آیا استفاده از مقالات علمی جرم است

آیا استفاده از مقالات علمی جرم است

آیا استفاده از مقالات علمی جرم است

اندیشمندان و محققان در راستای انجام تحقیقات خود، پس از رسیدن به نتیجه ای جامع و قطعی تلاش می کنند تا مراحل فعالیت های علمی خود را در قالب مقالات علمی به صورت مکتوب درآورند. در حقیقت، این مقالات، به دیگر محققان و اندیشمندان نیز کمک کرده تا در مسیر انجام فعالیت های خود زودتر به نتیجه برسند. در سال های اخیر، استفاده دانشجویان از مقالات علمی به شکل چشمگیری افزایش داشته است. بعلاوه، انتشار مقالات علمی به پیشرفت علم در زمینه های مختلف نیز کمک بسیاری می کند. در حال حاضر، پایگاه ها و سایت های معتبر مختلفی در حال انتشار جدیدترین مقالات علمی بوده و افراد می توانند به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه، از این مقالات در جهت پیشبرد فعالیت های علمی خود استفاده کنند.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا استفاده از مقالات علمی جرم است؟

اگرچه در سال های اخیر، استقبال از مقالات علمی بسیار زیاد بوده و دانشجویان زیادی از این منابع موثق در جهت انجام فعالیت های علمی خود استفاده می کنند، اما سوال این است که" آیا استفاده از مقالات علمی جرم است" یا خیر. سرقت علمی که با نام دیگرِ پلاجیاریسم در میان محققان معروف است، موضوعِ مورد بحث این روزهای دنیای علم و ادب است. اگر فردی در استفاده از مقالات علمی، عینا متنِ مقاله را در تحقیقات علمی خود مکتوب کرده و از ذکر منبع خودداری کند، مرتکب سرقت علمی شده است. این نوع سرقت کاملا عمدی بوده و مجازات خواهد داشت.

افراد در استفاده از نقل قول ها، مستندات، گزارشات علمی و نتایج آزمایش ها باید قوانین خاصی را رعایت کنند. بنابراین، در پاسخ به این سوال که " آیا استفاده از مقالات علمی جرم است" ، باید بگوییم که این عمل چه به صورت عمد چه به صورت غیر عمد جرم محسوب می شود. سرقت علمیِ غیر عمد نیز به گونه ای است که نویسنده بدون آگاهی از عمل سرقت، اقدام به استفاده از مقالات علمی می کند. نوع دیگری از سرقت، کپی از روی دست خود است. به عبارت دیگر، حتی کپی نوشته های خود از تحقیقات قبلی و ویرایش مقاله جدید نیز سرقت علمی محسوب خواهد شد. برای پرسش سوالات خود در مورد مجازات سرقت علمی و ادبی، با مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان  موسسه حقوقی ما ارتباط برقرار کنید.

 

 

 

سرقت ادبی و علمی

 

سرقت علمی چیست؟

بسیاری از افراد در مورد اینکه آیا استفاده از مقالات علمی جرم است ، اطلاعات خاصی ندارند. در حقیقت، این افراد تعریف مشخصی از سرقت علمی در ذهن خود ندارند. سرقت علمی در حقیقت نوعی فریبکاری و تقلب در حوزه علمی بوده که بدون ارجاع به صاحب اصلی مقاله یا محتوا صورت می پذیرد. سرقت علمی ممکن است به صورت عمدی یا سهوی رخ دهد که در هر صورت سرقت بوده و مجازاتی در پی خواهد داشت. علاوه بر این، اگر فرد در ذکر نام نویسنده اصلی دچار اشتباه شود نیز، سرقت علمی رخ می دهد. در نهایت می توان گفت که سرقت علمی عملی است که در آن از آثار دیگران بدون ذکر منبع استفاده می شود.

