نحوه محاسبه نفقه زن

نحوه محاسبه نفقه زن

نحوه محاسبه نفقه زن

یکی از پرتکرار ترین دعاوی مطرح شده در مراجع قضایی، مرتبط با موضوع نفقه است. در مجتمع های قضایی خانواده همواره شاهد ثبت دادخواست هایی که با بحث نفقه ارتباط داشته باشد، هستیم. قانون و شرع پرداخت نفقه را برعهده مردان قرار داده است. نفقه شامل کلیه هزینه های متعارف زندگی که هر فردی در جامعه به آن نیاز دارد، می شود. وظیفه تامین هزینه های زندگی برعهده زوج است و زوجه هیچگونه تکلیف در خصوص تامین مخارج امور زندگی ندارد.

این که زن شاغل باشد یا خانه دار، تاثیر خاصی در پرداخت نفقه او ندارد و در هر شرایطی مرد باید بتواند نفقه همسرش را پرداخت نماید. چنانچه زوجه فقیر یا ثروتمند باشد، باز هم نفقه به او تعلق می گیرد. البته برای تعلق گرفتن نفقه به زوجه شرایطی وجود دارد و این که در وهله اول باید عقد صورت گرفته دائم بوده و همچنین زن از مرد تمکین کند. معیار تعیین نفقه زن، شرایط استطاعت مالی مرد نیست بلکه با توجه به نیاز های متعارف زوجه میزان نفقه تعیین می شود.

 

هزینه مشاوره حقوقی

کارشناس رسمی دادگستری، عوامل مختلفی را در تعیین نفقه زن در نظر می گیرد و بعد از انجام کارشناسی های لازم در این زمینه، دادگاه بر این اساس اقدام به صدور رای مقتضی می نماید. در واقع قاضی نقشی در تعیین مقدار نفقه پرداختی ندارد بلکه از طریق نظریات کارشناسی حکم به پرداخت نفقه از طرف زوج را صادر می کند. با صدور حکم دادگاه، مرد باید نفقه همسرش را پرداخت کند و امکان خودداری از پرداخت آن وجود ندارد.

چنانچه در مورد پرداخت نفقه زن و چگونگی محاسبه نفقه و همچنین معیار های تعیین کننده در میزان نفقه به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید از طریق شماره 09212242670 اقدام کنید.                                                                                                                                             

نفقه زن چیست؟

نفقه شامل زن خانواده و همچنین فرزندان است که اغلب پرونده های دادگستری در ارتباط با نفقه زن است. در واقع علاوه بر آن که موظف به پرداخت نفقه زوجه است، باید نفقه فرزندان خود را نیز بپردازد. البته شرایط پرداخت نفقه فرزند با نفقه زن متفاوت است و در صورتی که فرزند، دارای شغل بوده و درآمد داشته باشد, عموما نفقه به آنها تعلق نمی گیرد.

حال که بحث نفقه زوجه مطرح است، باید به تعریف قانونی آن بپردازیم. براساس ماده 1107 قانون مدنی، نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت که بطور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان اعضاء.

 

محاسبه نفقه زوجه توسط وکیل

نفقه شامل نیاز های متعارف زندگی برحسب شرایط زندگی زن و همچنین جایگاه اجتماعی او است. در واقع مرد باید نیاز های مالی زن که براساس عرف جامعه ما است را تامین کند. همچنین برخی از نیاز های زنان خارج از عرف بوده که طبق شرایطی نیز باید تامین آنها از طرف زوج صورت گیرد. به طور مثال اگر زوجه عادت داشته باشد که برای امور خانه، خدمتکار داشته باشد، مرد باید چنین خواسته همسر را برآورده کند. اما در هرصورت نمی توان وجود خادم در زندگی را به عنوان نفقه زن به شمار آورد.

میزان نفقه زن در سال 1401

میزان نفقه زن در سال 1401 به صورت دقیق مشخص نشده و  به شان زوجه و همچنین نیاز های روزمره زندگی بستگی دارد. در واقع معیار هایی برای تعیین نفقه وجود دارد که در زمان ثبت شکایت زوجه، میزان آن توسط کارشناس دادگستری تعیین می گردد.

در واقع نمی توان مبلغ مشخص و ثابتی را برای مقدار نفقه زن در سال 1401 در نظر گرفت و عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند. البته با توجه به این که نفقه شامل خوراک، پوشاک و مسکن است، شرایط و اوضاع اقتصادی در میزان آن تاثیرگذار است.

محاسبه فوری نفقه زن

زمانی که زن برای مطالبه نفقه خود شکایت حقوقی می کند، پرونده وی در دادگاه خانواده بررسی می گردد. در واقع به منظور محاسبه نفقه زن، پرونده به امر کارشناسی احاله می شود. کارشناس برای محسابه نفقه، عوامل مختلفی را در نظر می گیرد که در حالت کلی شرایط و اوضاع زوجه بررسی می گردد. حال برای محاسبه فوری نفقه می توانید با شماره تلفن 09212242670 مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید .

 

مشاوره حقوقی نفقه

چگونگی محاسبه نفقه زن

برای محاسبه نفقه کلیه شرایط و جوانب زندگی زن در نظر گرفته می شود. در واقع برای محاسبه نمودن نفقه زن، معیار های ذیل تعیین کننده هستند:

  • سن و سال زن
  • سطح تحصیلات زن
  • شرایط شغلی زن
  • موقعیت اجتماعی و فرهنگی زوجه
  • و ...

