مشاوره حقوقی سگ گردانی

مشاوره حقوقی سگ گردانی

مشاوره حقوقی سگ گردانی

مشاوره حقوقی سگ گردانی

در سال های اخیر آمار نگهداری از حیوانات خانگی در سراسر دنیا به طور چشم گیری افزایش یافته است. یکی از محبوب ترین این حیوانات، سگ می باشد. نگهداری سگ در خانه دارای اقتضائاتی است. اقتضائاتی مانند سر و صدا در آپارتمان محل نگهداری سگ، سگ گردانی در معابر عمومی و خیابان ها و... در این متن ما برآنیم تا کمی بیشتر درباره سگ گردانی و مسائل حقوقی مرتبط با آن صحبت کنیم. اینکه اساسا آیا سگ گردانی جرم است؟ اگر جرم است، مجازات آن چیست؟ در این میان سگ گردانی با ماشین چه وضع حقوقی ای دارد؟ و...

رزرو فوری مشاوره حقوقی انلاین با وکیل

 

آیا سگ گردانی جرم است؟

اگر در همین ابتدا بخواهیم به این سوال پاسخ قطعی بدهیم، جواب این است که صرف سگ گردانی جرم محسوب نمی شود. زیرا طبق اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها، یک رفتار برای جرم بودن حتما باید در قانون ذکر شود. در حالیکه در هیچ جای قانون، صرف سگ گردانی جرم انگاری نشده است. اما این مسئله به همین سادگی تمام نمی شود.

 

نتایج مجرمانه سگ گردانی

همان طور که گفته شد، این رفتار به خودی خود جرم نیست و قابل مجازات هم نمی باشد. اما این رفتار می تواند به نتایجی منجر شود که مجرمانه است. این نتایج در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهد شد.

 

مشاوره حقوقی  مجازات سگ گردانی درفضای عمومی و پارک جنگلی

 

اخلال در نظم و آرامش عمومی

ماده 618 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مقرر می دارد:

«هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از‌کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

با نظر به اینکه سگ گردانی می تواند باعث ایجاد هراس برای شهروندان شود و نظم عمومی را مختل کند، می توان آن را جرم انگاری کرد.

 

ایجاد ترس و هراس و یا مصدومیت و قتل

ماده 501 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد:

«هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری که موجب هراس او می گردد مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم گردد حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می شود.»

با توجه به اینکه سگ گردانی می تواند باعث ترس و هراس افراد شود و حتی فراتر، آن ها را به قتل برساند، این عمل جرم انگاری شده است و قابل مجازات نیز می باشد. مصداق این ترس را در بوستان ها به تعدد می توان مشاهده کرد. برخی از کودکانی که برای تفریح به بوستان ها می روند از سگ ها می ترسند و ایجاد این ترس، رفتار قانونی ای نمی باشد.

 

تهدید علیه بهداشت عمومی

ماده 688 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مقرر می دارد:

«هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود ممنوع میباشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجاز‌شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.»

سگ گردانی می تواند بهداشت عمومی را در معابر عمومی و خیابان ها دچار خدشه کند و از این جهت جرم انگاری شده است.

 

جریحه دار کردن عفت عمومی

ماده 638 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مقرر می دارد:

«هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

اولا سگ نجس است و از این جهت ارتباط نزدیک با آن می تواند از نظر شرعی اشکال پیدا کند. ثانیا برخی معتقدند سگ گردانی بعضا مصداق جریحه دار کردن عفت عمومی به شمار می آید و با استناد به این ماده سعی بر مجازات سگ گردان می کنند.

 

مجازات سگ گردانی وایجاد رعب و وحشت

 

 

وضعیت حقوقی فعلی سگ گردانی

در طول تاریخ ایران تلاش های بسیاری شده است تا آیین نامه ای درباره نگهداری حیوانات خانگی به خصوص سگ تدوین شود. حتی در مقاطعی این آیین نامه ها تدوین شده است اما یا اجرا نشده و یا باطل شده است. در حال حاضر ما قانون خاصی در این رابطه نداریم. فقط قوانین غیر مستقیمی داریم مانند مواد 512، 522 و 525 قانون مجازات اسلامی و موادی دیگر که قبلا به آن ها اشاره شد. با این اوصاف در عمل می بینیم پلیس با سگ گردانی برخورد می کند و به بیان خودش، محل عمومی را جای سگ گردانی نمی داند.

اما به صورت کلی این رفتار و نتایج آن، بیشتر منجر به جبران خسارت وارده سگ به شخص ثالث، توسط صاحب سگ می شود (بر طبق ماده 334 قانون مدنی) و این یک مسئولیت مدنی است و جرم به حساب نمی آید.

 

آیا مجازات سگ گردانی قابل گذشت است؟

اگر سگ گردانی منجر به جرایم عمومی شود مانند جریحه دار کردن عفت عمومی، هراس عمومی، تهدید بهداشت عمومی و ...، یک جرم غیرقابل گذشت به حساب می آید و برای پیگیری در دادگاه ها نیاز به شاکی خصوصی ندارد. چون جنبه عمومی پیدا می کند.

 

نگارش شکواییه گاز گرفتگی سگ
مشاوره حقوقی مجازات سگ گردانی
مشاوره حقوقی سگ گردانی 

 

سگ گردانی با ماشین

جالب است بدانید که پلیس، سگ گردانی با ماشین را ممنوع اعلام کرده است و کد تخلف 2148 به این رفتار اختصاص دارد که 20 هزار تومان جریمه نیز دارد. با استناد به این کد، حمل و سرگرم شدن راننده با حیوانات (از جمله سگ) تخلف به حساب می آید.