البته افزایش آمار سرقت علمی و ادبی در سال های اخیر، راه را برای پیدایش نرم افزارهای مشابهت‌یابی متن باز کرده است. البته این نوع نرم افزارها تنها می توانند جملات مکتوب را از نظر شباهت با دیگر مقالات مقایسه کنند. یافتن یگانگی ایده ها و نظرات مستند در تحقیقات به کمک این نرم افزارها بسیار دشوار است. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی می توانیم به شما در تشخیص سرقتی بودن یک اثر علمی یا ادبی کمک کنیم. کافیست از طریق  مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

مشاوره حقوقی سرقت ایده 
مشاوره حقوقی تقلب علمی 
مشاوره حقوقی سرقت 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

 

مجازات سرقت علمی و ادبی چیست؟

درست است که هر‌گونه کپی برداری از آثار دیگران بدون ذکر نام و منبع نوعی سرقت محسوب می شود، اما برخی نشریات در شرایطی خاص، مقدار کمی تشابه را می پذیرند. البته این حدود در نشریات مختلف متفاوت خواهد بود. بطور مثال، ممکن است نشریه ای تا 5 درصد تشابه را در مقالات مجاز دانسته و در مقابل، نشریه ای دیگر، این مقدار تشابه را تا 20 درصد نیز بدون اشکال در نظر بگیرد. به هر حال، زمانی که استفاده از آثار دیگران بیش از حدِ معقول باشد، مجازاتی به دنبال خواهد داشت.

بنابراین در پاسخ به کسانی که می خواهند بدانند آیا استفاده از مقالات علمی جرم است باید بگوییم بله! و مجازات نیز برای موارد مختلف متفاوت خواهد بود. قبل از هر چیزی باید بدانید که در صورت آشکار شدن این نوع سرقت، آبروی فرد به خطر خواهد افتاد. گاهی همین به خطر افتادن حیثیت و آبروی یک استاد یا دانشجو می تواند به قیمت کناره‌گیری وی از عرصه های علمی و ادبی تمام شود. بنابراین، اثرات منفی سرقت علمی و ادبی خیلی بیشتر از یک سرقت معمولی است! همچنین، مجازات سرقت ادبی و علمی می تواند شامل مجازات نقدی و محدودیت های دیگر باشد. محدودیت هایی شامل جلوگیری از ادامه کار استاد یا جلوگیری از دفاع دانشجو از پایان نامه خود و عدم صدور مدرک نهایی برای وی، از جمله محدودیت های پیش‌رو در این زمینه می باشند. شما  می توانید از طریق راه ارتباطیِ مشاوره حقوقی  با ما در ارتباط باشید

 

 

 

مجازات سرقت ادبی

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم سرقت علمی و ادبی

پس از آنکه متوجه شدیم که آیا استفاده از مقالات علمی جرم است یا خیر، باید به دنبال راهی برای پیگیری این نوع جرم باشیم. خوشبختانه قانون برای این نوع جرم نیز تبصره های خاصی را در نظر گرفته است. در شهر تهران، دادسرای فرهنگ و رسانه و در شهرستان ها، دادسرای عمومی به عنوان مرجع صالح برای رسیدگی به جرم سرقت علمی و ادبی در نظر گرفته شده اند.


سوالات متداول

نظرات

علیرضا

وقت بخیر در مبحث ثبا اختراع سوالی داشتم که با چند موسسه هم تماس گرفتم اما فرد متخصصی نبود که پاسخگو باشد اما در وکیل تلفنی به روشمی و صراحت و دقت به پاسخ سوالاتم رسیدم در مشاوره تلفنی که برایم ترتیب داده شد ممنونم


فاطمه موحدین

سلام ا این توصیف می‌توان گفت سرقت علمی مصادیق متعددی دارد. سرقت ایده به معنی استفاده از محتوای دارای کپی رایت، بدون اجازه صاحب آن و بدون ذکر منبع است. این سرقت می‌تواند شامل استفاده از نقل‌قول‌ها و جملات دیگری بدون ذکر منبع، رونویسی از اثر یا استفاده از نتایج پژوهش دیگری به جای پژوهش خود، باشد


