دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن

دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن

دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن

در فقه و حقوق ایران حق طلاق در اختیار مرد است اما می تواند این حق را به زن نیز بدهد. در این صورت زوجه می تواند درخواست طلاق دهد. در شرایط دیگری نیز قانون این حق را به زن داده که درخواست طلاق نماید. این شرایط به صورت مفصل در مواد قانون مدنی بیان شده است. در ادامه مقاله جزئیات طلاق از طرف زن و دلایل محکمه پسند آن طبق قانون ذکر می گردد.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا زن می تواند درخواست طلاق کند؟

با توجه به اینکه به صورت پیش فرض حق طلاق با مرد است، آیا زن می تواند درخواست طلاق دهد؟ برای پاسخ به این سوال باید دو موضوع به صورت جداگانه تشریح گردد. اولین موضوع حق طلاق زن و موضوع دوم شرایط قانونی طلاق از طرف زن است.

حق طلاق در اختیار مرد است اما می تواند تحت شرایطی این حق را به زن نیز اعطا کند. البته دادن حق طلاق به زن به این معنا نیست که حق طلاق از مرد گرفته می شود، بلکه به این معناست که هر دو حق طلاق خواهند داشت. ممکن است حق طلاق در هنگام عقد به زن داده شود. یعنی در هنگام جاری شدن عقد زوج این حق را به زوجه داده و در عقدنامه تصریح شده باشد.

در حالت دوم ممکن است بعد از ازدواج، در حالت اختلاف یا سازش، مرد حق طلاق به زن بدهد. مثلا ممکن است در هنگام اختلاف زن مهریه خود را در قبال حق طلاق ببخشد یا در ازای دادن حق حضانت فرزندان زیر هفت سال، حق طلاق را از شوهر خود بگیرد.

زن با داشتن حق طلاق می تواند برای درخواست طلاق به دادگاه مراجعه کند. اما آیا زن فقط در این صورت می تواند درخواست طلاق دهد؟ طبق ماده 1133 زن می تواند در صورت تحقق شرایط مندرج در ماده 1119، 1129 و 1130 قانون مدنی، درخواست طلاق دهد. این مواد در قسمت بعد بررسی می شود.

 

 

 

وکیل برای پرونده طلاق 1403

 

 

دلایل محکمه پسند طلاق از طرف زن

طبق ماده 1119 اگر در هنگام عقد شرایطی برای درخواست طلاق از طرف زن قید شود، مثلا ازدواج دوم مرد یا سوء رفتار مرد با زن، در این صورت زن می تواند درخواست طلاق دهد.

 

از دیگر دلایل محکمه پسند برای درخواست طلاق از طرف زن، امتناع یا عجز شوهر از پرداخت نفقه است. این موضوع در ماده 1129 ذکر شده است. منظور از نفقه هزینه های معمول زندگی زن، شامل خوراک، پوشاک، هزینه های درمان، مسکن و اثاث منزل مطابق عرف و شان زن است.

در ماده 1130 قانون مدنی (اصلاحی 1370) شرایطی با عنوان عسر و حرج زوجه ذکر گردیده که در صورت تحقق یکی از این شرایط زن می تواند به حاکم شرع مراجعه کرده و درخواست طلاق نماید.

منظور از عسر و حرج زوجه هر نوع شرایطی است که ادامه زندگی را برای زوجه مشقت بار می کند طوری که ادامه زندگی مشترک برای وی قابل تحمل نباشد.

شرایط عسر و حرج زن موارد بسیاری را شامل می شود که مهمترین آنها در 5 بند تبصره این ماده ذکر شده که عبارتند از:

الف) ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت 6 ماه متوالی و یا 9 ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.

ب) اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.

 

 

 

 

وکیل کاربلد برای طلاق 
نمونه نظر داوری در پرونده طلاق از جانب زوجه
مدت زمان پرونده مهریه از صفر تا صد 
درباره ما 

 

 

پ) محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.

ت) ضرب و شتم یا هر گونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

ث) ابتلای زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

 

وکیل حرفه ای برای طلاق از طرف زن

زمانی که زن به واسطه عسر و حرج درخواست طلاق دارد، باید تحقق این شرایط را برای دادگاه اثبات نماید. اثبات این شرایط از موضوعات پیچیده حقوقی است که بهتر است با مشورت و کمک وکیل حرفه ای انجام گیرد. همچنین هنگامی که زن برای درخواست طلاق مراجعه می کند باید دادخواست کاملی تنظیم نموده و مدارک لازم را جمع آوری و ارائه نماید. برای این مرحله هم مشاوره حقوقی وکیل حرفه ای ضرورت دارد.

جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید. لازم به ذکر است خدمات حقوقی سایت وکالت تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته، حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد. برای اطلاع از هزینه مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید. مشاوره حقوقی انلاین و رایگان از دیگر خدمات این سایت تخصصی می باشد. منظور از خدمات نگارشی تنظیم و نوشتن اوراق قضایی مانند دادخواست و شکوائیه است.

 

 

 

 

طلاق از جانب زن

 

 

حق الوکاله وکیل برای پرونده طلاق از طرف زن

حق الوکاله وکیل برای دعاوی حقوقی مالی و غیر مالی و دعاوی کیفری متفاوت است. با توجه به اینکه موضوع طلاق از طرف زن معمولا با موضوعاتی همچون مطالبه مهریه، نفقه و اجرت المثل ایام زوجیت مطرح می شود، دعوا از نوع مالی خواهد بود. بنابراین حق الوکاله به صورت درصدی از مال مورد مطالبه تعیین می شود. این درصد برای وکلای مختلف متفاوت است.

مرجع رسیدگی کننده به پرونده طلاق از طرف زن

با توجه به تعدد دعاوی و تخصصی شدن وظایف دادگاه ها و مراجع قضایی، برای هر پرونده دادگاه مشخصی صلاحیت رسیدگی دارد. در هنگام اقامه هر نوع دعوا، حتما باید به این موضوع دقت داشته باشیم. اگر دادخواست یا شکواییه را به دادگاه صالح ارسال نکنیم، شکایت و دادخواهی ما مورد قبول واقع نمی شود. این موضوع ضمن هدر دادن زمان، باعث استرس و سردرگمی افراد نیز می گردد.

مرجع رسیدگی به پرونده طلاق از طرف زن، دادگاه خانواده محل زندگی او یا شوهر او می باشد.

 

 

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

سیده زهرا افشین

در کشور ما ایران حق طلاق با مرد است. لکن امی تواند در شرایط ضمن عقد این حق را به زن نیز واگذار کند .همچنین در صورت وجود عسر و حرج برای زن امکان در خواست طلاق برای وی وجود دارد.


فاطمه عمادی

باسلام،، ارائه دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن در دادگاه و داشتن مدارک برای اثبات عسر و حرج و احراز شرایط نکاح و احراز و اثبات آن در دادگاه با علم و تخصص و آگاهی حقوقی امکان پذیر است.دلایلی هم برای طلاق از طرف زن وجود که شامل موارد زیر می شود: غیبت شوهر به مدت چهار سال: طبق ماده 1023 قانون مدنی، سوء رفتار مستمر زوج:عقیم بودن زوج: طبق شرط دهم عقدنامه، نپرداختن نفقه


دانیال جمشیدی پور

زن می تواند در صورت تحقق شرایط مندرج در ماده 1119، 1129 و 1130 قانون مدنی، درخواست طلاق دهد.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن رابطه نامشروع شوهر با غیر مریضی سخت یا لاعلاج شوهر نپرداختن نفقه حداقل به مدت 6 ماه اعتیاد مضر شوهر به مواد مخدر صنعتی و سنتی یا مشروبات الکی امراض مقاربتی شوهر ترک زندگی مشترک توسط شوهر بچه دار نشدن زوج ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت همسر اول و...


کوکبی

به موجب قانون مدنی مرد هروقت بخواهد می‌تواند زن خود را طلاق بدهد ولی زوجه زمانی می‌تواند دادخواست طلاق بدهد که بتواند عسر و حرج خود را ثابت کند که مصادیق عسر و حرج در عقدنامه و قانون مدنی ذکر شده است .


فاطمه علی زاده

با سلام احتراما حق طلاق طبق قانون ایران ما زوج می باشد و‌زوج در صورتی می تواند حق طلاق داشته باشد که عسرو حرج خود را در دادگاه نماید یا از سوی زوج وکالت در طلاق داشته باشد


محمدعلی

ارزش و اهمیت مشاوره حداقل برای شخص من دقیقا زمانی روشن شد که دچار مشکل در زندگی خانوادگی شده بودیم و درگیر مسائلی شدیم که چه بسا اگر زودتر مشاوره و راهنمایی گرفته بودیم خیلی از گره ها ایجاد نمیشد ازتون ممنونم


