نحوه جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری

نحوه جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری

نحوه جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری

به منظور جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری چه باید کرد؟ آیا تغییر کاربری اراضی جرایمی به دنبال دارد؟ قوانین و مقررات تغییر کاربری زمین کشاورزی چگونه می باشد؟ بهترین روش برای اقدام به جلوگیری از تغییر کاربری زمین چیست؟ منظور از تغییر کاربری اراضی باغ ها، هرگونه تغییر مغایر با عملیات کشاورزی، برداشت یا افزودن شن و ماسه و ...می باشد. در حالت کلی می توان گفت هرگونه اقدامی که سبب شود فعالیت کشاورزی اراضی زراعی و باغ ها محدود گردد، تغییر کاربری نام دارد. توجه داشته باشید که تغییر کاربری غیر مجاز، مطابق قانون حفظ کاربری اراضی و باغ ها جرم محسوب شده و مجازاتی از جنس جزای نقدی، قمع بنا، پرداخت عوارض در حق صندوق دولت و ... را به دنبال دارد.

 

هزینه مشاوره حقوقی

جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری در سال های اخیر بسیار مورد مشاهده واقع شده است. در سال 1374 قانونگذار با هدف حفظ تغییر کاربری اراضی،  قانونی با عنوان" حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها" به تصویب رساند. در این قانون حکم جلوگیری از تغییر کاربری این اراضی درج شده است. با وجود این نوع قانونگذاری، هنوز هم شاهد افزایش حاشیه شهرهای بزرگ و تبدیل اراضی و باغ ها به اماکن مسکونی و تجاری می باشیم. برای بسیاری از مخاطبان جای سوال می باشد که آیا تمامی اراضی تحت شمول این قانون قرار نمیگیرند؟ در این راستا می توان بیان کرد زمین هایی که خارج از محدوده شهرها و شهرک ها واقع می باشند، مشمول این قانون می باشند. 

آیا تغییر کاربری اراضی کشاورزی در ایران جرم است؟

در خصوص جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری، می توان گفت طبق ماده قانون آیین دادرسی هیچ سازمان یا مقام رسمی دولتی نمی تواند از اجرای آن ممانعت کند. تغییر کاربری از جمله اتفاقاتی می باشد که همه ما بارها شاهد آن بوده ایم. این موضوع می تواند به صورت قانونی یا غیر قانونی انجام شود. هر یک از این دو روش دارای یک سری نکات خاصی بوده و بهتر است قبل از اقدام به تغییر کاربری اراضی اطلاعاتی از جرم تغییر کاربری، هزینه، فرایند و پروسه تغییر کاربری و نحوه مجازات تغییر کاربری زمین به دست آورید. برای بسیاری از مخاطبان که هنوز اطلاعاتی گسترده ای این موضوع ندارند جای سوال می باشد که تغییر بدون مجوز کاربری اراضی چه پیامدهایی به دنبال دارد؟ در این راستا می توان موارد زیر را نام برد:

-         در صورتی که ملک اراضی به صورت غیر قانونی تغییر کاربری دهد، در این صورت علاوه بر پرداخت عوارض معادل مبلغ کالا باید جزای نقدی تا 3 برابر قیمت اراضی به قیمت روز را پرداخت نماید.

-         دادگاه موظف است پس از اعلام مراتب از سوی وزارت جهاد کشاورزی بایستی خارج از نوبت جهت توقیف عملیات ساخت یا تغییر کاربری دستور صادر نماید.

-         در این راستا فرقی ندارد که شاکی این جرم فرد حقیقی باشد یا حقوقی، هم چنین در این عملیات اگر شهرداری و نهاد ها نیز مرتکب تخلف باشند به جزای نقدی محکوم می شوند.

-         هم چنین در صورت تخلف نهادها و شهرداری در این موضوع، علاوه بر جریمه نقدی مربوطه دیگر حق حضور در شغل و سمت خود را نخواهد داشت و برای همیشه از خدمت در ادارات دولتی و شهرداری محروم خواهند شد.

-         در آخر سردفتران اسناد رسمی نیز به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات به مدت 6 ماه الی 2 سال از ادامه خدمت محروم می شوند.

