مشاوره حقوقی برای دعاوی شهرداری علیه مالک زمین

مشاوره حقوقی برای دعاوی شهرداری علیه مالک زمین

مشاوره حقوقی برای دعاوی شهرداری علیه مالک زمین

دعاوی شهرداری علیه مالک زمین چه شرایطی دارد؟ آیا شهرداری می تواند از مالک زمین شکایت کند؟ این دو سوال یکی از مهم ترین و متداول ترین سوالاتی هستند که متقاضیان مشاوره حقوقی از وکلای خبره موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند. همانطور که می دانید شهرداری ها از جانب قانونگذار دارای وظایف متعدد و فراوانی هستند تا بتوانند نظم را در جامعه حاکم و از هرج و مرج جلوگیری کنند. یکی از حقوق مهمی که از جانب قانونگذار بر عهده شهرداری ها گذاشته شده است، طرح دعاوی شهرداری علیه مالک زمین می باشد. در واقع درست است که با استناد به ماده ۳۰ قانون مدنی مالک حق هرگونه تصرف در ملک خود را دارد. با این حال این تصرفات تنها در صورتی ممکن است که خلاف قانون نباشد. پس آیا شهرداری می تواند علیه مالک زمین شکایت کند؟ با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف شهرداری از زبان وکیل

اولین گام برای بررسی تفصیلی دعاوی شهرداری علیه مالک زمین آشنایی با تعریف شهرداری می باشد. قبل از هر چیزی بایستی بگوییم شهرداری یا بلدیه در ابتدا در شهر تهران و توسط قانون بلدیه در سال 1283 شمسی تاسیس شد. تاسیس شهرداری، اولین گام مجلس شورای ملی جهت مدرنیته کردن ایران بود. همچنین پس از تهران شهرهای دیگری نظیر شیراز، همدان، تبریز و مشهد نیز دارای شهرداری شدند. بر اساس تعاریف متنوعی که دکترین حقوقی ارائه می‌دهند، شهرداری را می توان یک نهاد غیر دولتی و اجرایی عمومی دانست که توسط شهردار اداره می شود و بر اساس ماده یک قانون شهرداری در محلی تاسیس می شود که جمعیت آن حداقل پنج هزار نفر بالغ باشد. همچنین وظایف متنوعی از جمله وظایف خدماتی، بهداشتی، عمرانی، رفاهی، نظارتی و مدیریت منابع بر عهده این نهاد گذارده شده است که در بخش بعدی بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

 

وظایف قانونی شهرداری

گام بعدی که در راستای بررسی دعاوی شهرداری علیه مالک زمین اهمیت دارد، آشنایی با وظایف قانونی شهرداری ها می باشد. در واقع برای آشنایی با این وظایف بایستی به ماده ۵۵ قانون شهرداری مراجعه نمود. این ماده، ۲۶ وظیفه را برای شهرداری ها در نظر گرفته است که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • طراحی و ایجاد خیابان، کوچه، میدان، باغ معابر و مجاری آب های عمومی.
  • نگهداری و نظافت مجاری آب، فاضلاب و معابر.
  • تامین شرایط بهداشتی شهروندان و واکسیناسیون.
  • جلوگیری از تکدی گری و گدایی.
  • توسعه آموزش عمومی.
  • تاسیس و بنیانگذاری نهادها و موسسات بهداشتی، فرهنگی و تعاونی مانند بیمارستان، درمانگاه، کتابخانه و غیره.
  • اداره و حفظ کردن دارایی های شهرداری.
  • اقامه دعوا علیه اشخاص و دفاع کردن در برابر دعاوی اشخاص علیه شهرداری.
  • برآورد و تنظیم بودجه شهرداری.
  • انجام معاملات متنوع شهرداری اعم از خرید و فروش و غیره.
  • آمارگیری.
  • اصلاحات نقشه شهری.
  • صادر کردن پروانه ساخت.