شیرزاد افشاری

با سلام 7 در صورتی که فرد مرتکب سرقت علمی ، یک شخص حقوقی باشد ، علاوه بر اینکه امکان تعقیب کیفری شخص حقیقی که جرم ناشی از تصمیم وی بوده وجود دارد ، شاکی خصوصی می تواند پرداخت خسارت از اموال شخص حقوقی یا شخص حقیقی مسئول را نیز ، تقاضا کند و دادگاه ، حکم به این مجازات صادر می کند .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اندیشمندان و محققان در راستای انجام تحقیقات خود، پس از رسیدن به نتیجه ای جامع و قطعی تلاش می کنند تا مراحل فعالیت های علمی خود را در قالب مقالات علمی به صورت مکتوب درآورند. در حقیقت، این مقالات، به دیگر محققان و اندیشمندان نیز کمک کرده تا در مسیر انجام فعالیت های خود زودتر به نتیجه برسند. در سال های اخیر، استفاده دانشجویان از مقالات علمی به شکل چشمگیری افزایش داشته است. بعلاوه، انتشار مقالات علمی به پیشرفت علم در زمینه های مختلف نیز کمک بسیاری می کند. در حال حاضر، پایگاه ها و سایت های معتبر مختلفی در حال انتشار جدیدترین مقالات علمی بوده و افراد می توانند به صورت رایگان یا با پرداخت هزینه، از این مقالات در جهت پیشبرد فعالیت های علمی خود استفاده کنند.


وحید فراست

سرقت علمی و ادبی وفق قوانین مجازات اسلامی جرم می باشد


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب مجازات های در نظر گرفته برای جرایم سرقت علمی: مجازات‌های مربوط به اساتید، دانشجویان و کارکنان اداری و طلاب در رابطه با موضوع تقلب و سرقت علمی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعیین شد که به شرح زیراست: «ماده واحده ـ تهیه، عرضه و یا واگذاری آثاری از قبیل رساله، پایان‌نامه، مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، گزارش یا سایر آثار مکتوب و ضبط شده پژوهشی، علمی و یا هنری اعم از الکترونیک و غیرالکترونیک توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به قصد انتفاع و به عنوان حرفه یا شغل با هدف ارائه کل اثر و یا بخشی از آن توسط دیگری به عنوان اثر خود، جرم محسوب شده و مرتکب یا مرتکبان علاوه بر واریز وجوه دریافتی به خزانه دولت، مشمول مجازات به شرح زیر هستند؛ ۱ـ ارتکاب جرم توسط شخص حقیقی مشمول مجازات جزای نقدی درجه سه و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه ۶ است. ۲ـ در صورت ارتکاب جرم توسط شخص حقوقی علاوه بر مجازات مرتکب، مدیران و گردانندگان مربوطه، مجازات شخص حقوقی حسب مورد مطابق مواد ۲۰، ۲۱ و ۲۲ قانون مجازات اسلامی مصوب یکم اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ تعیین می‌شود. تبصره ۱: معاونت در جرایم موضوع بندهای ۱ و ۲ مستوجب حداقل مجازات مقرر می‌باشد. تبصره ۲: در صورتی که ارتکاب جرم موضوع ماده واحده از طریق پایگاه الکترونیکی و یا در قالب بنگاه (شامل مؤسسه، شرکت یا هر عنوان دیگر) اعم از ثبت شده یا نشده انجام شود و یا برای انجام آن اقدام به تبلیغ به هر نحو شود، مرتکب یا مرتکبان به میانگین حداقل و حداکثر مجازات مقرر فوق محکوم می‌شوند. تبصره ۳: محل بنگاه و یا پایگاه الکترونیکی مندرج در تبصره ۲ به درخواست یکی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سایر مراجع مربوطه و با دستور مراجع قضایی، حسب مورد پلمپ یا متوقف می‌شود. تبصره ۴: بازرسان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت در اجرای این قانون و مطابق آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ پس از فراگیری مهارت‌های لازم، در صورت اقتضاء می‌توانند به عنوان ضابط خاص محسوب می‌شوند. تبصره ۵: ارائه خدماتی که در جریان تهیه آثار علمی، پژوهشی و هنری انجام آنها توسط اشخاص ثالث متعارف است از قبیل خدمات آزمایشگاهی تایپ، کمک به گردآوری داده‌ها، ترجمه، تکثیر و ویراستاری اثر، مشمول حکم مقرر در ماده واحده نیست. تبصره ۶: درصورت استفاده از آثار متخلفانه موضوع ماده واحده توسط دانشجویان، اعضای هیأت علمی و طلاب، ضمن سلب هر گونه امتیاز مادی و یا معنوی مترتب در آن و ملغی‌الاثر بودن هر گونه مدرک تحصیلی، پایه، مرتبه علمی، رتبه و یا عناوین مشابه، به تخلفات نامبردگان حسب مورد توسط هیأت‌های انتظامی اعضای هیأت علمی، هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری، کمیته‌های انضباطی دانشجویان و یا دادسرا و یا دادگاه ویژه روحانیت، رسیدگی و به مجازات‌های زیر محکوم می‌شوند؛ الف) اعضای هیأت علمی: یکی از مجازات‌های ردیف ۷ تا ۱۱ ماده ۸ قانون مقررات انتظامی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور مصوب ۲۲ اسفند ماه ۱۳۶۴ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن. ب) دانشجو: یکی از مجازات‌های ردیف «ب ـ ۱ تا ب ـ ۵» ماده ۷ آئین‌نامه انضباطی دانشجویان جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه ۳۵۸ مورخ ۱۴ شهریور ۱۳۷۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات و الحاقات بعدی آن پ) کارکنان اداری: یکی از مجازات‌های ردیف «د تا ک» ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۷ آذر ماه ۱۳۷۲ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن


