دعاوی ملکی وقفی

دعاوی ملکی وقفی

دعاوی ملکی وقفی

ملک وقفی به دلیل حبس شدن مال و بخشیدنش به عده‌ای برای استفاد از منفعت آن همیشه مورد توجه ورثه بوده و در پرونده‌های بسیاری اختلافات شدید بین ورثه اتفاق می افتد. از طرف دیگر، برخی افراد به ملک وقف شده  چشم داشته و قصد سواستفاده از آن را دارند و از این رو پرونده‌هایی جهت شکایت از آنان تشکیل می‌شود. دعاوی ملکی وقفی گاها بسیار پیچیده می‌شوند و در این مسیر نیاز به وکلای باتجربه و کاربلد به چشم می‌آید. علاوه بر این می‌توانید از مشاوره حقوقی برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنید.

 

هزینه مشاوره خقوقی

تعریف املاک وقفی از زبان وکیل

کلمه وقف به معنی ایستادن، ساکن و حبس است. وقف در فقه به معنی حبس مایملک و جلوگیری از انتقال آن به دیگری، چه از راه فروش و چه از راه بخشش بوده و در مقابل، تمام منافع و سود حاصل از آن در راه خدا مصرف شود. همانطور که در معنی این کلمه آمده بود، وقتی مالک قسمتی از اموال خود را وقف می‌کند، یعنی به اصطلاح آن را حبس کرده است. با وقف ملک، در واقع به نوعی جلوی فروخته شدن آن را گرفته‌اید و در عوض آن را به شخص یا موسسه‌ای بخشیده‌اید. اگر این وقف دارای منفعت خاصی باشد، باید حتما به مصرفی مورد نظر شخص وقف کننده برسد.

شرایط فروش و خرید ملک وقفی

بارزترین مثال‌هایی که درباره وقف ملک می‌شناسیم، معمولا برای امورخیریه، پزشکی، ساخت مدرسه و امثال آن استفاده می‌شود. ممکن است بعد از فوق واقف، در بین ورثه یا دیگر افراد اختلافی رخ دهد و قصد کنند که مال را بفروشند. از آنجا که ملک از قبل وقف شده است، شرایط خرید و فروش آن کمی متفاوت‌تر از حالت عادی است.

وقف به دو صورت عام و خاص انجام می‌شود. وقف عام، یعنی برای مصارف عامه بوده و می‌توان ساخت بیمارستان و یا مسجد را مثال زد. وقف خاص نیز متوجه افرادی محدود و خاص بوده و به طور مثال به ساکنین یک روستا بر می‌گردد. فرقی نمی‌کند چند سال از وقف یک ملک می‌گذرد، به صرف گذر زمان، مجوزی برای فروش صادر نمی‌شود،‌ بلکه تنها در صورتی که شرایط زیر مهیا شود، امکان فروش ملک وقفی ایجاد می‌شود.

  1. ملک مورد نظر خراب شده باشد.
  2. خوف و بیم خراب شدن آن در آینده نزدیک برود.
  3. بین موقوف علیهم اختلاف بروز کند و بیم خونریزی برود.
  4. بین موقوف علیهم اختلاف بروز کند و بیم تخریب ملک وقف شده قابل پیشبینی باشد.

املاک وقفی از طریق قرارداد بیع قابل فروش هستند ولی باید در نظر گرفت که دو شرط زیر در مورد آن‌ها قابل اجرا نباشد:

  • عمران و بازسازی آن بسیار سخت و با مشکل مواجه باشد.
  • در صورت قابلیت عمران، هزینه سنگینی نیاز باشد و کسی حاضر به تأمین هزینه آن نباشد.

 

 

ملک وقفی

برای شکایت از فروشنده ملک وقفی به کجا مراجعه کنیم؟

در مواردی ممکن است افراد اقدام به خرید ملکی کنند و فروشنده در مورد وقفی بودن آن اطلاعی به خریدار ندهد ولی در واقعیت ملک وقفی باشد. طبق قانون در صورت خرید ملک وقف شده، شما به طور کامل مالک آن نخواهید بود و در کنار این موضوع، باید سالیانه مبلغی را به اداره اوقاف بپردازید.

نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که اگر در زمان نوشتن قرارداد خرید، به وقفی بودن ملک اشاره شده باشد اما کلامی به شما نگویند (به طور مثال فروشنده دوست شما بوده و حرفی از این موضوع نزند و شما هم اعتماد داشته باشید) خطا از جانب شما بوده زیرا متن قرارداد را به خوبی مطالعه نکرده‌اید. در صورتی که این موضوع ذکر نشده باشد، می‌توانید به کمک یک وکیل یا مشاوره حقوقی تلفنی، شکایت کرده و حق خود را پس بگیرید.