 

 

 

دعاوی شهرداری

 

عمده دعاوی شهرداری علیه مالکان

همانطور که گفته شد یکی از مهمترین وظایف قانونی شهرداری ها طرح دعاوی شهرداری علیه مالک زمین می باشد. از جمله متداول ترین دعاوی شهرداری علیه مالک زمین می توان به دعاوی مربوط به پروانه ساخت اشاره داشت. در واقع همانطور که در قسمت قبل گفتیم، صدور پروانه ساخت از جانب شهرداری به افرادی که قصد ساخت و ساز در محدوده شهر و شهرک ها را دارند، یکی از وظایف قانونی شهرداری شناخته می شود. پس امروزه دعاوی پروانه ساخت را می توان یکی از عمده ترین دعاوی شهرداری علیه مالک زمین عنوان کرد. همچنین گاهی اوقات مالک، تصرفاتی را در ملک خود انجام می دهد و با استناد به ماده ۳۰ قانون مدنی تصور می کند، این تصرفات کاملاً قانونی هستند. در حالی که بعدا با شکایت شهرداری مواجه می شوند. از جمله دعاوی عمده دیگر شهرداری علیه مالکین می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • کاربری ملک.
  • کمیسیون ماده 100.
  • عوارض ساخت.
  • عوارض تفکیک.

 

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در ارتباط باشید.

 

 

 

نگارش انواع دادخواست 
مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری 
مشاوره حقوقی ملکی
مشاوره حقوقی امور اداری یا دولتی
درباره ما 

 

مشاوره حقوقی تلفنی دعاوی شهرداری علیه مالک زمین

همانطور که دیدیم دعاوی شهرداری علیه مالک زمین یکی از مهمترین وظایف قانونی شهرداری ها شناخته می شود. در واقع در این گونه دعاوی با توجه به اینکه مالک زمین با یک مجموعه عظیم و کارکشته سر و کار دارد، احتمال موفقیت در پرونده کاهش می یابد. در واقع مالک زمین خودش نمی تواند شخصاً در برابر قدرت و علم مشاوران حقوقی شهرداری ها از حق خود دفاع کند. همچنین تسلط کامل بر قوانین حقوقی مربوط به شهرداری ها را نیز ندارد. این مسئله ممکن است تبعات مالی جبران ناپذیری برای مالک داشته باشد. در نتیجه در این گونه موارد بهتر است، حتما با یک وکیل شهرداری، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید. این وکیل با در نظر گرفتن شرایط موکل خود و همچنین تسلط بر ریزه کاری های مربوطه می تواند پیروزی در پرونده دعاوی شهرداری علیه مالک زمین را به ارمغان می آورد.

 

 

 

مشاوره حقوقی شهرداری

 

وکیل کاربلد برای دعاوی شهرداری علیه مالکین

قوانین و مقررات مربوط به دعاوی شهرداری علیه مالک زمین بسیار متنوع و پیچیده هستند. همچنین مالک زمین در برابر یک شخص حقوقی قرار می گیرد که این مسئله ممکن است، حقانیت وی را به خطر بیندازد. در نتیجه استخدام یک وکیل شهرداری کاربلد ضروری به نظر می رسد اما در ابتدا بایستی با ویژگی های بهترین وکیل شهرداری آشنا شد. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تسلط کامل بر قوانین و مقررات مربوط به شهرداری ها.
  • تسلط بر آیین رسیدگی به دعاوی شهرداری علیه مالک زمین.
  • صبر و حوصله فراوان.
  • سابقه حل و فصل دعاوی شهرداری علیه مالک زمین.
  • تجربه بالا.

شما می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی از جانب بهترین وکیل شهرداری با وکلای ما در ارتباط باشید.

 


سوالات متداول

نظرات

حسین سیفی

در خصوص روابط بین شهرداری و مالکین عملا نمیتوان صرفا به ماده 30 قانون مدنی تمسک نمود و بگوییم مالک حق هر گونه تصرف در ملک خود را دارد چرا که این ماده بیانگر اصلی است که بایستی به استثنائاتی مانند ساخت مجاز و یا اخذ مجوز از شهرداری و همچنین ساخت و ساز بر مبنای اصول شهرداری و شهرسازی توجه ویژه نمود و از این دست موارد نیز مرعی شود.


