مقررات املاک مشاعی

مقررات املاک مشاعی

مقررات املاک مشاعی

ملک مشاع در اصطلاح به معنای خاک، سرزمین یا ملک تقسیم نشده ای می باشد که مالکین به صورت مشاع در مالکیت آن نقش دارند بنابراین متصرفات مالکین در ملک مشاع مشخص نمی باشد. در قانون مقررات زیادی برای فروش ملک مشاع، افزار ملک مشاع و... بیان شده است. بر این اساس جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس حاصل فرمایید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از ملک مشاعی چیست؟

ملک مشاعی ملکی است که دو تا چند نفر مالک آن می باشند. به عنوان مثال ملکی را تصور کنید که دارای پارکینگ یا باغچه می باشد. هر یک از مالکین، صاحب منزل مسکونی محسوب می شوند و سند ملک نشان دهنده مالکیت آنها می باشد. در این حالت باغچه و پارکینگ مشاع محسوب می شوند. بنابراین مالکین این حق را دارند که به طور مشترک و یکسان از باغچه و پارکینگ استفاده کنند.  جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی تلفنی می توانید با شماره تماس 09212242670 تماس حاصل فرمایید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی، بهترین وکلای کشور در این زمینه را به شما معرفی می نماید.

 

برای فروش املاک مشاع چه باید کرد؟

فروش ملک مشاع یکی از مهمترین مقوله هایی است که امروزه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در این حالت وضعیت فروش ملک مشاع، قبل و بعد از ثبت متفاوت خواهد بود. در ماده 114 قانون ثبت، به شرایط فروش ملک مشاع پیش از ثبت آن اشاره شده است. بر این اساس مطابق با ماده 114 قانون ثبت زمانی که ملک مشاع پیش از صدور سند مالکیت به دیگری منتقل شود، با ذکر اسامی افراد متقاضی، سند مالکیت تمام ملک صادر می شود. این در حالی است که در ماده یازدهم قانون ثبت چنانچه ملک پس از انتقالات به شخصی منتقل شود، اسناد پیش از انتقال باطل و سند جدید صادر خواهد شد. علاوه بر این در ماده 104 قانون ثبت به ابن موضوع اشاره شده است که در هنگام انتقال ملک، سند در دفتر اسناد رسمی ثبت می شود. به علاوه خلاصه آن نیز در دفتر املاک ثبت خواهد شد.

 

 

خرید ملک مشاع

 

اهمیت مشورت با وکیل حین خرید املاک مشاع

در هنگام خرید یا فروش ملک مشاع باید به این موضوع توجه داشته باشید که املاک مشاع از نظر قانونی سهم مشخص و معینی دارند. این در حالی است که در این املاک برای هرگونه تصرف حقوقی نیازی به کسب رضایت یا اذن و اجازه هیچ یک از شرکا نخواهد بود. بر این اساس در ماده 583 قانون مدنی به صراحت به این موضوع اشاره شده است. بر اساس این ماده هر کدام از شرکا می توانند سهم خود را بدون کسب رضایت دیگری به طور جزء یا کل به اشخاص دیگری انتقال دهند. علاوه بر این اجاره مال مشاع نیز در قانون مورد تایید قانونگذار قرار گرفته است. بنابراین مالکین می توانند مطابق با ماده 475 قانون مدنی مال مشاع را به دیگری اجاره دهند. برای استفاده از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان می توانید به سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه کنید.

 

افراز ملک مشاع به چه معناست؟

افراز در لغت به معنای جدا کردن است. بر این اساس افراز ملک مشاع به معنای تفکیک خواهد بود. در افراز ملک مشاع، حصه شرکا افراز می شود و در نهایت شراکت به اتمام می رسد. در این شرایط هر یک از افراد مالک حصه خود خواهند شد. در افراز ملک مشاع تفکیک با رضایت شرکا امکان پذیر خواهد بود. بنابراین حالت اشاعه پس از تفکیک به طور کامل از بین می رود.

