شیوه خلع ید در املاک مشاعی

شیوه خلع ید در املاک مشاعی

شیوه خلع ید در املاک مشاعی

قانون جمهوری اسلامی ایران برای جان، مال و ناموس افراد ارزش قائل بوده و تعرض به هر یک از این موارد را جرمی در نظر گرفته که در اسرع وقت باید به آن رسیدگی شود. به این ترتیب، مال و اموال افراد متعلق به شخص خودشان بوده و هر گونه تعرض و دست درازی به این اموال، جرم محسوب شده و طبق قانون به آن رسیدگی می شود. این موضوع با عنوان خلع ید در دادگاه ها مطرح شده و نیاز به تشکیل پرونده دارد. به عبارت دیگر، خلع ید به معنای انجام یک دعوای حقوقی برای تعرض به اموال غیر‌منقول می باشد. در اینجا، منظور از اموال غیر‌منقول، خانه، زمین یا باغ می باشد.

بنابراین، خلع ید به معنای جلوگیری از تصرف غیر‌قانونی اموال می باشد. بهترین شیوه خلع ید، ارائه دادخواستی با همین عنوان به مراجع قضایی است. در این شرایط، به دستور دستگاه قضا و با توجه به درست بودن مدارک و شواهد، می توان به راحتی متصرف را از ملک اخراج نمود. همچنین، طبق ماده 308 قانون مدنی، افرادی که در اموال دیگران تصرف می کنند، غاصب محسوب می شوند. خلع ید به سه دسته‌ی مشاعی، غاصبانه و امانی تقسیم می شود. در این محتوا قصد داریم به توضیح خلع ید مشاعی بپردازیم.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

برای خلع‌ ید مشاعی چه باید کرد؟

زمانی که ملکی دارای چندین مالک است، هیچ یک از مالکین نمی توانند به طور مجزا ادعای مالکیت مستقل ملک مورد نظر را داشته باشند. در چنین شرایطی، هر یک از مالکین باید با اجازه دیگر مالکین در ملک تصرف داشته باشد. بنابراین اگر یکی از مالکین یا حتی شخص ثالثی که جزء مالکین نیست، بدون اجازه در ملک مشاع تصرف نماید، دیگر مالکین می توانند درخواست خلع ید مشاعی را به دادگاه های قضایی ارائه دهند. البته در اختیار داشتن مدارک محکه پسند و کافی می تواند به پیشبرد سریع پرونده قضایی کمک کند.

بهترین شیوه خلع ید مشاعی کمک گرفتن از وکلای ماهر و واگذاریِ امور دادخواست به آنها می باشد. وکلای حقوقی با تسلط کافی بر این موضوع، می توانند تمام مسیر پرونده را به راحتی و بدون اتلاف وقت پشت سر بگذارند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و پرسش سوالات خود در زمینه دعاوی خلع ید، با  مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان  ما ارتباط برقرار کنید.

 

مرجع صالح برای خلع ید مشاعی

مرجع صالحی که رسیدگی به پرونده های خلع ید مشاعی را بر عهده دارد، دادگاه عمومی محل ملک می باشد. شیوه خلع ید مشاعی به این صورت است که مالک باید با در اختیار داشتن سند مالکیت ملک به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دعوای خلع ید را اقامه کند. پس از تعیین شعبه، رسیدگی به پرونده آغاز می شود.

البته برای هر تصرفی نمی توان نسبت به خلع ید اقدام نمود و این نوع دعاوی شرایط مخصوص به خود را دارند. اولین شرط برای ارائه درخواست خلع ید به دادگاه های قضایی، تصرف مادی در ملک می باشد؛ یعنی اگر تصرفی در ملک مشاع صورت نگرفته باشد، این ادعا باطل است. شرط دوم، در اختیار داشتن سند مالکیت است. بنابراین، تا زمانی که سندی به نام شخص ثبت نشده باشد، نمی تواند ادعایی داشته باشد. علاوه بر دو شرطی که ذکر شد، غیر منقول بودن ملک نیز شرط دیگری است که باید به آن توجه نمود.

چنانچه شما هم قصد دارید تا دادخواست خلع ید را برای ملک مورد نظر خود به دادگاه ارائه دهید، می توانید از وکلای مجرب در این زمینه کمک بگیرید. یک وکیل ماهر در مورد شیوه خلع ید اطلاعات کافی داشته و مسیر پرونده را به درستی طی می کند. اگر وکیل اختیار کنید، نیازی به مراجعه حضوری به دادگاه را ندارید و وکیل از طرف موکل خود تمامی مراحل را طی می کند. برای تعیین هزینه دادرسی دعوای خلع ید می توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با مشاوران حقوقی ما در ارتباط باشید.