محسن حاجی آبادی

مشاوره حقوقی برای دعاوی شهرداری علیه مالک زمین ۱۱فروردین ۱۴۰۲   Fereshteh Ghasemi   حقوقی دعاوی شهرداری علیه مالک زمین چه شرایطی دارد؟ آیا شهرداری می تواند از مالک زمین شکایت کند؟ این دو سوال یکی از مهم ترین و متداول ترین سوالاتی هستند که متقاضیان مشاوره حقوقی از وکلای خبره موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند. همانطور که می دانید شهرداری ها از جانب قانونگذار دارای وظایف متعدد و فراوانی هستند تا بتوانند نظم را در جامعه حاکم و از هرج و مرج جلوگیری کنند. یکی از حقوق مهمی که از جانب قانونگذار بر عهده شهرداری ها گذاشته شده است، طرح دعاوی شهرداری علیه مالک زمین می باشد. در واقع درست است که با استناد به ماده ۳۰ قانون مدنی مالک حق هرگونه تصرف در ملک خود را دارد. با این حال این تصرفات تنها در صورتی ممکن است که خلاف قانون نباشد. پس آیا شهرداری می تواند علیه مالک زمین شکایت کند؟ با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.         تعریف شهرداری از زبان وکیل اولین گام برای بررسی تفصیلی دعاوی شهرداری علیه مالک زمین آشنایی با تعریف شهرداری می باشد. قبل از هر چیزی بایستی بگوییم شهرداری یا بلدیه در ابتدا در شهر تهران و توسط قانون بلدیه در سال 1283 شمسی تاسیس شد. تاسیس شهرداری، اولین گام مجلس شورای ملی جهت مدرنیته کردن ایران بود. همچنین پس از تهران شهرهای دیگری نظیر شیراز، همدان، تبریز و مشهد نیز دارای شهرداری شدند. بر اساس تعاریف متنوعی که دکترین حقوقی ارائه می‌دهند، شهرداری را می توان یک نهاد غیر دولتی و اجرایی عمومی دانست که توسط شهردار اداره می شود و بر اساس ماده یک قانون شهرداری در محلی تاسیس می شود که جمعیت آن حداقل پنج هزار نفر بالغ باشد. همچنین وظایف متنوعی از جمله وظایف خدماتی، بهداشتی، عمرانی، رفاهی، نظارتی و مدیریت منابع بر عهده این نهاد گذارده شده است که در بخش بعدی بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.   رزرو فوری مشاوره حقوقی با وکیل متخصص هزینه مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل متخصص وظایف قانونی شهرداری گام بعدی که در راستای بررسی دعاوی شهرداری علیه مالک زمین اهمیت دارد، آشنایی با وظایف قانونی شهرداری ها می باشد. در واقع برای آشنایی با این وظایف بایستی به ماده ۵۵ قانون شهرداری مراجعه نمود. این ماده، ۲۶ وظیفه را برای شهرداری ها در نظر گرفته است که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم: طراحی و ایجاد خیابان، کوچه، میدان، باغ معابر و مجاری آب های عمومی.نگهداری و نظافت مجاری آب، فاضلاب و معابر.تامین شرایط بهداشتی شهروندان و واکسیناسیون.جلوگیری از تکدی گری و گدایی.توسعه آموزش عمومی.تاسیس و بنیانگذاری نهادها و موسسات بهداشتی، فرهنگی و تعاونی مانند بیمارستان، درمانگاه، کتابخانه و غیره.اداره و حفظ کردن دارایی های شهرداری.اقامه دعوا علیه اشخاص و دفاع کردن در برابر دعاوی اشخاص علیه شهرداری.برآورد و تنظیم بودجه شهرداری.انجام معاملات متنوع شهرداری اعم از خرید و فروش و غیره.آمارگیری.اصلاحات نقشه شهری.صادر کردن پروانه ساخت.         عمده دعاوی شهرداری علیه مالکان همانطور که گفته شد یکی از مهمترین وظایف قانونی شهرداری ها طرح دعاوی شهرداری علیه مالک زمین می باشد. از جمله متداول ترین دعاوی شهرداری علیه مالک زمین می توان به دعاوی مربوط به پروانه ساخت اشاره داشت


