مشاوره حقوقی قرارداد دستنویس

مشاوره حقوقی قرارداد دستنویس

مشاوره حقوقی قرارداد دستنویس

با شنیدن نام قرارداد چه چیزی در ذهنتان مجسم می شود؟! حتما یک قرارداد رسمی تایپ شده که متن مورد توافق در آن نوشته شده و شامل امضای طرفین می باشد. اما حقیقت این است که همه قراردادها چنین نبوده و  گاهی برخی از آن ها به صورت دستی تنظیم می شوند. به نظر شما از نظر قانونی چه تفاوت هایی بین قرارداد دستنویس و قراردادهای تایپ شده وجود دارد؟ آیا قراردادهای دستنویس معتبر هستند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات و سوالات مشابه هستید، این مطلب مختص شما است. تا پایان با ما همراه باشید!

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا قرارداد دستنویس اعتبار قانونی دارد؟

قرارداد دستنویس را عمدتا در انجام معاملات کوچک و شخصی مورد استفاده قرار می دهند. برای مثال فردی کالایی را به فرد دیگری تحویل داده و یا مبلغ کمی را به وی پرداخت می نماید و در مقابل برای اثبات این موضوع یک قرارداد دستنویس تنظیم می نماید. قراردادهای دستنویس که متشکل از متنی کوتاه هستند، اغلب برای اثبات دعوا مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته از قراردادها که حداقل توسط یکی از طرفین امضا می شوند، مدرکی کافی محسوب نمی شوند.

اگرچه قراردادهای دستنویس گونه ای سند عادی برای اثبات موضوع هستند، اما حقوق دانان و وکلا اصرار دارند که افراد از تنظیم چنین قراردادهایی اجتناب نمایند. آیا می دانید دلیل این اصرار چیست؟

 به عقیده وکلا و حقوق دانان این دسته از قراردادها از قابلیت تردید و انکار بسیاری برخوردار بوده و اثبات اصالت آن ها توسط دادگستری امری دشوار و گاها غیر ممکن است. اما گاهی افراد در شرایط اضطراری قرار گرفته و هیچ گونه دسترسی به دفاتر اسناد رسمی ندارند. در این صورت چنانچه قرارداد دستی تنظیم شده دارای عناصر صحیح باشد، از اعتبار قانونی برخوردار خواهد بود.

عناصر مورد نیاز برای ایجاد یک توافق نامه الزام آور قانونی

وجود ایجاب و قبول آن

وجود عوض

وجود قصدِ داشتن یک قرارداد الزام آور

برخورداری هر دو طرف قرارداد از اهلیت قانونی

معین بودن مفاد قرارداد

 

قرارداد

آیا مطالبه وجه به استناد قرارداد دستنویس امکان پذیر است؟

بسیار دیده شده است که فردی مبلغ معینی را به فرد دیگری پرداخت می کند و در قبال آن قرارداد دستنویسی را که به خط خودش نوشته و امضا نموده است، در اختیار او قرار می دهد تا اگر نتوانست به تعهدات خود عمل نماید، فرد مقابل با در دست داشتن این قرارداد برای مطالبه وجه اقدام کند. سوالی که در این جا پیش می آید این است که آیا فرد خواهان می تواند از طریق قرارداد دستنویس مذکور که به امضای هیچ شاهدی نرسیده است، نسبت به مطالبه وجه اقدام نماید؟

بله؛ در چنین شرایطی خواهان دعوا یا به عبارت دیگر شاکی می تواند برای تأدیه وجه اظهارنامه ای را تنظیم نموده و به صورت قانونی وجه خود را مطالبه نماید. اگر خوانده دعوا در بازه زمانی که در اظهارنامه مقرر شده است، وجه مورد نظر خواهان دعوا را به او باز نگرداند، خواهان می تواند به دادگاه محل اقامت خوانده مراجعه نموده و با استناد به قرارداد دستنویسی که در اختیار دارد، وجه را مطالبه کند. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 02147625900 تماس بگیرید

