چه طوری باید برم پزشکی قانونی؟

چه طوری باید برم پزشکی قانونی؟

چه طوری باید برم پزشکی قانونی؟

نحوه مراجعه به پزشکی قانونی چگونه است؟ تعریف پزشکی قانونی از زبان وکیل چیست؟ پزشکی قانونی چه وظایفی دارد؟ مراحل دریافت گواهی پزشکی قانونی کدامند؟ چه مدارکی را برای مراجعه به پزشکی قانونی بایستی مهیا کرد؟ قطعاً همه ما حداقل یک بار نام پزشکی قانونی را شنیده ایم. البته علی رغم این موضوع، همیشه ابهامات زیادی پیرامون پزشکی قانونی و نحوه رفتن به پزشکی قانونی وجود داشته است. به همین منظور همه روزه افراد زیادی برای دریافت مشاوره حقوقی پزشکی قانونی با متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تماس هستند. این افراد سوالات گوناگونی را از متخصصین ما می پرسند که به مهم ترین و رایج ترین آنها در آغاز این نوشته اشاره داشتیم. پس با توجه به اهمیتی که آشنایی با نحوه مراجعه به پزشکی قانونی دارد، تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به این موضوع مهم بپردازیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعریف پزشکی قانونی از زبان وکیل

اولین گامی که در راستای آشنایی با نحوه مراجعه به پزشکی قانونی بایستی برداشته شود، بررسی تعریف پزشکی قانونی از زبان وکیل می باشد. در ابتدا بایستی بگوییم موضوعات حقوقی از جمله مواردی می باشند که با سایر علوم ارتباط مستقیمی دارند. در نتیجه نباید از ارتباط علم حقوق و دانش پزشکی غافل ماند. این ارتباط زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که بحث ارتکاب جرم مطرح باشد. پس از آنجایی که قضات و حقوقدانان، دانش و تخصص کافی برای اظهار نظر پیرامون موضوعات پزشکی در حیطه جرایم را ندارند، قانونگذار به فکر چاره ای بوده و به همین خاطر، پزشکی قانونی تاسیس شده است.

پس سازمان پزشکی قانونی، سازمانی است که به قوه قضاییه وابسته می باشد و در راستای کارشناسی در امور پزشکی مرتبط با حقوق فعالیت می کند. همچنین نظریات پزشکی قانونی برای مراجع قضایی و سازمان های دولتی قابل استناد خواهد بود. به علاوه بایستی بگوییم، رئیس سازمان پزشکی قانونی از جانب رئیس قوه قضاییه تعیین خواهد شد. قانونگذار به صورت کلی در قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی به این سازمان پرداخته است. همچنین شما می توانید تمامی سوالات خود را از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان از متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی بپرسید.

 

 

مشاوره پزشکی قانونی

 

وظایف پزشکی قانونی

موضوع دیگری که پیرامون نحوه مراجعه به پزشک قانونی بایستی با آن آشنا شویم، وظایف سازمان پزشکی قانونی می باشد. پس برای آشنایی با این وظایف به سراغ ماده 1 قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی می رویم. بر اساس این ماده وظایف سازمان مذکور عبارتند از:

  • اظهار نظر پیرامون امور پزشکی قانونی و کارشناسی آن، کالبدشکافی و انجام امور پاراکلینیکی و آزمایشگاهی به دستور مراجع قضایی.
  • پاسخ به استعلامات سازمان های دولتی و قوه قضاییه.
  • اجرای برنامه های کارآموزی مربوط به پزشکی قانونی.
  • بررسی صلاحیت علمی داوطلبان فعالیت در حیطه پزشکی قانونی.
  • همکاری علمی با دانشگاه ها و انجام امور آموزشی و پژوهشی.
  • تبادل اطلاعات لازم با مراکز آموزشی خارج یا داخل کشور.

 

مراحل دریافت گواهی پزشکی قانونی

اکنون نوبت آن فرا رسیده تا با نحوه مراجعه به پزشکی قانونی آشنا شویم. در واقع در این بخش قرار است به این سوال پاسخ دهیم که مراحل دریافت گواهی پزشکی قانونی کدامند؟

نحوه مراجعه به پزشکی قانونی شامل سه مرحله کلی می باشد که عبارتند از:

  • اخذ نامه از مرجع مربوطه: سازمان پزشکی قانونی بدون وجود دستور قضایی صادر شده از مراجع قضایی یا ضابطین دادگستری نظیر پلیس نیروی انتظامی نمی تواند به پرونده پزشکی قانونی شهروندان رسیدگی کند.