 

تغییر کاربری اراضی کشاورزی

آیا می توان از اجرای حکم تغییر کاربری اراضی جلوگیری کرد؟

مجازات تغییر کاربری زمین به صورت غیر قانونی، طبق مقررات اجرا می شود. که در ادامه مقاله به بررسی مجازات و جرایم تغییر کاربری زمین خواهیم پرداخت. از مهمترین دلایلی که سبب می شود زمین های کشاورزی با تغییر کاربری مواجه باشند، هزینه های بالای تولید محصولات کشاورزی می باشد. صاحبان اراضی زراعی و باغ ها نسبت به تغییر کاربری زمین های خود ترغیب شده و در برخی مواقع به صورت غیر مجاز به تغییر کاربری می پردازند. در راستای جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری قوه قانونگذاری با هدف پیشگیری از مشکلات اقتصادی و مانع از وارد شدن آسیب های محیط زیستی، حفظ کاربری زارعی و باغ ها را تصویب نمود.

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده تغییر کاربری اراضی

شما می توانید با دریافت مشاوره حقوقی از موسسه حقوقی وکلای تلفنی مرجع صالح برای رسیدگی به این پرونده را انتخاب کنید. برای رسیدگی به پرونده جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری بهتر است به دادگاه محل مراجعه نمایید. در مواردی که حکم تغییر کاربری اراضی صادر شده و در آن راستا خللی به حقوق شخص ثالث وارد شده است، شخص ثالث می تواند نسبت به آن حکم اعتراض داشته باشد. اگر شخص ثالث نسبت به حکم صادره اعتراض کند و جبران زیان ناشی از حکم نباشد در این صورت دادگاه به درخواست معترض پس از دریافت تامین مناسب می تواند تاخیر اجرای قرارداد را برای مدتی صادر کند. دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان شما را در رسیدگی به تغییر کاربری زمین زارعی راهنمایی خواهد کرد.

 

ارتباط در واتس اپ

مجازات تغییر کاربری اراضی کشاورزی چیست؟

جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری در صورت صادر شدن حکم از طرف دادگاه، به هیچ عنوان قابل انجام نبوده، تنها می تواند زمان اجرای حکم را تا حدودی به تعویق بیندازد. امروزه بسیاری از افراد بدون توجه و اهمیت دادن به مجازات تغییر کاربری زمین، به صورت غیر مجاز و غیر قانونی به تغییر کاربری اراضی زارعی می پردازند. جرم تغییر کاربری اراضی دارای سه رکن بوده که در ادامه به بررس هریک میپردازیم.

-         رکن قانون: این جرم در مواد قانون تغییر کاربری اراضی آمده است. این قانون در سال 1374 تصویب اما در سال 1385 اصلاح شده است. علاوه بر اینکه در این قانون مجازاتی برای مرتکبین تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در نظر گرفته اند، برای افرادی که این پروسه را تکرار کنند هم مجازات اشدی صادر می شود.

-         رکن مادی: این جرم جهت جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری بوده و یک امر کاملا طبیعی می باشد. در این رکن جرم تغییر کاربری، جرمی مقید به نتیجه یا مطلق می باشد. بر اساس باور عده ای این مجازات زمانی قابل اجرا می باشد که تغییر کاربری اراضی به صورت کامل انجام شده باشد.

-         رکن معنوی: این نوع مجازات به عنوان سوء نیت عام در نظر گرفته شده است. به همین منظور می توان گفت تغییر کاربری اراضی به صورت اکراه یا اجبار، جرم به شمار نمی رود.

