انحلال قراردادها از زبان وکیل قراردادها

انحلال قراردادها از زبان وکیل قراردادها

انحلال قراردادها از زبان وکیل قراردادها

هر عقدی دو طرف دارد که این دو طرف با رضایت یکدیگر اقدام به انعقاد قرارداد می‌کنند و به این ترتیب موظف می‌شوند به تعهدات خود عمل کنند. اما گاها شرایطی عارض می‌شود که این عقد و قرارداد را بی اثر می‌کند. این حالت که انحلال قرارداد نام دارد، از اجرای قرارداد صحیحی که می‌توانست اجرا شود، جلوگیری می‌کند.

انحلال قرارداد سه حالت مختلف دارد که عبارتند از؛ 1. تفاسخ 2.فسخ 3.انفساخ.

در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد. پس با من و موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید که قطعا این مطلب به دردتان خواهد خورد! زیرا قراردادها و عقود یکی از متداول‌ترین امور در زندگی همه ما هستند.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف قرارداد از زبان وکیل

پیش از این که راجع به انحلال قراردادها و موارد آن و تفاوت آن با بطلان قرارداد صحبت کنیم، لازم است بدانیم قرارداد چیست؟!

وکیل قراردادهای موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تعریف قرارداد می‌گوید: قرارداد یا همان عقد، کنترات یا پیمان یک توافق الزام آور است که تعهدات و حقوق طرفین را مشخص می‌کند. وقتی میان دو نفر یا دو اراده توافقی حاصل می‌شود، می‌گویند قرارداد منعقد شده است.

هر قراردادی یک سری اثر حقوقی در پی دارد و به عبارتی گفته می‌شود قرارداد موجب به وجود آمدن اثر حقوقی می‌شود، که با انحلال آن این اثر حقوقی نیز از بین می‌رود.

 

منظور از انحلال قرارداد چیست؟

حالا که با مفهوم قرارداد آشنا شدیم و فهمیدیم که منظور از قرارداد چیست، می‌توانیم وارد مبحث اصلی خودمان شویم. انحلال قرارداد یعنی برهم زدن قرارداد و از بین بردن اعتبار و آثار حقوقی آن که ممکن است به خواست هر دو طرف یا یکی از آن ها باشد و یا دلیل دیگری داشته باشد.

به طور مثال شما یک خودرو سواری از فردی خریداری کرده اید و میان شما عقد بیع منعقد شده است. پس از انعقاد قرارداد یا همان عقد بیع، شما و طرف مقابل می‌توانید با توافق یکدیگر عقد را منحل کنید که در این حالت تفاسخ صورت می‌گیرد. یا این که خود شما که یکی از طرفین این عقد و قرارداد هستید، با اختیاراتی که قانون برایتان در نظر گرفته تصمیم به فسخ قرارداد و به اصطلاح انحلال آن می‌گیرید.

انحلال قرارداد حالت سومی هم دارد که به آن انفساخ گفته می‌شود. در این حالت اراده شما و طرف مقابل (فروشنده خودرو) دخیل نیست بلکه شرایط خارجی یا شروط فسخ موجب منحل شدن قرارداد می‌شود. مثلا اتومبیل مورد نظر قبل از این که به شما تحویل داده شود، در یک سانحه تصادف از بین می‌رود یا چنان خسارت می‌بیند که شکل اصلی آن تغییر می‌کند.

 

تفاوت انحلال قرارداد با بطلان قرارداد

بسیاری از افراد انحلال قرارداد را با بطلان آن یکی می‌دانند چون این دو شباهت زیادی به یکدیگر دارند و به نوعی هر دو باعث از بین رفتن تعهدات طرفین می‌شوند. منتهی در انحلال قراردادها آثار حقوقی مترتب بر آن از همان روزی که قرارداد به موجب یکی از حالات گفته شده منحل می‌شود، از بین می‌رود. در حالی که در بطلان قرارداد از همان روز اول هیچ اثری بر قرارداد مترتب نشده بوده که بخواهد از بین برود!