موارد فوق در تعیین نفقه زوجه تاثیرگذار هستند. نکته قابل توجه این است که نمی توان میزان نفقه تمامی زنان را با یکدیگر مقایسه نمود. در واقع هر فردی شرایط زندگی خاص خود را دارد و از این حیث تفاوت قابل توجهی در این زمینه وجود دارد.

میزان نفقه زن به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که گفته شد، میزان نفقه براساس عواملی مانند سن و سطح تحصیلات، موقعیت شغلی زن و سایر عوامل تعیین می شود. در واقع مقدار نفقه ای که برای یک خانم با تحصیلات دکتری تعیین می شود، متفاوت از نفقه خانمی که سطح تحصیلات وی دیپلم است.

بنابراین مبالغی که برای نفقه زنان تعیین می شود، ثابت نیست و مقدار آن برحسب موارد فوق تعیین می گردد. نیاز مالی کلیه زنان جامعه یکسان نمی باشد و شان و منزلت آنها در تعیین میزان نفقه تاثیرگذار است.

 

ارتباط در واتس اپ

مشاوره حقوقی تلفنی نفقه زن

از آن جهت که نفقه جزو موضوعات بسیار مهم در دعاوی خانواده محسوب می شود و طبق آمار های منتشر شده بیشتر پرونده های مطروحه در دادگاه خانواده، داشتن اطلاعات حقوقی در این زمینه می تواند برای خانم های متاهل بسیار پرکاربرد باشد. موسسه حقوقی وکلای تلفنی به صورت کاملا تخصصی در زمینه مشاوره حقوقی نفقه خدمات رسانی می کند. در خصوص استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی این موسسه از طریق شماره 09212242670 اقدام کنید. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در وبسایت وکلای تلفنی استفاده نمایید.

 

وکیل دادگستری خانواده 
مشاوره حقوقی الزام به تمکین 
مشاوره حقوقی نفقه 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

میلاد استوار پور

توضیحات خیلی مفید و کاملی ارائه کردید . البته در خصوص جنبه کیفری ترک انفاق حتی اگر مرد مبلغی کمتر از میزان نفقه را به همسر خود قبل از ارجاع به کارشناس نفقه پرداخت کند با توجه به اینکه مبلغ نفقه قبل از ارجاع به کارشناس به طور دقیق مشخص نیست باعث منتفی شدن سوء نیت مرد و صدور قرار منع تعقیب می گردد.


mohamad sheykhi

ر ماده 1107 قانون مدنی نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزینه های بهداشتی و درمانی و خادم در صورت احتیاج یا عادت دانسته شده است . همانگونه که از این ماده مشخص است ، قانونگذار تنها به ذکر مصادیقی از نفقه زن که مهم ترین موارد پرداخت نفقه به زن شناخته می شود ، اکتفا کرده است . با این وجود ، این مصادیق انحصاری نیستند ؛ بلکه میزان نفقه زن بر اساس نیازهای متعارف و متناسب با وی خواهد بود که در حال حاضر ممکن است میزان نفقه زن را تحت تاثیر قرار دهند ؛ اما در این ماده نامی از آن برده نشده است ؛ مثل هزینه های تحصیلی و مواردی از این قبیل برخی مواقع زن و مرد با هم به توافق می رسند مبنی بر اینکه مبلغ نفقه زن چقدر باشد . در این حالت ، دیگر دادگاه وارد موضوع محاسبه میزان نفقه زن نمی شود . اما اگر زن و مرد بر سر میزان نفقه زن به تفاهم نرسیده باشند ، دادگاه باید میزان نفقه زن را محاسبه نماید . در این حالت ، قاضی ممکن است که به درخواست زن و یا مرد ، پرونده میزان نفقه زن را با صدور قرار کارشناسی به کارشناس تعیین نفقه ارجاع دهد . در این حالت ، این کارشناس دادگاه است که باید میزان نفقه زن را محاسبه کرده و به قاضی اعلام کند . نحوه محاسبه میزان نفقه زن توسط کارشناس نفقه هم با توجه به سن زن ، میزان تحصیلات ، شغل و شأن خانوادگی او ، میزان نفقه این زن به لحاظ عرفی و مسائلی از این قبیل ، توسط کارشناس تعیین و حکم پردخت آن توسط دادگاه صادر می شود .


محسن جعفری

عوامل موثر در تعیین نفقه زوجه به خوبی در این متن عنوان گردیده بود ، از سایت خوب شما و اطلاعات حقوقی در همه زمینه ها تشکر ویژه دارم


فریبرز ذوالفقاری

با سلام نفقه شامل زن خانواده و همچنین فرزندان است که اغلب پرونده های دادگستری در ارتباط با نفقه زن است. در واقع علاوه بر آن که موظف به پرداخت نفقه زوجه است، باید نفقه فرزندان خود را نیز بپردازد. البته شرایط پرداخت نفقه فرزند با نفقه زن متفاوت است و در صورتی که فرزند، دارای شغل بوده و درآمد داشته باشد, عموما نفقه به آنها تعلق نمی گیرد. حال که بحث نفقه زوجه مطرح است، باید به تعریف قانونی آن بپردازیم. براساس ماده 1107 قانون مدنی، نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث البیت که بطور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان اعضاء.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.