اجرای احکام دادگستری، دادسرا، شورای حل اختلاف در مازندران

اجرای احکام دادگستری، دادسرا، شورای حل اختلاف در مازندران

اجرای احکام دادگستری، دادسرا، شورای حل اختلاف در مازندران

اجرای احکام دادگستری، دادسرا و شورای حل اختلاف در مازندران به چه صورت است؟ این سوال یکی از مهمترین سوالاتی است که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی اجرای احکام از مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند. در واقع هدف مطرح کردن دعاوی مختلف حقوقی و کیفری، اجرای احکام صادره از از دادگستری، دادسرا یا شورای حل اختلاف می باشد. به عبارتی آن چیزی که منجر به احقاق حق افراد می شود اجرای احکام است. به همین خاطر بسیاری از دکترین حقوقی از اجرای احکام به عنوان مهمترین مرحله دادرسی یاد می کنند. در نتیجه بایستی به طور تفصیلی با این موضوع آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

وظایف اجرای احکام دادگستری چیست؟

اولین موردی که هنگام بررسی موضوع اجرای احکام باید بدان پرداخت، وظایف اجرای احکام دادگستری می باشد. در ابتدا بایستی به این نکته اشاره کنیم که تنها احکامی قابلیت اجرا شدن دارند که قطعی شده باشند. پس اجرای احکام تنها در مورد احکام قطعی مطرح می شود. برای آشنایی با وظایف اجرای احکام دادگستری بایستی به ماده 489 قانون آیین دادرسی کیفری مراجعه کنیم. این ماده 6 وظیفه را برای اجرای احکام دادگستری در نظر گرفته است که عبارتند از:

  • صدور دستور اجرای احکامی که لازم الاجرا هستند و همچنین نظارت بر شیوه اجرای آنها.
  • نظارت بر وضعیت زندانیان.
  • نظر دادن در مورد زندانیانی که واجد شرایط عفو و همچنین آزادی مشروط هستند.
  • دادن مرخصی به محکومان.
  • تصمیم گرفتن در مورد محکومان سالمند، محکومان دارای بیماری های روانی، محکومان دارای بیماری صعب العلاج و محکومان نیازمند مراقبت ویژه.
  • انجام سایر وظایف اجرای احکام دادگستری که به موجب قانون برای اجرای مجازات ها وضع شده است.

 

شورای حل اختلاف چه وظایفی دارد؟

شورای حل اختلاف یک نهاد شبه قضایی محسوب می شود که به خاطر خلوت تر شدن مراجع قضایی مختلف در سال 1379 توسط قانون شورای حل اختلاف تاسیس شده است. نکته ای که در مورد شورای حل اختلاف بایستی به آن اشاره کرد، این است که معمولاً پرونده هایی که به شورای حل اختلاف ارجاع می شوند، ماهیت قضایی ندارند و همچنین از پیچیدگی بسیار کمی برخوردار هستند. در نتیجه قانونگذار وظایف شورای حل اختلاف را در دو مورد بسیار مهم خلاصه کرده است.

اولین وظیفه شورای حل اختلاف که برقراری صلح و سازش می باشد در ماده ۸ قانون شورای حل اختلاف بیان شده است. این ماده عنوان می کند: «در موارد زیر شورا با تراضی طرفین برای صلح و سازش اقدام می‌نماید: الف- کلیه امور مدنی و حقوقی. ب- کلیه جرائم قابل گذشت. ج- جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت». همچنین وظیفه دیگر شورای حل اختلاف، صدور رای در مواردی است که در ماده 9 این قانون بدان اشاره شده است که در بخش های آتی بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم شد. شما می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد اجرای احکام شورای حل اختلاف در مازندران با مشاورین ما در ارتباط باشید.