 

 

انحلال قرارداد

 

در ضمن موارد بطلان قرارداد عبارتند از؛ 1. اشتباه در نوع عقد 2. اشتباه در مورد عقد 3. اشتباه در خود موضوع مورد معامله 4. اشتباه در شخص طرف معامله. بنابراین فقط این موارد است که باعث بطلان قرارداد می‌شود و در اینجا اراده طرفین دخالتی ندارد. پس این نیز دومین تفاوت میان انحلال و بطلان قراردادها به حساب می‌آید.

 

مراحل انحلال قرارداد

مراحل انحلال قرارداد بسته به این که انحلال با کدام یک از موارد گفته شده است، متفاوت خواهد بود.

در انحلال با تفاسخ که دو طرف معامله به توافق می‌رسند که معامله را منحل کنند، اگر ثمن یا مثمن جابجا شده باشد باید برگردانده شوند تا به این ترتیب قرارداد برای همیشه پایان یابد.

اما انحلال با فسخ که توسط یکی از طرفین قرارداد اتفاق می‌افتد، نیاز به حکم قانون دارد. یعنی طرفی که قصد منحل کردن قرارداد را دارد فقط می‌تواند در چارچوب قانون و با اختیاراتی که قانون برای او در نظر گرفته (خیارات فسخ) این کار را انجام دهد.

انحلال با انفساخ هم که انحلال قهری قرارداد است و اراده طرفین در آن هیچ نقشی ندارد. بنابراین مرحله خاصی هم نخواهد داشت فقط اگر ثمن میان طرفین ردوبدل شده باشد، فروشنده موظف به باز گرداندن آن است.

 

وکیل قراردادها چه خصوصیاتی دارد؟

وکیل قراردادها شخصی باتجربه در زمینه انعقاد قراردادها و انحلال قرارداد است. چنین شخصی علاوه بر تجربه باید در رشته حقوق تحصیل کرده و از قوانین موجود مطلع باشد تا بتواند در چارچوب قانون قرارداد مورد نظر شما را تنظیم کرده، یا برای انحلال و بطلان آن شما را راهنمایی کند.

وکیل قراردادها ممکن است همان وکیل دادگستری باشد یا خیر. البته توجه داشته باشید او در صورتی می‌تواند وکالت پرونده حقوقی با موضوع قرارداد یا انحلال و ... آن را قبول کند که وکیل دادگستری باشد. در غیر این صورت فقط می‌تواند خارج از محاکم قضایی پیگیر امور بوده و یا با مشاوره حقوقی، شما را راهنمایی کند.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی، جمعی از برترین وکلای قراردادها و کارشناسان مجرب در این حوزه را گرد هم آورده است. شما برای واسپاری وکالت پرونده های حقوقی خود یا مشورت با ایشان می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی این موسسه را خریداری نمایید، یا با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مشاوره حقوقی تلفنی انحلال قرارداد

تمام سعی من بر این بود که در این مقاله نکات مربوط به انحلال قرارداد را به صورت واضح بیان کنم و همچنین به پرتکرار ترین پرسش های شما در رابطه با قراردادها و بطلان و انحلال آن ها، پاسخ بدهم. اما با این حال پاسخ دادن به برخی از سوالات نیازمند بررسی بیشتر قرارداد است. بنابراین اگر با مطالعه مطالب بالا به آنچه می‌خواستید، نرسیدید بهتر است با خرید یکی از مشاوره های حقوقی تلفنی موسسه حقوقی وکلای تلفنی، با یکی از وکلای مجرب این موسسه صحبت کنید و پاسخ سوال خود را بگیرید.

البته در صورتی که سوال حقوقی شما نیاز به بررسی نداشته باشد، می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه ما استفاده کنید.

 

 

تنظیم قرارداد انلاین 
وکیل تنظیم قرارداد 
مشاوره حقوقی در نگارش قرارداد 
وکیل قراردادها 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.