 

 

سوالات حقوقی ملکی
الزام به تخلیه
مشاوره حقوقی خلع ید
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 

 

وکیل کاربلد برای خلع ید مشاعی

تا اینجا در مورد شیوه خلع ید و شرایط آن توضیحاتی ارائه دادیم. حال بهتر است بدانید که برای رسیدگی به پرونده های خلع ید، وکلا و مشاوران حقوقی بهترین گزینه هستند. حضور وکیل به کاهش تنش ها و درگیری بین طرفین کمک می کند. همچنین، یک وکیل کاربلد با دانش و تخصصی که در این زمینه دارد، به حل سریع پرونده در کوتاهترین زمان ممکن کمک کرده و حضور موکل در دادگاه را به حداقل می رساند. گذشته از آن، وکیل می تواند به نمایندگی از طرف موکل خود، تمام خسارت تعیین شده از طرف دادگاه را از متصرف دریافت نماید.

علاوه بر این، تمامی شرکا می توانند یک وکیل را برای حضور در دادگاه معرفی کنند. وکیل مدنظر با آگاهی از شیوه خلع ید در دادگاه حاضر شده و با ارائه دلایل و مدارک قانونی به دادگاه از موکلان خود دفاع می کند. اگر در جستجوی یک وکیل کاربلد برای دعوای خلع ید مشاعی هستید، موسسه حقوقی وکلای تلفنی پیشنهاد ما به شماست. این موسسه با در اختیار داشتن کادری متبحر، به شما در احقاق حقوق خود و دریافت خسارت از متصرف کمک می کند.

 

 

خلع ید مشاعی

 

نگارش دادخواست خلع ید مشاعی توسط وکیل

برای درخواست خلع ید مشاعی در دادگاه، نگارش دادخواست الزامی بوده و چه بهتر که نگارش این درخواست حقوقی توسط یک وکیل زبده انجام شود. وکلا، شیوه خلع ید مشاعی را با تمام جزئیات می دانند و می توانند پرونده را سریعتر به نتیجه برسانند. اگر در مورد نگارش دادخواست سوالی دارید و یا قصد دارید نگارش دادخواست را به وکلای ما واگذار کنید، از طریق مشاوره حقوقی  با ما در ارتباط باشید. تجربه ی وکلای ما به شما در نگارش صحیح و مناسب این نوع دادخواست کمک بسیاری می کند.

 


سوالات متداول

نظرات

Alireza mohamadi

ملک مشاعی که موضوع پرونده من بود یک ملک ورثه ای است که سالهاست تعداد زیادی از افراد خانواده را درگیر کرده و متاسفانه طولانی شدن این مشکلات خانوادگی باعث شده کلاف این پرونده سردرگم شود و حتی بعضی از وراث نیز در همین حین از دنیا رفته اند ما بارها به دلیل هزینه های سنگینی که وکلا از ما طلب کردند و عدم توانایی مالی از خیر اخد وکیل گذشتیم اما بعد از آشنایی با موسسه شما و هزینه های معقول وکالت توانستیم با وکیل ورود کنیم و پرونده در مسیر درست تر قرار بگیرد ممنونم از مدیریت موسسه و کلیه پرسنل


معراج فرجی

اگر یکی از مالکین یا حتی شخص ثالثی که جزء مالکین نیست، بدون اجازه در ملک مشاع تصرف نماید، دیگر مالکین می توانند درخواست خلع ید مشاعی را به دادگاه های قضایی ارائه دهند. البته در اختیار داشتن مدارک محکه پسند ضروریست


فریبرز ذوالفقاری

با سلام زمانی که ملکی دارای چندین مالک است، هیچ یک از مالکین نمی توانند به طور مجزا ادعای مالکیت مستقل ملک مورد نظر را داشته باشند. در چنین شرایطی، هر یک از مالکین باید با اجازه دیگر مالکین در ملک تصرف داشته باشد. بنابراین اگر یکی از مالکین یا حتی شخص ثالثی که جزء مالکین نیست، بدون اجازه در ملک مشاع تصرف نماید، دیگر مالکین می توانند درخواست خلع ید مشاعی را به دادگاه های قضایی ارائه دهند. البته در اختیار داشتن مدارک محکه پسند و کافی می تواند به پیشبرد سریع پرونده قضایی کمک کند