 

قرارداد دستنویس

هزینه مشاوره حقوقی قرارداد دستنویس

نوشتن قرارداد دستنویسی که اعتبار قانونی داشته باشد، به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. اگر تصور می کنید خودتان می توانید یک قرارداد دستی نوشته که نزد قانون معتبر باشد، باید خدمتتان عرض شویم که احتمال موفقیتتان بسیار کم است. چرا؟

چون شما با قوانین این حوزه آشنایی ندارید. ممکن است قرارداد را به گونه ای بنویسید که نه تنها به نفعتان نباشد، بلکه به ضررتان تمام شود. پس بهتر است همه چیز را به دست کاربلدان این زمینه بسپارید. ماجرا تنها به پیش از نوشتن قرارداد دستنویس ختم نمی شود. گاهی شما قراردادی را نوشته و اکنون قصد دارید آن را نزد دادگاه برده و حقتان را تأدیه نمایید. مشاوران حقوقی در این زمینه نیز می توانند یاریتان کنند.  

هزینه مشاوره حقوقی قرارداد دستنویس بسیار مقرون به صرفه تر از چیزی است که فکرش را می کنید. شما می توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکلای تلفنی بهره مند شده و از مشاوره حقوقی با برترین مشاوران لذت ببرید.

 

ارتباط در واتس اپ

چگونگی دریافت مشاوره حقوقی قرارداد دستنویس به صورت تلفنی

اگر به هر دلیلی نمی توانید برای دریافت مشاوره حقوقی از منزلتان خارج شوید، اگر به برترین مشاوران حقوقی دسترسی ندارید، اگر پرداخت سنگین هزینه مشاوره های حضوری برایتان ممکن نیست، چاره مشکل شما در دست موسسه حقوقی وکلای تلفنی است. برای بهره مندی از مشاوره حقوقی برترین مشاوران حقوقی ایران کافی است با شماره  09212242670 تماس حاصل نمایید.

آیا انتقال چند دانگ از منزل مسکونی به صورت قرارداد دستنویس قابل پیگیری است؟

بر اساس ماده 1257 قانون مدنی هر قرارداد دستنویسی با موضوع ملک، آپارتمان و... که در بردارنده امضا و اثر انگشت دو طرف باشد، حتی پس از فوت یکی از طرفین دارای اعتبار قانونی خواهد بود. جالب است بدانید که شکل و نحوه تنظیم این قرارداد نیز اصلا مهم نیست. خواه در برگه یک دفتر نوشته شده باشد، خواه در یک برگه A4. خواه مهر و امضای مشاور املاک داشته باشد، خواه نداشته باشد. خواه دارای کد رهگیری باشد، خواه نباشد. به هر حال چنین قراردادی اعتبار قانونی داشته و قابل پیگیری می باشد.     

 

وکیل متخصص قراردادها 
وکیل تنظیم قرارداد 
مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت در ساخت 
مشاوره حقوقی قراردادها 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

بهزاد فاضلی

سلام خسته نباشید من دو سال پیش مبلغی را از شخص اشنایی گرفتم و یک رسید دادم بهش که داخل فقط قید شده به امانت گرفتم ولی هیپگونه تاریخی جهت عودت قید نشده از طرفی نصف اون مبلغ رو به عنوان های دیگ به شخص برگردوندم حالا اون شخص رفته شکایت کرده میخواستم ببینم راهی هست که چون زمان بازگشت قید نشده انرا قسط بندی کنم و مبالغی که من دادم رسیدش رو ارائه بدم حساب میکنند


علیپور

باسلام قراردادی با ‌پیمانکاراسکلت کار بتن حدودا دو ماه پیش بصورت تایپی بسته شده پیمانکار امضا و اثر انگشت هم زده وشاهدها هم امضا زدن حالا پیمانکار مقداری از کار رو انجام داده حالا میگه من کار انجام نمیدهم میشه حقوقی شکایت کرد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.