در این بین تنها یک مشکل وجود دارد و آن هم بندی است که اگر در مفاد قرارداد فروش وجود داشته باشد، نمی‌توانید درباره آن کاری انجام دهید. اگر بند "اسقاط مافه خیارات ولو خیار غبن فاحش" و به معنی "هیچکدام از طرفین حتی اگر ضرر فاحشی به آنان برسد امکان فسخ قرارداد را ندارند" در متن قرارداد باشد، طبیعتا نمی‌توان قرارداد را فسخ کرد و شما با مشکل بزرگی روبرو خواهید شد.

نحوه شکایت به شیوه قضایی از شخصی که مال وقفی فروخته، به این صورت است که شاکی، با تنظیم یک دادخواست حقوقی و یا شکواییه کیفری و ارائه آن به مراجع صالح قضایی، همچون شورای حل اختلاف، دادسرا یا دادگاه حقوقی، رسیدگی به جرم ارتکابی را تقاضا نموده و در صورت لزوم، خسارات وارده به خود را نیز، مطالبه می‌نماید.

وکیل کاربلد برای پرونده دعاوی ملک وقفی

از آنجایی که وقف و مسائل آن از پیچیدگی های بسیار برخوردار است فلذا داشتن یک وکیل اوقاف کاربلد امروی ضروری است و بعد از دریافت مشاوره برای تنظیم وقف‌نامه به کمک وکیل اقدام کند. علاوه بر این کسانی که مالی برای آن‌ها وقف شده است نیز به کمک و مشاوره وکیل اوقاف نیاز دارند، چرا که ممکن است اختلافاتی میان موقوف علیهم ایجاد شود و یا برای پیگیری در سازمان اوقاف به حمایت وکیل اوقاف نیاز باشد.

همچنین در صورتی که مال وقفی خریداری کرده باشد و در حال حاضر به مشکل برخورده باشید،‌ استفاده از توانایی‌های یک وکیل کاربلد می‌تواند نتیجه دادگاه را به طور کامل به سمت شما برگرداند. در دعاوی ملک وقفی، بیشتر از سایر موارد مربوط به وقف مال، مشکلات پدیدار می‌شود و یک وکیل کاربلد، با داشتن سابقه کار و تجربه حل پرونده‌های مختلف در زمینه دعاوی ملک وقف شده، می‌تواند به خوبی شما را راهنمایی کرده و نتیجه مطلوبی برای شما کسب نماید.

 

ارتباط در واتس اپ

مصادیق بارز دعاوی ملکی وقفی

دعاوی وقفی، جزء دعاوی مدنی به شمار می‌روند. گاهی مواقع برخی افراد سودجو قصد سوءاستفاده از برخی اموال موقوفه را دارند. چنانچه شخص یا اشخاصی املاک موقوفه را به تصرف خود درآورند، مرتکب جرم تصرف عدوانی شده‌اند و مجازات مخصوص به آن برایشان درنظر گرفته شده است. چنانچه افرادی اقدام به خرید و فروش املاک موقوفه نمایند، جرم فروش مال غیر و در حقیقت کلاهبرداری را مرتکب شده‌اند.

دعاوی وقفی زمانی اتفاق می‌افتد که سوء استفاده کنندگان قصد منفعت طلبی از املاک وقفی برای خود را داشته و قصد دارند بر سر دیگران کلاه بگذارند. کلاهبرداری و تصرف عدوانی جرم سنگینی دارد که کمترین آن مجازات نقدی است. دعاوی اجاره و سرقفلی، دعاوی حق و کسب و پیشه، دعاوی املاک و اراضی همه جزء دعاوی هستند که تصرف عدوانی در آن رخ می‌دهد. توصیه می‌کنیم تا در مسیر رفع این مشکلات از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان بهره‌مند شوید.

 

مشاوره حقوقی وصیت 
اثبات تولیت مال وقفی 
مشاوره حقوقی وقف 
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، کلمه وقف به معنی ایستادن، ساکن و حبس است. وقف در فقه به معنی حبس مایملک و جلوگیری از انتقال آن به دیگری، چه از راه فروش و چه از راه بخشش بوده و در مقابل، تمام منافع و سود حاصل از آن در راه خدا مصرف شود. همانطور که در معنی این کلمه آمده بود، وقتی مالک قسمتی از اموال خود را وقف می‌کند، یعنی به اصطلاح آن را حبس کرده است. با وقف ملک، در واقع به نوعی جلوی فروخته شدن آن را گرفته‌اید و در عوض آن را به شخص یا موسسه‌ای بخشیده‌اید. اگر این وقف دارای منفعت خاصی باشد، باید حتما به مصرفی مورد نظر شخص وقف کننده برسد.