 

 

مشاوره حقوقی کیفری 
همه چیز در مورد مراجعه به پزشکی قانونی 
مشاوره حقوقی جرائم پزشکی 
درباره ما 

 

 

  • ارائه نامه، اسناد و مدارک لازم به پزشکی قانونی برای تشکیل پرونده: پس از اینکه نامه مذکور از مراجع مربوطه دریافت گردید، فرد بایستی به همراه سایر مدارک خود به یکی از شعب سازمان پزشکی قانونی مراجعه نماید تا برای وی پرونده تشکیل شده و به آن رسیدگی گردد.
  • بررسی موضوع توسط متخصصین و اعلام نظر: پس از اینکه پرونده متقاضی تشکیل شد، متخصصین سازمان پزشکی قانونی معاینات لازم را انجام خواهند داد و نظر خود را اعلام می کنند. سپس نظریات پزشک ذیل یک گواهی تحت عنوان گواهی پزشکی قانونی به متقاضی داده خواهد شد.

در صورتی که سوالاتی پیرامون نحوه مراجعه به پزشک قانونی دارید، می توانید آنها را از طریق مشاوره حقوقی با ما در میان بگذارید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

 

برای مراجعه به پزشکی قانونی چه مدارکی لازم است؟

در قسمت قبلی با نحوه مراجعه به پزشکی قانونی آشنا شدیم. همانطور که گفته شد، یکی از مراحل دریافت گواهی پزشکی قانونی و مراجعه به این سازمان، آماده سازی اسناد و مدارک لازم می باشد. پس شاید این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که برای مراجعه به پزشکی قانونی چه مدارکی لازم است؟ در پاسخ به سوال مذکور بایستی بگوییم با توجه به موضوع پرونده مطرح شده در سازمان پزشکی قانونی، مدارک آن نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال مدارک معاینات پزشکی برای کسانی که در درگیری، حوادث کار یا تصادف مصدوم شده اند با مدارک معاینات از کار افتادگی متفاوت است. با این حال به صورت کلی مدارک لازم برای مراجعه به سازمان پزشکی قانونی عبارتند از:

  • نامه دریافتی از مراجع قضایی یا انتظامی.

 

 

نمونه گواهی پزشکی

 

  • کارت شناسایی معتبر یا شناسنامه متقاضی.
  • دو قطعه عکس تمام رخ.
  • پرداخت تعرفه تعیین شده.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع از طریق مشاوره حقوقی تلفنی نیز با ما در ارتباط باشید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی گواهی پزشکی قانونی

در این مقاله سعی داشتیم شما را با نحوه مراجعه به پزشکی قانونی آشنا کنیم. همچنین به متداول ترین سوالاتی که متقاضیان مشاوره حقوقی پزشکی قانونی از ما می پرسند نیز پرداختیم. با این حال همواره سوالات گوناگونی برای افراد به وجود می آید که امکان پرداختن به همه آنها در این مقاله وجود ندارد. به همین خاطر امکان مشاوره حقوقی به صورت تلفنی را برای تمامی متقاضیان از سراسر ایران فراهم کرده ایم. شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

mohamadi

سلام من هم مثل خیلی از مردم تصورم براین بود که به راحتی تمام مراجعین میتوانند مستقیما به پزشکی قانونی مراجعه کنند درحالی که امروز از و مس از اخذ یک جلسه مشاوره در مورد ضرب و جرح عمدی متوجه شدم روند مراجعه به پزشکی قانونی و طرح دعوا متعاقب آن به چه صورت است از راهنمایی های ارزشمندتون ممنونم


پروانه احتشامی نسب

با سلام قصد مراجعه به پزشکی قانونی را دارید، ابتدا باید به کلانتری محل وقوع جرم مراجعه کرده و سپس بر اساس مستنداتی که مأمور آن‌ها را تهیه و صورت جلسه می‌کند، تقاضای مراجعه به پزشکی قانونی صادر گردد. این معرفی‌ نامه باید در برگیرنده تاریخ، شماره ثبت و نیز ممهور به مهر مرجع ارسال درخواست باشد


امین حسنوند

سازمان پزشکی قانونی، سازمانی است که به قوه قضاییه وابسته می باشد و در راستای کارشناسی در امور پزشکی مرتبط با حقوق فعالیت می کند. همچنین نظریات پزشکی قانونی برای مراجع قضایی و سازمان های دولتی قابل استناد خواهد بود.


