پرونده زمین در دیوان عالی کشور

پرونده زمین در دیوان عالی کشور

پرونده زمین در دیوان عالی کشور

پرونده زمین در دیوان عالی کشور

وکیل متخصص در حوزه دیوان عالی کشور

دیوان عالی کشور مطابق اصل ۱۶۱ قانون اساسی تشکیل شده است. این دیوان، والاترین مرجع رسیدگی و نظارت بر انجام درست و صحیح قانون در محکمه های دادگستری می باشد. با حضور شما تمامی آرا در محکمه ها، بر مبنای حکم وحدت صادر می شوند. بنیاد دیوان عالی، از دادسرا، انجمن های عمومی و شعبه های حقوقی و کیفری تشکیل شده است و در هر کدام از این شعبه ها دو قاضی حضور دارند. دادسرای کل دیوان عالی به مسائل مرتبط به دادسراهای سراسر کشور نظارت و رسیدگی می نماید. اگر به دنبال وکیل متخصص در حوزه دیوان عالی کشور هستید ما به شما مشاوره حقوقی در موسسه وکلای تلفنی را پیشنهاد می کنیم.

رزرو مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل

آشنایی با دیوان عالی کشور

 

در این بخش از مقاله می خواهیم شما را با دیوان عالی کشور آشنا سازیم. این مرجع همانطور که قبلا هم ذکر شده عالی ترین ماخذ قوه قضایی در ایران به شمار می آید که به هدف رسیدگی و نظارت بر اعمال درست و صحیح قانون در محکمه ها و وضع اتحاد رویه قضایی و اجرای مسئولیت هایی که براساس قانون به آن واگذار می شود مطابق قوانینی که رئیس قوه قضاییه مشخص می کند وضع شده است. در مشاوره حقوقی تمامی این زیر و بم ها برایتان روشن خواهد شد. از جمله خدمات این مجموعه عظیم شامل موارد زیر خواهند بود:

این دیوان از شاخص ترین و عالی ترین قضات کشور ایجاد شده است. همچنین نظارت و رسیدگی به اشتباهات و خطا های رئیس جمهور از مسئولیت های قانونی این دیوان می باشد. هیئت عمومی این دیوان می تواند رأی وحدت رویه را صادر نماید که در برابر قانون از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آیا می توان به رأی دادگاه تجدید نظر در دیوان عالی اعتراض کرد؟

 

سوالی که امکان دارد برای هر کسی پیش آید این است که آیا می توان به رأی دادگاه تجدید نظر در دیوان عالی کشور اعتراض کرد؟ بایستی بیان کرد تجدید نظر در اصطلاح لغوی به مفهوم اظهار عقیده کردن مجدد در خصوص مسئله یا نوشته ای می باشد که دوباره مورد ارزیابی قرار می گیرد. از لحاظ حقوقی هم حکمی است که قبلا گزارش شده و در حال حاضر دوباره مورد ارزیابی، بازخوانی و مرور واقع شده است. این مسئله می تواند علل متنوعی داشته باشد که یکی از آنها می تواند درست تشخیص ندادن قاضی دادگاه باشد چرا که او هم مانند دیگر آدم ها می تواند خطایی مرتکب شود. از این رو جواب این سوال که در آغاز متن پرسیده شده بود بله می باشد.

مشاوره حقوقی واتساپی

وکیل متخصص در حوزه دیوان عالی کشور

پرونده هایی که معمولا در دیوان عالی کشور مورد ارزیابی قرار می گیرند جزء پرونده های کیفری می باشند، در این صورت مناسب ترین کار، تعیین وکیل کیفری جهت رسیدگی و نظارت اولیه به پرونده می باشد. چنانچه که فرجام خواهی در رابطه با حکم صدور یافته از دادگاه حقوقی یا خانواده باشد مناسب ترین گزینه برای شما وکیل خانواده می باشد.

