از حضانت فرزند چیست؟

حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه و یا هر شرایطی دیگر به معنی نظارت به جسم و جان فرزند توسط مادر یا پدر می باشد. حضانت در اصل به معنی تربیت و تعلیم پرورشی از لحاظ روحی و جسمی است. پس مراقبت و نگهداری و محافظت از فرزند به معنی حضانت می باشد. حضانت یا همان سرپرستی ممکن است در صورت فوت همسر یا حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه باشد. همانطور که گفته شد قانون در خصوص حضانت فرزند مفادی را برای حل دعاوی ارائه کرده است. اما نکته مهم در خصوص مبحث مذکور این است که در صورت توافق زوجین بر سر سرپرستی فرزند دادگاه مداخله ای در این مورد نخواهد کرد و ممنوعیت قانونی برای آن وجود نخواهد داشت. حضانت فرزند پس از فوت پدر با مادر است مگر اینکه مادر صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشد. در طلاق زوجین نیز قانون به این صورت است؛ سرپرستی فرزند بعد از طلاق زوجه تا پایان هفت سالگی با مادر است و پس از آن سرپرستی فرزند با پدر است. حضانت دختر تا پایان نه سالگی و حضانت فرزند پسر تا پایان پانزده سالگی با پدر است. سپس با رعایت مصلحت فرزند حضانت به هر یک از پدر یا مادر دارای صلاحیت داده خواهد شد. در طلاق توافقی اما زوجین بر سر سرپرستی فرزند توافق خواهد شد. برای دریافت مشاوره حقوقی با موسسه وکلای تلفنی تماس بگیرید.

 

موارد حضانت

نحوه حضانت فرزند در صورت طلاق از جانب زوجه

حضانت فرزند در صورت طلاق از جانب زوجه از دیگر حالت های حقوقی حضانت فرزند در طلاق زوجین می باشد. همانطور که می دانیم طلاق از اختیارات مرد در قانون و مطابق فقه اسلامی است. یکی از سخت ترین حالت های طلاق درخواست طلاق از جانب زوجه است. زن تنها در صورت داشتن شرایطی مجاز به ارائه درخواست طلاق خواهد بود. ممکن است مرد به طلاق راضی نباشد در این صورت زوجه یا باید به خواسته مرد و قانون تن دهد و یا برای دریافت طلاق باید سال ها صبر نماید یا اینکه به مرد وجهی را بپردازد تا مرد راضی شود. در این حالت مرد برای منصرف کردن زن از طلاق و یا برای رضایت دادن به طلاق ممکن است مسئله حضانت فرزندان را مطرح نماید. حتی اگر طبق قانون حضانت فرزند با مادر باشد، زوج برای رضایت دادن به طلاق زوجه خواهان حضانت فرزندان شود. لازم است تا ارائه دادخواست طلاق زوجه با مشورت وکیل با تجربه در زمینه طلاق صورت بگیرد. در غیر این صورت حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه و به درخواست طلاق زوجه ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

نگارش دادخواست سلب حضانت

دلایل سلب حضانت از پدر توسط وکیل طلاق

یکی از موضوعات مهم در حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه و حضانت فرزندان با مادر یا پدر موضوع سلب حضانت است. همانطور که قانونگذار برای سرپرستی فرزندان قوانینی را تبیین نموده است برای سلب حضانت و نداشتن صلاحیت در حضانت مفاد قانونی را ذکر نموده است. ممکن است به دلایلی حضانت از مادر یا پدر سلب شود. ازدواج مادر یا نداشتن صلاحیت های جسمی و اخلاقی از دلایل سلب سرپرستی فرزند از مادر است. اما دلایل سلب سرپرستی فرزند از پدر چیست؟

 

مشاوره حضانت

فردی به عنوان سرپرست فرزند نسب خواهد شد که دارای صلاحیت قانونی و شرعی باشد. دادگاه در زمان انتخاب سرپرست قانونی فرزندان به نکاتی توجه خواهد کرد. در صورتی که فرد با گذشت زمان صلاحیت خود را از دست بدهد حضانت از وی سلب خواهد شد.طبق ماده 1173 قانون مدنی؛ هرگاه بر اثر عدم مراقبت و یا انحطاط اخلاقی مادر یا پدری که کودک تحت حضانت وی می باشد، صحت جسمانی و یا صحت تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد دادگاه می تواند به تقاضای نزدیکان طفل و یا به تقاضای قیم و یا به درخواست رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند اتخاذ نماید.