بهنام رحمانی فرد

کمیسیون ماده ۱۰۰ مهمترین کمیسیون و پر مشغله ترین کمیسیون شهرداری است این کمیسیون به استناد تبصره 10 ماده صد قانون شهرداری به تخلفات ساختمانی واقع در محدوده و حریم شهر رسیدگی می نماید رسیدگی کمیسیون دو مرحله ای است یعنی رای کمیسیون بدوی در کمیسیون دیگری که اعضای آن متفاوت از کمیسیون نخست است، ظرف مهلت ده روز از تاریخ ابلاغ قابل شکایت می باشد. البته در عرف اداری و قضایی کمیسیون دوم را کمیسیون تجدید نظر عنوان می نمایند .رای کمیسیون اخیر از تاریخ ابلاغ تا سه ماه در دیوان عدالت اداری برای ساکنین ایران و شش ماه از تاریخ ابلاغ برای افرادی که ساکن ایران نیستند قابل اعتراض می باشد. علاوه بر شخصی که نام وی در رای ذکر شده است، مالک رسمی ملک، همسایه مجاور و مستاجر نیز می توانند به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ اعتراض نمایند بنابراین این اشخاص، ذینفع در موضوع هستند و قاعدتاً شهرداری می بایست رای کمیسیون را به آنها ابلاغ نماید


سید محمد مهدی خلیل زاده

در خصوص آرای تخریب کمیسیون ماده ۱۰۰ به استناد آیین نامه حفاظت کارگاه های ساختمانی همچنین از باب مقدمات رای لازم الاجرا (از باب مقدمه واجب، واجب است) یا مستند به بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، شهرداری می تواند مانع فعالیت گردد اما اگر برای تخریب ملک دستور موقت صادر شود امکان جلوگیری از فعالیت وجود ندارد. در غیر این صورت برای اخلال در کسب و کار می توانید شکایت کیفری مطرح کنید.


Mohamad sheykhi

ضمن عرض سلام و احترام یکی از مهمترین وظایف قانونی شهرداری ها طرح دعاوی شهرداری علیه مالک زمین می باشد. از جمله متداول ترین دعاوی شهرداری علیه مالک زمین می توان به دعاوی مربوط به پروانه ساخت اشاره داشت. در واقع همانطور که در قسمت قبل گفتیم، صدور پروانه ساخت از جانب شهرداری به افرادی که قصد ساخت و ساز در محدوده شهر و شهرک ها را دارند، یکی از وظایف قانونی شهرداری شناخته می شود. پس امروزه دعاوی پروانه ساخت را می توان یکی از عمده ترین دعاوی شهرداری علیه مالک زمین عنوان کرد. همچنین گاهی اوقات مالک، تصرفاتی را در ملک خود انجام می دهد و با استناد به ماده ۳۰ قانون مدنی تصور می کند، این تصرفات کاملاً قانونی هستند. در حالی که بعدا با شکایت شهرداری مواجه می شوند.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام یکی از مهمترین وظایف قانونی شهرداری ها طرح دعاوی شهرداری علیه مالک زمین می باشد. از جمله متداول ترین دعاوی شهرداری علیه مالک زمین می توان به دعاوی مربوط به پروانه ساخت اشاره داشت. در واقع همانطور که در قسمت قبل گفتیم، صدور پروانه ساخت از جانب شهرداری به افرادی که قصد ساخت و ساز در محدوده شهر و شهرک ها را دارند، یکی از وظایف قانونی شهرداری شناخته می شود. پس امروزه دعاوی پروانه ساخت را می توان یکی از عمده ترین دعاوی شهرداری علیه مالک زمین عنوان کرد. همچنین گاهی اوقات مالک، تصرفاتی را در ملک خود انجام می دهد و با استناد به ماده ۳۰ قانون مدنی تصور می کند، این تصرفات کاملاً قانونی هستند. در حالی که بعدا با شکایت شهرداری مواجه می شوند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.