مشاوره حقوقی کلاهبرداری از طریق پیام رسان ایتا

مشاوره حقوقی کلاهبرداری از طریق پیام رسان ایتا

مشاوره حقوقی کلاهبرداری از طریق پیام رسان ایتا

پیام رسان ایتا یکی از پیام رسان های داخلی است. این پیام رسان از همان ابتدای راه اندازی، به دلیل سرعت بالا و عملکرد خوبی که داشت توانست به یکی از پیام رسان های داخلی محبوب تبدیل شود. این روزها اما با فیلترینگ پیام رسان های دیگر مثل واتساپ، تلگرام و ... مردم بیشتری به استفاده از ایتا روی آورده اند. به دنبال این موضوع تعداد پرونده های کلاهبرداری در پیام رسان ایتا نیز روز به روز در حال افزایش است. و این اصلا خبر خوبی نیست! چرا که نشان می‌دهد مردم روی ایرانی بودن این پیام رسان و امنیت آن حساب زیادی باز کرده اند.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

ما که در موسسه حقوقی وکلای تلفنی شاهد این ماجراها بودیم تصمیم گرفتیم تا به بررسی این موضوع یعنی کلاهبرداری در پیام رسان ایتا، بپردازیم. پس اگر جزو کاربران این برنامه هستید و عادت دارید از کانال ها و گروه های آن خرید کنید یا خدمات دریافت کنید، حتما با ما همراه باشید.

ضمنا در سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی مقالات دیگری هم با موضوع کلاهبرداری در ایتا، وجود دارد. بنابراین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و در کنار این مقاله، از مطالب درج شده در آن ها نیز استفاده نمایید.

             

تعریف کلاهبرداری در قانون ایران

وقتی راجع به کلاهبرداری در پیام رسان ایتا صحبت می‌کنیم، بسیاری از افراد تصور می‌کنند این مبحث فقط به درد کسانی می‌خورد که از ایتا، خرید اینترنتی انجام می‌دهند. در حالی که منظور ما فراتر از این هاست و این مبحث، کلاهبرداری را از تمام جوانب آن دربر می‌گیرد. در نتیجه لازم دیدیم به طور واضح و کامل به تعریف کلاهبرداری در قانون بپردازیم.

به موجب تعاریف ارائه شده در قانون هرگاه فردی با توسل به وسایل متقلبانه، دیگران را بفریبد و به این ترتیب مال آن ها را ببرد و از این موضوع سود و منفعتی عایدش شود، می‌گوییم جرم کلاهبرداری صورت گرفته است. توجه داشته باشید که در 99 درصد مواقع، فرد خودش و با خواست، اراده و رضایت قلبی مال را تقدیم کلاهبردار می‌کند. و این است همان فریبی که در تعریف کلاهبرداری به آن اشاره کردیم!

 

مصادیق بارز کلاهبرداری در ایتا

مطابق آنچه در ماده 741 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) آمده، ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها و همچنین مختل کردن سامانه ها به صورت غیر مجاز و با هدف بدست آوردن مال، منفعت، امتیازات و یا خدمات مصداقی از جرم کلاهبرداری اینترنتی است. بنابراین هر عملی که به این شکل و با این هدف در ایتا انجام شود نیز مصداقی از کلاهبرداری در این پیام رسان خواهد بود.

 

 

کلاهبرداری در پیام رسان ایتا

 

البته بیشترین مصادیق کلاهبرداری در پیام رسان ایتا مربوط به همین مزون ها و فروشگاه های اینترنتی و یا کانال هایی که به نحوی خود را ارائه دهنده خدمات جلوه می‌دهند، هستند. و خوشبختانه تاکنون موارد حادتر در میان پرونده های کلاهبرداری در ایتا، مشاهده نشده است.

 

چگونگی اثبات کلاهبرداری در پیام رسان ایتا

آنچه واضح است این که کلاهبرداری در پیام رسان ایتا مصداقی از کلاهبرداری اینترنتی می‌باشد. از طرفی کلاهبرداری اینترنتی و کلاهبرداری سنتی تعریف یکسانی در قانون دارند. بنابراین به نظر می‌رسد راه های اثبات آن ها نیز یکی باشد!

