حکم قضایی عکس بی حجاب در فضای مجازی

حکم قضایی عکس بی حجاب در فضای مجازی

حکم قضایی عکس بی حجاب در فضای مجازی

همانطور که می‌دانید، قانون اساسی ایران بر اساس شرع اسلام و با تاسی به فقه امامیه تالیف شده است. به همین دلیل نیز برخی از رفتارها و انجام برخی کارها در قانون ایران جرم انگاشته می‌شود. به طور مثال انجام کارهایی مانند زنا، اشاعه فحشا و همچنین انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی شاید در کشورهای دیگر جرم نباشد، اما در کشور ایران جرم بوده و مجازات هایی نیز برای مرتکب آن در نظر گرفته شده است. در این مقاله قصد داریم درباره مجازات عکس بی حجاب در فضای مجازی صحبت کنیم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا گذاشتن عکس بی حجاب در فضای مجازی جرم است؟

رعایت حجاب برای بانوان و آقایان در کشور ایران و مطابق با قانون این کشور، امری اجباریست. کشف حجاب در اماکن عمومی ایران نیز جرم بوده و به این ترتیب فردی که در ملأ عام کشف حجاب کند، مستحق مجازات است.

آیا انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی جرم است؟! در قانون مجازات اسلامی، گذاشتن عکس بی حجاب در فضای مجازی، به عنوان جرم معرفی نشده است.

اما فصل چهارم قانون جرایم رایانه‌ای صراحتا به این مورد اشاره کرده و بیان می‌کند؛ انتشار عکس های بی حجاب از خود و دیگران در فضای مجازی، در صورت مستهجن و مبتذل بودن این تصاویر، باعث تحقق جرم انتشار عکس بی حجاب خواهد شد. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی

مجازات گذاشتن عکس بی حجاب در فضای مجازی

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، گذاشتن عکس بی حجاب در فضای مجازی صرفا در موارد خاص، آن هم مطابق با قانون جرایم رایانه‌ای جرم انگاشته می‌شود. به موجب ماده 14 قانون جرایم رایانه‌ای "هرکس به وسیله سامانه های رایانهای یا مخابراتی یا حامل های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد."

حال پرسش مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که؛ منظور از عکس های مبتذل در قانون مذکور چیست؟! منظور از عکس مبتذل در قانون جرایم رایانه‌ای عکس های دارای صحنه های قبیحه هستند. عکس های نشان دهنده برهنگی کامل زن و مرد و همچنین عکسی که اندام تناسلی زن و مرد در آن نمایان باشد، عکس مستهجن و مبتذل شناخته می‌شوند.

چگونگی شکایت از افراد بابت گذاشتن عکس بی حجاب

یکی از سوالات نسبتا پرتکرار در مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکلای تلفنی، چگونگی شکایت از افراد بابت انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی است. شکایت از افراد با این عنوان فقط زمانی قابل طرح است که تصویر منتشر شده، مستهجن و مبتذل باشد.

 

مجازات انتشار عکس بی حجاب در اینستا

شاکی برای شکایت از فرد بابت انتشار تصویر بی حجاب در فضای مجازی یا ارسال آن برای نامحرم، باید شکوائیه‌ای در این زمینه تنظیم نماید. البته اعمال مجازات عکس بی حجاب در فضای مجازی، لزوما نیازی به تقدیم شکوائیه ندارد. زیرا جرم گذاشتن عکس بی حجاب با ویژگی های ذکر شده، از جمله جرایم عمومی به شمار می‌رود.

با این حال برای تنظیم شکوائیه در رابطه با انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی، می‌توانید با استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی از کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی کمک بگیرید.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم گذاشتن عکس بی حجاب

شکایت به جرم انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی، پس از ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارسال خواهد شد. بنابراین مرجع صالح برای رسیدگی به این جرم، در ابتدا دادسرای جرایم رایانه‌ای است.