وکالت در دیوان عالی کشور بایستی به وسیله شخصی انجام گیرد که افزون بر داشتن پروانه وکالت در زمینه مرتبط به مسائل و مشکلات شما از تخصص، مهارت و تجربه زیادی برخوردار باشد. او بایستی با مطالعه درست و صحیح برگه های پرونده و اسناد و مدارک شما مطابق ضوابط و مقررات، مبادرت به فرجام خواهی و پی جویی پرونده شما نماید.

همچنین بایستی به این موضوع توجه داشته باشید وکالت در دیوان عالی فقط به وسیله وکیل پایه یک دادگستری و دادرس بازنشسته این مرجع امکان پذیر است و پذیرفته می شود. وکیل های پایه ۲ یا کارآموزان به هیچ وج حق وکالت در این مرجع را ندارند.

آیا دیوان عالی کشور صلاحیت رسیدگی به تصرفات زمین را دارد؟

 

سوالی که ممکن است ذهن هر کسی را به خود مشغول کند این است که آیا دیوان عالی کشور می تواند به تصرفات زمین رسیدگی و نظارت داشته باشد؟ پرونده های زمین معمولا در حیطه کار این مرجع می باشد. وظیفه و مسئولیت این مرجع تطابق و عدم مطابقت مدارک قانونی دادسرا ها در صدور رأی با ضوابط و قوانین موضوعه می باشد و در مرتبه ورود به چیستی و ماهیت آن نمی باشد.

مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری

چگونه پرونده را به دیوان عالی کشور برسانیم؟

چه زمانی پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده می شود؟ حدودا در همه کشور های جهان مراجع قضایی شامل رده بندی هستند که از پایین ترین تا بالاترین مرجع دسته بندی می شوند و رأی هایی که در مراجع والاتر صدور می یابند یا تصویب می شوند برای ماخذ پایین تر ضروری است و آن ها ناچار به اجرای آن حکم هستند، در کشور ایران هم بالاترین مرجع قضایی همانطور که میدانید دیوان عالی کشور می باشد. دبوان نظیر دیگر مراجع قضایی از شعب متعددی ایجاد شده است و فقط قاضی های با تجربه، متبحر و متخصصی که سالیان سال در لباس و مقام داوری مشغول به کار بوده اند می توانند در دیوان عالی به مسئله قضاوت بپردازند. زمانی پرونده به این مرجع فرستاده می شود که پرونده مهم و سنگینی باشد. کوچکترین خطا در چنین پرونده هایی امکان دارد خسارات و صدمات غیر قابل جبرانی به دو طرف دعوی وارد نماید.

اگرچه بهتر است بدانید که رسیدگی و نظارت در مرجع رسیدگی ماهوی نمی باشد و دیوان عالی تنها به لحاظ شکلی به رأی های صدور یافته رسیدگی و نظارت می کند.

زمانی که در رابطه با یک مسئله حقوقی یا کیفری، رأی های متمایزی از دادگاه های متنوعی صادر می شود در این صورت بهتر است پرونده را به دیوان عالی برسانیم تا یک رویه ثابت ایجاد کند زیرا که این مرجع یک حکم ثابتی صادر می کند و همه دادگاه ها از آن حکم پیروی می کنند.

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل 24 ساعته

هزینه وکیل ملکی دیوان عالی کشور

 

هزینه وکیل دیوان عالی کشور به عوامل متنوعی بستگی دارد. همانطور که می دانید و به آن اشاره شد جهت وکالت در این مرجع نمی توان از وکیل پایه ۲ یا کاراموز استفاده کرد، بلکه بایستی از وکیل متبحر، با تجربه، متخصص و کاربلدی استفاده کرد و وکیل پایه یک دادگستری هم باشد چرا که کوچکترین خطا صدمات غیر قابل جبرانی به بار می آورد. به همین دلیل هزینه وکیل دیوان عالی کشور با توجه به ویژگی هایی که گفته شد نسبت به وکیل عادی مقداری گران تر است. البته موسسات حقوقی متنوعی در این حیطه دایر شده اند که می توان از مشاور رایگان آن ها بهره برد .