بهنام رحمانی فرد

باسلام در مورد اینکه آیا استفاده از مقالات علمی جرم است ، اطلاعات خاصی ندارند. در حقیقت، این افراد تعریف مشخصی از سرقت علمی در ذهن خود ندارند. سرقت علمی در حقیقت نوعی فریبکاری و تقلب در حوزه علمی بوده که بدون ارجاع به صاحب اصلی مقاله یا محتوا صورت می پذیرد. سرقت علمی ممکن است به صورت عمدی یا سهوی رخ دهد که در هر صورت سرقت بوده و مجازاتی در پی خواهد داشت. علاوه بر این، اگر فرد در ذکر نام نویسنده اصلی دچار اشتباه شود نیز، سرقت علمی رخ می دهد. در نهایت می توان گفت که سرقت علمی عملی است که در آن از آثار دیگران بدون ذکر منبع استفاده می شود. البته افزایش آمار سرقت علمی و ادبی در سال های اخیر، راه را برای پیدایش نرم افزارهای مشابهت‌یابی متن باز کرده است. البته این نوع نرم افزارها تنها می توانند جملات مکتوب را از نظر شباهت با دیگر مقالات مقایسه کنند. یافتن یگانگی ایده ها و نظرات مستند در تحقیقات به کمک این نرم افزارها بسیار دشوار است. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی می توانیم به شما در تشخیص سرقتی بودن یک اثر علمی یا ادبی کمک کنیم


مجید پریدست فومنی

با سلام با دقت در مساله سرقت به وضوح روشن است که برداشتن از هر طریق بدون مجوز صاحب مال مشمول فعل سرقت و دارای مجازات لذا باتوجه به اینکه مخترع یا مبتکر یا محقق نتایج سالها زحمت خودرا در اختیار عموم قرار میدهد انتظار استفاده از آن را متصور باحفظ حقوق مادی و معنوی خود میباشد فلذا اگر شخص یا اشخاصی به عمد یا سهو بدون تغییر و صرف باز نشر نمایند به استناد حقوق مالکیت معنوی مجرم خواهند بود


رضا صادقی

سلام سرقت علمی ممکن است به صورت عمدی یا سهوی رخ دهد که در هر صورت سرقت بوده و مجازاتی در پی خواهد داشت. علاوه بر این، اگر فرد در ذکر نام نویسنده اصلی دچار اشتباه شود نیز، سرقت علمی رخ می دهد. در نهایت می توان گفت که سرقت علمی عملی است که در آن از آثار دیگران بدون ذکر منبع استفاده می شود.


