وظایف دیوان عدالت اداری

وظایف دیوان عدالت اداری

وظایف دیوان عدالت اداری

با توجه به گستردگی قوانین و پیچیدگی در مراحل رسیدگی به شکایات و اعتراضات در پرونده ها و عدم آگاهی افراد از قوانین و ناتوانی  در تنظیم دادخواست، هوشمندانه ترین اقدام می تواند ارتباط با مشاوره حقوقی و وکیل متخصص و مجرب دیوان عدالت اداری است تا شما را در این مسیر همراهی نماید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

 تاریخچه پیدایش دیوان عدالت اداری

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دیوان عدالت اداری جهت رسیدگی به شکایات و اختلافات بین نهاد های دولتی و قوانین وضع شده در ادارات و مغایرت آنها با قانون و شرع تشکیل و اولین قانون این دیوان در سال 1360 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در مهر 1361 به مرحله اجرا درآمد. به علت کامل نبودن قوانین دیوان مذکور، ابتدادر سال 1385 وسپس در سال 1390  قانون جدید دیوان عدالت اداری با عنوان قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از آن با رفع برخی ایرادات  اداری توسط شورای محترم نگهبان،  سرانجام در خرداد ماه سال 1392 به تصویب مجمع تشخیص نظام رسید و لازم الاجرا گردید. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

شعب دیوان عدالت اداری

رسیدگی به پرونده های شکایت از ادارات دولتی و سازمان های تابعه، در شعب دیوان انجام می گیرد. با توجه به وظایف دیوان عدالت اداری و نیاز مناطق مختلف در کشور، این دیوان تاسیس و شروع به فعالیت می کند و تشخیص نیاز به تاسیس شعب جدید بر عهده  رئیس دیوان  عدالت اداری و تصویب نهایی آن بر عهده رئیس قوه قضائیه می باشد. مطابق ماده 65 این قانون رای کلیه شعب بدوی به درخواست یکی از طرفین یا وکیل یا قائم مقام و یا نماینده قانونی آنها در فرجه زمانی پیش بینی شده، قابل تجدید نظر خواهی در شعب تجدید نظر دیوان است  که از رئیس و دو مستشار که می تواند با حضور دو عضو دیگر رسمیت داشته باشد. انجام تحقیق و یا تشکیل جلسه دادرسی در حیطه وظایف شعب دیوان عدالت اداری نیست. در صورت نیاز و برای رسیدن به حقیقت و یا بنا به ضرورت، تشکیل جلسه دادرسی الزامی شود، شعب دیوان عدالت اداری می توانند با دعوت از طرفین شکایت به شعبه و کسب اطلاعات بیشتر و شنیدن اظهارات طرفین ابهامات پرونده را بررسی و رای دیوان عدالت اداری را صادر نماید. با استناد به ماده 41 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، « شعبه رسیدگی کننده می تواند هرگونه تحقیق یا اقدامی را که لازم بداند انجام دهد یا آن را از ضابطان قوه قضائیه و مراجع اداری بخواهد و یا به سایر مراجع قضایی نیابت دهد. ضابطان و مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلتی که شعبه دیوان تعیین می کند، تحقیقات و اقدامات لازم را انجام دهند. تخلف از این ماده حسب مورد مستلزم مجازات اداری یا انتظامی است.» برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی به ادرس www.vakiltel.org مراجعه فرمایید.

 

اعتراض به رای دیوان عدالت اداری

چه پرونده هایی در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد؟

پرونده هایی در دیوان عدالت اداری قابلیت پیگیری را دارد که در آنها اعتراض به تصمیمات موسسات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه ها و سازمان ها و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها و سازمان تامین اجتماعی و تشکیلات و نهادهای انقلابی و موسسات وابسته آنها مطرح شده باشد و مطابق وظایف دیوان عدالت اداری  و موضوع پیش آمده دادخواستی را جهت رسیدگی در دیوان عدالت اداری مطرح و پیگیری نماید.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری و وظایف آن

با توجه به وظایف دیوان عدالت اداری و اینکه دیوان عدالت اداری تنها مرجع  رسیدگی به شکایات مردم از دستگاههای اداری و اجرایی است، احکام و رای صادره از سوی قضات در این دیوان می توان بسیار حائز اهمیت باشد. سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده ها از مهمترین خواسته مردم برای احقاق حقوقشان است و حضور بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در این پروسه می تواند در نتیجه پرونده بسیار تاثیر گذار باشد.