نمونه رأی دیوان عالی کشور

برای درک بهتر این مبحث و آگاهی از حکم دیوان عالی کشور به نمونه رأی زیر که از سوی دیوان عالی صدور یافته دقت نمایید:

به عنوان مثال پرونده حقوقی در رابطه با شخصی است و شکایت نامه ای بر علیه فرد دیگری به هدف ناتوانی در پرداخت دیه به شعبه اول دادگاه کیفری استان تسلیم می نماید و درخواست پی جویی کرده است و دادگاه بعد از وارسی و ارزیابی شکایت نامه و پرونده ضمن دادنامه ای رأی نفی دعوی صادر نموده، مدعی از حکم صدور یافته تجدید نظر خواهی نموده و پرونده جهت بازبینی دوباره به دیوان عالی فرستاده می شود.

با ملاحظه به این رأی خواهیم فهمید چنانچه پرونده حقوقی به یکی شعب کیفری دیوان عالی فرستاده شود آن شعبه از نظارت و رسیدگی به پرونده خودداری نموده و فرمان می دهد پرونده به شعبه حقوقی انتقال یابد.

سوالات متداول پرونده زمین در دیوان عالی کشور

چنانچه پرونده کیفری متعلق به یک شخص یا ارگانی توسط دیوان عالی کشور نقض شود شرایط چه خواهد بود؟

در این شرایط پرونده توسط قوه قضاییه به دادگاه ارجاع داده می شود تا رأی نهایی در خصوص پرونده صادر شود.

اگر دیوان عالی کشور در خصوص پرونده کیفری رأی نقض صادر کرد می توان نسبت به رأی صادر شده اعتراض کرد؟

خیر. مگر آنکه دلایل بارز و جدی تری برای اعتراض ابلاغ شوند.

اگر سه بار طلاق زوج و زوجه در دادگاه خانواده صادر شده باشد و پس از مدتی زوجین تمایل به ادامه زندگی با یکدیگر را داشته باشند حکم تجدید نظر توسط دیوان عالی کشور در این خصوص پذیرفته می شود؟

قابل پیش بینی نیست. بایستی موضوع و شرایط آن به طول کامل توسط دیوان عالی کشور بررسی گردد.

چه میزان از آرای مندرج در پرونده های حقوقی توسط دیوان عالی کشور نقض می شوند؟

مشخص نیست

آیا امکان تسریع در پرونده های حقوقی ناشی از طلاق زوجین در دادگاه دیوان عالی کشور وجود دارد؟

خیر. با توجه به حجم بالای پرونده ها و طولانی بودن روند امکان چنین کاری وجود ندارد


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام، دیوان عالی کشور مطابق اصل ۱۶۱ قانون اساسی تشکیل شده است. این دیوان، والاترین مرجع رسیدگی و نظارت بر انجام درست و صحیح قانون در محکمه های دادگستری می باشد. با حضور شما تمامی آرا در محکمه ها، بر مبنای حکم وحدت صادر می شوند. بنیاد دیوان عالی، از دادسرا، انجمن های عمومی و شعبه های حقوقی و کیفری تشکیل شده است و در هر کدام از این شعبه ها دو قاضی حضور دارند. دادسرای کل دیوان عالی به مسائل مرتبط به دادسراهای سراسر کشور نظارت و رسیدگی می نماید.


بهاره توکلی پور

با سلام خدمت موسسه و همکاران وکیل تلفنی،ضمن تشکر از خدمات ارزندتان در این شرایط خاص و مشکل ساز بیماری به هموطنان عزیز پیشنهاد میکنم با توجه به بودجه بسیار مناسبی که نسبت به حل مشکلات حقوقی خود می‌پردازید از همه مهمتر در زمان خود صرفه جویی میکنید و با تماسی که کمتر از 5دقیقه با شما گرفته میشود از مشاوره وکلای خبره پایه یک بهره مند می شوید و برای مراجعه به دادگاه دیگر استرس و دغدقه چندانی ندارید.باارزوی حل مشکلات حقوقی مردم عزیز.وکیل پایه یک بهاره توکلی پور در زمینه خانواده با کد 30972 در خدمت مردم عزیز هستم.با تشکر


