مشاوره حقوقی دفاع مشروع

مشاوره حقوقی دفاع مشروع

مشاوره حقوقی دفاع مشروع

منظور از دفاع مشروع چیست؟

فردی به هدف ایجاد ضرب و جرح یا کشتن فردی دیگر اقدام می کند، اما طرف مقابل برای دفاع از خود ضارب را هول می دهد و به او ضربه وارد می کند این عمل را می توان دفاع مشروع نامید. همانطور که در قانون اساسی آمده است، هیچ فردی حق تعرض به جان دیگری را ندارد، در چنین عملی فرد برای دفاع از جان خود مجبور به انجام دادن کاری است.

در ماده 156 قانون مجازات اسلامی به صراحت آمده است: " هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس ، ناموس ، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب الوقوع با رعایت مراحل دفاع مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب می شود، در صورتی که شرایط قانونی دفاع مشروع وجود داشته باشد ، مجازات نمی شود . "

 

هزینه مشاوره حقوقی

چگونگی اثبات موجه بودن دفاع

همانطور که در ماده 156 قانون مجازات اسلامی اشاره شده است برای دفاع مشروع نیاز به شرایطی است. اگر شخص برای دفاع از خود شرایط لازم را نداشته باشد به دلیل جرمی که انجام داده است محکوم خواهد شد. این شرایط شامل موارد زیر می باشد که باید در دفاع مشروع تمام موارد وجود داشته باشد.

•    دفاع برای رفع خطر دفع تجاوز باشد به طوری که بدون آن عمل راه دیگری برای دفع خطر وجود نداشته باشد.

•    هیچ راهی برای مداخله قوای دولتی وجود نداشته باشد. یعنی اینکه برای دفع تجاوز دسترسی به پلیس وجود نداشته باشد.

•    نشانه های معقول و یک ترس عقلانی برای دفاع وجود داشته باشد.

•    خطر به دلیل تجاوز خود فرد و دفاع دیگری اتفاق نیفتاده باشد.

اگر شرایط مذکور وجود داشته باشد فردی که دفاع مشروع از خود انجام داده و مرتکب جرمی شده است مجازات نخواهد شد. همچنین دیه ای بابت ارتکاب جرم پرداخت نخواهد شد مگر اینکه متجاوز دیوانه باشد که در این صورت دیه او به بیت المال پرداخت می شود.

 

لایحه دفاعیه

آیا افراد عادی می توانند از گاز اشک آور استفاده کنند؟

استفاده از تجهیزات نظامی منجمله گاز اشک آور نیازمند مجوز قانونی است و هر فردی نمی تواند از آن استفاده کند. همچنین خرید، فروش و استفاده از این وسیله غیر مجاز و مجازاتی به همراه خواهد داشت. افرادی که در صنوف خاص فعالیت دارند می توانند برای تامین امنیت خود درخواست استفاده و نگهداری از گاز اشک آور را تقدیم نیروی انتظامی نمایند. 

در صورتی که با درخواست متقاضی موافقت شود به او مجوز داده خواهد شد تا از شرکت مجاز وسیله را تهیه کند و در صورت نیاز از آن استفاده نماید. بدون مجوز نگهداری از گاز اشک آور تا 6 ماه حبس دارد.

آیا ضرب و جرح فرد متجاوز مصداقی از دفاع مشروع است؟

فرد برای دفاع از خود ممکن است هر حرکتی را انجام دهد. در هنگام درگیری و تجاوز به فرد احتمال دارد هر نوع ضرب و جرحی پیش بیاید. اگر ضرب و جرح ایجاد شده تحت شرایط دفاع مشروع اتفاق افتاده باشد مشکلی در اثبات دفاع مشروع پیش نخواهد آورد. 

 

مشاوره حقوقی کیفری

مجازات دفاع مشروع چیست؟

اگر دفاع مشروع اصولی و بر اساس شرایط قانونی باشد مجازاتی برای فرد نخواهد داشت. اما اگر طرف مقابل دیوانه باشد باید دیه او به حساب بیت المال واریز می شود. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دفاع مشروع و همچنین مشاوره حقوقی تلفنی با یک وکیل کاربلد با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید. وکلای این موسسه به صورت تخصصی به شما خدمات حقوقی می دهند و اگر نیاز به بررسی مدارک و مستندات توسط وکیل باشد مشاوره حقوقی آنلاین انجام خواهد شد. 