مریم عبدالغلامی

باسلام وقف به معنی حبس مایملک و جلوگیری از انتقال آن به دیگری چه از راه فروش و چه از راه بخشش بوده‌ و درمقابل، تمام منافع و سود حاصل از آن، در راه خدا(امور خیریه، پزشکی،ساخت مدرسه و ...)مصرف شود. وقف به دو صورت عام و خاص انجام می شود.وقف عام یعنی برای مصارف عامه مثل؛ساخت بیمارستان و یا مسجد و وقف خاص نیز متوجه افرادی محدود و خاص مثل ساکنین یک روستا می باشد. املاک وقفی تنها با احراز دو شرط، از طریق قرارداد بیع قابل فروش هستند؛ عمران و بازسازی آن بسیار سخت و با مشکل مواجه باشد و درصورت قبلیت عمران، هزینه سنگینی نیاز باشد و کسی حاضر به تامین هزینه آن نباشد. طبق قانون، درصورت خرید ملک وقف شده، شخص خریدار به طور کامل، مالک آن نحواهد بود و باید سالیانه مبلغی را به اداره اوقاف بپردازد. دعاوی کلاهبرداری و تصرف عدوانی ازجمله دعاوی وقفی هستند که سوء استفاده کنندگان، قصد منفعت طلبی از املاک وقفی برای خود را دارند. دعاوی اجاره و سرقفلی، دعاوی حق کسب و پیشه، دعاوی املاک و اراضی همه جزو دعاوی تصرف عدوانی در املاک وقفی محسوب می شوند. درصورت خرید ملک وقفی و عدم اطلاع از وقفی بودن آن، می توان در این خصوص، بسته به مورد، جهت فسخ قرارداد، طرح دعوی نموده و یا شکایتی تنظیم نمود. ولی چنانچه بند " اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش" به معنی"هیچیک از طرفین، حتی اگر ضرر فاحشی به آنان برسد، امکان فسخ قرارداد را ندارند" در متن قرارداد درج شده باشد، امکان فسخ قرارداد وجود ندارد و نمی توان آن را پیگیری نمود.