بهنام رحمانی فرد

با سلام نباید از ارتباط علم حقوق و دانش پزشکی غافل ماند. این ارتباط زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که بحث ارتکاب جرم مطرح باشد. پس از آنجایی که قضات و حقوقدانان، دانش و تخصص کافی برای اظهار نظر پیرامون موضوعات پزشکی در حیطه جرایم را ندارند، قانونگذار به فکر چاره ای بوده و به همین خاطر، پزشکی قانونی تاسیس شده است. پس سازمان پزشکی قانونی، سازمانی است که به قوه قضاییه وابسته می باشد و در راستای کارشناسی در امور پزشکی مرتبط با حقوق فعالیت می کند. همچنین نظریات پزشکی قانونی برای مراجع قضایی و سازمان های دولتی قابل استناد خواهد بود. به علاوه بایستی بگوییم، رئیس سازمان پزشکی قانونی از جانب رئیس قوه قضاییه تعیین خواهد شد. قانونگذار به صورت کلی در قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی به این سازمان پرداخته است


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب قصد مراجعه به پزشکی قانونی را دارید، ابتدا باید به کلانتری محل وقوع جرم مراجعه کرده و سپس بر اساس مستنداتی که مأمور آن‌ها را تهیه و صورت جلسه می‌کند، تقاضای مراجعه به پزشکی قانونی صادر گردد. این معرفی‌ نامه باید در برگیرنده تاریخ، شماره ثبت و نیز ممهور به مهر مرجع ارسال درخواست باشد.


فاطمه موحدین

وقت بخیر ابتدابایدازمراجع قضایی مانندکلانتری نامه معرفی یااعزام به کلانتری گرفت ارائه نامه، اسناد و مدارک لازم به پزشکی قانونی برای تشکیل پرونده: پس از اینکه نامه مذکور از مراجع مربوطه دریافت گردید، فرد بایستی به همراه سایر مدارک خود به یکی از شعب سازمان پزشکی قانونی مراجعه نماید تا برای وی پرونده تشکیل شده و به آن رسیدگی گردد. بررسی موضوع توسط متخصصین و اعلام نظر: پس از اینکه پرونده متقاضی تشکیل شد، متخصصین سازمان پزشکی قانونی معاینات لازم را انجام خواهندداد.


مهران رمضان پناه

باسلام؛ پس از ثبت شکایت؛ ومتعاقب آن ، دستور قضایی مربوطه به مرجع انتظامی صادرگردیده؛ شاکی پس از حضور واخذاظهارتشان؛ ضابط حسب دستور قضایی وبصورت اتوماسیونی والکترونیک؛ شخص شاکی راحسب نامه اتوماسیکنی به پزشکی قانونی معرفی که پس از آمدن پیامک به تلفن همراه فرد؛ به پزشکی قانونی مراجعه می نماید.


مجید پریدست فومنی

با سلام از آنجاییکه مراجعه به متخصص و کارشناس کمکبه کوتاه شدن مراحل اخذ تصمیم و برقراری عدالت و صحت ادعا است لذا در تمامی پرونده های تخصصی محکمه از اخذ نظرات کارشناسی خود را مبرا نمیداند واز سوی دیگر با نگاه به قوانین مخصوص آسیب جانی ودیات که مقدر یا غیر مقدر است دربخش دیات مقدر محکمه مسئولیت تعیین میزان آسیب و نوع آسیب خودرا ملزم به اخذ گزارش پزشکی قانونی میداند از سوی دیگر در جنایت عمدی نیز به جهت اثبات جنایت جانی و نوع وارد آمدن ضربات منتهی به قتل مقتول نیز گزارش پزشکی قانونی صائب در تعیین و اخذ تصمیم جانی برای محکمه است