ایمان فرامرزی

با عرض سلام و ادب سرقت یا دستبرد علمی، دزدی ادبی، ایده‌دزدی، دزدی کلمات، محتواربایی و معادل عربی آن انتحال و معادل انگلیسی آن پلی‌جریسم[1]و ... واژگانی هستند که به اقدامی غیر اخلاقی و نوعی تخلف در حوزهٔ پژوهش و نگارش اشاره دارند. به نظر می‌رسد که می‌توان ده‌ها عبارت و واژهٔ دیگر هم جایگزین کرد. اما آنچه درست‌تر و بهتر به نظر می‌رسد، این است که متخصصان و صاحب‌نظران و فرهنگستان علوم ترجمه‌ای واحد برای Plagiarism انتخاب کنند و تنها آن را به‌کارببرند. آن‌چنان که این مفهوم در زبان انگلیسی تنها با این واژه (Plagiarism) شناخته می‌شود و همگان این واژه را به کار می‌برند.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، در جهان امروز در کنار دستاوردهای مادی و فیزیکی ، ایده ها و آثار ناشی از فکر ، اندیشه و خلاقیت افراد نیز محترم شمرده شده و از آن جهت که نوعی مالکیت فکری در این خصوص برای دارنده ایجاد می شود . افراد نمی توانند از آثاری که ناشی از فکر و اندیشه دیگری می باشد ، بدون رضایت ایشان استفاده ای داشته باشند . در همین راستا ، سرقت علمی از آثار علمی - پژوهشی دیگران ، در قانون جرم انگاری شده تا به این طریق ، مالکیت فرد بر تلاش های علمی اش نیز ، محترم دانسته شود . با این حال بعضا در تولید آثار علمی سطحی از سرقت آثار علمی دیگران مشاهده می شود که به این دلیل بوده که ممکن است افراد با جرم بودن سرقت علمی و میزان مجازات آن آشنایی کافی را نداشته باشند . جرم سرقت علمی ، به طور خلاصه به این معنا است که فردی ، با علم و عمد ، آثار علمی تولید شده توسط دیگری را به صورت غیر مجاز و بدون رضایت صاحب اثر ، مورد استفاده قرار داده و به نام خود منتشر نماید که این جرم ، مصادیق متنوعی دارد و در قوانین مربوطه ، مجازات هایی اعم از حبس ، جزای نقدی ، پرداخت خسارت برای ارتکاب آن پیش بینی شده است . بعنوان مرجع صالح برای چنین جرمی باید گفت در شهر تهران، دادسرای فرهنگ و رسانه و در شهرستان ها، دادسرای عمومی به عنوان مرجع صالح برای رسیدگی به جرم سرقت علمی و ادبی در نظر گرفته شده اند.


آزاده حیدری

امروزه ، در کنار دستاوردهای مادی و فیزیکی ، ایده ها و آثار ناشی از فکر ، اندیشه و خلاقیت افراد نیز ، محترم شمرده شده و از آن جهت که نوعی مالکیت فکری در این خصوص برای دارنده ایجاد می شود ، افراد نمی توانند از آثاری که ناشی از فکر و اندیشه دیگری می باشد ، بدون رضایت ایشان ، استفاده ای داشته باشند . در همین راستا ، سرقت علمی از آثار علمی - پژوهشی دیگران ، در قانون جرم انگاری شده تا به این طریق ، مالکیت فرد بر تلاش های علمی اش نیز ، محترم دانسته شود. عنصر قانونی جرم سرقت علمی و ادبی ، در ماده 23 قانون حمایت از حقوق مولفان ، مصنفان و هنرمندان بیان شده است که بر اساس این ماده قانونی ، جرم سرقت علمی به این صورت است که : اگر فردی ، به صورت عالمانه و عامدانه ، تمام یا بخشی از آثار علمی و ادبی دیگران را که به لحاظ قانونی مورد حمایت قرار گرفته است ، به نام خود یا به نام شخص دیگر و یا حتی به نام خود پدید آورنده ( بدون رضایت وی ) ، پخش یا عرضه کند ، در حالی که اجازه یا رضایت پدید آورنده در این خصوص ، اخذ نشده باشد ، در این حالت ، می توان از جرم سرقت علمی صحبت کرد که مرتکب ، پس از اثبات جرم سرقت ، قابل مجازات خواهد بود .


نیما عیسی زاده

با این توصیف می‌توان گفت سرقت علمی مصادیق متعددی دارد. سرقت ایده به معنی استفاده از محتوای دارای کپی رایت، بدون اجازه صاحب آن و بدون ذکر منبع است. این سرقت می‌تواند شامل استفاده از نقل‌قول‌ها و جملات دیگری بدون ذکر منبع، رونویسی از اثر یا استفاده از نتایج پژوهش دیگری به جای پژوهش خود، باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.