اعتیاد به الکل و مواد مخدر و قمار

اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا

ابتلا به بیماری روانی

سوء استفاده از کودک و یا اجبار به وی برای ورود به مشاغل ضد اخلاقی مانند فحشا و فساد و قاچاق و تکدی گری

تکرار در ضرب و جرح خارج از حد متعارف کودک تماما دلایلی برای سلب حضانت از پدر می باشد که با کمک وکیل طلاق می توان به این موارد استناد نمود.

شرایط واسپاری حضانت فرزند به مادر از زبان وکیل طلاق

حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه یا فوت همسر در صورت داشتن شرایطی و یا توافق زوجین، با مادر خواهد بود. همانطور که پیشتر گفته شد حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه تا هفت سالگی با مادر است. سپس تا نه سالگی دختر و پانزده سالگی پسر با پدر است و ممکن است در پایان این سن حضانت فرزند به مادر واسپاری شود. ممکن است پدر با رضایت خود با حضانت مادر پس از این دوران موافقت نماید. یا اینکه پدر فاقد شرایط حضانتی باشد و طبق قانون و با درخواست مادر یا یکی از نزدیکان حضانت به مادر واسپاری خواهد شد.  عدم صلاحیت پدر مواردی بود که در متن فوق عنوان شد. اما نکته مهم در خصوص واسپاری سرپرستی فرزند بعد از طلاق زوجه این است که پدر از دنیا برود. در این صورت اولویت حضانت با مادر می باشد. در صورتی که مادر صلاحیت قانونی داشته باشد و یا ازدواج نکرده باشد و یا در صورتی که به جز مادر فردی برای نگهداری از فرزند وجود نداشته باشد حضانت به وی واگذار می شود. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در وبسایت وکلای تلفنی ثبت نام نمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

هزینه وکیل طلاق برای پیگیری حضانت فرزند پس از طلاق

از نکات مهم در خصوص حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه هزینه وکالت می باشد. هزینه وکیل خانواده طبق عرف یا آیین نامه و یا بر طبق توافق طرفین قرارداد وکالت می باشد. هزینه وکیل طلاق برای سرپرستی فرزند بعد از طلاق زوجه بر اساس تجربه و سابقه و خوشنامی وکیل افزایش پیدا کند.

وکیل طلاق خوب برای حضانت فرزند دختر پس از طلاق

یکی از دغدغه های مادران و یا خواهان حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه یا فوت همسر و یا حالت های دیگر طلاق مشاوره و وکالت وکیل مجرب در امر حضانت می باشد. درخواست طلاق از جانب زوجه و در راستای ارائه این دادخواست، درخواست سرپرستی فرزند بعد از طلاق زوجه یکی از مشکل ترین و مهم ترین دعاوی مطرح شده در دادگاه خانواده می باشد. لزوم مشورت با وکیل با تجربه در این زمینه ضرورت دارد. وکیل خوب برای حضانت دختر پس از طلاق باید مجرب و با مهارت و دارای سابقه فعالیت باشد. در غیر این صورت ممکن است پرونده حضانت فرزند دختر به نتیجه نرسد.

 

مشاوره حقوقی ازدواج
مشاوره حقوقی رحم اجاره ای 
نگارش دادخواست نفقه 
مشاوره حقوقی فرزند
درباره ما 

 


نظرات

سجاد جداخانلو

سلام وقت بخیر ... حضانت و ملاقات فرزند مشترک بعد از طلاق از مهمترین مباحث حقوقی و همینطور عاطفی میان والدین است . در این خصوص باید گفت حضانت فرزند تا سن 7 سالگی با مادر و بعد از آن اولویت با پدر است مگر اینکه مادر عدم صلاحیت پدر را برای صلاحیت اثبات کند .