 

 

الزام به تعمیر ساختمان مشاعی 
مشاوره حقوقی الزام به فک 
وکیل ملکی کیست؟
مشاوره حقوقی ملکی
درباره ما 

 

برای افراز ملک مشاع به کجا مراجعه کنیم؟

در حال حاضر دو مرجع برای رسیدگی به تقاضای افراز ملک مشاع وجود دارد. بر این اساس هر یک از شرکا می توانند از طریق اداره ثبت و محاکم دادگستری تقاضای افراز ملک مشاع را مطرح نمایند. با این وجود باید توجه داشته باشید که پیش از ثبت ملک مشاع فقط دادگاه صالح به رسیدگی خواهد بود و نمی توان درخواست افراز را در اداره ثبت مطرح نمود. برای مشورت با وکلای برتر از این زمینه می توانید به سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

مجازات فروش ملک مشاع بدون اذن شرکا

چنانچه یکی از مالکین ملک مشاع حصه دیگری را نیز بدون اذن او به فروش برساند، تحت عنوان فروش مال غیر مجازات خواهد شد. بر این اساس به رد مال، جزای نقدی و حبس محکوم خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس حاصل فرمایید.

 

 

مشاوره حقوقی ملک مشاع

 

وکیل متبحر برای معامله املاک مشاع

بحث املاک مشاع در دسته بحث های پیچیده و تخصصی علم حقوق قرار می گیرد که نیازمند بررسی فراوانی می باشد. بنابراین بهتر است در این زمینه از مشاوره یک وکیل خوب و مجرب استفاده شود. در حال حاضر وکلای زیادی در این حوزه فعالیت می نمایند. با این وجود برای جستجو بهترین وکیل معاملات املاک مشاع می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی های بهترین وکلای کشور استفاده کنید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی تلاش کرده است با ارائه مشاوره های کاربردی به هموطنان گرامی کمک شایانی نماید.


سوالات متداول

نظرات

mohamad sheykhi

اگر شخصی به صورت شراکتی یک ملک را به صورت مشاع با دیگران خریداری کرده باشد و بخواهد آن را بدون اجازه شرکا به فروش برساند، در صورت انجام معامله، تنها می‌تواند از سهم خودش واگذاری را انجام داده و نمی‌تواند از سهم شرکای دیگر اقداماتی را صورت دهد. بدین ترتیب معامله فضولی محسوب شده و اگر شرکای دیگر معامله را قبول کنند، معامله صحیح به شمار می‌رود. اما اگر سایر شرکا معامله را رد کنند، فقط شخصی که فروش را انجام داده می‌تواند از سهم خود ملک را به فروش برساند و مالک جدید نیز اگر خواست که دخل و تصرفی را در ملک مشاعی داشته باشد، باید رضایت سایر شرکا را نیز جلب نماید. نکته) اگر خریدار جدید از نارضایتی دیگر شرکا آگاه باشد و بداند که معامله فضولی صورت گرفته، نمی‌تواند اعتراضی داشته باشد ولی اگر از فضولی بودن معامله بی اطلاع باشد، معامله او صحیح است و حتی می‌تواند آن را به خواست خود فسخ نماید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام یکی از مهمترین مقوله هایی است که امروزه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در این حالت وضعیت فروش ملک مشاع، قبل و بعد از ثبت متفاوت خواهد بود. در ماده 114 قانون ثبت، به شرایط فروش ملک مشاع پیش از ثبت آن اشاره شده است. بر این اساس مطابق با ماده 114 قانون ثبت زمانی که ملک مشاع پیش از صدور سند مالکیت به دیگری منتقل شود، با ذکر اسامی افراد متقاضی، سند مالکیت تمام ملک صادر می شود. این در حالی است که در ماده یازدهم قانون ثبت چنانچه ملک پس از انتقالات به شخصی منتقل شود، اسناد پیش از انتقال باطل و سند جدید صادر خواهد شد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از انواع تقسیم بندی ها در اراضی تقسیم انها به مشاع و مفروز می باشد مشاع را در تعریف ساده می توان به مالی گفت که بین دو یا چند نفر مشترک است و مفروز نیز مالی است که تنها دارای یک مالک است . مال مشاع می تواند از طرق مختلفی به ایشان برسد، یا به روش قهری مانند ارث و یا از طریق قرارداد مانند انجام معامله ملک، لذا شیوه های مالکیت بر املاک مشاعی متفاوت می باشد . نکته ای که در این گونه اموال بسیار حائر اهمیت است بحث تقسیم آن می باشد که معمولا بیشتر درسر های اداری و قضایی شامل این مورد می باشد. افراز و تقسیم مال مشاع یا از طرق دادگاه و به صورت قهری است و یا از طریق توافق و با انجام قرارداد مکتوب انجام می پذیرد. در عرف امروز ادارات ثبت اسناد و املاک ، هرچند که درخواست افراز بعنوان یکی از راه های قانونی پذیرفته شده اما به صورت معمول با چنین درخواستی مخالفت می گردد و طرفین برای حل مشکل و افراز زمین به دادگاه محل مراجعه می نمایند و دادگاه نیز در صورت نیاز دستور تقسم و مزایده اموال را صادر می نماید. در صورت داشتن سوالاتی در خصوص املاک مشاعی می توانید از کارشناسان با تجربه موسسه کیل تلفنی استفاده کرده و مشکل خویش را بر طرف نمایید.


