مدت زمان و‌ هزینه برای تقسیم ماترک

مدت زمان و‌ هزینه برای تقسیم ماترک

مدت زمان و‌ هزینه برای تقسیم ماترک

از آن‌جا که مرگ یک اتفاق طبیعی است و برای همه افراد رخ می‌دهد، موضوع بررسی اموال و تقسیم ماترک از جمله مواردی است که همیشه در دادگاه‌ها وجود داشته و همه در زمانی درگیر آن خواهند بود. ممکن است برای افراد زیادی مدت زمانی که طول می کشد ماترک تقسیم شود، نحوه تقسیم آن و هزینه‌ای که این کار برای آن ها دارد، سوال بوده و بخواهند اطلاعات بیشتری کسب کنند. در ادامه به بررسی موضوعات مربوط به تقسیم اموال باقی مانده می‌پردازیم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از تقسیم ماترک چیست؟

پس از مرگ هر فرد، باید حساب و کتاب وی مشخص شود. در صورتی که به کسی دین داشته و قرضی را باید پرداخت کرد، از اموال او کم شده و صرف دیون او می‌گردد. پس از پرداخت این قرض‌ها، هر آنچه که از اموال او به جا می‌ماند، ترکه خالص است. این ترکه متعلق به وارثین متوفی بوده و باید بر طبق قانون و به شکل صحیح بین وراث تقسیم شود. در هر یک از مراحل قانونی آن هم نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید یک جلسه مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان رزرو کنید.

به طور خلاصه، ترکه در لغت به معنی اموالی است که یک فرد پس از فوت خود به جا می‌گذارد. اگر افرادی که ارث به آن‌ها تعلق می‌گیرد بیشتر از یک نفر باشند،‌ هر یک از این وراث می‌تواند به دادگاه درخواست بدهد و سهم خود را بخواهد. علاوه بر این اگر  یکی از وراث محجور باشد،‌ ولی و یا قیم او می‌تواند برای تقسیم ترکه از جانب او درخواست بدهد. برای تقسیم ترکه ابتدا باید انحصار وراثت صورت گیرد. برای حفظ اموال و از بین نرفتن آن باید این اموال مهر و موم شود. ماترک به طور کامل توسط دادگاه تحریر و ثبت می‌شود و بعد از پرداخت دیون و تعیین و تکلیف قانونی ترکه می‌توانند نسبت به ماترک اقدام کنند.

 

وکیل ارث

تقسیم اموال باقی مانده چه مدت زمان می برد؟

بسته به پیچیدگی‌های قانونی، تعداد نفرات وراث، شکایت‌ها یا تعارض‌های موجود بین وراث، دیون فرد متوفی و همینطور حجم اموال باقی مانده از متوفی،‌ معمولا تقسیم ماترک چندین ماه طول می‌کشد. با توجه به موارد بالا، تعیین زمان دقیق این عملیات مشخص نیست اما اصولا پس از صدور گواهی انحصار وراثت، بعد از انجام مراحل قانونی تا زمان تقسیم اموال باقی مانده و مطالبه سهم الارث از طریق دادگاه، معمولا بین ۵ تا ۷ ماه زمان می‌برد. مراجعه به یک وکیل یا چند جلسه مشاوره حقوقی تلفنی می‌تواند شما را از چند و چون ماجرا آگاه کند.

 

مشاوره حقوقی تقسیم ماترک

هزینه تقسیم ماترک چقدر است؟

دادگاه تنها هزینه دادرسی و هزینه دادخواست و را همان ابتدا از ورثه اخذ می‌کند و شرایط کار به این صورت نیست که دادگاه از اموال متوفی و اموال به ارث رسیده چیزی برای خود بردارد. هزینه دادرسی و تقسیم اموال باقی مانده در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تعیین می‌شود. در صورتی که بخشی از اموال متوفی قابل تقسیم نباشد و مال مشاع باشد، دادگاه دستور فروش آن را صادر خواهد کرد و ترکه به مزایده گذاشته می‌شود و سهم ورثه به طور جداگانه در صندوق دادگستری واریز می‌شود.