پس از انجام تحقیقات مقدماتی توسط دادسرای جرایم رایانه‌ای در صورت مجرم شناخته شدن فرد، پرونده برای بررسی بیشتر به دادگاه کیفری ارجاع خواهد شد. در نهایت این دادگاه کیفری است که جرم بودن یا نبودن انتشار تصاویر مستهجن در فضای مجازی را تشخیص داده و مجازات آن را اجرا خواهد کرد.

 

ارتباط در واتس اپ

مشاوره حقوقی تلفنی گذاشتن عکس بی حجاب

با نظر به این که جرم انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی به موارد مشخص محدود است، نحوه شکایت و پیگیری آن کار آسانی نخواهد بود. به عبارت دیگر پیش از شکایت با این عنوان، ابتدا باید مواردی مورد بررسی قرار بگیرند. به طور مثال باید بررسی شود که آیا تصویر منتشر شده به خود شخص تعلق دارد یا تصاویر فرد دیگریست؟ یا باید دید آیا این تصویر مشمول ماده 14 قانون جرایم رایانه‌ای است یا خیر؟ سپس برای تنظیم شکوائیه تصمیم درستی اتخاذ شود.

در نتیجه دریافت مشاوره حقوقی تلفنی برای انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی، از ملزومات تنظیم شکوائیه در این رابطه است. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته در این زمینه، با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

مجازات جرم انتشار محتوای پورنوگرافی 
مشاوره حقوقی پلیس فتا در ایران 
مشاوره حقوقی جرائم رایانه ای 
مشاوره حقوقی کبفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام مجازات انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی در قانون مجازات اسلامی جز در مواردی که با اهداف علمی و عقلی و در جهت آموزش یا سایر مقاصد موجه انجام نشود جرم محسوب شده و مجازات مخصوص به خود را دارد. در صورتی که مرتکب به عنوان مفسد فی الارض شناخته نشود دو نوع مجازات حبس از نود و یک روز تا دو سال و مجازات نقدی از ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده که بسته به نوع و شدت جرم ممکن است یکی یا هر دوی این مجازات شامل حال فرد مجرم شود. در قانون مجازات اسلامی و در ماده ۷۴۲ این قانون عقوبت و مجازات انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی آورده شده است.ضمنا طبق قانون محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی یا متنی اطلاق می‎شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.


محدثه عابدی

یکی از جرایم روز افزون که در دادسراها و محاکم کیفری مطرح می شود، انتشار و سوء استفاده از فیلم و عکس های خصوصی و خانوادگی دیگران و اخاذی از آنها است. انتشار فیلم و تصاویر خصوصی دیگران، بدون رضایت آنها ، در اکثر مواقع موجب هتک حرمت افراد و بردن آبروی آنها می شود. درنتیجه قانون گذار نیز در این راستا این عمل را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است تا بدین وسیله هم از قربانیان جرم انتشار فیلم ها و عکس های خصوصی دیگران حمایت کرده و هم تا اندازه ای با ارعاب و ترساندن بزهکاران این جرم، از وقوع آن در جامعه جلوگیری نماید. این نکته حائز اهمیت است که صرف گرفتن فیلم و عکس در قانون ما مجازاتی ندارد اما انتشار این فیلم یا عکس در فضای مجازی و اپلیکیشن های اینترنتی بدون اجازه صاحب آن جرم است. حتی اگر دستی در فیلم و عکس نبرند و آنرا به همان شکل منتشر کنند. پس می توان گفت دست بردن در فیلم و عکس دیگران و تغییر دادن آن هم مجازات دارد و اگر فیلم یا عکس دیگری شکل مستهجن پیدا کند مجازات بیشتر خواهد شد. اگر شخصی صرفا تهدید کند که فیلم شما را منتشر می کند و این کار را انجام ندهد و برای ترساندن و باج گیری از شما این کار را بکند ؛ باز هم مرتکب جرم شده است.