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه و یا هر شرایطی دیگر به معنی نظارت به جسم و جان فرزند توسط مادر یا پدر می باشد. حضانت در اصل به معنی تربیت و تعلیم پرورشی از لحاظ روحی و جسمی است. پس مراقبت و نگهداری و محافظت از فرزند به معنی حضانت می باشد. حضانت یا همان سرپرستی ممکن است در صورت فوت همسر یا حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه باشد. همانطور که گفته شد قانون در خصوص حضانت فرزند مفادی را برای حل دعاوی ارائه کرده است. اما نکته مهم در خصوص مبحث مذکور این است که در صورت توافق زوجین بر سر سرپرستی فرزند دادگاه مداخله ای در این مورد نخواهد کرد و ممنوعیت قانونی برای آن وجود نخواهد داشت. حضانت فرزند پس از فوت پدر با مادر است مگر اینکه مادر صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشد. در طلاق زوجین نیز قانون به این صورت است؛ سرپرستی فرزند بعد از طلاق زوجه تا پایان هفت سالگی با مادر است و پس از آن سرپرستی فرزند با پدر است. حضانت دختر تا پایان نه سالگی و حضانت فرزند پسر تا پایان پانزده سالگی با پدر است. سپس با رعایت مصلحت فرزند حضانت به هر یک از پدر یا مادر دارای صلاحیت داده خواهد شد. در طلاق توافقی اما زوجین بر سر سرپرستی فرزند توافق خواهد شد. برای دریافت مشاوره حقوقی با موسسه وکلای تلفنی تماس بگیرید.


غلامحسین کهراری

با سلام حضانت فرزند مشترک مادامی که زندگی برقرار باشد و زوجین در کنار هم زندگی نمایند توسط پدر و مادر انجام می شود. تامین نیازهای مادی و معنوی فرزند مشترک بر عهده پدر می باشد که می بایست آنها را تامین نماید. در صورت جدایی و طلاق حضانت فرزند مشترک تا سن هفت سالگی به مادر تعلق می گیرد، مگر اینکه به دلایلی که در قانونی تصریح گردیده است مادر صلاحیت حضانت فرزند را نداشته باشد. از سن هفت سالگی تا بلوغ حضانت فرزند مشترک به پدر می رسد و پس از بلوغ هم فرزندان می توانند انتخاب نمایند که حضانت آنها با پدر یا مادر باشد. در طلاق توافقی که حضانت فرزند مشترک توسط زوجین انتخاب می شود و با هم توافق می نمایند طبق قانون حضانت باید به صورتی باشد که صلاحدید فرزند در آن رعایت شده باشد.


علیرضا محمدی

سلام وقت بخیر و عرض خسته نباشید بابت تمام زحمات شبانه روزی شما بسیاری تز اتفاقاتی که در زندگی روزمره مردم ایجاد میشود ناشی از ناآهگاهی به قانون و مقررات است. اینکه شما مردم را آگاه میکنید و مشاوره ارزان و آسان در اختیار قرار میدهید بسیار جای تقدیر و تشکر دارد موفق باشید


ملیکا محبوبی

کاربران گرامی می توانند در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی موسسه وکیل تلفنی با کادری مجرب و ماهر بهره مند شوند


فاطمه موسوی نژاد

طبق ماده ۱۱۷۸ قانون مدنی: «پدر و مادر مکلف هستند که در حدود توانایی خود به تربیت فرزند یا فرزندان خویش بر حسب مقتضی اقدام کنند و نباید نسبت به آن ها بی توجه باشند. سهل انگاری در نگهداری و تربیت فرزند موجب سقوط حق حضانت می شود.» در صورتی که پدر و مادر جدا از یگدیگر زندگی کنند، مطابق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی: «برای حضانت چنین فرزندانی، مادر تا هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن این اولویت با پدر است، مگر آنکه مصلحت فرزند به گونه ای دیگر اقتضا کند. اگر برای یکی از والدین مشکلی پیش آید، از قبیل عدم صلاحیت در نگهداری از فرزند و یا اینکه یکی از والدین به نحوه نگهداری فرزند توسط طرف دیگر اعتراض کند، باز هم امکان تغییر صاحب حضانت خواهد بود حتی در مدتی که اولویت با آن پدر یا مادر باشد.