بهنام رحمانی فرد

با سلام فروش سهم مشاعی هر یک از مالکان مشاعی قانونا به نسبت سهمی که دارند حق فروش ملک خود را بدون اجازه سایر مالکان خواهند داشت. به عبارتی مالک ملک مشاع می تواند در ملک مشاعی تصرفات حقوقی مانند فروش یا اجاره داشته باشد اما در خصوص تصرفات مادی در ملک مشاع با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. لازم به ذکر است که تصرف مادی در ملک مشاع باید با اجازه تمامی شرکا صورت گیرد که در صورت عدم رعایت مقررات مربوطه و تصرف نامتعارف و خارج از حدود منجر به طرح دعوای خلع ید خواهد شد. تقسیم ملک مشاع شرکای ملک مشاع می توانند در مورد چگونگی تقسیم ملک با یکدیگر توافق کنند و هر یک از آنها می توانند تقاضای تقسیم کرده و از اداره ثبت اسناد و املاک تنظیم سند رسمی را نسبت به ملک خود درخواست کنند. اما در مواقعی ممکن است شرکا برای تقسیم راضی نباشند و یا ملک قابل تقسیم نباشد که در این صورت تقسیم ملک مشاع منتفی خواهد بود. در چنین شرایطی مالک تنها می تواند ملک مشاعی را بفروشد. مراحل افراز ملک مشاعی شرکای ملک مشاعی باید تقاضای افراز ملک را به اداره ثبت منطقه اعلام کنند رئیس ثبت دستورات لازم را در این خصوص صادر می کند و درخواست مزبور ثبت می شود. در مرحله بعد اداره ثبت، نامه ای به شهرداری منطقه به منظور احراز قابلیت افراز ملک ارسال می نماید. (ماده ۱۰۱ قانون شهرداری) در نتیجه تشخیص قابل افراز بودن ملک مشاع بر عهده شهرداری است. ماموران شهرداری پس از بازدید، بررسی موقعیت ملک و شرایط موجود در آن قابل افراز بودن یا نبودن ملک را به اداره ثبت اعلام می کنند و با توجه به گزارش شهرداری اداره ثبت گواهی لازم را صادر می نماید. در صورتی که غیر قابل افراز بودن ملک تشخیص داده شود: اداره ثبت به متقاضی افراز گواهی غیر قابل افراز بودن ملک را می دهد و متقاضی می تواند با ارائه گواهی مزبور به دادگاه از طریق دادگاه ملک را به فروش برساند. در صورتی که قابل افراز بودن ملک تشخیص داده شود: متقاضی افراز باید عملیات ثبتی لازم را مطابق مقررات اداره ثبت انجام دهد و سند افرازی را دریافت و نسبت به فروش ملک خود اقدام نماید.


ها‌دی

عالی بود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.