Mohammad sheykhi

شکایت به جرم انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی، پس از ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارسال خواهد شد. بنابراین مرجع صالح برای رسیدگی به این جرم، در ابتدا دادسرای جرایم رایانه‌ای است. پس از انجام تحقیقات مقدماتی توسط دادسرای جرایم رایانه‌ای در صورت مجرم شناخته شدن فرد، پرونده برای بررسی بیشتر به دادگاه کیفری ارجاع خواهد شد. در نهایت این دادگاه کیفری است که جرم بودن یا نبودن انتشار تصاویر مستهجن در فضای مجازی را تشخیص داده و مجازات آن را اجرا خواهد کرد.


علیرضا

سپاسگزارم بابت اشاره به مطالب روز و مشکلات عموم مردم. متاسفانه بیشتر مردم کشور ما تا زمانی که در راهروهای دادگاه ها سردرگم نشوند به اهمیت مشاوره حقوقی با افراد متخصص پی نمیبرند از اینکه موسسه وکیل تلفنی در فرهنگ سازی برای اهیمیت و نقش مشاوره در حل مشکلات مردم کوشاست سپاسگزارم


سهند مهدی پور

از انجام تحقیقات مقدماتی توسط دادسرای جرایم رایانه‌ای در صورت مجرم شناخته شدن فرد، پرونده برای بررسی بیشتر به دادگاه کیفری ارجاع خواهد شد. در نهایت این دادگاه کیفری است که جرم بودن یا نبودن انتشار تصاویر مستهجن در فضای مجازی را تشخیص داده و مجازات آن را اجرا خواهد کرد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، در نظام حقوقی ایران ، به تأسی از فقه امامیه یا شیعه ، برخی از اعمال و رفتارها ، ممنوع تلقی شده و در قوانینی همچون قانون مجازات اسلامی ، برای آنها ، مجازات هایی نیز تعریف شده است که از جمله آنها ، می توان به برقراری روابط نامشروع یا زنا ، تبلیغ ، ترویج و اشاعه فحشا و نیز جرمی تحت عنوان جرم کشف حجاب یا بی حجابی اشاره نمود. جرم بی حجابی یا کشف حجاب ، جرمی است که معمولا در فضای عمومی جامعه رخ می دهد و بر اساس آن ، شخصی که در فضای عمومی جامعه ، حجاب شرعی خود را برداشته است ، قابل مجازات خواهد بود . اما سوال مهمی که در این خصوص ممکن است مطرح شود ، آن است که آیا بی حجابی یا کشف حجاب در فضای مجازی هم جرم بوده و مجازات دارد ؟ در دین اسلام ، حدود پوشش خانم ها ، مشخص شده است که بر اساس آن ، به جز دست و صورت ، سایر اندام های بدن و نیز موهای سر ، می بایست پوشانده شوند . بر همین اساس ، اشخاصی که حجاب شرعی را در فضای عمومی جامعه رعایت نکنند ، می توانند مشمول مجازاتی ، تحت عنوان مجازات جرم کشف حجاب قرار گیرند که در تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی ، ذکر شده است . بر اساس این ماده ، خانم هایی که بدون داشتن حجاب شرعی ، در معابر یا انظار عمومی حاضر شوند ، به مجازاتی معادل حبس از ده روز تا دو ماه ، یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال محکوم خواهند شد . اما همانگونه که ملاحظه می شود ، جرم بی حجابی یا کشف حجاب ، صرفا ناظر بر مواردی است که خانمی ، در مکان عمومی ، حجاب شرعی را کنار بگذارد و یا اینکه مثلا کشف حجاب در خودرو صورت گرفته باشدحال ، سوالی که مطرح می شود ، آن است که آیا گذاشتن عکس بی حجاب در فضای مجازی هم جرم است ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا گذاشتن عکس در فضای مجازی ، حتی در حالتی که فرد ، حجاب شرعی مورد نظر را نداشته باشد به صورت صریح جرم انگاری نشده اما با این حال ، در خصوص گذاشتن عکس بی حجاب ، در قانون جرایم رایانه ای نیز احکامی مقرر شده است که حایز اهمیت می باشند. بر اساس فصل چهارم این قانون ، در صورتی که فرد ، عکس های بی حجاب از خود یا افراد دیگر منتشر نماید ، به صورتی که این عکس ها ، مستهجن یا مبتذل باشند،فرد مشمول مجازات می شود . بر اساس ماده 14 قانون جرائم رایانه ای ، اگر شخصی ، به وسیله سامانه های رایانه ای ، محتویات و تصاویر مستهجن را منتشر نماید ، به مجازات حبس از نود و یک روز تا دو سال ، یا جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال ، یا هر دوی این مجازات ها محکوم خواهد شد . علاوه بر این ، هر کس تصاویری با ماهیت مبتذل در فضای مجازی نیز منتشر نماید، ( چه عکس خود فرد ، چه عکس های دیگران ) ، به حداقل یکی از مجازات های ذکر شده ، محکوم می شود لازم به ذکر است که بر اساس این قانون ، عکس های مبتذل ، به عکس هایی گفته می شود که دارای صحنه ها و صور قبیحه باشد و عکس های مستهجن ، به عکس هایی گفته می شود که نشان دهنده برهنگی کامل زن یا مرد ، یا اندام های تناسلی آنها و یا نشانگر آمیزش یا عمل جنسی انسان باشد . همچنین ، اشخاصی که ارسال یا انتشار عکس های مبتذل یا مستهجن را حرفه یا شغل خود قرار داده باشند یا به صورت سازمان یافته ، جرم انتشار عکس بی حجاب مستهجن یا مبتذل را انجام دهند ، در صورتی که برای ارتکاب جرم افساد فی الارض ، مجرم شناخته نشوند ، به حداکثر دو مجازات حبس و جزای نقدی محکوم شده ، ولی اگر عکس های بی حجاب و مستهجن ، به کمتر از ده نفر ارسال شده باشد ، مرتکب ، به مجازات جزای نقدی از یک تا پنج میلیون ریال محکوم خواهد شد.