مجید پریدست فومنی

با سلام از آنجاییکه مراجعه به متخصص و کارشناس کمکبه کوتاه شدن مراحل اخذ تصمیم و برقراری عدالت و صحت ادعا است لذا در تمامی پرونده های تخصصی محکمه از اخذ نظرات کارشناسی خود را مبرا نمیداند واز سوی دیگر با نگاه به قوانین مخصوص آسیب جانی ودیات که مقدر یا غیر مقدر است دربخش دیات مقدر محکمه مسئولیت تعیین میزان آسیب و نوع آسیب خودرا ملزم به اخذ گزارش پزشکی قانونی میداند از سوی دیگر در جنایت عمدی نیز به جهت اثبات جنایت جانی و نوع وارد آمدن ضربات منتهی به قتل مقتول نیز گزارش پزشکی قانونی صائب در تعیین و اخذ تصمیم جانی برای محکمه است


نیما عیسی زاده

قصد مراجعه به پزشکی قانونی را دارید، ابتدا باید به کلانتری محل وقوع جرم مراجعه کرده و سپس بر اساس مستنداتی که مأمور آن‌ها را تهیه و صورت جلسه می‌کند، تقاضای مراجعه به پزشکی قانونی صادر گردد. این معرفی‌ نامه باید در برگیرنده تاریخ، شماره ثبت و نیز ممهور به مهر مرجع ارسال درخواست باشد


وحید فراست

مراجعه به پزشکی قانونی فقط با نامه مراجع ذی صلاح امکانپذیر است


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همانطور که می دانیم گاه دعوایی، اعم از حقوقی و کیفری، در مراجع قضایی، مطرح می شود که دارای جنبه تخصصی بوده و اظهارنظر در مورد این جنبه، از تخصص حقوقی قاضی پرونده خارج است. راه حل قانونی، در این وضعیت، ارجاع مساله به متخصص آن امر می باشد. از جمله مراجع تخصصی که در کشور ما وظیفه اظهارنظر در مورد جنبه تخصصی پرونده های قضایی را بر عهده داشته، پزشکی قانونی می باشد. یکی از سوالات مهمی که در رابطه با این سازمان مطرح بوده، بحت موارد قابل تشخیص در پزشکی قانونی می باشد، چرا که صرفا در این موارد، امکان ارسال پرونده قضایی، جهت اظهارنظر به پزشکی قانونی وجود داشته و ارجاع در سایر موارد، ممنوع می باشد. تشخیص علت مرگ، میزان جراحات و ارش، تعیین وضعیت اعتیاد، مشخص کردن هویت متجاوز در روابط نامشروع و تجاوز جنسی، صدور نظر تخصصی در مورد حجر افراد، تعیین هویت و تشخیص سن واقعی متقاضی و اظهار نظر در مورد قصور پزشکی، از موارد قابل تشخیص در پزشکی قانونی می باشد. در کشور ما، پزشکی قانونی، در قالب شکل امروزی آن، برای نخستین مرتبه، در حدود نه دهه قبل و به عنوان یک اداره، زیر نظر وزارت دادگستری شکل گرفت. در نهایت، با توجه با گسترش وظایف این اداره و تخصص شدن خدمات آن، سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال 1372 و زیر نظر ریاست قوه قضائیه، تاسیس گردید.از آن جایی که گزارش پزشکی قانونی به مثابه یک نظریه کارشناسی است پس مانند آن قابل اعتراض بوده و ظرف یک هفته از ابلاغ نظریه، می توان نفیا یا اثباتا مواردی را بیان نمود. بدین منظور، هر یک از طرفین دعوا، می تواند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی، لایحه اعتراضیه خود را ثبت کند.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت شما سازمان پزشکی قانونی، سازمانی است که به قوه قضاییه وابسته می باشد و در راستای کارشناسی در امور پزشکی مرتبط با حقوق فعالیت می کند. همچنین نظریات پزشکی قانونی برای مراجع قضایی و سازمان های دولتی قابل استناد خواهد بود. به علاوه بایستی بگوییم، رئیس سازمان پزشکی قانونی از جانب رئیس قوه قضاییه تعیین خواهد شد. قانونگذار به صورت کلی در قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی به این سازمان پرداخته است


آزاده

در صورتی که به هر دلیلی، اعم از جراحت ناشی از ضرب و جرح، تصادف و … قصد مراجعه به پزشکی قانونی را دارید، ابتدا باید به کلانتری محل وقوع جرم مراجعه کرده و سپس بر اساس مستنداتی که مأمور آن‌ها را تهیه و صورت جلسه می‌کند، تقاضای مراجعه به پزشکی قانونی صادر گردد. این معرفی‌ نامه باید در برگیرنده تاریخ، شماره ثبت و نیز ممهور به مهر مرجع ارسال درخواست باشد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.