همه چیز در مورد مراجعه به پزشکی قانونی

همه چیز در مورد مراجعه به پزشکی قانونی

همه چیز در مورد مراجعه به پزشکی قانونی

منظور از پزشکی قانونی چیست؟

پزشکی قانونی یک مرجع صلاحیت دار، برای اظهار نظر در امور پزشکی قضایی است. در نظام دادرسی ایران، پزشکی قانونی نقش کارشناس را در فرایند رسیدگی ایفا می کند. سازمان پزشکی قانونی در سال 1372 به موجب قانون تشکیل سازمان، زیر نظر رئیس قوه قضاییه تشکیل گردید. حقوق و مزایای پزشکان سازمان مطابق با حقوق پزشکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود. رئیس سازمان پزشکی قانونی از میان پزشکان متخصص، توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب می شود. مطابق با تبصره 1 ماده 5 قانون تشکیل سازمان، نظریاتی که پزشکان این سازمان ارائه می کنند باید روشن و در بر دارنده شرح مشاهدات عینی و آزمایشگاهی با استفاده از روش های علمی و جدید باشد. در ادامه موارد مراجعه به پزشکی قانونی و شیوه استفاده از خدمات این سازمان را توضیح می دهیم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

در چه مواقعی می توان به پزشکی قانونی مراجعه کرد؟

موارد مراجعه به پزشکی قانونی مطابق با وظایف قانونی این سازمان، به موجب ماده 1 قانون تشکیل سازمان مصوب سال 1372 از قرار زیر است:

  • به موجب دستور مرجع قضایی صلاحیت دار، سازمان در خصوص موضوعات مطروحه در دعاوی دادگستری، اظهار نظر می نماید. سازمان، برای انجام کارشناسی، از شیوه هایی چون کالبد شکافی، انجام امور آزمایشگاهی و پاراکلینیکی استفاده می کند.
  • ممکن است از یک اداره یا سازمان دولتی، در مورد موضوعی مثل آزمایش عدم اعتیاد متقاضیان استخدام، استعلامی صورت بگیرد. در این صورت نیز سازمان با انجام اقداماتی مثل گرفتن آزمایش خون از متقاضی و صدور نامه پزشکی قانونی، پاسخ استعلام را به سازمان یا اداره مزبور اعلام می کند.
  • وظیفه دیگر سازمان ، همکاری با دانشگاه ها و سازمان های علمی و پژوهشی در راستای پیشبرد اهداف علمی است.

 

پزشکی قانونی در ایران

آیا گزارش اعلامی از پزشکی قانونی قابل اعتراض است؟

در فرایند دادرسی حقوقی به طور کلی پزشکی قانونی دو دسته نظریه کارشناسی صادر می کند. یکی در مورد تشخیص نحوه و میزان آسیب های بدنی و یکی نظرات کارشناسی در خصوص تشخیص مقصر و قصور صورت گرفته در تصادفات یا حوادث کار. نامه پزشکی قانونی در خصوص هر کدام از این دو گروه با تنظیم لایحه دفاعیه، قابل اعتراض در مراجع قضایی است. دلیل این امر نیز آن است که در نظام حقوقی ایران، تصمیم گیرنده نهایی در خصوص دعاوی کیفری و حقوقی علم قاضی است و نظریات پزشکان قانونی تنها جنبه تخصصی و کارشناسی دارد، نه قضایی. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید

برای مراجعه به پزشکی قانونی چه مدارکی لازم است؟

سازمان پزشکی قانونی معمولاً بدون معرفی نامه از مراجع قضایی، کلانتری ها و سازمان و ادارات دولتی خدماتی ارائه نمی دهد. بر همین مبنا با توجه به نوع نظریه کارشناسی که از پزشک قانونی میخواهید، باید به مراجع صلاحیتدار مراجعه کنید. پیش از مراجعه به پزشکی قانونی باید به کلانتری یا دفتر خدمات قضایی رفته و ثبت شکایت کنید. پس از آن با در دست داشتن مدارک هویتی از قبیل شناسنامه یا کارت ملی و همچنین دو قطعه عکس تمام رخ جهت تشکیل پرونده، به سازمان مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