قانونگذار در ماده 160 قانون مجازات اسلامی، اقرار، شهادت شهود، قسامه و سوگند و در برخی موارد علم قاضی را به عنوان ادله اثبات جرم معرفی می‌کند. که در این میان آن ها، دو ادله شهادت شهود و علم قاضی، در اثبات جرم کلاهبرداری بیشترین استفاده را دارند. بنابراین به نظر می‌رسد این ادله برای اثبات جرم کلاهبرداری در ایتا نیز کاربرد داشته باشند.

با این حال باید دید جرم کلاهبرداری صورت گرفته، از کدام نوع بوده! چون مثلا اگر کلاهبرداری از طریق خرید اینترنتی از کانال ایتا بوده باشد مطمئنا از مدارک دیگری مثل فیش واریزی نیز می‌توان جهت اثبات جرم بهره برد.

 

 

مشاوره حقوقی برای ردیابی کلاهبرداری در ایتا 
نگارش شکوائیه 
کلاهبرداری رایانه ای 
مشاوره حقوقی کلاهبرداری 
درباره ما 

 

 

مجازات کلاهبرداری در پیام رسان ایتا

درباره مجازات کلاهبرداری در ایتا، باید به قوانین موجود درباره مجازات کلاهبرداری اینترنتی استناد کرد. زیرا قانونگذار برای جرم کلاهبرداری در هر یک از پیام رسان ها و شبکه های مجازی، قانون جداگانه‌ای تدوین نکرده، بلکه همه آن ها را در یک قانون در نظر گرفته است.

ماده 67 قانون تجارت الکترونیک یکی از قوانین موجود در این رابطه است. در این قانون برای جرم کلاهبرداری اینترنتی، مجازات هایی نظیر رد مال به صاحب آن، حبس از 1 تا 3 سال و همچنین جریمه نقدی، در نظر گرفته شده است.

ماده 741 قانون مجازات اسلامی از دیگر قوانین مصوب در رابطه با مجازات کلاهبرداری اینترنتی است. در این ماده قانونی گفته شده فرد مجرم علاوه بر رد مال به صاحب آن، به 1 تا 5 سال حبس و جزای نقدی از 50 میلیون ریال تا 250 میلیون ریال یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.

 

برای شکایت از جرم کلاهبرداری در ایتا به کجا مراجعه کنیم؟

رسیدگی به جرم کلاهبرداری در پیام رسان ایتا، در وهله اول در حیطه وظایف دادسرای جرائم رایانه‌ای می‌باشد. یعنی شما قبل از هر کاری، برای شکایت باید به دادسرای جرائم رایانه‌ای مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهید. سپس پرونده برای بررسی بیشتر به پلیس فتا ارجاع داده خواهد شد.

یک راه دیگر برای شکایت از کلاهبرداری در ایتا، تنظیم شکوائیه و تقدیم آن به مرجع قضایی صالح از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. مراجعه به سایت پلیس فتا و ثبت شکایت در بخش ارتباطات مردمی نیز از دیگر راه های شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی از جمله کلاهبرداری در ایتا، به حساب می‌آید.

 

 

کلاهبرداری ایتا

 

مشاوره حقوقی تلفنی کلاهبرداری در ایتا

شکایت از کلاهبرداری اینترنتی به این دلیل که یکی از امور نوظهور است، پیچیدگی ها و نقاط مبهم زیادی دارد. از طرفی باتوجه به این که پیام رسان ایتا به تازگی به جمع پیام رسان ها و شبکه های مجازی پیوسته، احتمالا شما اطلاعات زیادی درباره آن ندارید. و همین موضوع می‌تواند پیچیدگی مباحث حقوقی مربوط به آن را تشدید کند.

با این تفاسیر بهترین راه این است که قبل از اقدام برای شکایت، با استفاده از مشاوره حقوقی کلاهبرداری در پیام رسان ایتا با یک وکیل مجرب و متخصص در این رابطه مشورت کنید. وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی آماده راهنمایی شما هموطنان فارسی زبان عزیز هستند. برای دریافت راهنمایی از ایشان، فقط کافیست مشاوره حقوقی تلفنی موسسه را تهیه کنید. یا این که سوالات خود را از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان، از ایشان بپرسید.


سوالات متداول

نظرات

ص

سلام ای کاش برای برای هر نوع فعالیت در مثلا ایتا ترتیبی لحاظ میشد که افراد نوع فعالیت هر لینک را با دلیل تایید یا رد می‌کردند و نوع فعالیت و عملکرد افراد برای همه قابل مشاهده بود .