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ بارها و بارها اتفاق افتاده که در حوزه علوم انسانی ما شاهد بروز نتایج متفاوت از پرونده های مشابه هستیم. تصور کنید زمانی را که مجاورین یک چشمه یا رودخانه بعلت اختلاف با یکدیگر یا اختلاف با شخص ثالث و یا حتی با دولت اقدام به طرح دعوا در مراجع قضایی می نمایند و شاید در حوزه آن شهرستان یک قاضی به همه این پرونده ها رسدگی کند اما در زمان تجدید نظر خواهی و ارجاع پرونده ها به مرکز استان، ما انواع دادنامه های متفاوتی را می بینیم که در موضوعی واحد صادر شده، عده ای از قضات به روند شکلی پرونده ایراد می گیرند و عده ای دیگر نیز به مسائلی توجه می کنند که با امعان نظر دیگر قضات متفاوت است. در اینجا و برای اینکه وحدت رویه ای جهت تصمیم گیری واحد برای این گونه پرونده ها شکل گیرد مرجعی به نام دیوان عالی کشور به درخواست یکی از طرفین و یا حتی قضات دادگاه به ماجرا ورود کرده و با ارائه یک نظر قاطع باعث ایجاد یک نظر واحد در پرونده های مشابه می گردد . البته وظایف دیوان عالی محدود به این موارد نبوده و وظایفی چون حل اختلاف بین مراجع قضایی یا صدور رای اصراری را هم از جمله وظایف آن بر شمرد .در یک تقسیم بندی کلی وظایف دیوان عالی را به چند بخش اصلی تقسیم می نمایند: 1-نظارت بر اجرای صحیح قوانین در کشور 2- حل اختلاف در صلاحیت و تعیین مرجع صالح بین شعب مختلف دادگاه های بدوی ، انقلاب و تجدید نظر 3- ایجاد وحد رویه قضایی 4- موافقت با اعاده دادرسی کیفری 5- رسیدگی به تخلفات رییس جمهور از انجام وظایف قانونی محول شده به وی . دیوان عالی کشور را می توان عالی ترین مرجع دادگستری کشور دانست که که آرای صادره از آن برای دیگر مراجع حجت می باشد. البته به جز این وظایف اصلی ،دیوان عالی وظایف فرعی دیگری را نیز انجام می دهد مانند اعمال اعاده دادرسی ماده 477 یا تجویز اعاده دادرسی آرای قطعی کیفری یا همان طور که گفته شد رای اصراری و ... پس برای آشنایی بیشتر با این مرجع و چگونگی ثبت دادخواست در آن باید با دقت و هوشیاری کامل عمل نمود چرا که اگر حکمی در این دیوان تایید یا رد شود دیگر امکان تغییر آن تا حد بسیار زیادی غیر ممکن بوده و و رویه سایر دادگاه های زیر دست نیز بر اساس آن صورت می گیرد . با تماس با موسسه وکیل تلفنی می توانید نسبت به آگاهی کامل در این امور اقدام نموده و بعد از آن تصمیم گیری نمایید.


علیرضا محمدی

سلام وقتتون بخیر مراجعه با سایت شما امروز برای من خیلی مفید بود یکی از دوستان که کاربر شما بود پیشنهاد داد که برای حل مشکل ثبتی که دارم با مشاورین موسسه شما مشورت داشته باشم. واقعا از سطح خدمات و اطلاعاتی که دریافت کردم راضی بودم و در کنار تمام نکات مثبت، هزینه حق مشاوره هم خیلی نسبت به سایر موسسات مناسب بود. ممنون و سپاسگزارم


سهند مهدی پور

سلام پرونده هایی که معمولا در دیوان عالی کشور مورد ارزیابی قرار می گیرند جزء پرونده های کیفری می باشند، در این صورت مناسب ترین کار، تعیین وکیل کیفری جهت رسیدگی و نظارت اولیه به پرونده می باشد. چنانچه که فرجام خواهی در رابطه با حکم صدور یافته از دادگاه حقوقی یا خانواده باشد مناسب ترین گزینه برای شما وکیل خانواده می باشد