محمد نوربخش

مطابق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون، با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را نماید. طبق این ماده مرد می تواند هر زمان که بخواهد با پرداخت کلیه حقوق مادی زن او را طلاق بدهد. ضمن آنکه آنچه در تعریف طلاق بیان شده عبارت است از: انحلال نکاح دائم با شرایط و تشریفات خاص از جانب زوج یا نماینده او. بنابراین طلاق یک عمل حقوقی یک جانبه از جانب شوهر است و ناشی از اراده زوجین نمی باشد. درخواست های طلاق بر اساس اینکه چه کسی آن را ارائه کرده باشد به سه دسته تقسیم می شوند و عبارت اند از :طلاق به درخواست مرد، طلاق به درخواست و از طرف زن و طلاق توافقی. هر یک از این انواع طلاق از نظر حقوقی ویژگی های مختلفی را به همراه دارند. با اینکه طلاق دادن یک عمل حقوقی از جانب مرد است، و او برای این امر نیاز به دلیل خاصی ندارد اما قانون گذار شرایطی را پیش بینی کرده که زن نیز در صورت وجود آن شرایط بتواند تقاضای طلاق خود را به دادگاه ارائه کند. این شرایط برای طلاق از طرف زن عبارت اند از: _ خودداری یا ناتوانی شوهر نسبت به پرداخت نفقه برحسب ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی “در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید. همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.” نکته ای که از این ماده قانونی استخراج می شود این است که زن برای اخذ طلاق ابتدا بایستی از دادگاه تقاضای نفقه از سوی شوهرش نماید و در ادامه و درصورتی که حکم صادره از سوی دادگاه در مورد نفقه اجرایی نشد، تقاضای طلاق نماید. _عسر و حرج زن بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی “درصورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و درصورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می شود.” عسر و حرج مطرح شده در این قانون عبارت است از شرایطی که ادامه زندگی برای زن را با مشقت و دشواری همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد. یکی از مواردی که بانوان جامعه تلاش می کنند تا از آن برای طلاق استفاده کنند همین مفهوم عسر و حرج است. گرچه می توان برخی از مفاهیم همچون بیماری صعب العلاج شوهر، اعتیاد، عدم پرداخت نفقه یا ترک طولانی زندگی مشترک را از مفاهیم عسر و حرج دانست؛ اما مشکلی که اینجا وجود دارد آن است که تعریف این مفهوم در اختیار قاضی قرار گرفته است و در بسیاری از موارد رویه های متفاوتی در این خصوص وجود دارد. _ غیبت بیش از 4 سال شوهر ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی عنوان می کند “هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد زن او می تواند تقاضای طلاق کند. در این صورت با رعایت قوانین مرتبط به شخص مفقودالاثر (ماده ۱۰۲۳) حاکم او را طلاق می دهد.” از آنجایی که تحمل انتظار ۴ ساله و تشریفات قانونی مرتبط با شخص مفقودالاثر، سخت به نظر می رسد، عملا این ماده قانونی برای طلاق کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما راه حل آسان تری که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد یکی از شروط ضمن عقد است که برحسب آن اگر شوهر ۶ ماه غیبت کند زن از جانب شوهر برای طلاق وکیل می شود.


محمد مومنی

طلاق در اختیار مرد به این معناست که مرد بدون نیاز به دلیل خاصی، اختیار دارد تا همسر خود را طلاق دهد. این حق با ایرادات و راه حل‌هایی همراه است که به حفظ عدالت و استمرار و استحکام رابطه زناشویی کمک می‌کند.


M.j sheykhi

طبق ماده 1119 اگر در هنگام عقد شرایطی برای درخواست طلاق از طرف زن قید شود، مثلا ازدواج دوم مرد یا سوء رفتار مرد با زن، در این صورت زن می تواند درخواست طلاق دهد. از دیگر دلایل محکمه پسند برای درخواست طلاق از طرف زن، امتناع یا عجز شوهر از پرداخت نفقه است. این موضوع در ماده 1129 ذکر شده است. منظور از نفقه هزینه های معمول زندگی زن، شامل خوراک، پوشاک، هزینه های درمان، مسکن و اثاث منزل مطابق عرف و شان زن است. در ماده 1130 قانون مدنی (اصلاحی 1370) شرایطی با عنوان عسر و حرج زوجه ذکر گردیده که در صورت تحقق یکی از این شرایط زن می تواند به حاکم شرع مراجعه کرده و درخواست طلاق نماید. منظور از عسر و حرج زوجه هر نوع شرایطی است که ادامه زندگی را برای زوجه مشقت بار می کند طوری که ادامه زندگی مشترک برای وی قابل تحمل نباشد. شرایط عسر و حرج زن موارد بسیاری را شامل می شود که مهمترین آنها در 5 بند تبصره این ماده ذکر شده که عبارتند از: الف) ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت 6 ماه متوالی و یا 9 ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه. ب) اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است.