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، به دلیل اهمیت بسیار بالایی که اموال غیر منقول در ایران دارد ، دعوای مربوط به آن نیز جزو مهمترین دعوای کشور به لحاظ ریالی محسوب می شود چرا که ارزش سرمایه گزاری در ملک و املاک در ایران از هر نوع سرمایه گزاری دیگری بیشتر و پر اهمیت تر می باشد. یکی از موضوعاتی که در پرونده های حقوقی در اراضی ملکی رخ می دهد بحث خلع ید می باشد ، خلع ید یا همان جلوگیری از غصب عبارت است از اینکه فردی بدون داشتن ادعای مالکیت و به نحو غیر قانونی ملکی را تصرف می نماید و به تقاضای مالک برای تصرف ملک پایان ندهد و خلع ید مشاعی عبارت است از اینکه یکی از مالکان مشاع بدون رضایت دیگران ملک مشترک را در تصرف خود نگه داشته و علیرغم اخطار دیگر مالکان به وضعیت خود ادامه می دهد، پس به زبان ساده اراضی که دارای سند مالکیت است به ناحق یا به اشتباه توسط دیگر افراد تصرف می گردد و مالک نسبت به خلع ید از آنها اقدام می کند. گاهی اوقات اراضی به صورت مشاعی بین دو یا چند نفر شریک قرار دارد که یکی از آنان مال مشاع را بدون رضایت دیگران در اختیار خود می گیرد و درخواست خلع ید توسط دیگر شرکاء نسبت به وی انجام می گیرد مانند زمین یا خانه ای که بین چند نفر تقسیم می گردد یا ارث می رسد و یکی از ورثه اجازه ورود را به دیگران نمی دهد، در این حالت ملک از تصرف شریک مزبور خارج شده و بعد از تعیین تکلیف در نحوه استفاده از آن در اختیار شرکا داده خواهد شد. به دلیل اهمیت بالای اموال غیر منقول و مشاعی اعم از تنظیم دادخواست و لوایح دافعیه آن بهتر است قبل از هر تصمیم اقدام به مشورت با یکی از وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی را داشته و بعد از آن تصمیم خود را عملی سازید.


محمد مهدی احمدی

مرجع صالحی که رسیدگی به پرونده های خلع ید مشاعی را بر عهده دارد، دادگاه عمومی محل ملک می باشد. شیوه خلع ید مشاعی به این صورت است که مالک باید با در اختیار داشتن سند مالکیت ملک به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دعوای خلع ید را اقامه کند. پس از تعیین شعبه، رسیدگی به پرونده آغاز می شود. البته برای هر تصرفی نمی توان نسبت به خلع ید اقدام نمود و این نوع دعاوی شرایط مخصوص به خود را دارند. اولین شرط برای ارائه درخواست خلع ید به دادگاه های قضایی، تصرف مادی در ملک می باشد؛ یعنی اگر تصرفی در ملک مشاع صورت نگرفته باشد، این ادعا باطل است. شرط دوم، در اختیار داشتن سند مالکیت است. بنابراین، تا زمانی که سندی به نام شخص ثبت نشده باشد، نمی تواند ادعایی داشته باشد. علاوه بر دو شرطی که ذکر شد، غیر منقول بودن ملک نیز شرط دیگری است که باید به آن توجه نمود


بهنام رحمانی فرد

با سلام بحث خلع ید، بحثی است که مقصود از آن رفع تصرف غاصبانه و تصرفی است که بدون اجازه مالک ِ ملک، بر آن تسلط یافته است. دعوای خلع ید در دو صورت ایجاد میشود. صورت اول مربوط به مواردی است که فرد تصرف یافته از ابتدای تصرف بدون اجازه مالک، ملک او را تصرف کرده باشد و حالت دوم مربوط به مواردی است که تصرف شخص ابتدا با اجازه مالک شروع شده است اما در آخر بدون اجازه او ادامه پیدا کند. در املاک مشاع دعوای خلع ید وقتی به وجود می آید که یکی از مالکین یا مستاجرین او بدون اجازه بقیه مالکان در فضای مشاع عملیاتی انجام دهد؛ برای نمونه در حیاط یک ساختمان مسکونی قسمتی برای نگهداری مرغ و خروس تهیه کند. صورت دیگر آن است که یکی از مالکین یا مستاجر او، در صورت عدم رضایت سایر مالکین بیش از سهم مشاع خود را اختیار کند. مثلا در پارکینگی که سهم مشاع هر واحد فقط به اندازۀ قرار دادن یک خودرو است، دو خودرو قرار بدهد. حالت دیگر زمانی پیش می آیدکه مثلا سه فردی که باهم شراکت دارند هر کدام دو دانگ مشاعی از یک مغازه را مالک هستند ، با موافقت هر دو طرف مغازه را به فردی دیگر اجاره می‌دهند. بعد از مدت کوتاهی مستأجر آنها اجاره توافقی یکی از سه شریک را نمیپردازد یا ایـن‌که برخلاف قرارداد، از ملک استفاده می‌کند. در مثال بالا شریکی که رضایت ندارد می‌تواند دعوای خلع یا تخلیه ید را مطرح کند. نکته: در ملک مشاع حقوق هر شریک پخش در تمام ملک است و همین پخش بودن باعث این شده که طبق مواد ۵۸۱ و۵۸۲ قانون مدنی هیچ شریکی بدون اجازه شرکای دیگر حق تصرف در ملک را نداشته باشد . نتیجۀ این معاشرت سهام آن است که تخلیۀ سهم هر کدام از شرکا با خلع ید از تمام ملک لازم است ؛ به همین علت است که باید این موضوع را بپذیریم که مفاد ماده ۴۳ قانون آیین دادرسی مدنی درباره خلع ید به معنای همگان است و طرح چنین دعوایی بدون مشکل است.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.