محمد

سلام با توجه به تخصصی و سنگین بودن پرونده های مرتبط با دیوان استفاده از وکیل متخصص دیوان قویا توصیه میشود که این مهم توسط وکیل تلفنی مهیا میباشد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام حدودا در همه کشور های جهان مراجع قضایی شامل رده بندی هستند که از پایین ترین تا بالاترین مرجع دسته بندی می شوند و رأی هایی که در مراجع والاتر صدور می یابند یا تصویب می شوند برای ماخذ پایین تر ضروری است و آن ها ناچار به اجرای آن حکم هستند، در کشور ایران هم بالاترین مرجع قضایی همانطور که میدانید دیوان عالی کشور می باشد. دبوان نظیر دیگر مراجع قضایی از شعب متعددی ایجاد شده است و فقط قاضی های با تجربه، متبحر و متخصصی که سالیان سال در لباس و مقام داوری مشغول به کار بوده اند می توانند در دیوان عالی به مسئله قضاوت بپردازند. زمانی پرونده به این مرجع فرستاده می شود که پرونده مهم و سنگینی باشد. کوچکترین خطا در چنین پرونده هایی امکان دارد خسارات و صدمات غیر قابل جبرانی به دو طرف دعوی وارد نماید.


Mohamad sheykhi

ساختار قضایی جمهوری اسلامی ایران ، در قانون اساسی تشریح شده است که بر اساس آن ، علاوه بر وجود دادگاه های بدوی و تجدید نظر ، مرجعی ، تحت عنوان دیوان عالی کشور ، نظارت بر صحت آرای صادره از دادگاه ها را به عهده داشته و به نوعی ، عالی ترین مرجع قضایی در سلسله مراتب دادگاه های حقوقی و کیفری است . در کنار دیوان عالی کشور ، دیوان عدالت اداری نیز ، به نوعی مهم ترین مرجع در راس سلسله مراتب مراجع رسیدگی به دعاوی اداری محسوب می شود . دیوان عالی کشور ، علاوه بر اینکه رسیدگی به تخلفات رئیس جمهور و صدور آرای وحدت رویه قضایی را به عهده داشته، وظیفه رسیدگی و نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم قضایی را نیز به عهده دارد . لذا رسیدگی دادگاه ها به دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری ، می تواند در موارد خاصی ، به صورت شکلی ، مورد رسیدگی و نظارت دیوان عالی کشور قرار گیرد . به همین دلیل ، آشنایی با اینکه دیوان عالی کشور ، چگونه نسبت به دعاوی مطروحه ، رسیدگی مجدد انجام می دهد ، ضرورت دارد . بنابراین ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور را مورد بررسی قرار دهیم و از آن جهت که دیوان عالی کشور ، در مراحل مختلفی همچون تجدید نظر خواهی ، فرجام خواهی و اعاده دادرسی ، صلاحیت رسیدگی دارد ، این موضوعات را به صورت جداگانه ، مورد بررسی قرار خواهیم داد . نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور در تجدیدنظرخواهی کلیه دادگاه های حقوقی و کیفری ، چه در سطح دادگاه های بدوی و چه در سطح دادگاه های تجدید نظر ، به نوعی ، تحت نظارت عالی مرجعی ، تحت عنوان دیوان عالی کشور هستند ؛ چرا که یکی از مهم ترین وظایف دیوان عالی کشور ، نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم قضایی است . به همین مناسبت ، در سلسله مراتب مراجع قضایی می توان به ترتیب ، دیوان عالی کشور ، دادگاه های تجدید نظر و دادگاه های بدوی را قرار داد . با اینکه تجدید نظر خواهی از احکامی که دادگاه های بدوی صادر می کنند ، علی القاعده ، به عهده دادگاه های تجدید نظر است ، در قانون ، مواردی پیش بینی شده است که به موجب آن ، دیوان عالی کشور ، به صورت مرجع تجدید نظر خواهی از حکم دادگاه های بدوی درآمده و حکم صادره را مورد رسیدگی مجدد قرار می دهد . لذا در این قسمت ، قصد داریم نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور در تجدید نظر خواهی را توضیح دهیم . در خصوص نحوه رسیدگی دیوان عالی کشور در مرحله تجدید نظر خواهی ، باید گفت که بر اساس ماده 426 قانون آیین دادرسی کیفری ، مرجع صلاحیت دار برای رسیدگی به درخواست تجدید نظر از آرای دادگاه های کیفری ، دادگاه تجدید نظر استان است . با این حال ، رسیدگی تجدید نظر نسبت به برخی احکام ، در صلاحیت دیوان عالی کشور قرار گرفته است . نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور در مرحله تجدید نظر خواهی ، به این شرح است که بر اساس ماده 428 قانون آیین دادرسی کیفری ، آرایی که از دادگاه کیفری یک صادر شده است و مجازات آنها ، سلب حیات ، قطع عضو ، حبس ابد ، مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر است و همچنین ، جرایم عمدی که میزان دیه آنها ، نصف دیه کامل یا بیشتر از آن است و نیز ، آرای سیاسی و مطبوعاتی ، در دیوان عالی کشور ، مورد بررسی و تجدید نظر قرار می گیرند . بنابراین ، می توان گفت رسیدگی در دیوان عالی کشور در مرحله تجدید نظر خواهی ، به این صورت است که صرفا آرای صادره از دادگاه کیفری ( نه دادگاه حقوقی ) در دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار می گیرد و آرای دادگاه کیفری دو ، اصولا در دادگاه تجدید نظر استان ، رسیدگی می شوند . نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور نیز به این صورت است که می بایست یکی از جهات تجدید نظر خواهی کیفری ، در خصوص حکم صادره ، وجود داشته باشد . از جمله جهات تجدید نظر در دیوان عالی کشور ، بر اساس ماده 464 قانون آیین دادرسی کیفری ، می توان به ادعای عدم رعایت قوانین مربوط به تقصیر متهم یا مجازات قانونی او ، ادعای عدم رعایت اصول دادرسی با درجه اهمیت بالا که منجر به بی اعتباری رای دادگاه شود و یا منطبق نبودن مستندات با مدارک موجود در پرونده اشاره نمود . نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور در مرحله تجدید نظر خواهی ، به این صورت است که دیوان ، در صورتی که یکی از جهات نقض رای را احراز نمود ، آن را نقض کرده و اگر تحقیقات انجام شده را ناقص بداند ، برای رسیدگی بیشتر ، پرونده را به دادگاه صادر کننده رای ارجاع می دهد . همچنین ، در صورتی که دادگاه صادر کننده رای ، صالح به رسیدگی نبوده ، پرونده را به مرجع صلاحیت دار ، ارجاع می نماید که آن مرجع ، مکلف به رسیدگی است . نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور در فرجام خواهی همانطور که اشاره شد ، رسیدگی در دیوان عالی کشور در مرحله تجدید نظر خواهی ، شامل آرای صادره از دادگاه کیفری یک می باشد که نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور ، مطابق تشریفات قانون آیین دارسی کیفری به عمل می آید . اما علاوه بر اینکه دیوان عالی کشور ، مرجع تجدیدنظر از آرای دادگاه کیفری یک می باشد ، مرجع اصلی فرجام خواهی حقوقی و فرجام خواهی کیفری نیز می باشد . به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور در فرجام خواهی حقوقی و کیفری را مورد بررسی قرار دهیم . در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در پرونده ها و دعاوی کیفری ، اصولا فرجام خواهی دیوان عالی کشور ، همان اعتراضی است که نسبت به احکام صادره از دادگاه کیفری یک صورت می گیرد . به عبارت دیگر ، احکام دادگاه کیفری یک ، به صورت فرجام ، مورد بررسی دیوان عالی کشور قرار می گیرند و در صورتی که جهات نقض حکم وجود داشته باشد ، دیوان عالی کشور ، پرونده را به