 

ارتباط در واتس اپ

نقش وکیل در اثبات مشروع بودن دفاع

مسائل حقوقی دارای پیچیدگی های خاصی است که هر کسی توانایی دفاع از خود با استناد به مواد قانونی ندارد. اثبات دفاع مشروع نیز یکی از مواردی است که اثبات آن بسیار سخت و مراجع قضایی نیز نسبت به آن نهایت سخت گیری را انجام می دهند تا حقی از کسی ضایع نشود. 

همانطور که بیان شد اثبات این موضوع بسیار سخت است چون بحث مجازات و دیه و... در میان است. یک وکیل کاربلد با بهره گیری از تجربیات و دانشی که در طول سالیان تحصیل و وکالت به دست آورده می تواند در اثبات دفاع مشروع به موکل کمک کند.

وکلای باتجربه و متخصص به دلیل اینکه سال ها در پرونده های مختلف وکالت انجام داده اند تجربه زیادی دارند. این وکلا بارها با پرونده های مشابه مواجه شده اند و به درستی می دانند که روند رسیدگی به پرونده چگونه است و چه ادله ای برای اثبات ادعا لازم است. 

برای مشاوره با یک وکیل خوب با شماره 09212242670 موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید. بهترین وکیل ها به صورت تخصصی مسائل و سوالات حقوقی شما را مورد بررسی قرار می دهند. آنها بعد از اینکه مورد را بررسی کردن بر اساس مواد قانونی و تجربه ای که دارند بهترین راه حل را در اختیار شما قرار می دهند. 

در این موسسه مشاوره حقوقی به صورت تلفنی و آنلاین امکان پذیر است. همچنین خدمات حقوقی از جمله قبول وکالت، نگارش دادخواست و ... نیز انجام می شود. 

 

مشاوره حقوقی قتل 
رویکرد حادثه بدون شاهد 
اثبات بی گناهی انلاین و فوری 
معرفی شاهد به دادگاه 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

احسان فلاح

سلام و عرض ادب در بحث دفاع مشروع متاسفانه به دلیل عدم آگاهی افراد جامعه از شرایط دفاع شاهد این هستیم که خیلی از افراد به باور این که دفع تجاوز و خطر از خود و خانواده خود انجام می دهند خود مرتک جرم میشوند. و با شکایت فرد متجاوز خود را در مظان اتهام می بینند که لازم است در این خصوص مقالات بیشتری از نحوه دفاع و شرایط آن برای آگاهی بخشی جامعه نگاشته شود. چرا که استفاده از این ماده قانونی بدون آگاهی از نحوه و شرایط دفاع بیشتر به ضرر دفاع کننده است تا به نفع او.


محمدی

متاسفانه ریشه بسیاری از باور های غلط حقوقی که در اذهان عامه مردم ایجاد شده اطلاعات غلطی است که در فیلمها و سریال ها ارائه میشود به خصوص در مباحث کیفری و قتل و نظایر آنها اینکه اولا نویسنده و تیم سازندگان آثار سینمایی و تلویزیونی حتما از یک مشاور حقوقی کمک بگیرند و ثانیا مردم نیز به اهمیت و فواید فراوان مشاوره حقوقی واقف شوند میتواند جلوی خیلی ازمشکلات را بگیرد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، دفاع مشروع، یکی از موانع مسئولیت کیفری است و به آن، عوامل موجهه جرم نیز می گویند. عوامل موجهه، کیفیاتی هستند که به سبب وجود آن ها، فعلی که همواره و در هر حالتی، ارتکاب آن، جرم محسوب می شده جرم نبوده و مجازاتی برای مرتکب آن، در نظر گرفته نمی شود. ماده 156 قانون مجازات اسلامی، مصوب هزار و سیصد و نود و دو، در تعریف دفاع مشروع، مقرر می دارد : " هرگاه فردی، در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری، در برابر هر گونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب الوقوع، با رعایت مراحل دفاع، مرتکب رفتاری شود که طبق قانون، جرم محسوب می‌ شود، درصورت اجتماع شرایط ... مجازات نمی‌ شود "بر اساس این ماده، دفاع مشروع، به معنای ارتکاب عمل مجرمانه، برای دفاع از نفس، مال، ناموس، یا آزادی تن خود و دیگری، در برابر تجاوز یا خطر فعلی و قریب الوقوع بوده که برای تحقق آن و پذیرش این امر توسط قاضی، وجود شرایط دفاع مشروع، لازم است. شرایط این نوع از دفاع عبارتند از : رفتار ارتکابی، برای دفع تجاوز یا خطر، ضرورت داشته باشد" -"دفاع، مستند به قرائن معقول یا خوف عقلایی باشد" -"خطر و تجاوز، به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری، صورت نگرفته باشد"- " توسل به قوای دولتی، بدون فوت وقت، عملا، ممکن نباشد یا مداخله آنان، در دفع تجاوز و خطر، موثر واقع نشود." دفاع مشروع اگر به صورت درست و اصولی ثابت شود جرم نبوده و مجازاتی برای عامل آن در نظر گرفته نمی شود اما نقش وکیل در این گونه جرایم بسیار مهم بوده و باید با همراهی وکلای کارکشته اقدام نمود تا بتوان به موفقیت دست پیدا کرد.