 

حق الوکاله وکیل 
وکیل ملکی کیست
تغییر کاربری اراضی 
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

mohamad sheykhi

نحوه جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری نحوه جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری ۱۳مرداد ۱۴۰۱ Fereshteh Ghasemi حقوقی به منظور جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری چه باید کرد؟ آیا تغییر کاربری اراضی جرایمی به دنبال دارد؟ قوانین و مقررات تغییر کاربری زمین کشاورزی چگونه می باشد؟ بهترین روش برای اقدام به جلوگیری از تغییر کاربری زمین چیست؟ منظور از تغییر کاربری اراضی باغ ها، هرگونه تغییر مغایر با عملیات کشاورزی، برداشت یا افزودن شن و ماسه و ...می باشد. در حالت کلی می توان گفت هرگونه اقدامی که سبب شود فعالیت کشاورزی اراضی زراعی و باغ ها محدود گردد، تغییر کاربری نام دارد. توجه داشته باشید که تغییر کاربری غیر مجاز، مطابق قانون حفظ کاربری اراضی و باغ ها جرم محسوب شده و مجازاتی از جنس جزای نقدی، قمع بنا، پرداخت عوارض در حق صندوق دولت و ... را به دنبال دارد. هزینه مشاوره حقوقی جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری در سال های اخیر بسیار مورد مشاهده واقع شده است. در سال 1374 قانونگذار با هدف حفظ تغییر کاربری اراضی، قانونی با عنوان" حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها" به تصویب رساند. در این قانون حکم جلوگیری از تغییر کاربری این اراضی درج شده است. با وجود این نوع قانونگذاری، هنوز هم شاهد افزایش حاشیه شهرهای بزرگ و تبدیل اراضی و باغ ها به اماکن مسکونی و تجاری می باشیم. برای بسیاری از مخاطبان جای سوال می باشد که آیا تمامی اراضی تحت شمول این قانون قرار نمیگیرند؟ در این راستا می توان بیان کرد زمین هایی که خارج از محدوده شهرها و شهرک ها واقع می باشند، مشمول این قانون می باشند. آیا تغییر کاربری اراضی کشاورزی در ایران جرم است؟ در خصوص جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری، می توان گفت طبق ماده قانون آیین دادرسی هیچ سازمان یا مقام رسمی دولتی نمی تواند از اجرای آن ممانعت کند. تغییر کاربری از جمله اتفاقاتی می باشد که همه ما بارها شاهد آن بوده ایم. این موضوع می تواند به صورت قانونی یا غیر قانونی انجام شود. هر یک از این دو روش دارای یک سری نکات خاصی بوده و بهتر است قبل از اقدام به تغییر کاربری اراضی اطلاعاتی از جرم تغییر کاربری، هزینه، فرایند و پروسه تغییر کاربری و نحوه مجازات تغییر کاربری زمین به دست آورید. برای بسیاری از مخاطبان که هنوز اطلاعاتی گسترده ای این موضوع ندارند جای سوال می باشد که تغییر بدون مجوز کاربری اراضی چه پیامدهایی به دنبال دارد؟ در این راستا می توان موارد زیر را نام برد: - در صورتی که ملک اراضی به صورت غیر قانونی تغییر کاربری دهد، در این صورت علاوه بر پرداخت عوارض معادل مبلغ کالا باید جزای نقدی تا 3 برابر قیمت اراضی به قیمت روز را پرداخت نماید. - دادگاه موظف است پس از اعلام مراتب از سوی وزارت جهاد کشاورزی بایستی خارج از نوبت جهت توقیف عملیات ساخت یا تغییر کاربری دستور صادر نماید. - در این راستا فرقی ندارد که شاکی این جرم فرد حقیقی باشد یا حقوقی، هم چنین در این عملیات اگر شهرداری و نهاد ها نیز مرتکب تخلف باشند به جزای نقدی محکوم می شوند. - هم چنین در صورت تخلف نهادها و شهرداری در این موضوع، علاوه بر جریمه نقدی مربوطه دیگر حق حضور در شغل و سمت خود را نخواهد داشت و برای همیشه از خدمت در ادارات دولتی و شهرداری محروم خواهند شد. - در آخر سردفتران اسناد رسمی نیز به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات به مدت 6 ماه الی 2 سال از ادامه خدمت محروم می شوند.