دادگاه هم عرض ، ارجاع می دهد . نحوه فرجام خواهی در دیوانعالی کشور در مورد احکام دادگاه های کیفری ، ضمن مواد 462 الی 473 قانون آیین دادرسی کیفری ، ذکر شده است که بر اساس آن ، رسیدگی دیوان عالی کشور در مرحله فرجام خواهی ، بدون حضور طرفین یا وکلای آنها انجام می شود . اگر رای صادره ، مطابق قانون صادر شده باشد ، تایید یا ابرام می شود و در صورتی که مخالف قانون یا بدون توجه به ادله و مدافعات طرفین دعوی صادر شده یا تشریفات قانونی مهم در خصوص آن رعایت نشده باشد ، رای نقض می شود . در صورتی که عمل انجام گرفته ، جرم نبوده یا مشمول عفو شود و یا به علل دیگر ، متهم قابل تعقیب نباشد ، رای صادره ، نقض بلا ارجاع می شود . اما در صورتی که رای یا قرار صادره ، به علت نقص تحقیقات یا مواردی از این قبیل ، نقض شده باشد ، به دادگاه صادر کننده رای ارجاع داده می شود تا این دادگاه ، با ملاحظه موارد مذکور توسط دیوان عالی کشور ، پرونده را تکمیل و سپس ، مجددا رای صادر نماید . اما نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور در مورد دعاوی حقوقی ، اندکی متفاوت است . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، فرجام خواهی در امور مدنی ، عبارت است از اینکه دیوان عالی کشور ، در خصوص انطباق یا عدم انطباق رای مورد درخواست فرجام خواهی ، با شرع و قانون اعلام نظر نماید . در صورتی که موارد نقض رای در دیوان عالی کشور وجود داشته باشد ، رای ، نقض شده و برای رسیدگی مجدد به مرجع هم عرض ارسال می شود . نکته مهمی که در خصوص نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور ، در مرحله فرجام خواهی حقوقی وجود دارد ، آن است که همه آرای دادگاه های حقوقی ، قابل فرجام خواهی نیستند . به همین دلیل ، تنها برخی از آراء ، با کیفیت زیر ، قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور هستند : نخست ، به لحاظ اینکه برخی آرائی که در دعاوی حقوقی ، از دادگاه بدوی صادر شده اند ، اما مورد تجدید نظر خواهی قرار نگرفته اند ، در برخی موارد ، می توان آنها ار مستقیما در دیوان عالی کشور ، مورد فرجام خواهی قرار داد . از جمله ، احکامی که مبلغ آنها بیش از بیست میلیون ریال باشد ، احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن ، طلاق ، نسب ، حجر ، وقف ، ثلث ، حبس و تولیت و همینطور ، احکام غیابی که در دعاوی مالی ، به خواسته بیشتر از بیست میلیون ریال صادر شده است . دوم ، برخی از احکامی که توسط دادگاه تجدید نظر صادر شده است نیز در مواردی ، قابل فرجام خواهی توسط دیوان عالی کشور است که از جمله آنها ، می توان به احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن ، طلاق ، نسب ، حجر و وقف اشاره نمود و قرارهای مربوط به دعاوی فوق ، از جمله قرار ابطال دادخواست ، قرار رد دادخواست ، قرار سقوط دعوی و قرار عدم اهلیت ، قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور هستند . همچنین ، باید توجه داشت که نحوه رسیدگی در دیوان عالی کشور به فرجام خواهی ، به این صورت است که باید ظرف مهلت بیست روز ( برای اشخاص مقیم ایران ) و دو ماه ( برای اشخاص مقیم خارج از ایران ) درخواست فرجام خواهی شود . نحوه رسیدگی دیوان عالی کشور در مرحله فرجام خواهی حقوقی و کیفری ، به صورت رسیدگی شکلی است و دیوان ، وارد ماهیت دعوا نشده و حکم صادر نمی کند ؛ بلکه پرونده را به مرجع پایین تر می فرستد تا مجددا رای صادر شود .


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.