مشاوره حقوقی معامله معارض

مشاوره حقوقی معامله معارض

مشاوره حقوقی معامله معارض

منظور از معامله معارض چیست؟

معامله معارض به زبانی ساده و حقوقی به این معناست اگر فردی با سند عادی یا رسمی مالی را اعم از ملک یا خودرو به فردی دیگر بفروشد و دوباره همان مال را با سند رسمی به شخص سومی بفروشد معامله معارض انجام داده است. این کار در قانون جرم و برای آن مجازات تعیین شده است.

بسیار در اطراف و شاید برای خود شما پیش آمده است که مالی به یک یا چند نفر فروخته شده باشد. معمولا افرادی که مسائل حقوقی را در معاملات سهل می گیرند قربانی چنین مواردی می شوند. هر کسی این اختیار را دارد که نسبت به مال خود تصرف و هر نوع انتقالی را انجام دهد در قانون معامله اول درست است اما اگر شخص همان مال را به فرد دیگری هم بفروشد فروش مال غیر انجام داده است و بر اساس قانون مجازات خواهد شد. جرم معامله معارض با عنوان مجرمانه کلاهبرداری فرق می کند و آثار آن نیز با همدیگر متفاوت است.

 

هزینه مشاوره حقوقی

مشاوره حقوقی فوری معامله در خصوص معامله معارض

برای موفقیت در پرونده های قضایی تنها دانستن ماده های حقوقی کافی نیست بلکه برای موفقیت در پرونده نیاز به تجربه در پرونده های مشابه است. یک وکیل خوب علاوه بر اینکه بر مواد حقوقی تسلط دارد تجربه و مهارت کافی نیز در پیدا کردن راه حل مناسب دارد.

یک وکیل خوب به نحوی به مشاوره گیرنده مشاوره حقوقی می دهد که تمام زوایای حقوقی پرونده برای او روشن شود.

برای انجام مشاوره حقوقی فوری در مورد انواع معامله باید با یکی از شماره های موسسه وکلای تلفنی تماس بگیرید و درخواست مشاوره فوری داشته باشید. در سریع ترین زمان ممکن در هر ساعتی از شبانه روز وکیل متخصص در حوزه معامله با شما تماس می گیرد و راهنمایی های حقوقی را ارائه می دهد.

باطل کردن معامله معارض تنها با روش هایی امکان پذیر است که نیازمند دانش حقوقی برای تنظیم و ثبت دادخواست آن است. پیشنهاد می شود قبل از انجام هر اقدامی مشاوره حقوقی با وکیل متخصص انجام دهید.

مشاوره حقوقی تلفنی  کم هزینه ترین راه حل برای پیگیری مسائل حقوقی در محاکم قضایی است. در صورتی که با یک مشاور خوب گفت و گو کنید به اندازه همراه داشتن یک وکیل به شما کمک خواهد کرد.

 

مشاوره حقوقی ملکی

مراحل ابطال معامله معارض

 خواهان می تواند با مراجعه به دفتر خدمات قضایی دادخواست ابطال معامله معارض، الزام تنظیم سند رسمی، ابطال سند رسمی را ثبت کند و مراحل دادرسی در دادگاه حقوقی را پیگیری کند.

البته شاکی می تواند به صورت کیفری نیز دعوی را مطرح کند. شاکی باید شکوائیه را تحت عنوان فروش مال غیر مطرح کند که در چنین موردی متشاکی محکوم و مجازات خواهد شد.

ذینفع در مرحله اول باید مالکیت خود را به اثبات برساند. اگر مالکیت در دادگاه به اثبات رسید ذینفع باید درخواست ابطال سند مالکیت معارض را به جریان بیندازد.

بعد از صدور رای توسط دادگاه و رای به ابطال معامله یا تنظیم سند یک نسخه از حکم به اداره ثبت اسناد و املاک فرستاده می شود. مراحل ابطال و انتقال سند رسمی فرایندی دارد که توسط دفتر اسناد رسمی انجام می شود.

 

معامله معارض

نمونه دادخواست ابطال معارض

نمونه دادخواست ابطال معارض به شکل زیر است:

·        در کادر اول فرم دادخواست تعیین خواسته و بهای آن نوشته می شود.

·        در کادر دوم دلایل و منضمات دادخواست درج خواهد شد.

·        در کادر سوم نیز متن دادخواست خطاب به دادگاه نوشته می شود که به این شرح است:

ریاست محترم شعبه ........

با سلام احتراما؛ به استحضار می رساند اینجانب در مورخ ....... طبق مبایعه نامه شماره ........ که پیوست دادخواست می باشد، یک قطعه زمین کشاورزی واقع در ............ خریداری نموده ام.