فاطمه عمادی

باسلام هرگاه فردي در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال يا آزادي تن خود يا ديگري در برابر هرگونه تجاوز يا خطر فعلي يا قريب‌الوقوع با رعايت مراحل دفاع، مرتکب رفتاري شود كه طبق قانون جرم محسوب مي‌شود، در صورت اجتماع شرايط زير مجازات نمي‌شود: الف- رفتار ارتكابي براي دفع تجاوز يا خطر ضرورت داشته باشد.این امر به این معناست که ارتكاب فعلی كه در شرايط عادی جرم است، تنها وسـيله رهايی شخص از حمله باشد، در غير اين صورت، دفاع مشروع مصداق پيدا نخواهد كرد. ب- دفاع مستند به قراین معقول یا خوف عقلایی باشد.در واقع در دفاع مشروع تجاوز باید اقدامی باشد که شخص متعارف و عاقل در آن شرایط برای حفظ جان، مال و آبروی خود ناگزیر به انجام دفاع باشد پ- خطر و تجاوز به‌سبب اقدام آگاهانه يا تجاوز خود فرد و دفاع ديگري صورت نگرفته باشد. ت- توسل به قواي دولتي بدون فوت وقت عملاً ممكن نباشد يا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود. ث- تناسب دفاع با حمله: برای فهم تناسب دفاع با حمله، دفاع باید در حد حمله باشد. تعیین این شرط که عمل مدافع برای دفع حمله کافی بوده یا بیش از حد نیاز بوده در هر مورد خاص باید توسط قاصی  احراز گردد پس برای تحقق دفاع مشروع، باید تجاوز یا خطر وجود داشته باشد و نیز اینکه خطر باید حتمی یا آنقدر نزدیک باشد که گویی در حال واقع شدن است. بنابراین اگر کسی دیگری را تهدید کند که در صورت انجام ندادن اقدامی خاص، او را به قتل می‌رساند، موضوع دفاع مشروع قابل استناد نیست. یکی دیگر از مواردی که در تعریف دفاع مشروع باید به آن اشاره کرد، این است که دفاع مشروع رفتاری است که طبق قانون، به طور عادی و معمول جرم است. مثلا این رفتار ممکن است باعث ورود آسیب جسمانی به فردی شود. ولی اگر قانونگذار می‌گوید (در صورت اجتماع شرايط زير) به این معناست که اگر تمام شرایطی که قانونگذار می‌گوید، فراهم باشد، این رفتار جرم نخواهد بود.نخستین شرطی که در ماده 156 قانون مجازات اسلامی جدید به آن اشاره شده، این است که رفتار ارتكابي باید براي دفع تجاوز يا خطر ضرورت داشته باشد یعنی کاری که در حال انجام آن برای دفع خطر هستیم، باید حتمی و قطعی بوده باشد و اینکه ضرورتا باید صورت می‌گرفت. به این معنا که بدون انجام آن امکان دفع تجاوز وجود نداشت.


شیرزاد افشاری

باسلام در هر جامعه ای برای هر فردی این حق ایجاد شده است که بتواند در برابر خطراتی که او و خانواده اش را تهدید می کند دفاع لازم را نماید و به موجب آن رفتار مورد مجازات قرار نگیرد چرا که دفاع از جان ،مال و ناموس امری اجتناب ناپذیر می باشد که هر فردی را ملزم به انجام آن می نماید .