پزشکی قانونی

هزینه مراجعه به پزشکی قانونی

بنابر ماده 3 قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی مطابق با تعرفه ای است که با پیشنهاد سازمان به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد. مطابق با تعرفه مزبور، هزینه خدمات سازمان در سال 1401 از این قرار است:

  • هزینه صدور نظریه کارشناسی در هر نوبت برای هر نفر در امور پزشکی عمومی، اختصاصی زنان و اختصاصی مردان از قرار صد و پنج هزار تومان است.
  • هزینه کارشناسی روانپزشکی برای هر نفر در هر نوبت مراجعه، معادل صد و بیست هزار تومان است.
  • اگر کارشناسی پزشکی، بر بالین بیمار و در خارج از سازمان به عمل آید، چنانچه در محدوده شهر باشد صد و هشتاد هزار تومان هزینه دارد.
  • اگر کارشناسی پزشکی بر بالین بیمار و در خارج از محدوده شهر باشد، هزینه پزشکی قانونی مطابق با تعرفه، دویست و هجده هزار تومان خواهد بود.
  • کارشناسی پزشکی جهت تعیین سن، هزینه ای معادل صد و پنج هزار تومان دارد.

 

ارتباط در واتس اپ

مشاوره حقوقی فوری در مورد پزشکی قانونی

ملاحظه کردید که در اغلب مواقع، دلیل مراجعه به پزشکی قانونی انجام معاینات پزشکی برای تعیین نوع و شدت آسیب وارد شده در نتیجه ارتکاب جرم، تصادف و یا هر سانحه دیگری است. در بسیاری از مواقع، آسیب هایی که بر بدن وارد می آید پس از چند روز، یا حتی چند ساعت بهبود می یابند و ممکن است دیگر برای پزشکی قانونی قابل تشخیص نباشد. بنابراین انجام اقدامات حقوقی و اداری لازم مثل مراجعه به کلانتری و پزشکی قانونی ضرورت دارد. در چنین شرایطی شما پیش از هر اقدام دیگری می توانید از یک وکیل دادگستری مشاوره حقوقی داشته باشد. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با عضویت بهترین وکلای دعاوی حقوقی و کیفری به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین در خصوص امور مربوط به مراجعه به پزشکی قانونی می باشد.

 

مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
مشاوره حقوقی خشونت مردان علیه زنان 
مشاوره حقوقی کبودی صورت و گردن 
مشاوره حقوقی جرائم پزشکی 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