 

 

 

مشاوره حقوقی اجرای احکام

 

وظایف دادسرا چیست؟

دادسرا در واقع یک نهاد در دادگستری محسوب می شود و در کنار دادگاه قرار می گیرد تا بتواند به بهترین نحو به پرونده های کیفری رسیدگی نماید. همچنین بالاترین مقام اداری دادسرا دادستان است. حال شاید از خود بپرسید که وظایف دادسرا چیست؟ در پاسخ به این سوال بایستی به ماده 3 قانون آیین دادرسی کیفری مراجعه کنیم. بر اساس این ماده دادسرا دارای ۵ وظیفه مهم می باشد.

وظایف دادسرا عبارتند از:

  • کشف جرم: پس از مطلع شدن وقوع جرم، دادستان به بازپرس خود دستور می دهد تا نسبت به کشف جرم تحقیقات مقدماتی را آغاز کند.
  • تعقیب متهم: پس از اینکه کشف جرم انجام گرفت، دادسرا به تعقیب متهم می پردازد تا بتواند وی را برای حضور در دادسرا آماده کند.
  • تحقیقات مقدماتی.
  • اجرای احکام کیفری: دادسرا به اجرای احکام قطعی شده که از جانب دادگاه کیفری صادر شده است، می پردازد.
  • رسیدگی به امور حسبیه.

 

 

 

 

معرفی شاهد برای دادگاه 
متن اعتراض رای دادگاه 
اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

آدرس اجرای احکام دادگستری مازندران

همانطور که گفته شد، اجرای احکام مهمترین بخش دعاوی مختلف حقوقی و کیفری هستند. همچنین امروزه مازندران به علت شرایط جغرافیایی و اقتصادی فوق العاده ای که دارد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در نتیجه نرخ دعاوی مطرح شده در دادگستری مازندران نیز سیر صعودی داشته که البته این سیر صعودی افزایش دعاوی مطروحه در دادگستری مازندران ناشی از افزایش پرونده های کیفری در کل ایران می باشد. به همین خاطر امروزه بسیاری از افراد به دنبال اجرای احکام دادگستری در مازندران و آدرس آن می باشند. شما می توانید با مراجعه به سایت دادگستری کل استان مازندران از آدرس دادگستری شهرستان های این استان مطلع شوید. به عنوان مثال دادگستری شهرستان ساری در میدان امام حسین ساری و ساختمان قبلی شهرداری قرار گرفته است. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

 

 

اجرای احکام

 

در چه مواردی می توان به شورای حل اختلاف مازندران مراجعه کرد؟

همانطور که گفته شد، یکی از وظایف شورای حل اختلاف، صادر کردن رای در حیطه موارد مذکور در ماده 9 قانون شورای حل اختلاف می باشد. بر اساس این ماده شما می توانید در موارد زیر به شورای حل اختلاف مازندران مراجعه کنید:

  • دعاوی مالی تا سقف ۲۰ میلیون تومان.
  • همه دعاوی مرتبط با تخلیه عین مستاجره به جز دعاوی مربوط به حق کسب و پیشه و سرقفلی.
  • دعاوی مرتبط با تعدیل اجاره بها منوط به اینکه اختلافی بر سر رابطه استیجاری وجود نداشته باشد.
  • صادر کردن گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه، مهر و موم ترکه و رفع آن.
  • ادعای اعسار به شرطی که اصل دعوا نیز در شورای حل اختلاف مطرح شده باشد.
  • دعاوی خانوادگی مربوط به جهیزیه، نفقه و مهریه تا سقف ۲۰ میلیون تومان.
  • تامین دلیل.
  • جرایم تعزیری مستوجب مجازات نقدی درجه ۸.

اگر قصد دارید برای حل و فصل مشکلات حقوقی خود به شورای حل اختلاف مراجعه کنید، بهتر است قبل از اقدام با وکلای مجرب موسسه ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

 


سوالات متداول

نظرات

علیرضا

تجربه و تخصص در پرونده هایی که مربوط به شهرستان ها و شهرهای کوچک میشود حرف اول را میزند اینکه شما با وکیلی که عرف منطقه و روند رسیدگی جاری در محاکم را میداند در ارتباط باشی نقطه قوت بزرگی است که توسط وکلای مجرب شما فراهم شده موفق باشید


فاطمه موحدین

سلام وقت بخیر مدتهاست صلاحیت شوراهادردعاوی مالی به سقف۵۰میلیون ارتقایافته است


سعید ربیعی.