در حال حاضر ملک به صورت رسمی در مالکیت فردی دیگر است که در اداره ثبت قابل استعلام می باشد. اکنون متوجه شدم که مالک قبلی بعد از فروش زمین به من از طریق سند رسمی آن را به فرد دیگری نیز فروخته است. حال از دادگاه درخواست رسیدگی به موضوع را دارم.

مجازات معامله معارض در قانون ایران

در قانون برای انجام معامله معارض مجازات سنگینی در نظر گرفته شده است. در ماده 117 قانون ثبت عینا آمده است: «هر کس به موجب سند رسمی یا عادی نسبت به عین یا منفعت مالی (اعم از منقول یا غیرمنقول) حقی به شخص یا اشخاصی داده و بعد نسبت به همان عین یا منفعت به موجب سند رسمی معامله یا تعهدی معارض با حق مزبور بنماید به حبس با اعمال شاقه از ۳ تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد».

در رای وحدت رویه دیوان عالی کشور آمده است اگر در جایی از کشور ثبت سند رسمی اجباری باشد حتما باید معامله با سند رسمی انجام شود در چنین حالتی اگر معامله اول با سند عادی و سند دوم با سند رسمی انجام شده باشد معامله دوم صحیح است.

 

ارتباط در واتس اپ

حق الزحمه وکیل برای پرونده معامله معارض

در ابطال معامله معارض، ظریف کاری های وجود دارد که یک وکیل خبره به آن توجه می کند. یک وکیل کاربلد تمامی جوانب پرونده را در نظر میگیرد و بهترین راه حل را برای دفاع از موکل خود پیدا می کند. تفاوت حضور داشتن یا نداشتن وکیل در پرونده در نحوه دفاع و نگارش لایحه ها مشخص می شود.

گاها یک وکیل خوب با اشاره کردن به یک موضوع یا نگارش یک لایحه روند پرونده را تغییر می دهد. حق الزحمه وکیل بر اساس تعرفه تعیین خواهد شد و یک وکیل منصف بر اساس سختی پرونده تعرفه تعیین می کند و در نهایت با موکل به توافق می رسد.

برای اطلاع از حق الزحمه وکیل برای پرونده خود با یکی از شماره های موسسه وکلای تلفنی تماس بگیرید و به صورت شفاف تعرفه ها را دریافت کنید. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان استفاده نمایید.

 

مشاوره حقوقی ابطال فروشنامه
مشاوره حقوقی فسخ معامله 
مشاوره حقوقی خلع ید و تخلیه 
مشاوره حقوقی اثبات مالکیت 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، در ابطال معامله معارض، ظریف کاری های وجود دارد که یک وکیل خبره به آن توجه می کند. یک وکیل کاربلد تمامی جوانب پرونده را در نظر میگیرد و بهترین راه حل را برای دفاع از موکل خود پیدا می کند. تفاوت حضور داشتن یا نداشتن وکیل در پرونده در نحوه دفاع و نگارش لایحه ها مشخص می شود. گاها یک وکیل خوب با اشاره کردن به یک موضوع یا نگارش یک لایحه روند پرونده را تغییر می دهد. حق الزحمه وکیل بر اساس تعرفه تعیین خواهد شد و یک وکیل منصف بر اساس سختی پرونده تعرفه تعیین می کند و در نهایت با موکل به توافق می رسد. برای اطلاع از حق الزحمه وکیل برای پرونده خود با یکی از شماره های موسسه وکلای تلفنی تماس بگیرید و به صورت شفاف تعرفه ها را دریافت کنید. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان استفاده نمود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از مشکلاتی که در سالیان اخیر گریبانگیر برخی از کاربران ایرانی شده است مساله انجام معامله معارض توسط برخی از صاحبان املاک است که یک ملک را همزمان به دو یا چند نفر دیگر می فروشد تا به طریقی نا مشروع بتواند به سودی بیشتر دست پیدا کنند. این امر هم به لحاط کیفری و هم به لحاط حقوقی جرم بوده و می تواند به کسانی که متضرر شده اند این فرصت را بدهد که دادخواست ابطال معامله یا شکوائیه فروش مال غیر را مطرح نمایند. براساس موازین قانونی در چنین مواردی ، اولین معامله ای که به صورت صحیح و قانونی منعقد شده باشد معتبر بوده و مابقی معاملات باطل می باشد البته این حق برای کسانی که متضرر شده اند نیز وجود دارد که جهت مطالبه ضرر و زیان خود به فروشنده مراجعه نمایند. معامله متعارض به عبارتی انجام معاملاتی هم عرض و هم طراز با معامله اولیه می باشد که چون فروشنده در سایر معاملا فاقد سمت مالکیت است معامله معارض نامیده شده است . شکایت کیفری از فرد خاطی را تحت عنوان فروش مال غیر می توان تحت تعقیب قرار داد اما کلاهبرداری خیر زیرا در کلاهبرداری دو جزء مهم وجود دارد؛ اول توسل به وسایل متقلبانه و دوم بردن مال غیر که با توجه به وجود داشتن سند در معامله فوق نمی توان عنوان وسایل متقلبانه را در خصوص آن به کار برد. برای آگاهی از جزئیات بیشتر این بحث نیز می توانید با وکلای موسسه تماس گرفته و با آگاهی بیشتر اقدام به انجام معامله نمایید.