محمد حسین انصاری مهیاری

درود بر شما یکی از ارکان اصلی پرونده های کیفری و حسبی و حقوقی و کار گواهی پزشک قانونی هست که مراجع قضایی بر حسب گواهی پزشک قانونی تصمیم میگیرد و امور مربوط به پزشک قانونی یکی از اصلی ترین وظایف سازمان پزشکی قانونی تشخیص علت مرگ با دستور مراجع قضایی می باشد. از دیگر وظایف این سازمان می توان موارد ذیل را نام برد: ضرب و جرحموارد روانشناسی و روانپزشکیموارد آزمایشگاهی (سم شناسی و …)فعالیت های آموزشیخفگی و غرق شدگی، برق گرفتگیترومای حرارتی (آسیب از نظر شرایط دمایی مثل گرمازدگی یا سرمازگی)مسائل جنسیتشخیص الکل و مواد مخدر در بدنتشخیص سن (برخی افراد معتقد اند سن شناسنامه آن ها از سن واقعی شان کمتر یا بیشتر است؛ لذا با در دست داشتن اجازه از دادگاه و مراجعه به پزشکی قانونی و انجام آزمایشات لازم، میتوانند سن به سن واقعی خود برسند.) لازم به ذکر است که تنها درصد کمی از مراجعین به پزشکی قانونی در رابطه با فوت می باشد و اکثر مراجعین مربوط به امور سرپایی که برای مسائل جنسی، سنجش میزان جراحات در تصادفات، درگیری ها، حوادث و یا موارد روانپزشکی و … مراجعه می کنند مورد بررسی قرار می گیرد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همانطور که می دانیم گاه دعوایی، اعم از حقوقی و کیفری، در مراجع قضایی، مطرح می شود که دارای جنبه تخصصی بوده و اظهارنظر در مورد این جنبه، از تخصص حقوقی قاضی پرونده خارج است. راه حل قانونی، در این وضعیت، ارجاع مساله به متخصص آن امر می باشد. از جمله مراجع تخصصی که در کشور ما وظیفه اظهارنظر در مورد جنبه تخصصی پرونده های قضایی را بر عهده داشته، پزشکی قانونی می باشد. یکی از سوالات مهمی که در رابطه با این سازمان مطرح بوده، بحت موارد قابل تشخیص در پزشکی قانونی می باشد، چرا که صرفا در این موارد، امکان ارسال پرونده قضایی، جهت اظهارنظر به پزشکی قانونی وجود داشته و ارجاع در سایر موارد، ممنوع می باشد. تشخیص علت مرگ، میزان جراحات و ارش، تعیین وضعیت اعتیاد، مشخص کردن هویت متجاوز در روابط نامشروع و تجاوز جنسی، صدور نظر تخصصی در مورد حجر افراد، تعیین هویت و تشخیص سن واقعی متقاضی و اظهار نظر در مورد قصور پزشکی، از موارد قابل تشخیص در پزشکی قانونی می باشد. در کشور ما، پزشکی قانونی، در قالب شکل امروزی آن، برای نخستین مرتبه، در حدود نه دهه قبل و به عنوان یک اداره، زیر نظر وزارت دادگستری شکل گرفت. در نهایت، با توجه با گسترش وظایف این اداره و تخصص شدن خدمات آن، سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال 1372 و زیر نظر ریاست قوه قضائیه، تاسیس گردید.از آن جایی که گزارش پزشکی قانونی به مثابه یک نظریه کارشناسی است پس مانند آن قابل اعتراض بوده و ظرف یک هفته از ابلاغ نظریه، می توان نفیا یا اثباتا مواردی را بیان نمود. بدین منظور، هر یک از طرفین دعوا، می تواند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی، لایحه اعتراضیه خود را ثبت کند.


mohamad sheykhi

بنابر ماده 3 قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی مطابق با تعرفه ای است که با پیشنهاد سازمان به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد. مطابق با تعرفه مزبور، هزینه خدمات سازمان در سال 1401 از این قرار است: هزینه صدور نظریه کارشناسی در هر نوبت برای هر نفر در امور پزشکی عمومی، اختصاصی زنان و اختصاصی مردان از قرار صد و پنج هزار تومان است. هزینه کارشناسی روانپزشکی برای هر نفر در هر نوبت مراجعه، معادل صد و بیست هزار تومان است. اگر کارشناسی پزشکی، بر بالین بیمار و در خارج از سازمان به عمل آید، چنانچه در محدوده شهر باشد صد و هشتاد هزار تومان هزینه دارد. اگر کارشناسی پزشکی بر بالین بیمار و در خارج از محدوده شهر باشد، هزینه پزشکی قانونی مطابق با تعرفه، دویست و هجده هزار تومان خواهد بود. کارشناسی پزشکی جهت تعیین سن، هزینه ای معادل صد و پنج هزار تومان دارد.