باسلام....همانطور که میدانیم مرجع اغاز تحقزقات دادسراست و دادسرا پس از تحقیقات اقدام به صدور کیفرخواست کرده و کیفرخواست سبب ورود پرونده به دادگاه میشود ولیکن اگر حکم قطعی شود قابل اجراست . لذا اجرای حکم در جرایم مجددا به اجرای احکام باز می گردد چرا که اجرای احکام کیفری با دادسراست و زیر نظر دادستان صورت می گیرد . اما اجرای احکام مدنی نیز در موارد مدنی و حقوقی ایجاد شده و واحد اجرای احکام مدنی نیز در دادگاههای حقوقی و زیر نظر قاضی شعبه بدوی صادر کننده رای انجام میشود .


بهنام رحمانی فرد

باسلام شورای حل اختلاف چه وظایفی دارد؟ شورای حل اختلاف یک نهاد شبه قضایی محسوب می شود که به خاطر خلوت تر شدن مراجع قضایی مختلف در سال 1379 توسط قانون شورای حل اختلاف تاسیس شده است. نکته ای که در مورد شورای حل اختلاف بایستی به آن اشاره کرد، این است که معمولاً پرونده هایی که به شورای حل اختلاف ارجاع می شوند، ماهیت قضایی ندارند و همچنین از پیچیدگی بسیار کمی برخوردار هستند. در نتیجه قانونگذار وظایف شورای حل اختلاف را در دو مورد بسیار مهم خلاصه کرده است. اولین وظیفه شورای حل اختلاف که برقراری صلح و سازش می باشد در ماده ۸ قانون شورای حل اختلاف بیان شده است. این ماده عنوان می کند: «در موارد زیر شورا با تراضی طرفین برای صلح و سازش اقدام می‌نماید: الف- کلیه امور مدنی و حقوقی. ب- کلیه جرائم قابل گذشت. ج- جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت». همچنین وظیفه دیگر شورای حل اختلاف، صدور رای در مواردی است که در ماده 9 این قانون بدان اشاره شده است


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اجرای احکام دادگستری، دادسرا و شورای حل اختلاف در مازندران به چه صورت است؟ این سوال یکی از مهمترین سوالاتی است که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی اجرای احکام از مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند. در واقع هدف مطرح کردن دعاوی مختلف حقوقی و کیفری، اجرای احکام صادره از از دادگستری، دادسرا یا شورای حل اختلاف می باشد. به عبارتی آن چیزی که منجر به احقاق حق افراد می شود اجرای احکام است. به همین خاطر بسیاری از دکترین حقوقی از اجرای احکام به عنوان مهمترین مرحله دادرسی یاد می کنند. در نتیجه بایستی به طور تفصیلی با این موضوع آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.