آدرس وکیل خوب برای تقسیم ماترک

تقسیم ماترک تا زمانی که مراحل مقدماتی آن انجام نشده قابل بررسی و رسیدگی نیست، لذا لازم است ابتدا گواهی انحصار وراثت را اخذ کرده و سپس در صورت عدم توافق یا مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد، اقدام کنید. برای اخذ این گواهی و همینطور پیش بردن مابقی مراحل تقسیم اموال باقی مانده ، بهتر است از وکلای حرفه‌ای استفاده کنید تا هیچ تردیدی در تقسیم درست اموال وجود نداشته باشد و هیچکس سعی نکند صفحه ترازو را به سمت خود سنگین کند.

وکلای حرفه‌ای و خوبی در زمینه تقسیم کردن ماترک و ارث فعالیت می‌کنند و به دلیل فراوان بودن پرونده های تقسیم اموال باقی مانده، تجربه این وکلا بسیار زیاد بوده و قبلا با انواع پرونده‌های ساده و مشکل روبرو شده‌اند. می‌توانید برای حل مسائل خود به صورت حضوری به یک وکیل مراجعه کنید و یا اینکه از روش‌های پیشرفته‌تری مانند تماس‌های اینترنتی صوتی و تصویری بهره‌مند شده و یا حتی تلفنی با یک وکیل مجرب صحبت کنید.

 

ارتباط در واتس اپ

مراحل قانونی برای تقسیم اموال باقی مانده

اولین موضوع در بحث تقسیم کردن ماترک این است که چه مرجعی باید به این موضوع رسیدگی کند. جهت انجام امور تقسیم ترکه، دادگاهی که آخرین اقامتگاه متوفی در محل آن واقع شده است، صلاحیت رسیدگی و انجام امور مربوطه را دارد.

برای تقسیم اموال باقی مانده باید مراحل مشخصی را به ترتیب طی کرد و در پایان ارثیه به بهترین شکل تقسیم خواهد شد. در اولین مرحله، باید گواهی انحصار وراثت صادر شود. هر یک از وراث می‌تواند با در دست داشتن مدارک مثل گواهی فوت و شناسنامه متوفی، شناسنامه تمام وراث و استشهادیه محضری مبنی بر منحصر بودن وراث به همین تعداد، درخواست گواهی انحصار وراثت را از شورای حل اختلاف تقاضا کند.

مرحله بعدی،‌ اطمینان پیدا کردن دادگاه از تعداد دقیق وراث است، از این رو این خبر را آگهی کرده تا اگر متوفی صاحب همسر یا فرزندی باشد که از مرگ او بی خبر مانده و بقیه به او خبر نداده‌اند، اعلام حضور کنند تا حق آن‌ها پایمال نشود. اگر ظرف یک ماه از انتشار آگهی خبری از کسی نشد، شورا گواهی را صادر کرده و اگر فردی مدعی پیدا شد،‌ اعتراض وی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در مرحله بعد،‌ هر یک از ورثه می تواند به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و با ارائه مدارک،‌ درخواست تقسیم کردن ماترک کند و دادگاه برای حل این موضوع وقتی را تعیین کرده و از وراث می‌خواهد که در آن جلسه حاضر شوند.

در آخر نیز اگر در جلسه رسیدگی، وراث خودشان به اتفاق نظر رسیده باشند که چگونه ماترک را تقسیم کنند، دادگاه توافق آنان را صورت جلسه می‌کند و تمام آن‌ها نیز آن را امضا می‌کنند، اما اگر اتفاق نظر و توافقی بین وراث وجود نداشته باشند، دادگاه طبق قانون تقسیم اموال باقی مانده را به عهده گرفته و نتیجه را به آنان اعلام می‌کند. در هر یک از این مراحل که نیاز به راهنمایی داشته باشید، می‌توانید مشاوره حقوقی با یک وکیل کاربلد یا موسسه حقوقی را در برنامه خود قرار دهید.

 

مشاوره حقوقی تحریر ترکه 
مشاوره حقوقی مهر و موم ترکه 
فروش سهم الارث 
مشاوره حقوقی انحصار وراثت 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

آیدا

بعد دادگاه اگه وراث هم نظر باشند چقدر زمان میبره به نتیجه برسه


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.