رسول

سلام وظیفه اصلی این متخصصان کمک به دادگاه و پلیس در حل پرونده‌های قضایی،‌جنایی یا پزشکی پیچیده‌ است که از آن جمله می‌تواند به کشف دلیل مرگ افراد اشاره کرد: شرایطی که مرگ در آن رخ داده و جراحاتی که می‌توانند منجر به مرگ شوند. این متخصصان تمرکز اصلی فعالیت‌های خود را روی معاینه اجساد قرار می‌دهند. این معاینات شامل بازبینی سابقه پزشکی قربانی، معاینات خارجی و اسکن بدن، و در نهایت معاینات داخلی و کالبد‌ شکافی است تا دلیل مرگ با جزئیات کامل و دقیق مشخص شود. طی این پروژه، پزشک و آسیب‌شناس قانونی به همکاری متخصصانی مانند سم‌شناسان، هیستوپاتولوژیست‌ها، میکروبیولوژیست‌ها و همچنین متخصصان ژنتیک نیازمند خواهند بود و یا به منظور افزایش توانایی در انجام تحقیقاتش این دانش‌ها را فراخواهد گرفت. این متخصصان همچنین باید در صحنه‌های وقوع جرم حاضر شده و پیش از تغییر دادن آن به عکسبرداری و جمع‌آوری مدارک موجود بپردازند. اثرانگشت، نمونه‌برداری از بافت‌های طبیعی،‌خون،‌مو یا ناخن و دیگر آثار به‌جا مانده در صحنه از اصلی‌ترین وظایف این پزشکان در صحنه جرم است


معراج فرجی

ارجاع از سوی مقام قضایی باشد. در هر صورت نظریات پزشکی قانونی اماره قضایی محسوب می شود و موجب علم قاضی می گردد. بنابراین اگر مقام قضایی این نظر را خلاف اصول و قواعد علمی دانست می تواند آن را به هیئت یا کمیسیونی متشکل از افراد بیشتری واگذار کند تا رسیدگی دقیق تری صورت گیرد.


محمدی

عرض ادب و احترام و خسته نباشید من بنا به دلایلی فردا باید جهت معاینه به پزشکی قانونی مراجعه میکردم اینکه در این مطلل شما به تفکیک هزینه های دریافتی توسط پزشکی قانونی و تعرفه هارو اعلام کردید خیلی برام مفید بود اگر نیاز به اعتراض به نظریه قانونی باشه حتما از وکلای موسسه وکیل تلفنی کمک‌میگیرم


مجید

دلیل مراجعه به پزشکی قانونی انجام معاینات پزشکی برای تعیین نوع و شدت آسیب وارد شده در نتیجه ارتکاب جرم، تصادف و یا هر سانحه دیگری است. در بسیاری از مواقع، آسیب هایی که بر بدن وارد می آید پس از چند روز، یا حتی چند ساعت بهبود می یابند و ممکن است دیگر برای پزشکی قانونی قابل تشخیص نباشد. بنابراین انجام اقدامات حقوقی و اداری لازم مثل مراجعه به کلانتری و پزشکی قانونی ضرورت دارد. موفق باشید


بهنام رحمانی فرد

باسلام پزشکی قانونی یک مرجع صلاحیت دار، برای اظهار نظر در امور پزشکی قضایی است. در نظام دادرسی ایران، پزشکی قانونی نقش کارشناس را در فرایند رسیدگی ایفا می کند. سازمان پزشکی قانونی در سال 1372 به موجب قانون تشکیل سازمان، زیر نظر رئیس قوه قضاییه تشکیل گردید. حقوق و مزایای پزشکان سازمان مطابق با حقوق پزشکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود. رئیس سازمان پزشکی قانونی از میان پزشکان متخصص، توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب می شود. مطابق با تبصره 1 ماده 5 قانون تشکیل سازمان، نظریاتی که پزشکان این سازمان ارائه می کنند باید روشن و در بر دارنده شرح مشاهدات عینی و آزمایشگاهی با استفاده از روش های علمی و جدید باشد


مهدی مظفری اناری

با سلام یکی از مراجع تخصصی کارشناسی در حوزه تعیین صدمات و خسارات وارده به اشخاص، پزشکی قانونی است. این سازمان از طریق معاینات بالینی، کالبدگشایی، آزمایش های تخصصی و سایر امکانات به روز علمی، کوشش می کند تا بهترین و‌دقیق ترین تشخیص را به مقام قضایی ارائه دهد. البته سازمان نظام پزشکی نیز در بحث کارشناسی قصور پزشکی می تواند هم عرض پزشکی قانونی به ارائه نظر بپردازد اما مهم آن است که این ارجاع از سوی مقام قضایی باشد. در هر صورت نظریات پزشکی قانونی اماره قضایی محسوب می شود و موجب علم قاضی می گردد. بنابراین اگر مقام قضایی این نظر را خلاف اصول و قواعد علمی دانست می تواند آن را به هیئت یا کمیسیونی متشکل از افراد بیشتری واگذار کند تا رسیدگی دقیق تری صورت گیرد.