قاسم رفعتی

باسلام موارد عسرحرج مصداق دقیقی ندارد و تمام مواردی که باعث شود زندگی برای زوجه غیرقابل تحمل شود از موارد عسرو حرج تلقی می شود ولی برخی از مهمترین دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن عبارتند از: عدم پرداخت نفقه در طول مدت شش ماه یا بیشتراعتیاد شوهر به مواد مخدر، الکل یا روانگردان ها، به گونه ای که زندگی زناشویی زوجین را با اختلال مواجه سازد.بیماری سخت علاج شوهر، به گونه ای که از انجام وظایف زناشویی ناتوان شود. همچنین در مورد برخی از بیماری های واگیردار مثل ایدز یا HIV نیز دادگاه خانواده حکم طلاق را صادر می کند.یکی دیگر از دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن، بچه دار نشدن شوهر یا مبتلا شدن او به بیماری های مقاربتی می باشد.مطابق با قانون حمایت خانواده، ازدواج مجدد شوهر بدون رضایت زوجه نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن به شمار می رود.محکومیت شوهر به زندان بیش از 5 سال و همچنین محکومیت وی به دلیل ارتکاب جرایمی که با شان و حیثیت خانوادگی زوجه مغایرت دارد.


قجری

بحث اثبات عسر و حرج مطرح میشه که درمورد هر فرد نسبی هست و با توجه به شرایط فردی زوجه عسر و حرج او ثابت میشه کلا باید مواردی قوی و معقولی برای اثبات عسر و حرج معرفی کرد


وحید فراست

دلایل ۱۴ گانه ایی که از شرایط ضمن عقد می باشد که از سوی زوجه امکان طلاق وجود دارد البته عسر و حرج و دیگر موارد مطروحه در قانون مدنی از موارد درخواست طلاق از سوی زوجه می باشد


رحمنی

یکی از دلایلی که زوجه می تواند به دادگاه مراجعه کرده و با اثبات آن می تواند طلاق بگیرد بدون انکه حقوق مالی وی خدشه دار شود بحث عسر و حرج زوجه است که در قانون مصادیقی برای آن ذکر شده است


آزاده

استناد به دلایلی که زن با مطرح کردن آن در مراجع قضایی بتواند از شوهر خود جدا شود نیاز به ارائه مدارک و شواهد لازم دارد به این معنا که دلیل مطرح شده باید برای حاکم شرع قابل اثبات باشد. بر اساس قوانین جاری، طلاق از طرف زن، زمانی به نتیجه می رسد که اولا طلاق توافقی باشد یعنی مرد و زن برای خاتمه دادن به زندگی مشترک به توافق رسیده باشند و مرد با طلاق زن مخالفت نکند. همچنین اگر زن یا زوجه به دلایل مختلف حق طلاق یا وکالت قانونی برای اینکار را داشته باشد پس از مطرح شدن موضوع در محاکم قضایی و طی شدن پروسه قانون می تواند به راحتی از شوهر یا زوج خود جدا شود. از دیگر شرایط طلاق از طرف زن، اثبات یکی از شروط دوازده گانه مندرج در سند ازدواج است به این معنا که زن با استناد به هر یک از شروط دوازده گانه سند ازدواج و اثبات آن با ارائه مدارک و شواهد لازم می تواند از همسر خود جدا شود. از دیگر شرایط طلاق از طرف زن، اثبات عسر و حرج زن با استناد به موارد و نکات مطرح شده در قوانین جاری است.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همان طور که می دانیم از زمان جاری شدن صیغه عقد فی مابین زن و شوهر، حقوقی بین زوجین بر قرار می گردد که دو طرف بر حسب قانون و اخلاق ملزم به رعایت آن هستند اما علیرغم تمام سفارش های قانونی و اخلاقی توصیه شده به افراد، ما شاهد آن هستیم که زوج های بسیاری در زندگی خود به بن بست رسیده و در دوراهی جدایی قرار می گیرند . یکی از دلایلی که زوجه می تواند به دادگاه مراجعه کرده و با اثبات آن می تواند طلاق بگیرد بدون انکه حقوق مالی وی خدشه دار شود بحث عسر و حرج زوجه است که در قانون مصادیقی برای آن ذکر شده است مانند اعتیاد و یا زندانی شدن زوج ، ضرب و شتم وی توسط مرد و ترک زندگی مشترک توسط او به مدت زمان طولانی و یا داشتن بیماری لاعلاج و امثال آن ، البته رویه امروز دادگاه ثابت کرده که این موارد حصری نبوده و اگر مصداق بارزی برای عسر و حرج وجود داشته باشد دادگاه به آن رسیدگی می نماید مثلا افسردگی زوج ناشی از ادامه زندگی با تایید پزشک متخصص که می تواند محملی برای طلاق باشد . فرایند طلاق پروسه ای است که هر انسانی که قصد جدایی دارد باید آن را سپری نماید و هر انسانی به فراخور اوضاع و احوال دلیل خاصی برای جدایی خود ذکر می کند اما دانستن جزئات کار و عبور از این هزارتوی پر پیچ و خم ودشوار برای بسیاری از افراد سخت و طاقت فرسا است پس برای دانستن جزئیات بیشتر می توانید از وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی بهره جسته و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.