 

مراحل قانونی شکایت از شخصی که سگ گردانی می کند

اگر سگ گردانی با ماشین باشد که پلیس راهور خودش رسیدگی می کند. اما در رابطه با انجام این رفتار در سطح شهر، می توان گفت که صرفا به خاطر سگ گردانی نمی شود از کسی شکایت کرد. اما اگر این رفتار منجر به یکی از نتایجی شود که در مواد قانونی بالا به آن اشاره شد، می توان در ابتدا با مراجعه به پلیس 110 اعلام شکایت کرد و از آن جا به بعد، مراحل قانونی مانند شکایت های دیگر طی خواهد شد. برای اطلاع دقیق تر از ادامه مراحل قانونی این شکایت، می توانید از مشاوره حقوقی، مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی آنلاین، پرسش و پاسخ فوری حقوقی و مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته موسسه وکیل تلفنی بهره ببرید.

 

درخواست مشاوره حقوقی فوری با وکیل

سوالات متداول:

  1. مجازات سگ گردانی در سطح شهر چیست؟

صرف سگ گردانی جرم نیست و مجازات ندارد. اما اگر به نتایج مذکور در مواد قانونی بالا منجر شود، بر حسب هر نتیجه در ماده، مجازات متفاوتی خواهد داشت.

  1. آیا سگ گردانی با ماشین جرم است؟

خیر. تخلف محسوب می شود.

  1. مجازات سگ گردانی با ماشین چیست؟

این رفتار، تخلف به حساب می آید و 20 هزار تومان جریمه دارد.

  1. آیا مجازات سگ گردانی قابل گذشت است؟

اگر نتیجه آن به یک جرم عمومی منجر شود، غیرقابل گذشت به حساب می آید.

  1. مستند قانونی مجازات سگ گردانی چیست؟

سگ گردانی می تواند به نتایج مجرمانه ای منجر شود و مجازات هایی در پی داشته باشد که در مواد 512، 522، 618، 638 و... قانون مجازات اسلامی به آن ها اشاره شده است.

 


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

با سلام 501 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد: «هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری که موجب هراس او می گردد مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم گردد حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می شود.» با توجه به اینکه سگ گردانی می تواند باعث ترس و هراس افراد شود و حتی فراتر، آن ها را به قتل برساند، این عمل جرم انگاری شده است و قابل مجازات نیز می باشد. مصداق این ترس را در بوستان ها به تعدد می توان مشاهده کرد. برخی از کودکانی که برای تفریح به بوستان ها می روند از سگ ها می ترسند و ایجاد این ترس، رفتار قانونی ای نمی باشد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری که موجب هراس او می گردد مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم گردد حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می شود.» با توجه به اینکه سگ گردانی می تواند باعث ترس و هراس افراد شود و حتی فراتر، آن ها را به قتل برساند، این عمل جرم انگاری شده است و قابل مجازات نیز می باشد. مصداق این ترس را در بوستان ها به تعدد می توان مشاهده کرد. برخی از کودکانی که برای تفریح به بوستان ها می روند از سگ ها می ترسند و ایجاد این ترس، رفتار قانونی ای نمی باشد.


mohamad sheykhi

در طول تاریخ ایران تلاش های بسیاری شده است تا آیین نامه ای درباره نگهداری حیوانات خانگی به خصوص سگ تدوین شود. حتی در مقاطعی این آیین نامه ها تدوین شده است اما یا اجرا نشده و یا باطل شده است. در حال حاضر ما قانون خاصی در این رابطه نداریم. فقط قوانین غیر مستقیمی داریم مانند مواد 512، 522 و 525 قانون مجازات اسلامی و موادی دیگر که قبلا به آن ها اشاره شد. با این اوصاف در عمل می بینیم پلیس با سگ گردانی برخورد می کند و به بیان خودش، محل عمومی را جای سگ گردانی نمی داند. اما به صورت کلی این رفتار و نتایج آن، بیشتر منجر به جبران خسارت وارده سگ به شخص ثالث، توسط صاحب سگ می شود (بر طبق ماده 334 قانون مدنی) و این یک مسئولیت مدنی است و جرم به حساب نمی آید.


شیوا فرخندی

با سلام موضوع سگ گردانی در خیابانها و بوستانهای ایران بیش از آنکه نیاز به قانونگذاری داشته باشد، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد،این امری است که در اغلب کشورهای دنیا با فرهنگ‌سازی صحیح ،رایج است. از طرفی نوع سگی که در آپارتمان و منازل نگهداری می شود باید از نوع سگ های آپارتمانی باشد و شخصی که نسبت به پذیرش و نگهداری سگ اقدام می کنند باید مسئولیت کامل رعایت بهداشت و نگهداری های لازم را عهده دار باشند .از طرفی البته که جهت رعایت بهداشت و آسایش دیگران نیاز به وضع مقرراتی هست که به نظر می رسد وضع مقررات مدنی و جریمه های نقدی کارساز می باشد.


حمید مرادی نیا

با سلام. با توجه به قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) در خصوص پدیده سگ گردانی و یا نگهداری آن اگر با عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی مطرح گردد اعلام جرم مزبور بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.