mohamad sheykhi

فردی که ملک خود را وقف می‌کند، باید با اراده و قصد خود چنین کاری را انجام داده باشد. البته در خصوص ملک وقفی و مقررات آن همواره اختلاف نظر وجود دارد که برخی معتقدند که فروش ملک اوقافی تحت هیچ شرایطی نباید انجام گیرد. گفتنی است که در حالت کلی بحث فروش مال وقفی کاملا منتفی است مگر در شرایط استثنایی که در قانون مدنی صراحتا به آن اشاره شده است. یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه ملک وقفی بحث روش‌های اثبات آن است. اصولا روش‌های مختلفی برای اثبات ملک وجود دارد و مالک می‌تواند به راحتی ثابت کند که ملک مورد نظر از آن او است. در مورد بحث اثبات ملک وقفی می‌توان از طریق روش‌هایی مانند سند ملک، وقف نامه، شهادت شهود و غیره بهره نمود. البته لازم به ذکر است که ملک‌های زیادی در برخی از مناطق شهری، با توجه به آوازه و شهرت چندین ساله آن به املاک اوقافی معروف هستند و در این زمینه نیازی به ارائه اسناد خاصی نیست. اصولا زمانی اثبات مالکیت مطرح می‌شود که در مورد ملکی بین چندین نفر اختلاف به وجود آید و به نوعی همه ادعای مالکیت بر ملک مربوطه را دارند. در ارتباط با ملک اوقافی نیز ممکن است چنین شرایطی به وجود آید و امکان بروز مشکل حقوقی نیز محتمل است. بنابراین با توجه به اهمیت بالای موضوع روش‌های اثبات ملک وقفی، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا توضیحاتی در این زمینه ارائه شود. سند ملک وقفی ملک اوقافی چیست؟ ملک انواع مختلفی دارد که مثلا ممکن است به صورت مفروز یا مشاعی و یا به صورت وقفی باشد. نحوه اداره و مالکیت ملک وقفی متفاوت با سایر املاک است و تحت هیچ شرایطی قابل مقایسه نیست. همچنین اثبات ملک اوقافی نیز شرایط و مقررات خاص خود را دارد که در این زمینه از طریق روش های مختلفی می‌توان به مسئله اثبات وقفیت اشاره کرد. تعریف ملک اوقافی از طریق عقد وقف صورت می‌گیرد و به ملکی گفته می‌شود که عین آن حبس شده و منافع مال برای کارهای عام المنفعه صرف می‌شود. منظور از حبس ملک به این معنا است که امکان نقل و انتقال یا خرید و فروش ملک وقفی وجود ندارد( اما در شرایط استثنائی می‌توان ملک وقفی را خرید و فروش کرد). منظور از منافع نیز هرگونه ثمر و منفعتی که از مال به دست آید و قابل استفاده نیز باشد. مثلا باغ میوه‌ای را در نظر بگیرید که این ملک با توجه به خواست و اراده مالک، وقف می‌شود. در این صورت عین مال که همان زمین، درخت و غیره است حبس شده و میوه‌های درخت باغ که منافع مال به شمار می‌رود، برای امور عام‌المنفعه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. وقف در حالت کلی به دو نوع وقف عام و وقف خاص تقسیم‌بندی می‌شود. اگر مالی جهت استفاده از عموم افراد که تعداد نامحدودی باشند، وقف شود به آن وقف عام گفته می‌شود. در صورتی که مالی جهت بهره مندی از قشر خاصی از افراد وقف شده باشد به آن وقف خاص می‌گویند. مثلا ملکی که برای مسجد یا جهت استفاده از فقرا وقف شده به آن وقف عام و ملکی که برای استفاده از کودکان بی‌سرپرست یک موسسه خاص وقف شده باشد، وقف خاص می‌گویند. نکته بسیار مهم در خصوص وقف آن است که اموال موقوفه صرفا برای امورات خیر مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. در واقع قانونگذار در مورد وقف و شرایط آن به بحث تسیبل اشاره کرده است. تسبیل به معنای انجام کارهایی در راه خدا است که هدف اصلی واقف از وقف اموال خود نیز همین موضوع می‌باشد. نحوه اطلاع از اوقافی بودن ملک تصور عموم جامعه از ملک وقفی به این صورت است که یقینا ملک مورد نظر مشکل دار است یا به احتمال فراوان برای مالک آن در آینده مشکلاتی را به وجود می‌آورد. اما در واقعیت املاک وقفی به این شکل نیستند و خریدار در هنگام خرید اینگونه ملک نباید تحت تاثیر جو جامعه یا مسائل این چنینی شود. علت آن که بسیاری از خریداران در هنگام خرید ملک اوقافی دچار شک و تردید می‌شوند آن است که ممکن است بعد از گذشت مدت زمان معینی اشخاص مختلفی ادعای مالکیت در مال مورد نظر را انجام دهند که در این شرایط ممکن است برای خریدار مشکلاتی را به وجود آورد. گفتنی است که تمامی ملک‌های وقفی در سراسر کشورمان عاری از هرگونه مشکلی نیستند و خریدار بهتر است قبل از خرید ملک وقفی، بررسی‌های لازم را انجام دهد. به طور معمول قیمت ملک وقفی در مقایسه با سایر املاک کمی ارزان‌تر است و همین مسئله سبب شده است تا بسیاری از مردم در این زمینه سرمایه گذاری کنند. اما در هر حال یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران هنگام خرید ملک جدای از قیمت و جذابیت و سایر مسائلی مانند قرار نگرفتن در طرح‌های عوارض شهرداری و غیره، وقفی نبودن است. به لحاظ حقوقی اگر خریدار تحت هر شرایطی از وقفی نبودن ملک مطلع نباشد و اقدام به خرید آن نماید، معامله صورت گرفته باطل خواهد بود و اثر قانونی برای طرفین نخواهد داشت. در این شرایط خریدار باید به فروشنده مراجعه کرده و درخواست فسخ معامله را کند که معمولا فروشنده با این موضوع موافقت نمی‌کند یا اصلا امکان دسترسی به فروشنده وجود ندارد. در هر صورت در این زمینه برای خریدار مشکلات فراوانی به وجود می‌آید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام ملک وقفی به دلیل حبس شدن مال و بخشیدنش به عده‌ای برای استفاد از منفعت آن همیشه مورد توجه ورثه بوده و در پرونده‌های بسیاری اختلافات شدید بین ورثه اتفاق می افتد. از طرف دیگر، برخی افراد به ملک وقف شده چشم داشته و قصد سواستفاده از آن را دارند و از این رو پرونده‌هایی جهت شکایت از آنان تشکیل می‌شود. دعاوی ملکی وقفی گاها بسیار پیچیده می‌شوند و در این مسیر نیاز به وکلای باتجربه و کاربلد به چشم می‌آید


فرشته آبیاری

با کارشناسان و مشاوران بسیار باتجربه موسسه مورد تایید بنده می‌باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.