سهند مهدی پور

سلام و ادب درمورد مراجعه له پزشکی قانونی ولين اقدام براي معاينات باليني در موضوع نزاع يا حوادث رانندگي گرفتن نامه از مراجع قضايي و انتظامي و سپس مراجعه به يكي از ادارات پزشكي قانوني است. پزشكي قانوني تقاضاي افراد را تنها با ارائه نامه مراجع و ضابطين قضايي پاسخ مي دهد بنابراين ارائه اين نامه براي دريافت خدمات ضروري است. ‌نامه دريافتي از مراجع و ضابطين قضايي بايد داراي تاريخ، شماره ثبت و نيز ممهور به مهر مرجع ارسال درخواست باشد. درج مشخصات كامل هويتي فرد مورد معاينه نيز در معرفي‌نامه ضروري است


بشیر علی پاریاد

با سلام.بر اساس ماده یک «قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور»، هدف از تأسیس این سازمان عبارت است از: ۱- اظهار نظر در امور پزشکی قانونی و کارشناسی آن، کالبدشکافی و انجام امور آزمایشگاهی و پاراکلینیکی به دستور مراجع ذی‌صلاح قضایی؛ ۲- پاسخ به استعلامات ادارات و سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه و سایر دستگاه‌های دولتی؛ ۳- اجرای برنامه‌های کارآموزی پزشکی قانونی و بررسی صلاحیت علمی داوطلبان خدمت پزشکی قانونی در سازمان؛ ۴- همکاری علمی و انجام امور آموزشی و پژوهشی مورد نیاز دانشگاه‌ها که برای پیشبرد اهداف سازمان و دانشگاه‌ها مفید می‌باشد؛ ۵- تبادل اطلاعات علمی مورد نیاز با مراکز آموزشی داخل و خارج کشور.


احسان فلاح

پزشکی قانونی با همکاری خود در ارائه تحلیل‌ها و اطلاعات پزشکی کمک کنند تا دادسرا و دادگاه‌ها به تصمیم‌گیری درست‌تر درباره مسائل مرتبط با حوزه پزشکی و تصور پزشک در جریان درمان بپردازند


حمید مرادی نیا

با سلام سازمان پزشکی قانونی، به جز برخی موارد محدود، مانند صدور گواهی فوت، هیچ‌گاه پاسخگوی افرادی که رأساً برای دریافت نظر کارشناسی به این سازمان مراجعه می‌کنند، نیست. فرد مراجعه‌کننده، باید از سوی مراجع ذی‌صلاح، کتباً به پزشکی قانونی معرفی شده باشد. بنابراین، در صورتی که به هر دلیلی، اعم از جراحت ناشی از ضرب و جرح، تصادف و ... قصد مراجعه به پزشکی قانونی را دارید، ابتدا باید به پاسگاه انتظامی محل وقوع جرم مراجعه کنید و بر اساس مستنداتی که مأمور آن ها را تهیه و صورت جلسه کرده است، تقاضا کنید برای مراجعه شما به پزشکی قانونی، معرفی‌نامه صادر شود. این معرفی‌نامه باید دربرگیرنده تاریخ، شماره ثبت و نیز ممهور به مهر مرجع ارسال درخواست باشد. درج مشخصات کامل هویتی فرد مورد معاینه در معرفی‌نامه، ضروری است.


علیرضا اخلاقی

ایا برای حضانت فرزند دختر ۱۶ ساله نیازی به برگه پزشک قانونی فرزند هم نیاز دار ؟


فاطمه

سلام خطی که در اثر چنگ روی صورت ایجاد میشه تا چند روز از طریق پزشکی قانونی میشه تشخیص داد کار کی بوده؟


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.