 با استناد به ماده ۱۹ قانون دیوان عدالت اداری، مصوب ۱۳۸۵، حدود صلاحیت و اختیارات هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شرح زیر است:

  • رسیدگی به شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از:

آیین‌نامه‌ها و دیگر قوانین و مقررات دولتی و شهرداری‌ها از دیدگاهِ مخالفت بودن آن‌ها با قانون اساسی و احقاق حقوق اشخاص در مواردی که تصمیمات و اقدامات یا مقررات مذکور به علت خلاف قانون بودن یا عدم صلاحیت مرجعِ مربوط یا تجاوز یا سوء استفاده از اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام دادنِ وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص می‌شود.

  • صدور رأی وحدت رویه در مورد آرای متفاوت صادره از شعب دیوان.
  • صدور رأی ایجاد رویه در صورتی که نسبت به یک موضوع، آرای مشابه متعدد صادر شده باشد.

 لازم به ذکر است  با توجه به  وظایف دیوان عدالت اداری، رسیدگی به دادخواست ابتدا در شعب بدوی و در صورت درخواست تجدید نظر به تقاضای هر یک از طرفین در شعب تجدید نظر، انجام خواهد شد.

 

دیوان عدالت

روند پرونده در دیوان عدالت اداری به چه صورت است؟

افراد می توانند با توجه به وظایف دیوان عدالت اداری،  جهت دادخواهی از تصمیمات و اقدامات مراجع و یا ادارات دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری ها به دیوان عدالت اداری مراجعه نمایند. برای تنظیم دادخواست جهت پیگیری در دیوان عدالت اداری باید با  وکیل متخصص در این حوزه ارتباط برقرار نمایید و  مدارک و مستندات لازم و محکمه پسند را جمع آوری نموده و جهت ثبت شکایت اطلاعات لازم را در فرم های شکایت در دیوان عدالت اداری تنظیم و مدارک و مستندات را ضمیمه آن نموده و جهت پیگیری و ارائه حکم به دیوان عدالت تقدیم نمایید.

نظارت بر عملکرد دیوان عدالت اداری بر عهده کیست؟

دیوان عدالت اداری زیر نظر قوه قضائیه است و از وظایف دیوان عدالت اداری، رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردمی نسبت به اقدامات واحد های دولتی، ماموران و مصوبات این وزارتخانه ها و ارگان هاست. حدود اختیارات، وظایف دیوان عدالت اداری ، صلاحیت های دیوان عدالت اداری، نحوه شکایت افراد در این دیوان، رسیدگی به شکایات و هزینه های دادرسی دیوان به دعاوی، توسط قانون مشخص شده است.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا آراء دیوان عدالت اداری قابل تجدید نظر خواهی است؟

با توجه به ماده 65 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در مورد تجدید نظر خواهی آراء دیوان عدالت می توان گفت:

«کلیه آراء شعب بدوی دیوان به درخواست یکی از طرفین یا وکیل یا قائم مقام و یا نماینده قانونی آنها، قابل تجدید نظر خواهی در شعب تجدید نظر است»

پس کلیه آرایی که در شعب بدوی دیوان عدالت اداری صادر شده است قابلیت تجدید نظر خواهی را دارد. در قانون جدید تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری تغییراتی جهت اعتراض به رای دیوان عدالت اداری پیش بینی شده است. در این قانون، رای دیوان عدالت اداری تا دو ماه قابل اعتراض است در صورتی که شاکی برای رسیدن به حقیقت از هر مرجع حقیقی یا حقوقی توضیح بخواهد، شعبه دیوان عدالت اداری می تواند ضمن اعلام موافقت با خواسته مذکور، و برای کشف حقیقت از سایر اشخاص موثر توضیح بخواهد. اگر در پرونده های مطروحه، رای دیوان عدالت اداری بدون دخالت فرد ثالث که در پرونده ذینفع است صادر شود و این رای موجب ضایع شدن حقوق شخص دیگری شود، وی می تواند ظرف مدت 2 ماه از تاریخ اطلاع از حکم، اعتراض خود را اعلام و تقاضای بررسی مجدد داشته باشد. تقاضای مذکور باید بر اساس مستندات بوده و شعبه رسیدگی کننده به پرونده اعتراض را بررسی و رای صادر نماید. مدت اعتراض و تجدیدنظرخواهی به رای دیوان عدالت اداری برای افراد مقیم در کشورمان ایران 20 روز و برای افراد مقیم در خارج از کشور حداکثر 2 ماه از تاریخ ابلاغ خواهد بود

 

نگارش دادخواست فرجام خواهی 
مشاوره حقوقی امور اداری 
اعتراض به رای دادگاه در 30 دقیقه
نگارش دادخواست تجدیدنظر 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.