امین چراغی شیخ آباد

منظور از به کاربردن اصطلاح اجرا در اجرای احکام قطعی شورای حل اختلاف، به کار بردن قانون یا به کار بستن احکام دادگاه ها یا مراجع رسیدگی اداری یا اسناد رسمی است. شورای حل اختلاف به دلیل کاهش میزان ورودی پرونده ها به مراجع قضایی با این هدف که مشارکت های مردمی در حل و فصل اختلافات توسعه یابد و فرهنگ سازش و صلح که از اصول اولیه دین مبین اسلام برگرفته شده است، گسترش پیدا کند. در راستای هدف نظاممندی شورای حل اختلاف، در ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ۱۷ فروردین ماه ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، ایجاد این نهاد مردمی پیش بینی شده است. با مدون شدن این ماده و تصویب آیین نامه اجرایی شورای حل اختلاف از سوی رئیس قوه قضاییه در ۲۳ ماده، شورای حل اختلاف فعالیت خود را آغاز نمود. همچنین شورای حل اختلاف در راستای هدف ایجاد سازش با درخواست طرفین دعوا برای حل و فصل دعاوی و شکایات موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده ۷ آیین نامه اجرایی، دارای صلاحیت های مشخص و معینی است. در دعاوی و موضوعات مطرح شده در شورا، این نهاد نخست نسبت به برقراری سازش میان طرفین اقدام نموده و در صورتی که سازش به وجود نیاید، مبادرت به صدور حکم می کند و بعد از تایید مشاور، رای شورا قابلیت اجرا پیدا می نماید. چنانچه در ماده ۱۹ آیین نامه آمده است: آرای قطعی در امور مدنی به درخواست ذی نفع و به دستور رئیس شورا با صدور اخطار اجرایی به اجرا گذاشته می شوند. در صورتی که با ابلاغ اخطار دایره اجرایی، محکوم له در طی مدت ۱۰ روز حکم را اجرا نکند، پرونده جهت اقدام قانونی برای اجرای حکم به اجرای احکام دادگاه یا دادگستری محل تحویل می گردد. در امور کیفری چنانچه محکوم علیه به پرداخت جزای نقدی تمایل داشته باشد، آن را به حسابی که شورا تعیین خواهد کرد، به حساب دولت واریز و قبض سپرده آن را ضمیمه می کند و در صورت امتناع، پرونده جهت اقدامات اجرایی در امر کیفری به دادگاه یا دادگستری محل تحویل می شود.


سمیرا مرآتی

متاسفانه صلاحیت شوراها خیلی نامحسوس افزایش یافته به طوری که برای هر پرونده ای ابتدا باید برای سازش به شورا مراجعه کرد ، در حالی که موضوعاتی مثل الزام به تنظیم سند یا تصادفات رانندگی قابل سازش نیست و موجب تضرر ذینفع می‌گردد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بر اساس منظور از به کاربردن اصطلاح اجرا در اجرای احکام قطعی شورای حل اختلاف، به کار بردن قانون یا به کار بستن احکام دادگاه ها یا مراجع رسیدگی اداری یا اسناد رسمی است. شورای حل اختلاف به دلیل کاهش میزان ورودی پرونده ها به مراجع قضایی با این هدف که مشارکت های مردمی در حل و فصل اختلافات توسعه یابد و فرهنگ سازش و صلح گسترش پیدا کند تشکیل شده است. با مدون شدن قانون این شورا و تصویب آیین نامه اجرایی آن از سوی رئیس قوه قضاییه در ۲۳ ماده، شورای حل اختلاف فعالیت خود را آغاز نمود. همچنین شورای حل اختلاف در راستای هدف ایجاد سازش با درخواست طرفین دعوا برای حل و فصل دعاوی و شکایات موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده ۷ آیین نامه اجرایی، دارای صلاحیت های مشخص و معینی است. در دعاوی و موضوعات مطرح شده در شورا، این نهاد نخست نسبت به برقراری سازش میان طرفین اقدام نموده و در صورتی که سازش به وجود نیاید، مبادرت به صدور حکم می کند و بعد از تایید مشاور، رای شورا قابلیت اجرا پیدا می نماید. اجرای احکام محاکم در امور مدنی در حال حاضر مطابق با قانون اجرای احکام مدنی است که در تاریخ آبان ماه ۱۳۵۶ تصویب شده است، به عمل می آید. این قانون از زمانی که تصویب شده است، تاکنون هیچ تغییری ننموده و همچنان قابل اعمال است. بعضی از مواد آن نیز به لحاظ تصویب قوانین موخر قابل اجرا نیستند، اما همچنان به عنوان تنها قانون اجرای احکام دادگاه ها تلقی می گردند . به دلیل پیچیدگی دعاوی در استان مازندران بعنوان یکی از مهمترین استان های کشور و موقعیت ویژه آن بهتر است قبل از انجام هرکاری با وکلای زبده این موسسه مشورت نمائید، موفق باشید.


وحید فراست

محکوم له در اجرای احکام مدنی باید اجرای حکم را درخواست کند در صورتی که در اجرای احکام کیفری نیازی به صدور اجراییه نیست و خود مرجع قضایی اقدام می کند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.