مهدی مظفری اناری

شرع مقدس اسلام و قوانین و مقررات کیفری موجود با هدف صیانت از حریم خانواده و البته حفظ کرامت انسانی زن، عفاف و حجاب را امری لازم و ضروری دانسته است و برای ناقضان آن مجازات قانونی پیش بینی نموده است. در خصوص جرم حضور بدون حجاب شرعی در انظار عمومی ماده ۶۳۸ قانون تعزیرات جرم انگاری نموده است. اما اگر این بی حجابی در قالب تصویری در فضای مجازی باشد نیز مطابق ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه ای قابل مجازات است.


مجید پریدست فومنی

باسلام هرجامعه برای حیات خودراملزم به رعایت برخی از قوانین و رعایت شرع و عرف میداند لذا ممکن است عملی که در یک جامعه قبیح نیست در جامعه دیگر منافی عفت لحاظ شود که باید دانست که قوانین چه حدود وچه تعزیر برگرفته از باورهای شرعی و عرفی آن جامعه است در کشور ما نیز حتی اگر شرع و قوانین شرعی نیز لحاظ نشود باور عرفی قاطبه مردم انزجار از برهنگی و اشاعه آن است فلذا قانونگذار جهت رعایت حقوق شهروندی تمامیت جامعه الزام به تعبیه قوانین مجرمانه در برخورد با برخی از افرادی است که به هردلیلی حاضر به پذیرش و رعایت حقوق شهروندی نیستند


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت شما رعایت حجاب برای بانوان و آقایان در کشور ایران و مطابق با قانون این کشور، امری اجباریست. کشف حجاب در اماکن عمومی ایران نیز جرم بوده و به این ترتیب فردی که در ملأ عام کشف حجاب کند، مستحق مجازات است. آیا انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی جرم است؟! در قانون مجازات اسلامی، گذاشتن عکس بی حجاب در فضای مجازی، به عنوان جرم معرفی نشده است. اما فصل چهارم قانون جرایم رایانه‌ای صراحتا به این مورد اشاره کرده و بیان می‌کند؛ انتشار عکس های بی حجاب از خود و دیگران در فضای مجازی، در صورت مستهجن و مبتذل بودن این تصاویر، باعث تحقق جرم انتشار عکس بی حجاب خواهد شد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.