سجاد جداخانلو

ماده 117 قانون ثبت در این باره مقرر داشته است : هر کس به موجب سند رسمی یا عادی نسبت به عین یا منفعت مالی (‌اعم از منقول یا غیر منقول) حقی به شخص یا اشخاص داده و بعد‌ نسبت به همان عین یا منفعت به موجب سند رسمی معامله یا تعهدی معارض با حق مزبور بنماید به حبس با اعمال شاقه از سه تا ده سال محکوم ‌خواهد شد. منظور از مال در معامله معارض ،مال اعم از منقول(قابل انتقال) یا غیر منقول (غیر قابل انتقال) میباشد. لازم به ذکر است که مال مزبور در این جرم ممکن است ، عین مال و یا منفعت مال باشد که مورد معامله قرار میگیرد .


مریم عبدالغلامی

باسلام اگر شخصی مال خود(اعم از منقول و غیرمنقول)را با سند عادی یا رسمی به دیگری بفروشد و سپس با معامله ای دیگر، آن را با سندرسمی به دیگری واگذار کند، معامله معارض محقق شده است. در معاملات معارض، معامله اول صحیح و سایر معاملات، باطل و بلااثر میباشد. فرد مرتکب دارای مسئولیت کیفری بوده و مجازات میشود. مطابق ماده ۱۱۷ ق.ثبت، برای جرم انگاشتن معامله معارض، معامله نخست میتواند با سندرسمی یا عادی صورت گیرد اما معامله دوم حتما باید با سندرسمی انجام شود. لازم به ذکر است که معامله معارض با فروش مال غیر، تفاوتهایی دارد. من جمله اینکه: در معامله معارض، مجرم باید مالک اولیه ملک باشد اما در جرم انتقال مال غیر ممکن است شخص ثالثی غیر از مالک، مال دیگران را به اشخاص منتقل کند. مضاف بر اینکه در معامله معارض، نقل و انتقال دوم، الزاما باید به موجب سندرسمی باشد درحالیکه در انتقال مال غیر، انتقال ممکن است به موجب سند عادی واقع شود. معامله معارض از لحاظ کیفری، قابل پیگیری است و انتقال دهنده آگاه به مجازات انتقال مال غیر محکوم میشود.


علیرضا محمدی

سلام وقت بخیر ضمن عرض تشکر بابت تولید محتوای ارزشمند و کاربردی سایت وکیل تلفنی. من اصطلاح معارض را بارها شنیده بودم بدون آنکه از معنا و مفهوم دقیق آن آگاه باشم اینکه شما به صورت کاملا رایگان اطلاعاتی مفید را به زبانی ساده و سهل دراختیار کاربران قرار میدهید تا همه مردم با نکات حقوقی که در زندگی روزمره شان مورد نیاز است آگاه شوند، بسیار جای تقدیر و تشکر دارد موفق باشید