سهند مهدی پور

دفاع مشروع نوعی حق قانونی است که به موجب آن می توان در شرایط بحرانی که خطری حتمی و قریب الوقوع جان ،مال و ناموس افراد را تهدید می کند، اقداماتی خاصی را انجام داد. نکته ی قابل توجهی که در این زمینه به چشم می خورد، ماهیت این اقدامات است که در حالت عادی جرم محسوب می شوند و با مجازات های قانونی همراه هستند. در حقیقت دفاع مشروع مرزیست که جرم بودن و یا جرم نبودن این اقدامات را مشخص می نماید


مجید شیخی

هر انسانی حق دارد در هنگام مواجه شدن با خطر به دفاع از جان، مال و ناموس خود و افرادی که دفاع از آنها بر وی واجب است، اقدام کند که عنوان قانونی این اقدام، دفاع مشروع نامیده می‌شود. در مواجهه با خطر البته انسان جایز نیست که هر رفتاری را از خود بروز دهد و باید متناسب با خطر ایجاد شده اقدام کند، والا رفتار وی، مصداق دفاع مشروع نخواهد بود.با توجه به ماده 156 قانون مجازات اسلامی هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب‌الوقوع با رعایت مراحل دفاع مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب می‌شود، مجازات نمی‌شود.در حقوق جزای كشور ما دفاع مشروع از عوامل موجهه جرم است اما با اجتماع شرايطی، عملی كه جرم است در مقام دفاع از نفس يا عرض يا ناموس يا مال خود يا ديگری يا آزادی تن خود يا ديگری قابل تعقيب و مجازات نخواهد بود. ماده 156 قانون مجازات اسلامی با غيرقابل تعقيب و مجازات دانستن عمل مجرمانه در مقام دفاع از نفس يا عرض يا ناموس يا مال خود يا ديگری يا آزادی تن خود يا ديگری در واقع حق خصوصی دفاع را قبول، اما شرایطی را نیز برای دفاع مشروع پیش‌بینی کرده است. اگر رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد یا اینکه دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلایی باشد و یا اینکه خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد و همچنین توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود، دفاع مشروع قابل قبول خواهد بود.


حمید مرادی نیا

با سلام علل موجهه یا عوامل توجیه‌کننده به مواردی گفته می‌شود که با تحقق آنها، وصف مجرمانه جرم از بین می‌رود؛ به این معنا که عملی که به طور معمول جرم بوده است، در شرایطی خاص، دیگر در نظر مقنن عنوان جرم نخواهد داشت و به دلیل تلقی شدن به عنوان یک عمل موجهه، جرم نیست تا قابل مجازات باشد.


مجید پریدست فومنی

باسلام از آنجاییکه آزار و آسیب رسانیدن به دیگران جرم و سبب ساز وقوع کیفر است اما در این اصل نیز استثنا وجوددارد به این معنا که اگر مرتکب در راستای دفاع از خود این آسیب و لطمه را وارد نموده است مستوجب کیفر ودیه نخواهد بود ازجمله شرایط میتوان به دفاع در ضرورت تجاوز یا دفاع معقول اشاره نمود که تجاوز نیز دارای شرایطی مانند فقدان تحریک قبل از تجاوزیا غیر قابل فراربودن کسی که مورد تجاوز قرارمی گیردازموضوعات مرتبط با تجاوز در دفاع مشروع نیز میتوان به دفاع از نفس و دفاع از ناموس .. اشاره داشت


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب هر انسانی حق دارد در هنگام مواجه شدن با خطر به دفاع از جان، مال و ناموس خود و افرادی که دفاع از آنها بر وی واجب است، اقدام کند. این اقدام در اصطلاح دفاع مشروع نامیده می‌شود.به عبارت دیگر، دفاع مشروع حقی است قانونی كه شخص با توسل به آن می توانـد در مـوقعيتی ضروری و با رفتاری به ظاهر مجرمانه، تجاوزی قريب الوقـوع يـا بالفعـل و نـاروا كـه نفس، ناموس، عرض، آزادی تن و مال او يا ديگری را مورد تهديد قرارداده را دفع نمايد.البته در خصوص دفاع مشروع شرایط و خصوصیات و ویژگی هایی باید وجود داشته باشد تا عمل و دفاع موجه دانسته شده و مشمول مجازات نگردد.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام در ماده 156 قانون مجازات اسلامی به صراحت آمده است: " هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس ، ناموس ، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب الوقوع با رعایت مراحل دفاع مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب می شود، در صورتی که شرایط قانونی دفاع مشروع وجود داشته باشد ، مجازات نمی شود


بشیر علی پاریاد

سلام برابر مواد قانون قانون مجازات اسلامی شرایطی که درصورت اجماع باعث می‌شوند رفتار فرد جرم شناخته نشود عبارتند از: الف) رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد. ب) دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلائی باشد. ج) خطر و تجاوز به‌سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد. د) توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملا ممکن نباشد یا مداخله‌ی آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.