مینافراهانی

باسلام حضانت به معنای نگهداری طفل است که حق و تکلیف والدین میباشد.بعداز طلاق با توجه به سن کودک و شرایط والدین ممکن است حضانت با یکی از آنها صورت گیرد.به هرحال حضانت طفل تا ۷ سال بامادراست مگر اینکه صلاحیت مادر در نگهداری از فرزندش از بین رفته باشد.و بعداز ۷سال تا بلوغ باپدر است‌.بعداز آن طفل خودش تصمیم میگیرد با کدام یک زندگی کند.هرچند بعداز ۷سال اگر عدم صلاحیت پدر ثابت شود حضانت برای مادر است


Mohamad sheykhi

خانواده به عنوان یک رکن اساسی نقش مهمی در رشد و پرورش کودکان دارد . اما گاهی والدین به دلیل برخی مسائل از یکدیگر طلاق گرفته و جدا می شوند که این مسئله بر آینده فرزندان آنها بسیار تاثیر گذار است . لذا حضانت فرزندان یکی از مسائل مهم در حوزه حقوق خانواده می باشد که در همین راستا قانونگذار سلسله مقرراتی را در راستای نظم بخشیدن به حضانت فرزندان بعد از طلاق پیش بینی نموده است . حضانت به معنی سرپرستی است که هم به عنوان یک حق و هم به عنوان تکلیف والدین است و هیچ کدام از والدین نمی توانند از این وظیفه خود شانه خالی کنند لذا حتی بعد از این که از هم جدا می شوند باید از فرزندان خود مراقبت کنند . حضانت فرزندان بعد از طلاق با یکی از والدین می باشد که بسته به سن فرزند و اینکه فرزند دختر یا پسر باشد ، به پدر یا مادر تعلق می گیرد . از این رو در این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهیم که تکلیف حضانت فرزندان بعد از طلاق با کدام یک از والدین خواهد بود و سپس به این نکته می پردازیم که پایان مدت حضانت فرزند چه زمانی است و حق حضانت بچه تا کی بر عهده کدام والد است و در آخر هم حضانت فرزند با مادر و حضانت فرزندان بالای 18 سال را بررسی خواهیم کرد . حضانت فرزند بعد از طلاق زن و مردی که از هم طلاق می گیرند ، ممکن است فرزند یا فرزندانی داشته باشند که باید از آن ها مواظبت کنند . حضانت هم حق و هم تکلیف هر دوی والدین است و هیچ کدام از آن ها نمی توانند از این تکلیف خود سر باز بزنند و در صورتی که از انجام این تکلیف شانه خالی کنند ، دادگاه می تواند آن ها را ملزم کند . حضانت فرزند بعد از طلاق با توجه به سن او مشخص می شود طبق قانون مدنی : " برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند ، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است . بعد از هفت سالگی در صورت حدوث اختلاف ، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد " .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه و یا هر شرایطی دیگر به معنی نظارت به جسم و جان فرزند توسط مادر یا پدر می باشد. حضانت در اصل به معنی تربیت و تعلیم پرورشی از لحاظ روحی و جسمی است. پس مراقبت و نگهداری و محافظت از فرزند به معنی حضانت می باشد. حضانت یا همان سرپرستی ممکن است در صورت فوت همسر یا حضانت فرزند بعد از طلاق زوجه باشد. همانطور که گفته شد قانون در خصوص حضانت فرزند مفادی را برای حل دعاوی ارائه کرده است. اما نکته مهم در خصوص مبحث مذکور این است که در صورت توافق زوجین بر سر سرپرستی فرزند دادگاه مداخله ای در این مورد نخواهد کرد و ممنوعیت قانونی برای آن وجود نخواهد داشت. حضانت فرزند پس از فوت پدر با مادر است مگر اینکه مادر صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.