Mohamad sheykhi

یکی از جرایم شایع مربوط به حقوق ثبت اسناد و املاک، جرم معامله معارض است. زمانی این جرم صورت می‌گیرد که ملک یا مالی از سوی مالک، بیشتر از یک بار معامله شده باشد. یعنی اگر فردی به هر صورت، ملک یا مالی را به بیش از یک نفر بفروشد، معامله معارض انجام داده و خریدار نیز مال غیر خریده است. به زبان ساده معامله معارض به این شکل است که یک نفر بعد از اینکه مال خود را با سند رسمی یا قولنامه عادی به دیگری منتقل کرد، دوباره خود را مالک جا زده و آن را به شخص دومی انتقال دهد. در قوانین ما یک معارض دیگر نیز وجود دارد که اسناد معارض نامیده می‌شود. در ادامه با این دو معارض بیشتر آشنا می‌شوید. معامله معارض یکی از انواع جرایمی که رسانه‌ای می‌شود فروش یک مال مانند اتومبیل یا خانه به چند نفر است که معمولا در عرف به چنین جرمی کلاهبرداری گفته می‌شود؛ اما در دادگاه، فردی که مرتکب این تخلف شده است به جرم معامله معارض محاکمه خواهد شد که با کلاهبرداری متفاوت است. درباره معامله معارض باید بدانید که در این معامله همیشه معامله مقدم یا اولین معامله قانونی است و سایر معامله‌ها غیرقانونی تشخیص داده می‌شود. به عبارتی در معامله‌های بعدی به این دلیل که از فروشنده به واسطه فروش مالش به نفر اول، سلب مالکیت شده است، سایر معامله‌ها غیرقانونی می‌شود؛ بنابراین بی‌اعتباری معامله‌های بعدی به این دلیل است که فروشنده در معاملات دوم به بعد، دیگر صاحب ملک نبوده و معامله‌ای که او انجام داده است نیز اعتبار قانونی ندارد. اما نکته مهم آنکه طبق ماده ۱۱۷ قانون ثبت اسناد و املاک، معامله اول، ممکن است به صورت عادی یا رسمی باشد، اما برای تحقق این نوع جرم، معامله دوم حتما باید رسمی باشد. معامله معارض چیست ؟ درباره اسناد معارض لازم به توضیح است که معامله معارض نباید با اسناد مالکیت معارض موضوع بند ۵ ماده ۲۵ قانون ثبت اسناد و املاک و آیین ‏نامه اجرایی رسیدگی اسناد مالکیت معارض (که رسیدگی ابتدایی آن به عهده هیات نظارت اداره ثبت است)، اشتباه شود، بدین شرح که به علت بی‏دقتی بعضی از کارمندان، اشتباهاتی در عملیات ثبتی رخ می‏دهد که خود باعث افزایش حجم کار ادارات ثبت و موجب بروز مشکلاتی برای مالکان می‏شود. به عبارتی مالکی که پس از مدت‏ها اتلاف وقت، موفق به دریافت سند مالکیت شده است بعد از مدتی خود یا دیگر مراجع یا اداره ثبت متوجه اشتباهی در سند می‌شوند که مالک سند باید نسبت به اصلاح سند مالکیت ملک اقدام کند و در این میان احتمال ابطال سند در مرجع قضایی نیز وجود دارد. بد نیست بدانید که سند مالکیت معارض بدین ترتیب تعریف می‌شود: سندی است که تمام یا قسمتی از سند مالکیت قبلی را در برداشته باشد و تمام یا قسمتی از یک ملک در محدوده دو سند مالکیت باشد؛ به عبارت دیگر همه یا قسمتی از یک ملک که در سند مالکیت مؤخر قید شده است وجود خارجی ندارد و همان است که در سند مالکیت مقدم‌الصدور قید شده است یعنی اگر نسبت به کل یا جزیی از ملکی دو بار سند مالکیت صادر شود یا در خصوص حقوق ارتفاقی متعارض باشند، سند مالکیت مؤخر‌الصدور نسبت به سند مالکیت مقدم‌الصدور را معارض گویند و تا وقتی که حکم نهایی دادگاه به صحت آن صادر نشده همچنان به‌عنوان سند مالکیت معارض تلقی می‏شود.


بهاره توکلی پور

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان موسسه وکیل تلفنی کار بسیار ارزشمندی را در دوران بیماری انجام دادن و سبب صرفه جویی در هزینه ها و وقت مردم شدن ونیاز به مراجعه حضوری رو به حداقل رساندند،پیشنهادمیکنم مردم حتما از این حرکت خیروخوب استفاده کنندوبه وکلای مجرب موسسه مراجعه کنند باتشکر


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت مجموعه وکیل تلفنی معامله معارض به زبانی ساده و حقوقی به این معناست اگر فردی با سند عادی یا رسمی مالی را اعم از ملک یا خودرو به فردی دیگر بفروشد و دوباره همان مال را با سند رسمی به شخص سومی بفروشد معامله معارض انجام داده است. این کار در قانون جرم و برای آن مجازات تعیین شده است. بسیار در اطراف و شاید برای خود شما پیش آمده است که مالی به یک یا چند نفر فروخته شده باشد. معمولا افرادی که مسائل حقوقی را در معاملات سهل می گیرند قربانی چنین مواردی می شوند. هر کسی این اختیار را دارد که نسبت به مال خود تصرف و هر نوع انتقالی را انجام دهد در قانون معامله اول درست است اما اگر شخص همان مال را به فرد دیگری هم بفروشد فروش مال غیر انجام داده است و بر اساس قانون مجازات خواهد ش


سهند مهدی پور

بعد از صدور رای توسط دادگاه و رای به ابطال معامله یا تنظیم سند یک نسخه از حکم به اداره ثبت اسناد و املاک فرستاده می شود. مراحل ابطال و انتقال سند رسمی فرایندی دارد که توسط دفتر اسناد رسمی انجام می شود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.