بهنام رحمانی فرد

باسلام آنچه که در این مقاله به آن اشاره شده است تغییر کاربری اراضی بدون مجوز می باشد،بسیاری از پرونده‌های امروزه را تغییر کاربری اراضی تشکیل می‌دهند،اما بسیاری از افراد از مجازاتی که برای اشخاص متخلف در نظر گرفته شده است آگاهی و اطلاع ندارد،در صورتی که اشخاص بدون مجوز نسبت به تغییر کاربری اقدام نمایند در این صورت بایستی مجازات بشوند و یکی از مجازات هایی که برای اشخاص متخلف در نظر گرفته شده است جزای نقدی به میزان سه برابر ارزش زمین به نرخ روز میباشد بنابراین ی کی از ارگان هایی که می‌تواند شاکی اشخاص متخلف شود جهاد کشاورزی می باشد که دلیل آن جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی می باشد.


سپیده کرمی

درود ،منظور از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها ، هرگونه تغییر مغایر با عملیات کشاورزی، زراعی و باغی، در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری باشد، محسوب می شود(ماده 10 قانون حفظ کاربری).در واقع هر گونه اقدام که مانع از بهره برداری و استمرار کشاورزی اراضی زراعی و باغ ها شود تغییر کاربری است (بند "د" آیین نامه اجرایی).عمل تغییر کاربری غیر مجاز مطابق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب سال 1374 و اصلاحیه آن در سال 1385 جرم محسوب شده و مشمول مجازات هایی از جنس جزای نقدی، قلع و قمع بنا و پرداخت عوارض در حق صندوق دولت می شود که البته مورد اخیر (پرداخت عوارض) با عنایت به تغییرات و اصلاحات قانون سال 85 دیگر قابل اعمال نیست و اگر عنصر مادی جرم تغییر کاربری غیر مجاز قبل از سال 85 واقع شده باشد به جهت شمول مرور زمان اعمال چنین مجازاتی منتفی است.در نتیجه تنها مجازات موجود برای جرم تغییر کاربری غیر مجاز در حال حاضر جزای نقدی و دستور قلع و قمع است.


محمد مهدی احمدی

از اجرای حکم تغییر کاربری در صورت صادر شدن حکم از طرف دادگاه، به هیچ عنوان قابل انجام نبوده، تنها می تواند زمان اجرای حکم را تا حدودی به تعویق بیندازد. امروزه بسیاری از افراد بدون توجه و اهمیت دادن به مجازات تغییر کاربری زمین، به صورت غیر مجاز و غیر قانونی به تغییر کاربری اراضی زارعی می پردازند


سید محمد مهدی خلیل زاده

با سلام و تشکر از موسسه وکیل تلفنی در خصوص آنی یا مستمر بودن جرم مذکور فیمابین محاکم اختلاف نظر زیادی وجود داشت تا اینکه با توجه به اهمیت موضوع، هیئت عمومی دیوان عالی کشور در رای وحدت رویه شماره822 مورخ 31 خرداد 1401 به این اختلاف نظر پایان داد و این جرم را جرمی آنی در نظر گرفت. آنی یا مستمر شناختن جرم مذکور تاثیر مستقیمی بر شمول یا عدم شمول مرور زمان تعقیب دارد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام جلوگیری از اجرای حکم تغییر کاربری در سال های اخیر بسیار مورد مشاهده واقع شده است. در سال 1374 قانونگذار با هدف حفظ تغییر کاربری اراضی، قانونی با عنوان" حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها" به تصویب رساند. در این قانون حکم جلوگیری از تغییر کاربری این اراضی درج شده است. با وجود این نوع قانونگذاری، هنوز هم شاهد افزایش حاشیه شهرهای بزرگ و تبدیل اراضی و باغ ها به اماکن مسکونی و تجاری می باشیم. برای بسیاری از مخاطبان جای سوال می باشد که آیا تمامی اراضی تحت شمول این قانون قرار نمیگیرند؟ در این راستا می توان بیان کرد زمین هایی که خارج از محدوده شهرها و شهرک ها واقع می باشند، مشمول این قانون می باشند.


محسن جعفری

در صورتی که ملک اراضی به صورت غیر قانونی تغییر کاربری دهد، در این صورت علاوه بر پرداخت عوارض معادل مبلغ کالا باید جزای نقدی تا 3 برابر قیمت اراضی به قیمت روز را پرداخت نماید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.