...

وقتی یکی میخواد ببینه چجوری از یکی شکایت کنه یعنی معنی کلاهبرداریو میدونه حالا هی شما تو سایتاتون توضیح بنویسین اصلا کسی اون توضیاحاتو میخونه؟ قطعا نه


معراج فرجی

برعکس پیامرسان های خارجی خوشبختانه این مدل پیامرسانهای داخلی قابلیت پیگیری و ردیابی کامل شخص را دارند


مهران رمضان پناه

بااهداء سلام، تفاوت کلاهبرداری سنتی باکلاهبرداری ازطریق پیام رسان ها، درمحیط ارتکاب این جرائم وهمچنین تفاوت در وسایل ارتکاب جرم است.به عبارتی درکلاهبرداری سنتی این فرداست که به وسیله عملیات متقلبانه فریب می خوردولی درکلاهبرداری درپیام رسان ها فرد درکارنیست،بلکه استفاده متقلبانه ازواردکردن داده ها ،تغییرداده ها،وقس علیهذا...می باشد.


Mohammad sheykhi

مطابق آنچه در ماده 741 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) آمده، ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها و همچنین مختل کردن سامانه ها به صورت غیر مجاز و با هدف بدست آوردن مال، منفعت، امتیازات و یا خدمات مصداقی از جرم کلاهبرداری اینترنتی است. بنابراین هر عملی که به این شکل و با این هدف در ایتا انجام شود نیز مصداقی از کلاهبرداری در این پیام رسان خواهد بود.


مجید شیخی

با سلام پیام رسان ایتا یکی از پیام رسان های داخلی است. این پیام رسان از همان ابتدای راه اندازی، به دلیل سرعت بالا و عملکرد خوبی که داشت توانست به یکی از پیام رسان های داخلی محبوب تبدیل شود. این روزها اما با فیلترینگ پیام رسان های دیگر مثل واتساپ، تلگرام و ... مردم بیشتری به استفاده از ایتا روی آورده اند. به دنبال این موضوع تعداد پرونده های کلاهبرداری در پیام رسان ایتا نیز روز به روز در حال افزایش است.


مجید پریدست فومنی

با سلام هرگاه شخص یا اشخاصی با استفاده از ابزار و وسایل و یا مانورهای متقلبانه خود را توانمند در اجرای فعل یا جلوگیری کننده از فعلی معرفی نمایند یا نسبت به تغییر داده های الکترونیکی به صورتی تغییر ایجاد کنند که مسبب فریب افراد و در اختیار نهادن مال و دارایی آنها شوند مرتکب فعل کلاهبرداری شده که رسیدگی به این جرم در فضای مجازی دردادسرای رسیدگی به جرائم رایانه ای یا دادسرای عمومی قابل تعقیب و مجازات میباشد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قانونگذار در ماده 160 قانون مجازات اسلامی، اقرار، شهادت شهود، قسامه و سوگند و در برخی موارد علم قاضی را به عنوان ادله اثبات جرم معرفی می‌کند. که در این میان آن ها، دو ادله شهادت شهود و علم قاضی، در اثبات جرم کلاهبرداری بیشترین استفاده را دارند. بنابراین به نظر می‌رسد این ادله برای اثبات جرم کلاهبرداری در ایتا نیز کاربرد داشته باشند. با این حال باید دید جرم کلاهبرداری صورت گرفته، از کدام نوع بوده! چون مثلا اگر کلاهبرداری از طریق خرید اینترنتی از کانال ایتا بوده باشد مطمئنا از مدارک دیگری مثل فیش واریزی نیز می‌توان جهت اثبات جرم بهره برد


محدثه عابدی

کلاهبرداری از طریق ایتا به دلیل اینکه پیام رسانه‌ای خارجی فیلتر گردیده از رواج بیشتری برخوردار گردیده و برای شکایت از این طریق باید به دادسرای رایانه ای شکواییه تقدیم نمود که به پلیس فتا ارجاع داده می شود.


وحید فراست

کلاهبرداری از طریق فضای مجازی چه ایتا - چه واتساپ و ... باید حتما مانور متقلبانه که رکن اصلی جرم کلاهبرداری هست محقق گردد


حسنی

عالی


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.